Fallet om Swefilmer tas upp i EU-domstol

Permalänk
Melding Plague

Fallet om Swefilmer tas upp i EU-domstol

Den nyligen påbörjade rättegången mot två män som misstänks ligga bakom Swefilmer har lagts på is. Detta då en EU-domstol ska avgöra om brott begåtts enligt EU:s lagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På dom bara, penningtvätt är inte bra!

Sen att dom gjort kultur tillgängligt för allmänheten borde dom få medalj för!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Att de hållit på med penningtvätt gör att de inte alls ses som lika oskyldiga som de annars kanske skulle (i alla fall i vissas ögon). Brottet blir ju genast mer komplicerat när man kombinerar det med ekobrott.

De är unga med så risken är väl stor att de spenderat pengarna på "skit" tyvärr. Något de i så fall kommer ångra ännu mer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

14 miljoner kronor i annonsintäkter/donationer på 4 år? Jag tror knappast att de pengarna kommer från användarna. Swefilmer kanske användes som en penningtvätt av kriminellt omhändertagna pengar vid sidan av trots allt?

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

14 miljoner kronor i annonsintäkter/donationer på 4 år? Jag tror knappast att de pengarna kommer från användarna. Swefilmer kanske användes som en penningtvätt av kriminellt omhändertagna pengar vid sidan av trots allt?

Frågan är vem som är såpass dum att man använder ett uppenbart kriminellt företag att tvätta pengar genom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas de fälls för faktiska brottet penningtvätt och inte streaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hoppas de fälls för faktiska brottet penningtvätt och inte streaming

Tummen upp för den!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Under denna tid ska männen även ha tjänat 14 miljoner kronor i annonsintäkter. Man menar att detta lett till stora förluster för rättighetshavarna, då ingen av intäkterna använts för att ersätta dem.

så om säg 13m av dessa intäkter hade gått till att betala filmbolagen hade de varit okej eller? får lite den känslan av den meningen

vet uppenbarligen att de inte varit okej, utan syftar mer på hur meningen är skriven

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som är expert som vet vad lagen faktiskt säger om streaming som detta?

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att Peter Sundes "Kopimashin" är aktuella skäl nog till varför medieindustrin måste tänka om...
http://www.neowin.net/news/the-kopimashin-is-a-device-that-cr...

Det mediabolagen borde dömas för är att ha aktivt motarbetat vettiga lösningar och inte drivit utvecklingen framåt ett dugg, utan istället förlitar sig på att andra skall göra jobbet åt dem, trots att de har resurserna för att ordna upp situationen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

På dom bara, penningtvätt är inte bra!

Sen att dom gjort kultur tillgängligt för allmänheten borde dom få medalj för!

Tjenare birre!

Jag är inte så insatt här men för mig verkar det som att de bara försökt tjäna en förvisso stor slant på arbetet de har lagt ner. Jag kan inte riktigt fördöma dom för det även om det är olagligt. Jag menar heller inte att de har gjort rätt? *Kliar mig lite*
Däremot vill jag fördöma att de har gjort amerikansk hollywood-kultur tillgängligt för allmänheten!

Med glimten i ögat YGH!

Permalänk
Medlem

Enligt SR har rättegången skjutits upp i väntan på en annan dom i EU-domstolen. Inte att fallet om Swefilmer faktiskt ska tas upp i EU-domstolen.

"Kungsbackabons advokat tyckte att målet skulle skjutas upp i väntan på en liknande dom i EU-domstolen."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&arti...

EDIT: Luskade vidare och enligt SVT har rättegången skjutits upp i väntan på ett förhandsbesked från EU-domstolen = fallet om Swefilmer ska tas upp i EU-domstol?

"– Vi har yrkat om att inhämta ett förhandsbesked från EU-domstolen, och vi fick som vi ville, säger Claes Kennedy."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rattegangen-mot-swef...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Om alla betalade sin skatt då kanske vi fick betala ännu mindre i skatt sen. #Önsketänk

Kultur och särskilt dokumentär borde vara fritt tillgängligt för alla.

Sen borde media bolagen sluta med sina begränsningar på vart man har lov att konsumera sin film/musik.

Jag blir så förbannat när någon skickar en länk och man får meddelande om att min placering inte har lov att kolla/lyssna.

Ibland får man även detta meddelande om man sitter med pengar och klar att betala för digitala nerladdningar på Amazon. Jag upplevde detta på Amazon Audible för en ljudbok.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Att swefilmer finns är en anledning av att det är det enklaste sättet att de på film. Nu är jag ingen användare av swefilmer men om jag vill se någon film så inte kan jag se den på netflix, viaplay, sf utan det är ofta som swefilmer eller liknande kommer upp för att de är oftast de som har dem. Om det hade funnits en enkel tjänst som har alla filmer och ger pengar till skaparna så hade swefilmer inte funnits.
Swefilmer är ett svar på att det är krångligt att se på en enkel film.
De så dyrare netflix blir och de stå mindre filmer de har (nya som gamla) stärker dessa tjänster och så är det bara.
Det är därför olaglig musik är så mycket mindre nu. Spotify hände

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Om alla betalade sin skatt då kanske vi fick betala ännu mindre i skatt sen. #Önsketänk

Kultur och särskilt dokumentär borde vara fritt tillgängligt för alla.

Sen borde media bolagen sluta med sina begränsningar på vart man har lov att konsumera sin film/musik.

Jag blir så förbannat när någon skickar en länk och man får meddelande om att min placering inte har lov att kolla/lyssna.

Ibland får man även detta meddelande om man sitter med pengar och klar att betala för digitala nerladdningar på Amazon. Jag upplevde detta på Amazon Audible för en ljudbok.

Med följande menar jag inte att bättre alternativ inte borde finnas, men hur många dokumentärer och filmer tror du skulle produceras och vad skulle deras kvalitet vara ifall det inte gick att sälja sina verk? Ska du ha rätt till att gratis få Mona Lisa också?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Sen har ju Swefilmer sämre kvalité än DVD ibland VHS dessutom. Personligen skulle jag betala för filmer om de gjorde så man fick ladda ner filmen när man väl har betalt den . Inte den skiten att den finns bara tillgänglig online och att närsomhelst kan dom bestämma att du inte längre äger den..

Permalänk
Medlem

Fildening för privat bruk borde vara lagligt tycker jag då det finns forskning som visar på att man som upphovsman tjänar på det och ingen egentligen tar skada, och detta säger jag som själv är musiker.

I det här fallet har de ju dock tjänat en hel hög med pengar på andras verk, det tycker jag är fel.

Samtidigt visar tjänstens popularitet hur hopplöst efter mediabranchen är vad gäller att förpacka innehåll på ett sätt som kunderna efterfrågar, och jag tycker det är tråkigt att man reflexmässigt stämmer folk istället för att se över sina egna erbjudanden. Att man inte kan konkurrera med gratis är en myt som t. ex spotify slog ihjäl för många år sedan nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Att swefilmer finns är en anledning av att det är det enklaste sättet att de på film. Nu är jag ingen användare av swefilmer men om jag vill se någon film så inte kan jag se den på netflix, viaplay, sf utan det är ofta som swefilmer eller liknande kommer upp för att de är oftast de som har dem. Om det hade funnits en enkel tjänst som har alla filmer och ger pengar till skaparna så hade swefilmer inte funnits.
Swefilmer är ett svar på att det är krångligt att se på en enkel film.
De så dyrare netflix blir och de stå mindre filmer de har (nya som gamla) stärker dessa tjänster och så är det bara.
Det är därför olaglig musik är så mycket mindre nu. Spotify hände

Precis. Kim Dotcoms fem budord:

How to stop piracy:
1 Create great stuff
2 Make it easy to buy
3 Same day worldwide release
4 Fair price
5 Works on any device

Men antar att detta glider mot off-topic.

Permalänk

Fan vad osmart. Hur åker de fast? Upphovsrättsskyddat material på datorerna eller?
Varför gör man inte bara en liknande sida och bara länkar till andras innehåll? Då borde man vara "oskyldig", eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

En kompis till en kompis till en kompis...använder swefilm och vad jag kan se så har nog användarna bidragit med dom påstådda 14 miljonerna då det är nästintill omöjligt att starta en stream utan att klicka på en reklambanner.

När ska mediabolagen fatta att det är tjänster som detta som dom flesta vill ha och merparten även vill betala för. Skulle lätt betala 200 kr/månad för komma åt hela USA/Europa film/tv utbud. Jag har under långa perioder använt mig av Hulu, men under perioder så får dom ett ryck och vill stänga ut mig. Vart går man då när man vill se klart den serie man just kollade på och villigt betalade dom 10 - 15 usd, jo man går till sin kompis, kompis, bekant och tittar på piratstreaming.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Tycker fortfarande att Peter Sundes "Kopimashin" är aktuella skäl nog till varför medieindustrin måste tänka om...
http://www.neowin.net/news/the-kopimashin-is-a-device-that-cr...

Det mediabolagen borde dömas för är att ha aktivt motarbetat vettiga lösningar och inte drivit utvecklingen framåt ett dugg, utan istället förlitar sig på att andra skall göra jobbet åt dem, trots att de har resurserna för att ordna upp situationen.

Ha ha ha xD Skrattar ihjäl mig! Ekonomin kommer gå i botten.

Om man läst ytterst lite statistik (eller har en hjärna som inte är infekterad med skit snack) så vet man att om man baserar deras "pengar förlust" på enbart de siffror som kommer från nerladdning... Så gör man FEL. En faktor är att filmen "kostar" inga direkta pengar, att då säga att alla dessa nerladdningar är en direkt förlust... Det går liksom inte ihop.

Jag anser att kostnads faktorn kan ta upp till 50% av ens beslut. Finns flera "skit" filmer som jag personligen inte hade velat köpa om jag inte vetat mer om dom, som jag tänker "Vi testar den".

Detta beslut baserar jag ju på hur jag får tillgång till filmen. Om vi nu jämför det med att jag tex köper den via en sida, laddar ner den, då ska man både ta upp sitt bankkort eller kanske tom få en faktura hem och krångla runt med. Utbudet är stramt begränsat och då kommer vi in på en annan faktor som är stor, att man kanske inte ens kan köpa filmen som man spanat in. Med en del äldre filmer är detta ganska vanligt (baserat på vad jag tror ). Så där har vi 3 faktorer: Kostnad, Lättåtkomlighet och Utbud.

Jag hoppas att med detta i bakhuvudet så förstår vilken domare som helst att detta är helt vansinnigt och man borde nog tänka till och inse att detta är ett "fult" sett för en industri att få in pengar som dom egentligen inte förkänar. Sen att det bryter mot "copyright" lagarna drar jag inte in här.

Steam är nog ett bra exempel på någon som tänkt till...

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Jaa, allt åt alla osv, att film ska vara gratis är lika befängt som att din bil, din dator, eller ditt hus bara ska kosta råmaterialet. För alla vill väl jobba väl gratis? Eller är det intellektuella arbetet bakom en vara bara värt något om det resulterar i en fysisk produkt?

Lite mer on topic så är det inte mer än rätt att någon som möjliggör upphovsrättsskyddat material och dessutom tjänar grova pengar på det straffas. Böter på lite mer än vad dom tjänat på det och något års fängelse känns ändå rätt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Om alla betalade sin skatt då kanske vi fick betala ännu mindre i skatt sen. #Önsketänk

Kultur och särskilt dokumentär borde vara fritt tillgängligt för alla.

Sen borde media bolagen sluta med sina begränsningar på vart man har lov att konsumera sin film/musik.

Jag blir så förbannat när någon skickar en länk och man får meddelande om att min placering inte har lov att kolla/lyssna.

Ibland får man även detta meddelande om man sitter med pengar och klar att betala för digitala nerladdningar på Amazon. Jag upplevde detta på Amazon Audible för en ljudbok.

Du har en bra poäng där, och den är enda anledningen till att jag inte ser att det helt moraliskt förkastligt att piratkopiera/streama. Poängen är att medieföretagen arbetar intensivt med att mjölka oss konsumenter på alla tänkbara sätt, och då menar jag inte bara höga priser, för det kan jag stå ut med. Det är saker som det globala rättighetstjafset som att Netflix i US visar ett annat innehåll än för oss i Sverige, Geo-blocking eller saker som copyswe-tjafset.

Däremot har jag samtidigt full förståelse för att piratkopiering inte kan legaliseras eller "släppas fri"...tanken är ju fullkomligt absurd, så varför ens argumentera för det?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Fan vad osmart. Hur åker de fast? Upphovsrättsskyddat material på datorerna eller?
Varför gör man inte bara en liknande sida och bara länkar till andras innehåll? Då borde man vara "oskyldig", eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att det var någon bloggare som åkte på lite skit för att länkat till Swefilmer. Minns inte några detaljer däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Seriöst SweC/författare.., i samma artikel skriver ni:
"Swefilmer är en av de största illegala streamingtjänsterna av videoinnehåll i Sverige.."
"Det är nu upp till EU-domstolen att ta ett beslut om ett brott har begåtts eller ej.."

Det är inte klarlagt än om det är illegalt eller ej.., mkay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Med följande menar jag inte att bättre alternativ inte borde finnas, men hur många dokumentärer och filmer tror du skulle produceras och vad skulle deras kvalitet vara ifall det inte gick att sälja sina verk? Ska du ha rätt till att gratis få Mona Lisa också?

Dokumentär filmer behöver inte ha den där ultra finputsade kvalitet som BBC ofta håller, viktigast är att det är fakta som presenteras, alt fakta är intressant och bör alltid våra fritt tillgängligt. Personligt tycker jag att folk ska ha lov att fota Eiffeltornet om natten och dela fotot på Facebook utan sen att bli åtalat för upphovsrättsbrott. http://artlawjournal.com/night-photos-eiffel-tower-violate-co...

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Bra hoppas dem blir dömda har ingen sympati för swefilmer inte sen dem blockade adblock. Jaha så ni vill ju såklart ha betalt för era tjänster. Hoppas dem säger det högt för sig själva och sedan kommer på vad för typ av sida dem driver!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av prawler646:

Ha ha ha xD Skrattar ihjäl mig! Ekonomin kommer gå i botten.

*snip*
Finns flera "skit" filmer som jag personligen inte hade velat köpa om jag inte vetat mer om dom, som jag tänker "Vi testar den".
*snap*

Återigen ett problem som helt är internets fel och som alla mediabolag hatar vilt, tänk dig vilken katastrof för dom att de inte kan sälja filmen med ett flashigt omslag och en spännande titel längre utan konsumenterna kollar upp vad andra tyckt om den innan de ger sig på att betala för deras produkt

Permalänk
Medlem

"Swefilmer är en av de största illegala streamingtjänsterna av videoinnehåll i Sverige". Det vet vi ju inte ännu
Hoppas de vinner men chansen är nog lika med noll, finns väl ingen som inte är i de bolagens ficka...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag använder google för att hitta torrents o streaming. Måste de stänga ner om domslutet går igenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3