Permalänk
Medlem

480 är en 980 dödare

Tröttnade på alla kommentarer om att 480 inte skulle vara en 980 dödare, så bestämde mig för att få upp en disskussion, vill gärna höra varför ni skulle köpa ett 980 hellre än ett 480 i dagsläget.

Jag börjar med varför jag skulle köpa 480 över 980:

  • 480 kostar 25% mindre än 980

  • 480 och 980 presterar i stort sett lika, beroende på vilket spel du är ute efter. +-10% kan man dock räkna med

  • Benchmarks som tex 3dmark är irrelevanta då kortet inte används vid "topp" överklockning, 480 är ett gamingkort för gamers som vill ha ok grafik och nöjer sig med med/high inställningar

  • HDMI 2.0b, för filmtittande i en ev HTPC

Däremot skulle jag nog inte köpa referensmodellen, men det är för att jag isf inte planerar att byta ut kylaren och även om 80 grader inte gör någon direkt skada på kortet, troligen. Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Nu kommer jag inte köpa något av korten och försöker hålla en subjektiv syn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kortet presterar inte lika som 980, snarare likt 970, så något 980 dödare är det långt ifrån.
Så med tanke på SweC test av 480 hade jag t.o.m. valt ett 970 före 480 med tanke OC potentialen hos 970 och priset ligger ungefär detsamma.

Permalänk

Beroende på var priset landar kan RX 480 med tillverkarnas egna kylare bli ett riktigt bra alternativ men referensmodellen ska man hålla sig undan (precis som med alla andra kort).

Permalänk
Medlem

Enligt de tester som kommit ut så presterar inte ett 480 ens i närheten av ett 980 så vart får du +-10% ifrån? Snarare -10 till -20% sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kortet presterar inte lika som 980, snarare likt 970, så något 980 dödare är det långt ifrån.
Så med tanke på SweC test av 480 hade jag t.o.m. valt ett 970 före 480 med tanke OC potentialen hos 970 och priset ligger ungefär detsamma.

http://www.pcgamer.com/radeon-rx-480-review/

och kolla techpowerups så ser du hur den vinner mot ett 970 rätt enkelt.

Permalänk
Medlem

När priset ligger runt 2000:- för RX480 så är det ett vettigt val. Skulle inte köpa GTX 980 heller. Lägger man liks ut 3000:- så anser jag man borde lägga ut 1500:- till på ett GTX 1070. Spara 1000:- på en i5 processor jämfört med i7 osv. GTX 1070 ger osannolikt nog bra prestanda per krona även fast det kostar ca 4500:- som billigast.

Sen är DX11 prestandan fortfarande en akilleshäl och DX12 kommer nog inte sprida sig så snabbt. Mycket lättare utveckla för DX11 så bra idé att ha ett kort som klarar DX11 bra det kommande året.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Tröttnade på alla kommentarer om att 480 inte skulle vara en 980 dödare, så bestämde mig för att få upp en disskussion, vill gärna höra varför ni skulle köpa ett 980 hellre än ett 480 i dagsläget.

Jag börjar med varför jag skulle köpa 480 över 980:

  • 480 kostar 25% mindre än 980

  • 480 och 980 presterar i stort sett lika, beroende på vilket spel du är ute efter. +-10% kan man dock räkna med

  • Benchmarks som tex 3dmark är irrelevanta då kortet inte används vid "topp" överklockning, 480 är ett gamingkort för gamers som vill ha ok grafik och nöjer sig med med/high inställningar

  • HDMI 2.0b, för filmtittande i en ev HTPC

Däremot skulle jag nog inte köpa referensmodellen, men det är för att jag isf inte planerar att byta ut kylaren och även om 80 grader inte gör någon direkt skada på kortet, troligen. Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Nu kommer jag inte köpa något av korten och försöker hålla en subjektiv syn.

*Precis som du säger är 980 ca 25% dyrare, ja.
*980 är ca 12-14% snabbare enligt Sweclockers prestandaupplösning. (gapet minskar desto högre upplösning)

Med det sagt så finns det inget självklart val då pris/prestanda (nästan?) alltid växer exponentiellt.

MEN jag skulle tippa på att 480 går om 980 i prestanda om X antal månader då AMD ofta behöver god tid på sig att förbättra sina drivers till nysläppta kort.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Det beror på hur partnertillverkares kort presterar, samt hur prissättningen ser ut när allt stabiliserats.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

RX480 presterar sämre i alla speltitlar som jag spelar, i några spel runt 10 FPS sämre.
Men ser man till pris/prestanda så är RX480 ett intressant kort.
Nu ligger inte RX480 i min budgetnivå utan långt under så för mig är det inte av intresse ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Skulle nog vänta tills recensioner för kort med eftermarknadskylare kommer ut samt till 1060 recensionen om ryktet stämmer att den (pappers?)lanseras den 7 juli och börjar säljas den 14 juli.

Något som är värt att tänka på är att 970 och 980 korten kommer så småningom att säljas ut från lagren och för flera månader frammåt kommer det gälla RX 480 mot Nvidias motsvarighet vilket förmodligen blir GTX 1060. Denna situation påminner mig när 280X lanserades, då var den dyrare än 7970 GHz, men efter ett tag tömdes 7970 GHz från lagren och kvar var 280X, detsamma kommer att gälla för 390, 390X, 970, 980 mot 480 och 1070.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Det är ingen 980 dödare då den inte presterar som ett 980 eller bättre. Dock är den väl en 970/390 ersättare.

Permalänk
Medlem

980 presterar i snitt 12-13% bättre än 480 då båda är oklockade.
Tyvärr finns inte 980 med i överklockningtestet, men med tanke på att 480 har svårt att slå ett överklockat 970 kommer ett överklockat 980 att vara mycket bättre.
I 1080p presterade 480 bättre i 1 av 11 spel. Hela 8% bättre än 980 i AMD-spelet Hitman där Nvidia traditionellt presterar dåligt. Om jag minns rätt är det shadertungt och 480 har högre kapacitet än 980 på det.

Skrivet av criscros:

http://www.pcgamer.com/radeon-rx-480-review/

och kolla techpowerups så ser du hur den vinner mot ett 970 rätt enkelt.

"rätt enkelt" = 8%
Då är båda oklockade. 970 klockar betydligt bättre än 480 vilket gör att skillnaden minskar.
Dock kanske det är så att i typisk AMD-stil kommer prestandan att nå sin rätta nivå 1 år senare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

I dagsläget presterar det som ett 970, knappast ett 980 tyvärr förutom i nåt enstaka fall.
Men, as usual med AMD så kommer det säkert prestera som ett 980 om ett år eller nåt, det är i alla fall vad jag hade förväntat mig.
Blir att invänta eftermarknadskylarna och ett smärre mirakel med sjunkande dollar priser innan jag skulle köpa det här kortet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tröttnade på alla kommentarer om att 480 inte skulle vara en 980 dödare, så bestämde mig för att få upp en disskussion, vill gärna höra varför ni skulle köpa ett 980 hellre än ett 480 i dagsläget.

Jag börjar med varför jag skulle köpa 480 över 980:

  • 480 kostar 25% mindre än 980

  • 480 och 980 presterar i stort sett lika, beroende på vilket spel du är ute efter. +-10% kan man dock räkna med

  • Benchmarks som tex 3dmark är irrelevanta då kortet inte används vid "topp" överklockning, 480 är ett gamingkort för gamers som vill ha ok grafik och nöjer sig med med/high inställningar

  • HDMI 2.0b, för filmtittande i en ev HTPC

Däremot skulle jag nog inte köpa referensmodellen, men det är för att jag isf inte planerar att byta ut kylaren och även om 80 grader inte gör någon direkt skada på kortet, troligen. Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Nu kommer jag inte köpa något av korten och försöker hålla en subjektiv syn.

Skrivet av criscros:

http://www.pcgamer.com/radeon-rx-480-review/

och kolla techpowerups så ser du hur den vinner mot ett 970 rätt enkelt.

Grejen är väl dock just att kortet inte når samma prestanda som GTX980 (det verkar ju i de flesta sammanhang landa mellan 970 och 980, när resultaten avviker från detta så verkar det ju vara dock i negativ bemärkelse), vilket gör det svårt att rakt av kalla det för en 980-dödare även om man absolut kan argumentera att det är mer prisvärt.

Det ser ut att vara ett bra alternativ i prisklassen (särskilt när partnertillverkarnas egna kort kommer, referenskylaren verkar tveksam att satsa på). Att kalla det för en 970-dödare vore mindre kontroversiellt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Detta kommer INTE att ändra med annan kylare, bara så du vet.

Samma värme likaväl.

Högst troligt ännu varmare med bättre kylare iom mera rum för överklockning=strömförbrukning.

Permalänk

Jag kommer säkerligen införskaffa en RX 480 4GB modell.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Kortet presterar inte lika som 980, snarare likt 970, så något 980 dödare är det långt ifrån.
Så med tanke på SweC test av 480 hade jag t.o.m. valt ett 970 före 480 med tanke OC potentialen hos 970 och priset ligger ungefär detsamma.

Det han sa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle välja rx 480 av några anledningar, nytt och lär därmed satsas på i form av drivrutiner, vi vet inte än vad icke referens hamnar vad gäller överclock (men räknar knappast med 980 dödande prestanda heller)? Kortet blir mycket mindre med fullcover block på, behöver personligen inte all den prestandan riktigt än i de få spel samt upplösning jag spelar och kan därmed välja lite med hjärta istället. AMD är underdog, håller alltid på en underdog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Detta kommer INTE att ändra med annan kylare, bara så du vet.

Samma värme likaväl.

Högst troligt ännu varmare med bättre kylare iom mera rum för överklockning=strömförbrukning.

Inte helt sant eftersom strömläckage ökar med temperaturen, så strömförbrukningen (och därmed total genererad värme) kan faktiskt gå ned lite med en bättre kylare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ge 480 ett par drivrutinsgenerationer och några vettiga AIB modeller så är dom nog uppe på 980 prestanda.
Återstår bara att se var priserna hamnar på båda korten när röken lagt sig.

Men att kalla det "dödare är ju att ta i lite, 980 är ju förra generationen så det blir ju lite som att säga att 970 är en 780 dödare
Vi vet ju att nVidia kommer stoppa maxwell produktionen så snart det bara går (GM200 tillverkas ju inte längre t.ex.).
Kortet som 480 verkligen kommer att fightas mot blir ju 1060 modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Det är inte riktigt så det fungerar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

http://www.pcgamer.com/radeon-rx-480-review/

och kolla techpowerups så ser du hur den vinner mot ett 970 rätt enkelt.

Om du vill kalla det enkelt är det upp till dig, men enligt SweC testerna är det inte stor skillnad och 480 får t.o.m. stryk i en del spel.
Sen om du OC korten kommer sannolikt 970 dra ifrån.

Kan säkert ändras med tiden och nya drivare, men som det är nu ligger det i samma klass som 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Så tycker jag det blir för varmt i rummet osv med de temperaturerna.

Hur varmt du får i rummet har enbart med effekten att göra, ingenting att göra med hur varmt chippet är.

Permalänk
Medlem

jag tycker att 4gb-versionen är mycket mer intressant än 8gb. dock finns den inte att köpa i sverige ännu vad jag kan se men i tyskland kan man köpa den för 2066kr, http://www.mindfactory.de/product_info.php/4096MB-PowerColor-.... när jag handlade mitt 1080 i den här butiken förra veckan gick dock frakten på €20, så då blir total kostnad 2255kr.

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle locka med ett 480 mot ett 980 för min del är isf den betydligt rimligare prissättningen på Freesync jämfört med G-sync. Sammanslaget pris för kort och framesync teknik ger troligtvis mer flyt per krona, även om grafikinställningar möjligtvis måste stryka lite detaljer å aa. Dock medger min budget att vänta på 1080Ti och hopps det ryms i en itx-kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Detta kommer INTE att ändra med annan kylare, bara så du vet.

Samma värme likaväl.

Nej. Den elektriska resistansen är direkt relaterad till temperaturen. Kortfattat, varmt kort -> högre strömförbrukning -> högre värmeutveckling -> varmt kort osv. Visserligen skiljer det inte så mycket mellan 50 och 80c då i det stora hela fortfarande är nära varandra, men det har faktiskt påverkan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Förstår inte varför så mycket fokus ligger på 8GB-modellen. RX 480 presterar ganska exakt som en 970 som klarade sig på 3,5 ordentliga GB vram. Om 4GB-modellen hamnar runt dryga 2000:- tror jag att det kommer bli riktigt populärt. Blir säkert inte en "980-dödare", men kommer i såna fall konkurrera ut 970/390/290x

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GiletteRazor:

Förstår inte varför så mycket fokus ligger på 8GB-modellen.

Jag gissar att det är AMDs val att det är fokus på 8GB-modellen, om det är smart eller ej är väl en annan fråga.
Det verkar väl iaf som att det var 8GB-korten som alla recensenter fick på förhand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiletteRazor:

Förstår inte varför så mycket fokus ligger på 8GB-modellen.

Skrivet av evil penguin:

Jag gissar att det är AMDs val att det är fokus på 8GB-modellen, om det är smart eller ej är väl en annan fråga.
Det verkar väl iaf som att det var 8GB-korten som alla recensenter fick på förhand.

Referens 8GB modellen har även högre klockade minnen än referens 4GB (enligt AMD).
Inte så konstigt att 8GB pushas MAO.