Vilket är det bästa ''Gratis'' virusskyddet för windows 7?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Testerna visar bara hur många virus som programmen hittar och lite annat, som hur användarvänliga de är samt prestanda. De visar inte vad som skulle vara bättre sett ur ett helhetsperspektiv, där man tar med sårbarheterna i beaktande.

Eftersom ingen annan heller verkar göra det så finns det inget annat att gå efter, och resultaten är ganska talande. MSE ligger alltid i botten.

Du pratar om sårbarheter, men precis som i förra tråden så har du inget att backa upp det med.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du pratar om sårbarheter, men precis som i förra tråden så har du inget att backa upp det med.

Jag backade upp det med Joxean Koret redan i förra tråden, en av världens främsta antivirusexperter.

Permalänk
Medlem

http://www.pandasecurity.com/sweden/homeusers/solutions/free-...

Provade alla gratis-program och kom fram till att detta fungerade bäst för mig.

Permalänk

AVG free, har fungerat ypperligt i alla år.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Jag backade upp det med Joxean Koret redan i förra tråden, en av världens främsta antivirusexperter.

Nej, du länkade till en PDF som inte direkt nämnde något program, och ingenting om varför han skulle ha rätt och så många andra fel.

EDIT: Efter att ha kollat vad han gjort så känns "en av världens främsta" som ganska överdrivet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, du länkade till en PDF som inte direkt nämnde något program, och ingenting om varför han skulle ha rätt och så många andra fel.

Det är ingen som har sagt att Joxean Koret skulle ha fel vad jag vet? Tvärtom, testhusen som du verkar uppskatta har själva länkat till hans PDF-presentation och sagt att han har gjort en bra studie.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ingen som har sagt att Joxean Koret skulle ha fel vad jag vet? Tvärtom, testhusen som du verkar uppskatta har själva länkat till hans PDF-presentation och sagt att han har gjort en bra studie.

Okej, tolka det som du vill, vet inte hur det på något sätt skulle vara synonymt med att M$:s produkt skulle vara säkrast eller att Joxean skulle ha rätt i allt han säger... Länka gärna också till vart detta sägs.

Att använda mjukvara som släpper igenom mer än konkurrenterna och ger sämre skydd känns helt galet, särskilt när det finns andra gratisalternativ.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, tolka det som du vill, vet inte hur det på något sätt skulle vara synonymt med att M$:s produkt skulle vara säkrast eller att Joxean skulle ha rätt i allt han säger... Länka gärna också till vart detta sägs.

Nu sade jag ju inte att Joxean Koret har rätt i allt han säger, bara att jag inte känner till någon som har sagt han skulle ha fel, samt att testhusen berömmer hans studie. Här är länken:

Self-Protection for Antivirus Software

Currently there is also a good study from Joxean Koret, COSEINC. In his presentation (PDF), he vividly illustrates that the existing vulnerabilities in antivirus software can harbor great risks: Breaking Antivirus Software.

Notera också vad som står på samma länk om Adobe Reader:

Windows has been unjustly discredited as a system with many vulnerabilities. The fact is, however, that almost always it is an installed third-party software that tears gaps in a Windows system. Popular examples of this specimen are the Adobe Reader, Flash or Java.

Man trollar alltså inte när man ger säkerhetstipset att inte köra PDF-läsare i Windows, precis som man inte trollar om man skriver avinstallera Flash och Java. Det är en säkerhetsrisk att köra både Java, Flash och PDF-läsare i Windows.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Nu sade jag ju inte att Joxean Koret har rätt i allt han säger, bara att jag inte känner till någon som har sagt han skulle ha fel, samt att testhusen berömmer hans studie. Här är länken:

Self-Protection for Antivirus Software

Currently there is also a good study from Joxean Koret, COSEINC. In his presentation (PDF), he vividly illustrates that the existing vulnerabilities in antivirus software can harbor great risks: Breaking Antivirus Software.

Notera också vad som står på samma länk om Adobe Reader:

Windows has been unjustly discredited as a system with many vulnerabilities. The fact is, however, that almost always it is an installed third-party software that tears gaps in a Windows system. Popular examples of this specimen are the Adobe Reader, Flash or Java.

Man trollar alltså inte när man ger säkerhetstipset att inte köra PDF-läsare i Windows, precis som man inte trollar om man skriver avinstallera Flash och Java. Det är en säkerhetsrisk att köra både Java, Flash och PDF-läsare i Windows.

Att inte köra en PDF-läsare i Windows är helt galet, självklart måste man kunna läsa det mest använda filformatet. Flash och Java har jag inte sagt något om, men PDF-läsare ska man självklart kunna använda.

Sen börjar du prata om Windows, när det inte var Windows vi diskuterade. Vem här (förutom du då) har sagt att Windows inte ska användas?

Till sist, de säger bara att det är en bra studie. Det är säkert en jättebra studie. Det vi fortfarande inte har fått svar på är vad det skulle vara för sårbarheter som alla förutom MSE lider av.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att inte köra en PDF-läsare i Windows är helt galet, självklart måste man kunna läsa det mest använda filformatet. Flash och Java har jag inte sagt något om, men PDF-läsare ska man självklart kunna använda.

Sen börjar du prata om Windows, när det inte var Windows vi diskuterade. Vem här (förutom du då) har sagt att Windows inte ska användas?

Visst låter det galet, men lösningen för att ändå kunna läsa PDF-filer är ju detsamma som för att kunna surfa - man kör programmet i Lubuntu i en VirtualBox (virtuell maskin). Den eller de som säger att man ska undvika att surfa och köra PDF-läsare i Windows förutom jag är de som jag i min tur har fått säkerhetstipsen av.

Skrivet av Dunder:

Till sist, de säger bara att det är en bra studie. Det är säkert en jättebra studie. Det vi fortfarande inte har fått svar på är vad det skulle vara för sårbarheter som alla förutom MSE lider av.

Precis, då får man nog läsa studien / presentationen (och hans bok). Avsaknaden av ASLR och DEP nämnde jag dock i den förra tråden som exempel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Visst låter det galet, men lösningen för att ändå kunna läsa PDF-filer är ju detsamma som för att kunna surfa - man kör programmet i Lubuntu i en VirtualBox (virtuell maskin). Den eller de som säger att man ska undvika att surfa och köra PDF-läsare i Windows förutom jag är de som jag i min tur har fått säkerhetstipsen av.

Nja, varför krånga till det? Stäng av i läsaren att skript inte får köras och att inga anslutningar får göras från dokumentet. Vad menar du kan hända då?

Skrivet av torbjorn_75:

Precis, då får man nog läsa studien / presentationen (och hans bok). Avsaknaden av ASLR och DEP nämnde jag dock i den förra tråden som exempel.

Fast en avsaknad av något betyder inte att det är ett hål. Då behöver du en källa på att de inte använder något annat istället. Sist gång det togs upp gjorde jag en snabb sökning för just BitDefender då det är vad jag själv använder, och de använde helt enkelt andra tekniker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är inget gott tecken att du hänvisar så frenetiskt till en enda person. Beskriv vad det är som gör honom och hans studie så speciell. Då ger du ju också ett intryck av att du vet vad studien handlar om också.

Rekommendationen att avinstallera Flash, Java och aldrig öppna PDF-filer är en grotesk överreaktion. En mer förnuftig rekommendation bör istället vara att ha reklamblockerare eller andra script igång för att minimera exponeringen och se till att sina läsare och insticksprogram är propert uppdaterade. Samt att möjligen öppna okända filer och bifogade bilder och dokument med viss återhållsamhet.

Skrivet av torbjorn_75:

Nu sade jag ju inte att Joxean Koret har rätt i allt han säger, bara att jag inte känner till någon som har sagt han skulle ha fel, samt att testhusen berömmer hans studie. Här är länken:

Self-Protection for Antivirus Software

Currently there is also a good study from Joxean Koret, COSEINC. In his presentation (PDF), he vividly illustrates that the existing vulnerabilities in antivirus software can harbor great risks: Breaking Antivirus Software.

Notera också vad som står på samma länk om Adobe Reader:

Windows has been unjustly discredited as a system with many vulnerabilities. The fact is, however, that almost always it is an installed third-party software that tears gaps in a Windows system. Popular examples of this specimen are the Adobe Reader, Flash or Java.

Man trollar alltså inte när man ger säkerhetstipset att inte köra PDF-läsare i Windows, precis som man inte trollar om man skriver avinstallera Flash och Java. Det är en säkerhetsrisk att köra både Java, Flash och PDF-läsare i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, varför krånga till det? Stäng av i läsaren att skript inte får köras och att inga anslutningar får göras från dokumentet. Vad menar du kan hända då?

Det är inte jag som menar att något ska hända, jag bara delar med mig av ett säkerhetstips som jag själv har fått vid handen. Och så krångligt är det ju inte att köra PDF-läsaren i en virtuell maskin, om man redan kör webbläsaren i den.

Skrivet av Mr.Borka:

Det är inget gott tecken att du hänvisar så frenetiskt till en enda person. Beskriv vad det är som gör honom och hans studie så speciell. Då ger du ju också ett intryck av att du vet vad studien handlar om också.

Det som gör Joxean Koret och hans studie så speciell är att han har tittat på sårbarheterna i antivirusprogrammen.
Det är inget som testhusen bryr sig om i sina tester, de tittar bara på antalet virus som programmen fångar upp.

Skrivet av Mr.Borka:

Rekommendationen att avinstallera Flash, Java och aldrig öppna PDF-filer är en grotesk överreaktion. En mer förnuftig rekommendation bör istället vara att ha reklamblockerare eller andra script igång för att minimera exponeringen och se till att sina läsare och insticksprogram är propert uppdaterade. Samt att möjligen öppna okända filer och bifogade bilder och dokument med viss återhållsamhet.

Det beror väl i och för sig på vem mottagaren av rekommendationen är, hur säker hans Windowsdator ska vara, och hur krångligt han accepterar att det blir.

Oracle ska överge insticksmodulen för Java, så det blir nog svårt att hålla den den propert uppdaterad i förlängningen. Om man inte har behov av Java-program bör man avinstallera Java.

Oracle överger insticksmodulen för Java
93 procent av intrången sker via Java
Adobe rushes out emergency update for 'critical' Flash security flaw

High-profile critics of Flash have ranged from Apple CEO Steve Jobs to Facebook's security chief, Alex Stamos. Last year Google announced that Flash ads would no longer run by default in its popular Chrome Web browser, and it is also blocked by default in Firefox. Citing the many problems with the software, some tech execs and security researchers have recommended disabling or uninstalling it completely.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Det är inte jag som menar att något ska hända, jag bara delar med mig av ett säkerhetstips som jag själv har fått vid handen. Och så krångligt är det ju inte att köra PDF-läsaren i en virtuell maskin, om man redan kör webbläsaren i den.

Det som gör Joxean Koret och hans studie så speciell är att han har tittat på sårbarheterna i antivirusprogrammen.
Det är inget som testhusen bryr sig om i sina tester, de tittar bara på antalet virus som programmen fångar upp.

Det beror väl i och för sig på vem mottagaren av rekommendationen är, hur säker hans Windowsdator ska vara, och hur krångligt han accepterar att det blir.

Oracle ska överge insticksmodulen för Java, så det blir nog svårt att hålla den den propert uppdaterad i förlängningen. Om man inte har behov av Java-program bör man avinstallera Java.

Oracle överger insticksmodulen för Java
93 procent av intrången sker via Java
Adobe rushes out emergency update for 'critical' Flash security flaw

High-profile critics of Flash have ranged from Apple CEO Steve Jobs to Facebook's security chief, Alex Stamos. Last year Google announced that Flash ads would no longer run by default in its popular Chrome Web browser, and it is also blocked by default in Firefox. Citing the many problems with the software, some tech execs and security researchers have recommended disabling or uninstalling it completely.

Ta inte illa upp, men det låter som att du mest läser ett par artiklar och sen sväljer allt de säger med hull och hår, utan att tänka till och läsa på själv. Ingen normalanvändare kommer sitta med webb- och PDF-läsare i virtuella boxar, och det är inget normala användare behöver göra heller, det finns tillräckligt bra skydd för att slippa det.

Ännu en gång, du pratar om sårbarheter i antivirusprogram som att det inte skulle finnas även i MSE, vilket är vad diskussionen handlar om. Du smyger hela tiden runt ämnet utan att faktiskt svara på någonting. Att Joxean helt struntat i det kanske vanligaste programmet är väldigt skumt.

Sist men inte minst, du pratar om att avinstallera Java och använder sen ett citat om Flash...

Det känns som att den här diskussionen inte kommer någonstans i och med att det ändå bara länkas till allmänkunskap, och då kan alla intresserade läsa runt själva istället.
Trevlig midsommar på er!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ta inte illa upp, men det låter som att du mest läser ett par artiklar och sen sväljer allt de säger med hull och hår, utan att tänka till och läsa på själv. Ingen normalanvändare kommer sitta med webb- och PDF-läsare i virtuella boxar, och det är inget normala användare behöver göra heller, det finns tillräckligt bra skydd för att slippa det.

Ännu en gång, du pratar om sårbarheter i antivirusprogram som att det inte skulle finnas även i MSE, vilket är vad diskussionen handlar om. Du smyger hela tiden runt ämnet utan att faktiskt svara på någonting. Att Joxean helt struntat i det kanske vanligaste programmet är väldigt skumt.

Sist men inte minst, du pratar om att avinstallera Java och använder sen ett citat om Flash...

Det känns som att den här diskussionen inte kommer någonstans i och med att det ändå bara länkas till allmänkunskap, och då kan alla intresserade läsa runt själva istället.
Trevlig midsommar på er!

Jag tar absolut inte illa upp, utan tackar tvärtom för förtroendet att ni förväntar er att jag ska veta en massa eller åtminstone ge det intrycket. Jag vet inte riktigt hur det kommer sig.

Jag har som sagt bara delat med mig av ett par säkerhetstips som jag har fått och tänker att folk är väl inte dummare än att de kan avgöra efter eget huvud vilka säkerhetstips som de ska ta till sig och vilka som kan slängas i papperskorgen, beroende på hur krångliga de är och hur säker Windowsdatorn ska vara. Det fick ju jag göra.

Sist och minst pratade jag om Java och citerade en artikel om Flash eftersom jag svarade på ett inlägg som handlade om bägge, tillsammans med tre länkar eftersom det pratades om att jag skulle hänvisa frenetiskt till flera. Varför det blir så mycket diskussion om allmänkunskap som vem som helst kan googla upp och metadebatter om att "du säger dittan och dattan" vet inte jag, men det är inte helt ovanligt på internetforum.

Glad midsommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tar absolut inte illa upp, utan tackar tvärtom för förtroendet att ni förväntar er att jag ska veta en massa eller åtminstone ge det intrycket. Jag vet inte riktigt hur det kommer sig.

Jag har som sagt bara delat med mig av ett par säkerhetstips som jag har fått och tänker att folk är väl inte dummare än att de kan avgöra efter eget huvud vilka säkerhetstips som de ska ta till sig och vilka som kan slängas i papperskorgen, beroende på hur krångliga de är och hur säker Windowsdatorn ska vara. Det fick ju jag göra.

Sist och minst pratade jag om Java och citerade en artikel om Flash eftersom jag svarade på ett inlägg som handlade om bägge, tillsammans med tre länkar eftersom det pratades om att jag skulle hänvisa frenetiskt till flera. Varför det blir så mycket diskussion om allmänkunskap som vem som helst kan googla upp och metadebatter om att "du säger dittan och dattan" vet inte jag, men det är inte helt ovanligt på internetforum.

Glad midsommar!

Inte för att vara den. Du vet att nästan alla avancerade datorprogram använder Java. Din rekommendation var att stänga ute Java. Java är ett så stort matematiskt program att inom vissa bitar har man på sista tiden upptäckt vissa hot som har kunnat ta sig för bi en viss del utav Java koden. Idag har man täppt till hålen, däremot kan det alltid ständigt uppstå nya hot inom Java.

Flash är en "video" standard som har haft vissa hål i sig däremot har hålen täpps till genom att Adobe har get dess flash läsare bättre metoder att hitta hålen. Ännu existerar flash rätt så hårt på webben och det har mycket med att göra utav att det ännu inte har implementeras något som är bättre. HTML5 video och h264 är på frammarsch, kommer dock ta tid innan det blir vardagsmat för vissa animationer och liknande.

PDF läsaren är det bästa verktyget som finns för att läsa inbäddade dokument. PDF läsarna har också varit hotade på sista tiden och även här har PDF företagen förbättras genom att implementera nya säkerhetsmetoder, till exempel Adobe Reader som är den största på marknaden har insett att de måste öka säkerhetsbiten.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de som resonerar att de klarar sig utan antivirusprogram säkert gör det. De förstår sig på att man inte ska klicka på skit som man inte vet vad det är.

Men att hävda att den metoden är för alla är nog lite fel.

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Du vet att nästan alla avancerade datorprogram använder Java. Din rekommendation var att stänga ute Java.

Det där får stå för dig. Den statistik jag har sett står Java för ca 20 procent. Då har man räknat rader kod, men jag antar att det mellan tummen och pekfingret blir ungefär samma när det gäller antal program.

Min rekommendation är att om man inte har behov av Java-program bör man avinstallera Java. Ska jag vara ärlig så är det inte min rekommendation utan kommer från ett PDF-dokument som jag hittade på nätet nyligen.

Tips för säkrare datoranvändning

Java är en komponent behäftad med många säkerhetsproblem. Om du inte har behov att köra Java-program bör du avinstallera Java helt. Om behov finns, se till att Java uppdateras automatiskt.

Java ska inte förväxlas med JavaScript.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Avast i många år på två datorer med Win7. Uppgraderade desktopen till Win10 för 6 månader sedan och bestämde mig för att testa Avira istället eftersom jag var sur på de eviga reklam popups och tjat om hur mycket snabbare min dator skulle vara om jag bara betalade.

Nu funderar jag på att skrota Avira och gå tillbaks till Avast igen. Det kommer visserligen något mindre popups från dem, men det är å andra sidan lägsta nivån av scare mongering de kör med, och det ställer jag inte upp på. Funderar dessutom på att köpa istället, men då går mina pengar inte till ett företag som försöker skrämma mig till det.

Dessutom så spärrar Avira en massa saker utan att tala om det. Bland annat så vägra videos att starta från och till innan jag hittar vilket program det är som Avira utsett till en Tracker. Detsamma gäller t.ex. på Eniros kartsidor - bara blå skärm tills du med try&error lyckas komma fram till att Avira klassat programmet får deras molntjänst som livsfarlig. (Kan hända att de har ändra på det nu.)

Alltså förmodligen tillbaks till Avast ... eller köbekagor.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Avstängd

Jag har kört med MSSE/Defender ganska många år nu utan problem men kollar då och då med Malwarebytes för att vara på den säkra sidan. MS lösning är inte den bästa när det gäller antal kända virus som upptäcks men det är väldigt smidigt och bra på många andra sätt som att det håller sig uppdaterat med Windows Update, inte kräver någon som helst uppmärksamhet osv. Sen handlar förstås mycket om sunt förnuft, piratmjukvara står exempelvis för en väldigt stor andel av faktiska infektioner i verkligheten så undvik sådant. En bra adblock lär också stoppa de flesta nyare attacker då det vanligtvis är annonser som sprider dem. Sen är det förstås helt essentiellt att ha säker backup av sina viktiga filer som alltid, helst med versionshantering och så. Har man det så är inte ens ett krypteringsvirus något större problem då det bara är att formatera, installera om och återställa. Uppdaterad mjukvara är också ett enkelt sätt att hålla borta många infektioner, framför allt OS och webbläsare med tillhörande plugins då det är de som attackeras mest.

Angående pdf-diskussionen så är det ju sant att Adobe Reader har haft en del säkerhetshål (och det lär finnas en del oupptäckta också) men det finns andra pdf-läsare som funkar utmärkt och som inte har hål eller som är för små för att någon ska bry sig om att utnyttja hålen. Foxit Reader exempelvis.

Java bör man också undvika så långt det är möjligt, men osäkerheten där är förstås känd nu. Jag var tvungen att använda en javagrej för att ladda upp en fil till en bank ett tag (i jobbet) och innan man ens kunde köra det i webbläsaren så kom det upp tre separata varningar om hur osäkert java är varav åtminstone en krävde admin-rättigheter för att komma förbi med UAC-prompt och så.

Flash är fortfarande ganska användbart förstås men det är enkelt att ställa in så att flash-innehåll körs först vid klick och det hjälper rejält med säkerhetsproblematiken (och får bort en del störiga annonser också förstås).

Permalänk
Medlem

Vad som är bäst låter jag andra bråka om, men för mig funkar vanlig hederlig bondförnuft och erfarenhet naturligtvis. Jag klickar inte på skit och öppnar inte allt som dimper ner i mailen. Sedan ska jag köra något som jag vet finns stor risk infekterar min dator så gör jag alltid detta i en sandboxmiljö typ VMWare Workstation och sedan när jag provat färdigt så backar jag min instans så den är ren och fin igen.

Jag kör med noScript och adblock som håller borta mycket skit. Sedan skulle jag inte använda en dator utan åtminstone ett grundläggande avskydd. Vad får andra bråka om som sagt men jag gillar avskydd som inte behöver min uppmärksamhet och som inte segar ner min dator mätbart eller märkbart.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Om du går på fakta och tester så är BitDefender ett av de bästa antivirus på marknaden. Microsofts versioner är det absolut sämsta.

Det spelar ingen roll vad folk tror, säger eller tycker. Det är så det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Om du går på fakta och tester så är BitDefender ett av de bästa antivirus på marknaden. Microsofts versioner är det absolut sämsta.

Det spelar ingen roll vad folk tror, säger eller tycker. Det är så det är.

Bitdefender må vara stora, samtidigt har du en del andra som TrendMicro, ESET, F-Secure och Kaspersky för att nämna några som flåsar bitdefender i nacken. ESET är det program som har bättre spyware motor än bitdefender. På företag sidan är det nog tyvärr Symantec och Mcafee som regerar på toppen. Alltid spännande att läsa dem som säger sunt förnuft räcker speciellt när internet bara består utav några miljarder sidor/filer som ständigt är i förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Bitdefender må vara stora, samtidigt har du en del andra som TrendMicro, ESET, F-Secure och Kaspersky för att nämna några som flåsar bitdefender i nacken. ESET är det program som har bättre spyware motor än bitdefender. På företag sidan är det nog tyvärr Symantec och Mcafee som regerar på toppen. Alltid spännande att läsa dem som säger sunt förnuft räcker speciellt när internet bara består utav några miljarder sidor/filer som ständigt är i förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Därför skrev jag att BitDefender var ETT av de bästa. Det finns andra som är i samma klass. Min poäng var att Microsofts antivirusprogramvaror bör man inte använda, alls. Även gällande företagssidan ligger BitDefender bra till, som många andra.
Nej endast sunt förnuft räcker inte. Många saknar tyvärr det och då räcker oftast inte ett antivirusprogram heller :).

Permalänk
Medlem

Bitdefender ihop med malwarebytes är en trevlig combo.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.