Permalänk
Medlem

Bör jag återlämna denna?

Hallå. Beställde en ny dator och sökte ny skärm.
Hittade en Asus för vad jag tyckte var ett bra pris. Nu i efterhand har jag läst lite på Reddit och andra ställen och de säger att TN skärmar är kass. Så vad tycker ni?
Den ligger just nu på posten så det lär inte vara några problem att lämna tillbaka den.

https://cdon.se/hemelektronik/asus-vg278hv-tn-27-144hz-p35317...

Permalänk
Medlem

Nackdelen med TN är betraktningsvinkeln. Kan upplevas störande om hörnen på skärmen syns sämre än mitten. Fördelen är snabbheten.

Fördelen med skärmar baserade på IPS eller liknande teknik är betraktningsvinkeln. Nackdelen är att de är lite långsammare.

Ofta är färgerna betydligt bättre med IPS, men men en bra TN panel är det bra färger där med.
Så kort sagt, beror på vad du prioriterar.

I min mening är dock 27" för stort för 1080p, men det är en smaksak det också.

Permalänk
Medlem

Kass är väl att ta i kanske, och TN skärmar har med åren blivit ganska bra, undviker dock dessa själv sen många år.

Men visst är IPS eller olika typer av VA skärmar bättre, men dom kostar i så fall mer också.

Dom IPS skärmar som är riktigt billiga är inte mycket bättre än en TN.

Valet är i stort sett billigt och inget vidare, eller dyrare/dyrt och ganska bra oavsett panelteknik.

Bäst är dock dyrt och IPS

Sen upplösning så är 27" och 1920x1080 helt hopplöst att titta på, blir pixlar stora som apelsiner känns det som men det har inte nått att göra med paneltekniken.
Vill man ha en 27" så är en 2560X1440 helt OK däremot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ska du sitta och spela är den perfekt. Ska du ligga i sängen och kolla film kanske inte så perfekt

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

att hitta en 144hz ips/va för det priset kan du glömma.
så länge man inte kollar från olika vinklar utan använder endast sin skärm för spelande så tycker jag inte att tn är störande alls.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Packa upp den försiktigt och testa, du har 14 veckors öppet köp.

Själv klarar jag inte en del TN medans andra funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

att hitta en 144hz ips/va för det priset kan du glömma.
så länge man inte kollar från olika vinklar utan använder endast sin skärm för spelande så tycker jag inte att tn är störande alls.

14 dagars öppet köp

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

14 dagars öppet köp

Gäller det även om man testar den? Vissa är lite kinkiga på det.
Va även dum och lite för ivrig så när min dator kommer så är öppet köp perioden över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteman:

Gäller det även om man testar den? Vissa är lite kinkiga på det.

Du har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den motsvarar den information som återförsäljaren lämnat om den. Hanterar du varan utöver denna undersökning och det leder till en värdeminskning har återförsäljaren rätt att få ersättning motsvarande värdeminskningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den motsvarar den information som återförsäljaren lämnat om den. Hanterar du varan utöver denna undersökning och det leder till en värdeminskning har återförsäljaren rätt att få ersättning motsvarande värdeminskningen.

Du får även använda varan för att fastställa funktionen på varan. Som i detta fallet då, testa betraktningsvinklar, döda pixlar och så vidare.
Visst är det taskigt att göra så, men det är lättare än att behöva bråka med pixelgarantier och reklamationer.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

@Whiteman: Du har rätt att testa produkten, det är till stor del därför lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal togs fram. Som konsument kan man inte se, känna på eller "testa" produkten på plats.

Permalänk
Sötast

För att lägga fram det enkelt.

TN är fullt tillräcklig till i princip det mesta.
Dagen den slutar bli tillräcklig för en person är oftast dagen de testat IPS och jämfört.

Med det sagt, om det inte är så att du specifikt använt en IPS/VA eller dylikt innan så har du med andra ord alltid använt TN.

Now you know, easier choice

Permalänk
Medlem

Det är en bra skärm men skulle personligen överväga att lägga till en 1000-1500 och välja en 2560x1440 skärm om ekonomin och ditt grafikkort tillåter det, om du nu absolut skall ha 27 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

14 dagars öppet köp

vad har öppet köp med mitt inlägg att göra?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att lägga fram det enkelt.

TN är fullt tillräcklig till i princip det mesta.
Dagen den slutar bli tillräcklig för en person är oftast dagen de testat IPS och jämfört.

Med det sagt, om det inte är så att du specifikt använt en IPS/VA eller dylikt innan så har du med andra ord alltid använt TN.

Now you know, easier choice

Mitt spelande har varit på konsol och laptop med gtx 560m. Så van med sämre skärmar är jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

Det är en bra skärm men skulle personligen överväga att lägga till en 1000-1500 och välja en 2560x1440 skärm om ekonomin och ditt grafikkort tillåter det, om du nu absolut skall ha 27 tum.

Har beställt en evga 1070 som jag förhoppningsvis får innan årets slut. Har blåst förbi min budget med ca 5000 kr redan så en skärm runt 3 är optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad har öppet köp med mitt inlägg att göra?

Hehe sorry det var fel inlägg jag citera. Skulle citera killen som sa 14 veckor öppet jöp

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteman:

Gäller det även om man testar den? Vissa är lite kinkiga på det.
Va även dum och lite för ivrig så när min dator kommer så är öppet köp perioden över.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du köpt den över internet så gäller distans köpslagen på 14 dagar. Sen har ju exempel elgiganten gått ut med just att man får ta hem och packa upp vara samt testa den en gång. Brukar dom flesta göra

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850