Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra med mina 6500kr?

Jag har bett kronofogden driva in en skuld från 1996 till mig. En snubbe blåste mig på en mobil då och skulden är nu uppe i 6500kr från 2000kr. Jag har dessa val att göra:
1:Jag kör sandy bridge ska jag uppdatera?
2: Jag VILL ha ett eller två radeon rx 480!
3: köpa ny 4k tv, såg nyss reklam för en 49" för 5000kr.
4: Jag har en skuld till kronofogden på 4000kr eller 4500kr, dom tog nyss 500kr jag skulle fått tillbaka på skatten.
Smartaste valet? Kronofogden så klart.

Permalänk
Avstängd

Om KF öht kan driva in dom pengarna kommer dom ta "sina" pengar.
Så frågan blir då, vad du ska göra för dina 2500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChronicPain:

Om KF öht kan driva in dom pengarna kommer dom ta "sina" pengar.
Så frågan blir då, vad du ska göra för dina 2500kr.

Nja inte så säkert då det inte är någon *lön* jag får. Tror faktiskt att dom inte bryr sig. Fast min tanke är nog att just betala min skuld. Jag är dessutom skyldig min ena son 1500kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Nja inte så säkert då det inte är någon *lön* jag får. Tror faktiskt att dom inte bryr sig. Fast min tanke är nog att just betala min skuld. Jag är dessutom skyldig min ena son 1500kr.

Spelar ingen roll vad det är för pengar. Har du skuld till KF kommer dom alltid ta pengar dom kan. Och eftersom du bett dom driva in cash så kommer dom stoppa sina nävar i kakburken först. Det är så det funkar. Precis på samma sätt dom tar din skatteåterbäring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChronicPain:

Spelar ingen roll vad det är för pengar. Har du skuld till KF kommer dom alltid ta pengar dom kan. Och eftersom du bett dom driva in cash så kommer dom stoppa sina nävar i kakburken först. Det är så det funkar. Precis på samma sätt dom tar din skatteåterbäring.

Nåja det är helt ok för mig. Vi får se

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Du är alltså skyldig din egna son OCH kronofogden pengar - men du funderar på att köpa nya TV? ... Betala av skulderna först för fasen!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du är alltså skyldig din egna son OCH kronofogden pengar - men du funderar på att köpa nya TV? ... Betala av skulderna först för fasen!

Jo det är nog bäst

Permalänk
Medlem

Du verkar ju vara aningen motiverad att sätta sprätt på dom trots skulder så hade jag varit du så hade jag nog bitit i det sura äpplet och betala skulderna först innan det blir mera dator godis.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

lyxfällan nästa?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD: Klassiskt framtida fall för lyxfällan

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kolla in andra trådar som TS gjort. TS vill även ta en mobil på abonemang och sälja direkt.

Helt klart lyxfällanvarning

Permalänk
Medlem

Ingen fara!
Jag kan ta dem

Permalänk
Medlem

Köp en Sony M5 och skaffa ett kontantkort.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har bett kronofogden driva in en skuld från 1996 till mig. En snubbe blåste mig på en mobil då och skulden är nu uppe i 6500kr från 2000kr. Jag har dessa val att göra:
1:Jag kör sandy bridge ska jag uppdatera?
2: Jag VILL ha ett eller två radeon rx 480!
3: köpa ny 4k tv, såg nyss reklam för en 49" för 5000kr.
4: Jag har en skuld till kronofogden på 4000kr eller 4500kr, dom tog nyss 500kr jag skulle fått tillbaka på skatten.
Smartaste valet? Kronofogden så klart.

"Den som är satt i skuld är icke fri". Betala av din skuld tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ta sms-lån och köp allt! Precis, dumma frågor får dumma svar. Jag hoppas för din egen skull att du sitter och trollar.

Permalänk
Medlem

Vilken ångest jag fick av läsningen. Huvva. Betala av skulderna. Byt ut dina kompisar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Härligt att se att det fortfarande finns folk som allvarligt funderar på att köpa mer prylar istället för att försöka göra sig skuldfri. Speciellt när man använder kronofogden för att driva in en skuld från någon annan.
Två tummar upp!

Permalänk
Medlem

att du ens ifrågasätter vad du ska spendera dom på är för mig en gåta...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

nummer 4 utan tvekan! Lån är sin sak (beroende på vad det är för lån. Boende och eventuellt billån är väl ok kan jag tycka) men hos kronofogden är inget ställe man vill ha sitt namn hos.
Skönt och slippa tänka på det dessutom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att TS har förstått vibbarna. Tycker folk kan lugna sig en aning med lynchmobb-tendenserna och de personliga påhoppen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cloudstone:

Jag tror att TS har förstått vibbarna. Tycker folk kan lugna sig en aning med lynchmobb-tendenserna och de personliga påhoppen.

This...

Som sagt så är väl prio ett att betala bort dina lån

Permalänk

Pengar till din son som du lånat. Sen låter du bli barnens pengar och prioriterar bättre i framtiden.

Sen kan kronpelle få en del med så du kanske slipper ha betalningsanmärkning om några år.

Ska du köpa något, så gör inte det.

Permalänk
Medlem

Är detta nästa fall för lyxfällan eller? Hur tänker folk....

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Kolla in andra trådar som TS gjort. TS vill även ta en mobil på abonemang och sälja direkt.

Helt klart lyxfällanvarning

Alltså jag har alltid köpt mina telefoner med abonnemang och har inga problem med att betala. Jag betalar nu 349kr/mån och det är helt ok. Jag kan välja att behålla min telefon eller plocka ut en ny. Bägge funkar för mig. Jag tänker ta ut en s6 edge, sälja den och köpa en sony m5. Förändrar inte min ekonomi. Och givetvis betala min son.

Permalänk
Medlem

Hyra, el och personliga skulder.
Du kan ju fråga sonen om du får vänta med skulden.

Låt bli att skaffa mer skulder med nya telefoner kan ju vara en bra ide, du ökar ju bara på dessa och förr eller senare biter detta dig i röven.

Lycka till.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har bett kronofogden driva in en skuld från 1996 till mig. En snubbe blåste mig på en mobil då och skulden är nu uppe i 6500kr från 2000kr. Jag har dessa val att göra:
1:Jag kör sandy bridge ska jag uppdatera?
2: Jag VILL ha ett eller två radeon rx 480!
3: köpa ny 4k tv, såg nyss reklam för en 49" för 5000kr.
4: Jag har en skuld till kronofogden på 4000kr eller 4500kr, dom tog nyss 500kr jag skulle fått tillbaka på skatten.
Smartaste valet? Kronofogden så klart.

Du har svarat på din egen fråga, vad vill du att vi gör? Ge dig falsk trygghet med ursäkter för att ignorera det smartaste valet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Alltså jag har alltid köpt mina telefoner med abonnemang och har inga problem med att betala. Jag betalar nu 349kr/mån och det är helt ok. Jag kan välja att behålla min telefon eller plocka ut en ny. Bägge funkar för mig. Jag tänker ta ut en s6 edge, sälja den och köpa en sony m5. Förändrar inte min ekonomi. Och givetvis betala min son.

Jag har aldrig förstått hur du och liksinnade tänker här. "Ta ut en ny mobil" . I din abonnemangskostnad ingår det avbetalning på din telefon.... Så du lurar bara dig själv. Om du trodde att du får "gratis" telefoner som du kan sälja så är jag ledsen, men såna dealar finns inte..

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Jag har bett kronofogden driva in en skuld från 1996 till mig. En snubbe blåste mig på en mobil då och skulden är nu uppe i 6500kr från 2000kr. Jag har dessa val att göra:
1:Jag kör sandy bridge ska jag uppdatera?
2: Jag VILL ha ett eller två radeon rx 480!
3: köpa ny 4k tv, såg nyss reklam för en 49" för 5000kr.
4: Jag har en skuld till kronofogden på 4000kr eller 4500kr, dom tog nyss 500kr jag skulle fått tillbaka på skatten.
Smartaste valet? Kronofogden så klart.

Jag har ingen erfarenhet av kronofogden, men i seriösa länder gå det till såhär.
Du får enbart 2000kr tillbaka, dessa pengar kommer kronofogden betala tillbaka genom att utan din iblandning minska din skuld till dem med just 2000kr.
Nu kanske det ej går till så i just sverige, jag har dålig koll på vår kronofogd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har ingen erfarenhet av kronofogden, men i seriösa länder gå det till såhär.
Du får enbart 2000kr tillbaka, dessa pengar kommer kronofogden betala tillbaka genom att utan din iblandning minska din skuld till dem med just 2000kr.
Nu kanske det ej går till så i just sverige, jag har dålig koll på vår kronofogd.

Jag har blivit misshandland flera gånger och fått skadestånd. Kronofogden har inte brytt sig om detta. Så ja, jag tror jag får mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har blivit misshandland flera gånger och fått skadestånd. Kronofogden har inte brytt sig om detta. Så ja, jag tror jag får mina pengar.

Har skadestånden gått via Kronofogden vid alla dessa tillfällen? Om inte så har du svaret på varför de inte har tagit pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com