Permalänk
Medlem

Tips på trådlöst nätverkskort

Behöver prisvärda tips på wi-fi-kort!

Har ingen extrem router men byggde precis ihop en stationär på ca 20 k och insåg att jag glömde köpa wi-fi-kort. (Tills vidare internetdelar jag via Macen med ethernet som genomsnittligt pumpar ut ca 40 Mbits download och 15 Mbits upload enligt Speedtest.)

Router: Zyxel p-2812hnu-f1
Leverantör: Bredbandsbolaget
Uppkopplingstyp: 60-100 Mbit/s fiber
Budget: 100-300 kr

Spelar ingen roll om det är från Sverige eller eBay så länge det är ett internt (då jag läst att de ska leverera lite högre hastigheter), d.v.s PCI-E. Behöver nåt pålitligt som inte får spel att lagga. I övrigt så filmredigerar jag så att kunna ladda upp saker snabbt till Dropbox såväl som Youtube vore ett plus.

Det är en vägg mellan datorn och routern.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Saknar moderkortet integrerat nätverk och menar du verkligen att du ska ha ett pci kort i så fall, är det en retrodator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Sorry, glömde nämna. Har Z170 Pro Gaming så det är integrerat förmodar jag. Innebär detta att ett PCI-kort är uteslutet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreastoro:

@mrqaffe: Sorry, glömde nämna. Har Z170 Pro Gaming så det är integrerat förmodar jag. Innebär detta att ett PCI-kort är uteslutet?

nej, men varför använder du inte det integrerade?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andreastoro:

@mrqaffe: Sorry, glömde nämna. Har Z170 Pro Gaming så det är integrerat förmodar jag. Innebär detta att ett PCI-kort är uteslutet?

Det moderkortet har integrerat nätverkskort och det har verkligen inga pci platser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Christley: Lyckas inte koppla upp mig till wi-fi trots det, har letat bland alla inställningar. Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det moderkortet har integrerat nätverkskort och det har verkligen inga pci platser.

Han vill ju ha wifi, inte koppar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andreastoro:

@Christley: Lyckas inte koppla upp mig till wi-fi trots det, har letat bland alla inställningar. Vad gör jag fel?

Du menar egentligen att du söker ett wifikort för pci-e ? Försök undvika wifi om du ska spela, går det verkligen inte att dra en kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bor kvar hemma så familjen är inte särskilt pigga på den idén. Precis, wifi-kort för PCI-e är vad jag behöver. Ursäkta min okunnighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arloz:

@mrqaffe: Bor kvar hemma så familjen är inte särskilt pigga på den idén. Precis, wifi-kort för PCI-e är vad jag behöver. Ursäkta min okunnighet.

Jahaja, jag tycker inte om donglar och de kort som inte har antennerna lösa så man kan flyta dem lite så de inte skärmas av datorlådan lika ofta och välj helst nått som stödjer 802.11ac kort av den här typen alltså tex https://www.inet.se/produkt/5400037/asus-pce-ac55bt-ac1200/#m...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar egentligen att du söker ett wifikort för pci-e ? Försök undvika wifi om du ska spela, går det verkligen inte att dra en kabel ?

wifi behöver inte vara så hemskt. jag använder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611 och har aldrig haft problem med uppkoppling eller lagg eller att jag disconnectar på de 4 månaderna jag har ägt kortet. och då spelar jag ofta 10 timmar per dag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på ett Asus PCE-AC68 trummar på kalas bra, ta även en titt på Asus PCE-AC56 som ligger lite närmare din budget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

wifi behöver inte vara så hemskt. jag använder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2183611 och har aldrig haft problem med uppkoppling eller lagg eller att jag disconnectar på de 4 månaderna jag har ägt kortet. och då spelar jag ofta 10 timmar per dag

Jag har inte sagt att wifi i sig är hemskt för det är det inte men budgetprylar och donglar är ingen höjdare om man ska ha låg och stabil latens, önskat maxpris var ju 300kr och jag töjde lite på det för att få nått med lösa antenenr som går att placera lite friare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sagt att wifi i sig är hemskt för det är det inte men budgetprylar och donglar är ingen höjdare om man ska ha låg och stabil latens, önskat maxpris var ju 300kr och jag töjde lite på det för att få nått med lösa antenenr som går att placera lite friare.

tolkade ditt "Försök undvika wifi om du ska spela, " som att wifi inte är bra för att spela med.
missade budgeten, då är inte mitt kort relevant längre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

tolkade ditt "Försök undvika wifi om du ska spela, " som att wifi inte är bra för att spela med.
missade budgeten, då är inte mitt kort relevant längre

Det är hursomhelst alltid en bra ide att försöka undvika trådlöst så gott det går för det ger mer eterutrymme för det som inte går att köra via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kan kanske överväga att punga ut de extra pengarna. Gör det stor skillnad med antenner man kan placera utanför chassiet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arloz:

@mrqaffe: Kan kanske överväga att punga ut de extra pengarna. Gör det stor skillnad med antenner man kan placera utanför chassiet?

Ja utanför plåtlådan måste de vara annars får de inte kontakt alls.... Det är bra att ha kabelanslutna antenner för då man kan flytta dem lite och de brukar också bli mer separerade vilket gör att mimo fungerar som det ska, antennerna bör vara >½ våglängd ifrån varandra, har du tur så blir ju antennerna bra placerade även om de sitter fast på ett ställe men det är definitivt svårare att vrida på datorlådan än att flytta på kabelanslutna antenner om det skulle behöva justeras .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja utanför plåtlådan måste de vara annars får de inte kontakt alls.... Det är bra att ha kabelanslutna antenner för då man kan flytta dem lite och de brukar också bli mer separerade vilket gör att mimo fungerar som det ska, antennerna bör vara >½ våglängd ifrån varandra, har du tur så blir ju antennerna bra placerade även om de sitter fast på ett ställe men det är definitivt svårare att vrida på datorlådan än att flytta på kabelanslutna antenner om det skulle behöva justeras .

Vilken av dessa rekommenderar ni?

ASUS PCE-AC55BT AC1200 https://www.inet.se/produkt/5400037/asus-pce-ac55bt-ac1200/#s...
ASUS PCE-AC56 http://www.siba.se/datorkomponenter/natverkskort/asus-pce-ac5...

Ledsen för sent svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arloz:

Jag känner inte till detaljerna om korten så det är svårt att säga nått, man får leta tester och noga kolla specarna på kretsarna de använder eftersom "grundspecarna" är väldigt lika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.