Nvidia Geforce GTX 1060 på bild

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1060 på bild

Grafikkortsåret är i full gång med nya modeller från både AMD och Nvidia. Nu fastnar även vad som sägs vara kommande Geforce GTX 1060 på bild.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med rätt pris på den här från Nvidia och bättre/snarlik prestanda än 480 så sitter AMD i klistret.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Med rätt pris på den här från Nvidia och bättre/snarlik prestanda än 480 så sitter AMD i klistret.

Känner vi Nvidia rätt lär det bli överpris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Med rätt pris på den här från Nvidia och bättre/snarlik prestanda än 480 så sitter AMD i klistret.

Men hade det inte varit för AMD så hade den blivit betydligt dyrare.

Nej, vi vet ju inte pris än, men AMD har ju lagt ribban för segmentet redan. Tror det kan bli en intressant kamp!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ptja, vad säger vi? Marknadsförs som uppföljaren till 960 men lanseras med... hmmmm... en prislapp på ca 4000 spänn?

Här har man gått och blivit cynisk också. Usch.

Permalänk
Datavetare

Givet att prestanda i 960 verkar begränsad av VRAM bandbredd, överklockning av GPU gav mindre än de andra modellerna (950 svarar långt bättre på överklockning), så blir det väldigt intressant att se hur man löser detta i 1060.

Pascal har bättre komprimering av "frame-buffer", men det verkar ge i storleksordningen 20 % högre effektiv bandbredd vilket nog inte räcker om man siktar på runt 970-prestanda.

Frågan är om de väljer 192-bitars buss med GDDR5? En annan möjlighet och rent tekniskt bättre (ignorerat eventuella kapacitetsproblem för tillverkning) vore 128-bitars GDDR5X (varför heter inte detta GQDR som är den tekniskt korrekta? QDR = Quad Data Rate). Med 128-bitas GDDR5X får man lägre strömförbrukning och en billigare GPU-design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Prestanda någonstans i stil med ett gtx 970 och en prislapp på mellan 2900-3200 kr.
Lär väl komma billigare kort än detta för annars blir det här den dyraste generationen någonsin för newcomers känns det som.

Permalänk
Medlem

vad kommer det här kosta? vi vet att gtx 1070 kostar ~5000kr, säg sedan att rx 480 kostar ~2500kr. även om man har nvidia tax på kortet måste det ju bli ett massivt gap i pris mellan 1060 och 1070 om det ska konkurrera med rx 480.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men hade det inte varit för AMD så hade den blivit betydligt dyrare.

Nej, vi vet ju inte pris än, men AMD har ju lagt ribban för segmentet redan. Tror det kan bli en intressant kamp!

Exakt! Nvidia måste pressa både pris och prestanda med detta kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vid det här laget så kommer det kosta 4000kr om prisnivån håller sig i takt med 1070 och 1080

Permalänk
Medlem

Oj vad plastig... Max 2395kr, annars är det fail.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Gött! Nu blir det krig!
-Neeeeej fanboys, inte här i forumen... PRISKRIG!
-Priskrig är bra krig!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Känner vi Nvidia rätt lär det bli överpris.

Överpris, ja jo sant.

Handlar också om att Sverige är inte direkt de AAA land som de en gång varit och kastar alla skattepengarna i sjön så vi måste öka skatterna på allt. Om de sänkt momsen så hade korten nog varit billigare. Och en riksbankschef som aktivt jobbar för att försämra våran valuta för att sänka våra standarder för att framtidssäkra oss då vi kan öka exporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Oj vad plastig... Max 2395kr, annars är det fail.

vadå plastig ? nu ska du inte va sån.

Permalänk
Medlem

Ser ut som 299 dollar men spekulationer iaf om runt 199 dollar för även detta kort. Jag tror dock det första 299 dollar. så runt 3000-3800kr. Känns som standard Nvidia priser. Dyrt men precis som Apple så betalar man för märket i stort sett. Så ja, känns inte för farligt med 299 dollar för ett 1060 även om det är budgetkort man inte skulle köpa idag personligen själv.

Det komiska med Nvidia är som alltid att de kommer med "matchande" produkt precis alltid dagen innan eller veckan innan AMD ska lansera deras kort. som nu med 480 kommer nyheter om 1060 som inte varit ett ord om innan

Tror deras avdelning för produkter är lika smarta som tidigare med att göra reklam precis vid lansering av en annan produkt, upphypar snart 1060 och folk som skulle köpa 480 avvaktar ett tag till. Smart move!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Oj vad plastig... Max 2395kr, annars är det fail.

Vad hade du velat ha för material? CNC fräst metall? Handblåst glas? Snidat trä?

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Vad hade du velat ha för material? CNC fräst metall? Handblåst glas? Snidat trä?

Ebenholtz om jag får be!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

Med rätt pris på den här från Nvidia och bättre/snarlik prestanda än 480 så sitter AMD i klistret.

Med fel pris på den här från Nvidia och sämre/snarlik prestanda än RX480, så sitter Nvidia klistret.

En halverad GTX1080 får det inte att rycka i panrichen direkt.

Nej Nvidia sitter inte i klistret, de har om inte annat GTX1080 och GTX1070, men någon AMD-dödare verkar inte GTX1060 vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Med fel pris på den här från Nvidia och sämre/snarlik prestanda än RX480, så sitter Nvidia klistret.

En halverad GTX1080 får det inte att rycka i panrichen direkt.

Nej Nvidia sitter inte i klistret, de har om inte annat GTX1080 och GTX1070, men någon AMD-dödare verkar inte GTX1060 vara.

Det vet vi ju dock inte ännu, ska bli intressant att se hur 480 fungerar i spel, samt 1060.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

Det vet vi ju dock inte ännu, ska bli intressant att se hur 480 fungerar i spel, samt 1060.

Nope vi kan bara gissa.
Baserade min gissning av prestanda på att GTX1060 skulle ha halva kretsytan av ett GTX1080.
GTX1080 ryktas ha 314 mm2, hälften av detta är 157 mm2, RX480 ryktas ha 232mm2.
RX480 har då 74% av GTX1080 och GTX1060 har 67% av RX480.
Om vi antar samma prestanda per mm2, kommer skillnaden mellan GTX1060 och RX480, bli större än mellan RX480 och GTX1080.
GTX1060 kommer få mycket svårt även mot RX470.

Men som sagt vi vet inte än och visst kommer testerna bli spännande.

Jag hoppas också att GTX1060 får en egen krets inte en halverad GTX1080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad kommer det här kosta? vi vet att gtx 1070 kostar ~5000kr, säg sedan att rx 480 kostar ~2500kr. även om man har nvidia tax på kortet måste det ju bli ett massivt gap i pris mellan 1060 och 1070 om det ska konkurrera med rx 480.

Förr har de släppt ex gtx 465 för att fixa liknande luckor. Eller så kanske det kommer en ti modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med fel pris på den här från Nvidia och sämre/snarlik prestanda än RX480, så sitter Nvidia klistret.

En halverad GTX1080 får det inte att rycka i panrichen direkt.

Nej Nvidia sitter inte i klistret, de har om inte annat GTX1080 och GTX1070, men någon AMD-dödare verkar inte GTX1060 vara.

är det snarlik prestanda (säg 5% under 480) för samma pris (+200-300kr över 480), så kommer nvidia knipa hem det mesta i den kategorin.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tja, bilden ser ju genuin ut enligt mina ögon iaf

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är det snarlik prestanda (säg 5% under 480) för samma pris (+200-300kr över 480), så kommer nvidia knipa hem det mesta i den kategorin.

Räcker väl för en 1000ing mer för att folk ska tro att 1060 ska ersätta 970 så det lär hamna på 3500kr tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad kommer det här kosta? vi vet att gtx 1070 kostar ~5000kr, säg sedan att rx 480 kostar ~2500kr. även om man har nvidia tax på kortet måste det ju bli ett massivt gap i pris mellan 1060 och 1070 om det ska konkurrera med rx 480.

Kanske kommer GTX 1060 TI också.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Anledningen till att bilden "råkade läcka" just nu är förstås att kunderna inte ska dras med av 480 hypen utan sitta och vänta på 1060. Vi får väl se imorgon ifall en futtig bild på ett kommande kort räcker för det, men jag skulle inte tro det. Vi får nog se lite fler läckor om 1060 de närmsta veckorna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad kommer det här kosta? vi vet att gtx 1070 kostar ~5000kr, säg sedan att rx 480 kostar ~2500kr. även om man har nvidia tax på kortet måste det ju bli ett massivt gap i pris mellan 1060 och 1070 om det ska konkurrera med rx 480.

Flera återförsäljare har hintat att det blir närmre 3000 för RX 480.

Jag tror det blir 750kr dyrare än RX 480 med liknande prestanda.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som kortet ligger på ett papper från en McDonalds cheeseburgare

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakwetu:

Anledningen till att bilden "råkade läcka" just nu är förstås att kunderna inte ska dras med av 480 hypen utan sitta och vänta på 1060. Vi får väl se imorgon ifall en futtig bild på ett kommande kort räcker för det, men jag skulle inte tro det. Vi får nog se lite fler läckor om 1060 de närmsta veckorna.

Om man inte är desperat efter ett kort så är det såklart alltid bäst att vänta på andra sidans svar till oavsett om det är Nvidia eller AMD det handlar om.

Även om RX 480 visar sig klocka bra och ligga på en attraktiv prisnivå imorgon i recensionerna så kommer i alla fall jag att vänta på GTX 1060 innan jag bestämmer mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det ser ut som kortet ligger på ett papper från en McDonalds cheeseburgare

Ja, som det dessutom står Windows 8 på! Undrar vad den menyn heter, M(a)cWindows?