Nytolkade System Shock får demo, systemkrav och Kickstarter-kampanj

Permalänk
Melding Plague

Nytolkade System Shock får demo, systemkrav och Kickstarter-kampanj

Klassiska System Shock kommer i nyupplaga med bland annat uppdaterad grafik. Nu presenterar utvecklarna både en demoversion och officiella systemkrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen System Shock 2 från gog. Har moddat det så mycket det går men hade nog spelat detta mycket mer! Ser lovande ut

Permalänk
Geeks Gaming

Så då va demot avklarat.
Inte ett långt demo direkt.

Men herre gud vilken atmosfär!!! Märks direkt att de är ett System shock spel.
Och det verkar som det är en grafik uppdatering och vissa små ändringar till vissa mekaniker.

+Atmosfären
+Allmän känsla
+Effekter
+Demo innan spelet är ute(Då de inte händer så ofta så måste jag ta med de)
+Grafiken har en egen stil som reflekterar SS1

-Grafiken känns ibland utdaterad
-Lite stelt
-Inventory systemet verkar inte va implementerat ordentligt men det är ju bara ett demo för ett spel som inte kommer ut på ett tag

Slutsats.... Kommer definitivt att pledga. Även om jag är en SS2 fanboy så är detta något jag måste spela.
Inget CoD spel här inte! Man måste titta överallt och leta efter saker. Och då ska det bli intressant när dom lägger till skillsystemet

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Känner mig sugen att pledga men efter Mighty no 9.. okej ja den var kanske akilleshäl 2.0 men jag har fortfarande inte fått nån nyckel trots att jag har sagt till dem. Men vi får se om det här blir nåt

Permalänk
Skrivet av Atomico:

Köpte nyligen System Shock 2 från gog. Har moddat det så mycket det går men hade nog spelat detta mycket mer! Ser lovande ut

Det är sinnessjukt hur mycket moddar kan hålla spel vid liv.
https://www.youtube.com/watch?v=nw9YzezRiCU

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Detta är fantastiskt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Så då va demot avklarat.
Inte ett långt demo direkt.

Men herre gud vilken atmosfär!!! Märks direkt att de är ett System shock spel.
Och det verkar som det är en grafik uppdatering och vissa små ändringar till vissa mekaniker.

+Atmosfären
+Allmän känsla
+Effekter
+Demo innan spelet är ute(Då de inte händer så ofta så måste jag ta med de)
+Grafiken har en egen stil som reflekterar SS1

-Grafiken känns ibland utdaterad
-Lite stelt
-Inventory systemet verkar inte va implementerat ordentligt men det är ju bara ett demo för ett spel som inte kommer ut på ett tag

Slutsats.... Kommer definitivt att pledga. Även om jag är en SS2 fanboy så är detta något jag måste spela.
Inget CoD spel här inte! Man måste titta överallt och leta efter saker. Och då ska det bli intressant när dom lägger till skillsystemet

Testade det också, alldeles för kort men ack vad jag blev taggad

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

ojoj va detta ser redan intressant och coolt ut

Permalänk
Medlem

Mina första intryck:

+ Atmosfären
+ Nostalgi
- Känns väldigt "stelt" (fiendernas animationer, rörelser, AI och så). Vi talar om typ Elder's Scrolls nivå
- Någorlunda utdaterad grafik känns det som, dock ljus effekterna och så ser ganska najs ut)

Kommer väl bara bli bättre med tiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Shut up and take my money!!1

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Livsnjutare 😎

Blir nog en back utav mig!, alltid kul att vara med och driva sådana här projekt framåt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Skulle testa demot men det gick inte att spela. Hela skärmen snurrade och man såg bara taket :P. Har en HOTAS inkopplad och den verkar läsa in inställningar från denne på nåt sätt...går inte stänga av så måste koppla ur eller inaktivera i Win. Varför har de lagt in joystick stöd överhuvudtaget? Gammal kod från originalspelet?

Permalänk
Avstängd

Tankar nu:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Skulle testa demot men det gick inte att spela. Hela skärmen snurrade och man såg bara taket :P. Har en HOTAS inkopplad och den verkar läsa in inställningar från denne på nåt sätt...går inte stänga av så måste koppla ur eller inaktivera i Win. Varför har de lagt in joystick stöd överhuvudtaget? Gammal kod från originalspelet?

Exakt samma problem som jag hade med Dragon's Dogma med min HOTAS. Fick koppla ur den för att DD skulle fungera. Eftersom den redan var ur fick jag inte problem med System Shock, men bra att veta att det också har problem med vissa joysticks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Exakt samma problem som jag hade med Dragon's Dogma med min HOTAS. Fick koppla ur den för att DD skulle fungera. Eftersom den redan var ur fick jag inte problem med System Shock, men bra att veta att det också har problem med vissa joysticks.

Det där är något som jag sett många gånger, speciellt i spel som använder Unreal Engine (SS använder dock Unity). Spelet läser konstant av axlarna på första enheten i händelse av att spelaren har en Xbox-kontroll som han vill använda. Detta innebär ofta att axeln som används för att vrida sig i sidled hamnar på gasreglaget om man har någon slags flightstick ansluten. Det kan hjälpa att ställa gasen på mitten om inte utvecklarna haft vett att ge oss möjligheten att stänga av det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det är sinnessjukt hur mycket moddar kan hålla spel vid liv.
https://www.youtube.com/watch?v=nw9YzezRiCU

Ja verkligen! Ett spel blir alltid bättre i mina ögon när det är öppet för moddning.

Permalänk
Medlem

De har mig på allt utom Linuxstödet, hade hoppats på -det gör man varje gång- att det inte skulle falla på det.

Har spelat sönder det gamla SS2 sedan det släpptes på GOG.com för Linux. Ett kärt återbesök till ett av 1990-talets mest underskattade och atmosfäriska spel, en känsla jag aldrig kunnat uppleva ens i BioShock titlarna, även om det påminner svagt om det.

Till er som kör Windows säger jag bara Pledge! Det är lär kunna bli ett grymt spel såvida inte EA eller någon annan bov kommer in och förstör m.h.a. förlegade immateriella rättigheter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ska testa demot,, har verkligen längtat efter detta! Jag har spelat igenom tvåan säkert 5 gånger, men ettan har jag bara testat lite grann. UI:t och kontrollerna är såpass dåliga att det knappt går att spela längre. Detta ska bli spännande!

Edit: Har testat och oj oj oj, detta ska backas! Hoppas dock att de ökar movement speeden en aning, kändes som sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

De har mig på allt utom Linuxstödet, hade hoppats på -det gör man varje gång- att det inte skulle falla på det.

När de når sitt första stretch goal ($1,1 miljoner) tillkommer stöd för Mac och Linux. Hittills ser det minst sagt lovande ut att de kommer nå det, $330 000 på mindre än ett dygn

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

När de når sitt första stretch goal ($1,1 miljoner) tillkommer stöd för Mac och Linux. Hittills ser det minst sagt lovande ut att de kommer nå det, $330 000 på mindre än ett dygn

Hoppas grymt mycket på det isåfall!
I just detta fallet tar jag gärna rollen som det svarat fåret under tiden och pytsar istället in en rejäl slant då de nått upp till målet på $1,1M.
Som Linux-brukare måste man tyvärr ha trippel-säkra källor på att så blir fallet och inte ens då kan man vara säker, det svänger otroligt mycket när det lovas vitt och brett även om detta ser mer än lovande ut tack vare att Unity används för grafiken.
(Ledsen om jag ger ett bittert intryck av Linux-lägret, ingen vill att detta spel skall bli verklighet hellre än jag,
har bara blivit besviken lite för många gånger då sådant varmt utlovats men ändå uteblivit när man sponsrat grejer på kickstarter.)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ja! Demo!

Nej! Ingen Linux support!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jepp, pledge direkt på det. $30 är ingenting för en möjlighet att få spela System shock. Spelade det aldrig när det kom tyvärr och har alltid velat spela ett sådant spel. Ni som har spelat 1:an, är demot på något sätt samma story, banor, etc?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej! Ingen Linux support!

Som jag skrev ett par inlägg ovanför ditt:

Skrivet av Peking:

När de når sitt första stretch goal ($1,1 miljoner) tillkommer stöd för Mac och Linux. Hittills ser det minst sagt lovande ut att de kommer nå det, $330 000 på mindre än ett dygn

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Som jag skrev ett par inlägg ovanför ditt:

Åh, det missade jag! Tack!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Testade demot tills det kraschade en bit på andra våningen, sedan raderade jag demot. Inte speciellt optimerat, men det är ju bara alfa version. Hade runt 65 - 70 fps men kändes inte speciellt mjukt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Livsnjutare 😎

Testade med demo't nu och blev lite besviken.. visste iofs inte riktigt vad jag förväntade mig heller.
Men det var nog inte min typ utav spel bara!

Nåväl, blir ingen backning, men kanske ett köp längre fram efter att det släppts.

Alla kan inte gilla allt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Riktigt seg styrning skulle behöva stänga av V-sync , samt att grafikinställningarna var ju sådär haha vet att det är en Pre-Alpha..

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jepp, pledge direkt på det. $30 är ingenting för en möjlighet att få spela System shock. Spelade det aldrig när det kom tyvärr och har alltid velat spela ett sådant spel. Ni som har spelat 1:an, är demot på något sätt samma story, banor, etc?

Det är i stort sett början med lite lätt modifikation (bara spelat lite grann), stilen är väldigt trogen originalet.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Efter lite ytterligare spelande så är det än så länge en ganska fattig version då den saknar det viktigaste från originalet, audiologs. Det är bara en med (Rebecca Lansings första), de andra saknas. Sen ligger det direkt massa döda kroppar och sånt överallt, i originalet växte det mer på en och jag noterade att det saknas gömda föremål som fanns i original

I denna version har de tagit bort möjligheten att krypa och även att klättra på väggar, det var saker som gjorde System Shock så speciellt. UI:t är också lite kass men det känns som att det här kommer leda till något bra då detta bara är en pre-alpha. Hoppas verkligen det blir bra det här och att de i slutändan har förtjänat de $30 jag skickar dem.. Jag har drömt om ett nytt System Shock sååå länge nu, Bio Shock var inte i närheten av lika intressant i mina ögon. SS2 är fortfarande ett av de bästa spelen jag spelat, med nya moddar är det riktigt acceptabelt även grafiskt (utom cut-scenes så klart).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Aj då - missade denna. 750$ nivån var en höjdare - Become an ingame Citadel Crew member + Portrait. Fan också - där hade jag velat vara.

Annars tror jag inte det är någon risk att denna failar. Bra demo, bra crew och ett lätt spel att porta.