AMD avslöjar Radeon RX 490

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar Radeon RX 490

Alldeles inpå lanseringen av Radeon RX 480 lyckas AMD själva avslöja efterkommande medlemmen i grafikkortsfamiljen. Namnet är som väntat RX 490.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nice med 24Gb vram.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite rykten om RX 490!

25 minuter kvar till RX 480 recensionen?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hoppas ryktet stämmer. Vi behöver mer jämlik konkurrens på marknaden för grafikkort.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Inaktiv

Man skulle väl kunna göra en RX490 med xgddr5 minnen och sen en fury2 med HBM2 minnen i 2017? Känns väl inte helt otänkbart?

Permalänk
Inaktiv

gddr5x hette de visst

Permalänk
Medlem

Undra om detta är Vega med HBM2? Om det är så så tror jag verkligen att vi kan få en rejäl konkurens i high/entusiast segmentet. Nvidia måste presssas att driva ner priserna så hoppas AMD kan sätta sina kort snäppet billigare och inte bara göra som dom gjorde med Fury serien där dom satt samma pris, att göra så gav ju ingen konkurens alls mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att RX490 kommer att spöa skiten ur 1080 så att nvidia skyndar på sin 1080Ti och sätter lågt pris på den.
Drömma kan man....

Permalänk
Inaktiv

Bara RX 480 lanserats så bör det nog bli mer fart på allt Vega-relaterat. Frågan är om det är en stor Polaris eller rent av Vega.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Bara RX 480 lanserats så bör det nog bli mer fart på allt Vega-relaterat. Frågan är om det är en stor Polaris eller rent av Vega.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär nog vara en större polaris med tanke på att 480 inte är speciellt pressat.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Lär nog vara en större polaris med tanke på att 480 inte är speciellt pressat.

Tror inte det kommer en bättre polaris än 480... Finns inget som talar för det.

Permalänk
Medlem

2017
Borde vara olagligt att utannonsera tidigare än 2-3 månader i förväg.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Polaris 480 X2 = RX 490? Fasttrack to thä top...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Lär nog vara en större polaris med tanke på att 480 inte är speciellt pressat.

Precis, det har funnits rykten om större Polaris men väldigt lite och nödvändigtvis inte sant.

Med tanke på AMDs egna info nyligen skulle det samtidigt vara långt kvar till Vega. Men tidsrymden är allt annat än specifierad. Förstås.

Annars...Vega med GDDR5 eller GDDR5X? HBM2 lär dröja något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Man skulle väl kunna göra en RX490 med xgddr5 minnen och sen en fury2 med HBM2 minnen i 2017? Känns väl inte helt otänkbart?

Tvivlar på att AMD gjort 2 olika kretsar med olika minneskontrollers. I så fall skulle Vega kommit tidigare för det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

2017
Borde vara olagligt att utannonsera tidigare än 2-3 månader i förväg.

inte för att dom utannonserat det. detta är ju en läckt uppgift

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Polaris 480 X2 = RX 490? Fasttrack to thä top...

Ytterst tveksamt, följer varken namnstandard eller vilken GPU de använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lär nog vara en större polaris med tanke på att 480 inte är speciellt pressat.

Det hade varit något ifall det inte vore för att AMD själva gått ut med specifikationerna i själva kretsen, till skillnad från specifikationerna i ett grafikkort så avslöjar det ifall det finns mer enheter som inte används. Nu stämmer specifikationerna i Polaris 10 överens med RX 480. Då kan det svårligen bli något snabbare baserat på den. Och med tanke på att vi redan i December hörde om Vega så borde en Polaris 9 ha nämnts vid det här laget.

Nu blev det visst 2 svar på raken riktade mot dig. Inte meningen.
Spekulationer är bra btw, utan dem kan man inte bolla tankar och ringa in saker.

Permalänk
Medlem

Låter inte bra om Vega med HBM2-minne ska konkurrera med Nvidias 1070 och 1080. Tänk på dessutom att 1070 är med GDDR5. Nvidia behöver isåfall inte skynda på sig med GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Jag vet att AMD är kassa på PR, men att de skulle lansera ett nytt kort med en helt ny minnes-arkitektur samt kisel som en liten bump in en redan existerande 'RX' serie tänjer lite väl mycket på sannolikheterna för min smak.

Mer troligt är det en snabbare Polaris med GDDR5X.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på Vega med GDDR5X. Släpp den snart AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Jag hoppas på att RX490 kommer att spöa skiten ur 1080 så att nvidia skyndar på sin 1080Ti och sätter lågt pris på den.
Drömma kan man....

Vad är det för tråkigt resonemang?
AMD ska alltså släppa lågt prissatta och konkurrenskraftiga produkter endast för att få nvidia att sänka priserna?
Det är inte så att du skulle kunna tänka dig att köpa ett AMD kort om det vore konkurrenskraftiga med en attraktiv prislapp. Hela resonemanget luktar fanboy som tycker att älsklingstillverkaren har för högra priser.
Köp istället det kort som presterar bäst för de pengarna du är bered att lägga. Ibland blir det AMD, ibland nvidia. Hela resonemanget kring marknadsekonomi bygger på att konsumenter resonerar så, gör vi inte det rubbar VI KONSUMENTER HELA KONKURRENSEN:

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

14:59, tagggaaaa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lär nog vara en större polaris med tanke på att 480 inte är speciellt pressat.

Exakt menar du med att 480 inte är speciellt pressat? Har du testat kortet? Plockat isär kretsen ifråga och undersökt med microskåp? Sett ritningar på kretsen/jobbat med att ta fram kretsen?
Om du inte kan svara ja på något ovan så förstår jag inte hur du kan hävda att den inte skulle vara särskilt pressad.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Skulle gissa på Vega med GDDR5X. Släpp den snart AMD

Skulle gissa på Vega med HBM2 faktiskt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

har ägt både nvidia och amd senaste åren och tycker att AMD får alldeles för mycket obefogad kritik, Mitt 7970 ghz hänger med bra i HTPC'n i nya titlar trots att det är 4 år gammalt vilket är mer än vad man kan säga om GTX 680, och jag har haft väldigt lite problem med mitt R9 290 och ångrar absolut inte att jag valde det över GTX 780 som var alternativet vid köptillfället. Däremot ser det ut att bli grönt nästa gång som troligen blir i höst/vinter om inte AMD trollar fram något att utmana med i mid-high segmentet.

screamin-daemon, moderator
Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

AMD bombar på med nyheter. Vilken intressant sommar för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Skulle gissa på Vega med GDDR5X. Släpp den snart AMD

Absolut snarast AMD, snarast!

Behövs verkligen nu, tänker personligen inte falla för några rykten alls och inte ha några förväntningar heller, blir så mycket bättre så om den sklulle dyka upp och prestera bra, till överkomligt pris och allt det där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad är det för tråkigt resonemang?
AMD ska alltså släppa lågt prissatta och konkurrenskraftiga produkter endast för att få nvidia att sänka priserna?
Det är inte så att du skulle kunna tänka dig att köpa ett AMD kort om det vore konkurrenskraftiga med en attraktiv prislapp. Hela resonemanget luktar fanboy som tycker att älsklingstillverkaren har för högra priser.
Köp istället det kort som presterar bäst för de pengarna du är bered att lägga. Ibland blir det AMD, ibland nvidia. Hela resonemanget kring marknadsekonomi bygger på att konsumenter resonerar så, gör vi inte det rubbar VI KONSUMENTER HELA KONKURRENSEN:

Du uttryckte det precis som jag tänker om det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet! Undrar verkligen vilket chip det kommer vara.

Skrivet av Jackbob:

Undra om detta är Vega med HBM2? Om det är så så tror jag verkligen att vi kan få en rejäl konkurens i high/entusiast segmentet. Nvidia måste presssas att driva ner priserna så hoppas AMD kan sätta sina kort snäppet billigare och inte bara göra som dom gjorde med Fury serien där dom satt samma pris, att göra så gav ju ingen konkurens alls mer eller mindre.

Skrivet av segen:

Jag hoppas på att RX490 kommer att spöa skiten ur 1080 så att nvidia skyndar på sin 1080Ti och sätter lågt pris på den.
Drömma kan man....

Varför måste Nvidia det? Köp AMD istället då…

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian