Bi-amp & zone 2/3 på samma AV Receiver?

Permalänk
Medlem

Bi-amp & zone 2/3 på samma AV Receiver?

Hej!

Har ett litet dilemma nu när det äntligen att dax att gå upp till en ny AV förstärkare för hemmabion.
Har idag en 7 år gamma Onkyo som funkar bra men den saknar en rad med godsaker som nyare erbjuder.

Tänkt setup är så här

1 ny AV Receiver som jag kan bi-ampa frontarna med och köra en 5.0/5.1 setup i vardagsrummet.

I köket så tänkte jag ställa 2 st aktiva högtalare som jag vill köra via AV:ns Zone 2

I sovrummet så vill jag ha 2 st aktiva högtalare som jag vill köra via AV:ns Zone 3

Vad jag har sett när ja kollat igenom ett flertal manualer är att zone 2/3 oftast inaktiveras när man väljer att bi-ampa frontarna. Så jag är ute efter en som ej gör detta, budgeten kan vara runt 8-12k.

Bör vara de senaste lul lullet i den också, hdim 2.0, hdr, 4k, DTS X etc.

Någon som har erfarenheter av denna setup och har något som funkar?

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara svårt att hitta det du vill för 8-12k, men kolla på Yamaha RX-A2050 den har stöd för 4 zoner och totalt 9.2 men jag tror att det går att slänga på ett extra effekt steg så att man får 11.2

Permalänk
Medlem

Är du insatt i hur bi-amping fungerar och vad det gör (kanske ännu viktigare; vad det inte gör)?

I mina ögon är det en försäljningsgimmick om högtalaren i grunden är designad med ett passivt delningsfilter avsett att matas med en fullregistersignal.

Skickades från m.sweclockers.com