Hur kompetent är busschaufförer egentligen?

Permalänk

Hur kompetent är busschaufförer egentligen?

Hej! Tänkte höra mig för lite om vad du tycker om busschaufförer, det finns stunder där jag kan tycka att dem chaufförer jag har träffat inte har agerat 100% rätt.

Jag har vid 3 tillfällen varit i lite speciella situationer,
Jag åker buss 5 gånger i veckan och senast förra månaden så satt jag på buss 75 mellan Norrköping och mjärdevi i Linköping. Allt var ganska normalt en bra stund och jag satt och pratade med min tjejkompis och vi satt på sätena placerade på hjulhuset bak. Helt plötsligt när vi ligger i cirka 90km/h så sprängs inre hjul höger bak (från framifrån) under oss där vi sitter, det blir en jäkla smäll och bakvagnen blir instabil och man kan tydligt höra metalliska ljud under våra säten.
Jag räknar ganska snabbt ut vad som hände och skyndar mig fram till chauffören som inte verkar ha märkt detta.
Han skakar lite på axlarna och gör inget först utan fortsätter och jag går och sätter mig igen.
Ljudet blir värre och värre och många där bak blir så rädda att dem hoppar fram i bussen för att dem är oroliga för att något ska gå genom golvet.
Jag blir något mer irriterad i rösten och säger - Detta låter inte bra, folk är rädda och du måste nog stanna bussen.
Tillslut så svänger han in på sidan om motorvägen och går ut och sparkar på yttre däck. Han bemötas inte lägga sig eller huka sig och ta en titt under utan är nöjd med sin yttre inspektion och hoppar in igen och gasar upp i samma hastighet och förvärrar bussens skick.
När vi svänger av E4an och börjar närma oss så säger chauffören att det verkar vara något fel på bussen.
(you don't say? )
När jag går av 500M efter utropet så säger jag - Jag rekommenderar inte dig att köra längre, det är nog bäst att du stannar här och får hjälp. Han svarar - Jag ska bara köra klart min rutt. Förvånad så går jag av väntar tills han åker och tittar under bussen (bakifrån) och ser att inre hjul fladdrar som en flagga i storm, hjulet slår hejvilt mot yttre hjul. Jag drar en facepalm och en fniss, Tycker ni att chauffören behandla detta på ett bra sätt och var han snäll mot bussen och sitt bussbolag ur skadesynpunkt? /David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Busschaufför är en yrkesroll precis som alla andra, det finns folk med både bra och dåliga attityder inför deras jobb. För att bli yrkeschaufför krävs det många timmar bakom skolbänken

Permalänk
Medlem

Finns personer som inte skulle vara busschaufförer överhuvudtaget som har det jobbet.

Arbetsförmedlingen delar ut D-kort lite hursomhelst ibland tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Busschaufför är en yrkesroll precis som alla andra, det finns folk med både bra och dåliga attityder inför deras jobb. För att bli yrkeschaufför krävs det många timmar bakom skolbänken

Problemet är att jag gärna ser många veckor utbildning, inte timmar
Västtrafik tar de de kan få under sommarmånaderna. Alltid lika spännande o se om man kommer fram.

Mitt största issue med chaufförerna är de som ringer under färd. Och det är _många_.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Sunshine914:

Busschaufför är en yrkesroll precis som alla andra, det finns folk med både bra och dåliga attityder inför deras jobb. För att bli yrkeschaufför krävs det många timmar bakom skolbänken

Absolut det förstår jag, vill vara tydlig med att jag inte drar alla över en kamm, jag kanske ska omformulera frågan till - hur mycket fordons kunskap ingår i utbildningen om man ska bli yrkeschafför?.
(Jag har förövrigt många gånger träffat riktigt bra säkra och trevliga busschaufförer)
Men det är snarare det här med riskbedömning och vad händer om jag kör en trasig buss med uppenbara fel på hjul/upphängning i hög hastighet med en fullastad buss av passagerare och vad kan i värsta fall hända?.
Förstår du vad jag syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Rekordmedlem

Det har antagligen mer med företaget att göra, idag så vimlar det av oseriösa transportföretag som skiter i det mesta så länge de inte får kännbara straff som verkligen drabbar företaget och dess ägare hårt, de tjänar mer på att pressa fordon och förare så långt det är tillåtet och helst lite till.

Det kanske inte var nån akut säkerhetsfara för bussen hade kanske 2 axlar och 3 hjul på den sidan var hela men förarens bemötande var ändå dåligt och man borde ju inte köra vidare sin tur på normalt vis speciellt inte om det satt rester kvar som kunde slå sönder saker på bussen eller lossna och träffa andra trafikanter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Finns personer som inte skulle vara busschaufförer överhuvudtaget som har det jobbet.

Arbetsförmedlingen delar ut D-kort lite hursomhelst ibland tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo dem chafförerna har jag märkt av, hade en chaufför jag åkte med på morgonen för ett tag sen som krockade med en personbil i en skymd korsning och endast för att han körde för fort och inte hann att stanna.
Det är såna chafförerna som jag kan tänka mig har tankesättet "Här har det inte kommit några bilar på 100 körningar så då gör det inte det nu heller" <--- Spekulation.

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Problemet är att jag gärna ser många veckor utbildning, inte timmar
Västtrafik tar de de kan få under sommarmånaderna. Alltid lika spännande o se om man kommer fram.

Mitt största issue med chaufförerna är de som ringer under färd. Och det är _många_.

Skickades från m.sweclockers.com

True so True

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Problemet är att jag gärna ser många veckor utbildning, inte timmar
Västtrafik tar de de kan få under sommarmånaderna. Alltid lika spännande o se om man kommer fram.

Mitt största issue med chaufförerna är de som ringer under färd. Och det är _många_.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av TheNewsV2:

Absolut det förstår jag, vill vara tydlig med att jag inte drar alla över en kamm, jag kanske ska omformulera frågan till - hur mycket fordons kunskap ingår i utbildningen om man ska bli yrkeschafför?.
(Jag har förövrigt många gånger träffat riktigt bra säkra och trevliga busschaufförer)
Men det är snarare det här med riskbedömning och vad händer om jag kör en trasig buss med uppenbara fel på hjul/upphängning i hög hastighet med en fullastad buss av passagerare och vad kan i värsta fall hända?.
Förstår du vad jag syftar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tar någon månad att utbilda sig och ta YKB som krävs för att få köra i yrkesmässig trafik.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/D--Buss-huv...
http://www.nobina.com/sv/sverige/jobba-hos-oss/bussforarutbil...

Bussbolag som är oseriösa blir ofta offer för omförhandlingar och förlorar sitt kontrakt, dvs en annan tar över.
Dom kör ex för SL eller Västtrafik har höga krav på sig när det gäller service, bemötande och kvalite. Utebliven körning kostar runt 25-50k i vite per tur/buss

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det har antagligen mer med företaget att göra, idag så vimlar det av oseriösa transportföretag som skiter i det mesta så länge de inte får kännbara straff som verkligen drabbar företaget och dess ägare hårt, de tjänar mer på att pressa fordon och förare så långt det är tillåtet och helst lite till.

Det kanske inte var nån akut säkerhetsfara för bussen hade kanske 2 axlar och 3 hjul på den sidan var hela men förarens bemötande var ändå dåligt och man borde ju inte köra vidare sin tur på normalt vis speciellt inte om det satt rester kvar som kunde slå sönder saker på bussen eller lossna och träffa andra trafikanter.

Ja den tanken har slagit mig också, nu kan jag nog mer om lastbilar en bussar men det var ingen dubbeldäckare och en ganska gammal modell chauffören körde, vad jag minns så var det enkelaxel med dubbla däck på varje sida och det var inre däck bak vänstersida om man står bakifrån och vad jag kunde bedöma när jag tittade under så verkade fästet till däcket delvis av eller defekt och med tanke på att däcket då inte gick rakt gjorde förmodligen att däcket också smällde. Nåt som jag minns och glömde skriva var att både jag och min tjejkompis reagerade på att det var något som rörde sig under våra fötter någon minut innan smällen. <--- Där av spekulationen ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Exakt likadant inom alla arbetsområden.

Permalänk

@talonmas: Angående chaufförer som pratar i telefon, bara ta bild och skicka in till Västtrafik respektive bolag som kör. Det tas väldigt seriöst på många ställen och leder till samtal / sparken i vissa fall.

Permalänk
Skrivet av Sunshine914:

Det tar någon månad att utbilda sig och ta YKB som krävs för att få köra i yrkesmässig trafik.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/D--Buss-huv...
http://www.nobina.com/sv/sverige/jobba-hos-oss/bussforarutbil...

Bussbolag som är oseriösa blir ofta offer för omförhandlingar och förlorar sitt kontrakt, dvs en annan tar över.
Dom kör ex för SL eller Västtrafik har höga krav på sig när det gäller service, bemötande och kvalite. Utebliven körning kostar runt 25-50k i vite per tur/buss

Tack för informationen, jag trodde att det var längre utbildningar för busschaufförer men bättre än timmar som någon annan skrev ovan :D.
Ingen billig vite kostnad!
Kan ha varit en faktor som möjligtvis påverkade chafförens beslut om att fortsätta eller stanna och ringa på hjälp.
Tack för svar /Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Busschaufförer tänker inte så mycket själva :), det handlar om att köra sin rutt utan förseningar, det är just det där med förseningar som förmodligen gjorde att han fortsatte köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

..jag kanske ska omformulera frågan till - hur mycket fordons kunskap ingår i utbildningen om man ska bli yrkeschafför?.

Samma som för alla andra körkortsklasser, dom skal bli chaufförer, inte mekaniker.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Är med busschaffisar som med alla andra, finns idioter överallt.

Kan ju berätta om en upplevelse jag hade när jag körde stadsbuss. Tog över ett pass på en linje i stan. Chaffisen jag böt av sa ingenting.

Rullade iväg och fick ställa mig på bromsen vid första rödljuset. Genuint "ta-tag-i-ratten-och-ställa-mig-upp-för-att-få-tryck-på-bromsen" för att få stopp på skiten. Tog kontakt med trafikledningen som sa att de visste att bussen hade dåliga bromsar men "kör på ett tag till".

När jag släppte bromsen för att köra iväg så *PPPPPPFFFFFFFFFFFFFFFTTTT* försvann allt lufttryck till bromsarna. Kom tillbaks såpass lite tryck att det räckte för metoden att ställa sig upp på bromsen till nästa stopp.

Hojtade till trafikledningen igen och fick veta att de visste om allt men "fortsätt att köra".

Jag var ung och dum så jag körde på några vändor med skitbussen. Fick byta buss efter andra vändan.

Så, som sagt. Finns rötägg bakom ratten och finns rötägg på trafikledningen. Finns även oerhört många bra människor.

Det du skriver om är exempel på rötägg bakom ratten!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Problemet är att jag gärna ser många veckor utbildning, inte timmar

Skrivet av TheNewsV2:

Tack för informationen, jag trodde att det var längre utbildningar för busschaufförer men bättre än timmar som någon annan skrev ovan :D.

Detta är ju bara ett talesätt.
"Lena har två mastergrader så hon har spenderat många timmar i skolbänken." <- Betyder inta att hon lyckades ta två mastergrader på under ett dygn

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Det tar någon månad att utbilda sig och ta YKB som krävs för att få köra i yrkesmässig trafik.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/D--Buss-huv...
http://www.nobina.com/sv/sverige/jobba-hos-oss/bussforarutbil...

Bussbolag som är oseriösa blir ofta offer för omförhandlingar och förlorar sitt kontrakt, dvs en annan tar över.
Dom kör ex för SL eller Västtrafik har höga krav på sig när det gäller service, bemötande och kvalite. Utebliven körning kostar runt 25-50k i vite per tur/buss

Mmm, men det har ju bussbolagen som kör för SL löst genom att inte rapporterat uteblivna turer. Vet inte hur många gånger man stått på Gullmarsplan o sett "nästa buss" skylten slå både 2 och 3 gånger utan att det kommit en enda buss. Framförallt om det t.ex. är fotbolls EM eller OS eller något på TV....

// LZ

Permalänk

@Beginner:

Oj o oj , det är bra att du inser själv att det inte var en bra ide att köra buss med dåligt tryck utan snarare en dum sådan,
jag förstår att det finns rötägg , det finns det över allt och inte bara i bussyrket.
Har du någon gång funderat över vad som hade hänt om du befann dig i den situationen där du var tvungen att panikbromsa för tex en gångtrafikant eller en cyklist som kom farande? . Jag tycker att det är så oansvarigt av trafikledning och från högre ställen att tumma på säkerheten bara för att slippa Vite ?.
Det är ju människor liv vi pratar om i ditt fall och säkert i fler. Jag tycker att man borde ställa sig frågan , är det säkert att ta sig ut på en högtrafikerad väg i 90 Km i timmen med en trasig buss och 40+ passagerare och vad kan gå fel om jag gör det?
Jag förstår att man kanske inte vill ta tjuren i hornen och kräva en annan buss i vissa fall för då kanske man inte har något jobb kvar,
jag tycker det bara är så dåligt att det ska behöva vara så.

Senast två veckor sen så märkte jag med dubbeldäckaren jag åkte med inte riktigt var helt hundra, väghållningen vad rykig och klonkande metaliska ljud kunde höras inifrån bussen och vilket verkade komma från styrled vänster fram eller något liknande.
Bussen drog också till höger vilket jag såg att chaffören fick sitta och kompencera för.
Åter igen, vad gör en plötslig skarp sväng ect med en hög dubbeldäckare fullastad?
Jag frågade faktiskt chaffören om det inte var bra att lämna in bussen nu när han stod vid slutdestinationen.
Han lovade att det skulle han göra direkt.
Sen vet man ju inte om det görs, man får ju bara hoppas..
/mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

@Lasse Laserman:

Haha, facepalm!
Till mitt försvar så var jag ganska trött på bussen imorse :D.
Läste det där nog lite knasigt ..
Tack för svar /Mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Det är på g tuffare utbildning för att ta ykb, som alltså krävs för att köra linjer längre än 50km. Problemet är väl då snarast att bussföraryrket endast blir åtkomligt genom arbetsmarknadspolitiska program som det kallas.

Tidigare har man varit tvungen att tillgodogöra sig fem delkurser vart femte år för att hålla sig uppdaterad, vissa vettigare än andra. Detta betalas normalt av det bolag man jobbar för.

Problemet blir för två grupper.
Timanställda och för nya i branschen.
Har man inte ykb sedan tidigare, eller till och med i höstas den gamla EU-kompetensen, måste man gå en introduktionskursen på tre eller sex veckor, vad jag förstår beroende på ålder.

Detta är ju naturligtvis väldigt dyrt och knappast något man har råd med i förbifarten. Således blir det ju upp till arbetsförmedligen att förse landet med förare eftersom det nog inte kommer ut så många på privat initiativ.

På samma gång som det är klart bra att samtidigt höja standarden som statusen på yrket så blir det tyvärr många som kanske hade haft ett intresse som lämnas utanför.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Busschaufför är en yrkesroll precis som alla andra, det finns folk med både bra och dåliga attityder inför deras jobb. För att bli yrkeschaufför krävs det många timmar bakom skolbänken

Framför allt finns det chaufförer som är väldigt nonchalanta både när det gäller säkerhet, trafikvett och service. T.ex. när de stängt dörrarna för tidigt så folk inte hunnit ut, så orkar de inte öppna en gång till utan kör bara iväg trots att folk skriker att de vill av. Chaufförer som kör rakt ut i trafiken i korsningar och räknar med att alla ska stanna, eller kör mot gult trots att de vet att de kommer bli stående mitt i korsningen. Chaufförer som inte bryr sig när folk drar sitt busskort och det lyser rött utan bara rycker på axlarna. Chaufförer som tvärnitar vid hållplatserna så folk får hålla i sig för att inte ramla och skada sig, eller som inte orkar manövrera bussen genom rondeller utan bara plöjer rakt igenom, upp på trottoarkanter, refuger m.m.

Sen verkar inte trafikplanerare och trafikledare alltid ha huvudet på skaft heller. Speciellt nu när det är sommartabell och bussarna är knökfulla är de ofta 5 - 15 minuter försenade eftersom det tar så länge för folk att tränga sig på/av vid varje hållplats. Det skapar ju inte direkt en trevlig stämning varken bland chaufförer eller passagerare. Man förstår ju att det inte är kul att bli utskälld vid varannan hållplats för att bussen är full eller man är försenad.

Har sett det mesta under de år jag busspendlade 2x9 mil om dagen. Även många trevliga, skickliga och service-minded chaufförer, men tyvärr minns man ju de dåliga mest.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD