Problem med att aktivera SLI på GTX 970

Permalänk
Medlem

Problem med att aktivera SLI på GTX 970

Jag sitter i dagsläget på min rig i sign, med ett ensamt EVGA GTX 970 SSC. Tänkte göra slag i saken att peta i SLI nu när det börjar bli rätt tungdrivna spel med allt ögongodis på. Köpte ett EVGA GTX 970 FTW av en trevlig själ här på forumet. Slängde in det i burken idag med mitt moderkorts tillhörande SLI brygga och parade ihop mina kort. (Har en burk med GTX 580 SLI så detta är inte första gången jag testar SLI)

När jag startar datorn och kommer in i windows miljön så installerar jag om drivrutinerna, just in case, även fast jag redan hade samma drivrutiner installerade. Klickar mig in på nvidias kontrollpanel och går till fliken "Konfigurera SLI,Surround,Physx" men kan inte aktivera SLI.
Under så står det klart och tydligt "SLI inaktiverad". Under den står remsan "Använd maximal 3D-prestation genom att ansluta SLI-förberett grafikkort med en SLI-kontakt." Så jag tänker då att jag har slarvat med monteringen av bryggan, byter plats på den, upp och ner, första eller andra bryggplats, inget gör nån skillnad och samma problem kvarstår. Båda grafikkorten rullar på som dom ska, MSI afterburner och GPU-Z hittar båda korten och en av mina extra skärmar rullar just nu på "FTW" kortet och får bild. Det är just att jag inte kan aktivera SLI som är mitt problem.

Har någon kommit fram till en lösning på detta än? För inte fan ska man behöva ha 2 IDENTISKA kort? Mina 580's har olika märken, men dom fungerar.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Moderator
Moderator

*Inlägg utbrutet.*

Fanns ingen större poäng i att gräva upp en 5-6 år gammal tråd när egentligen inga intressanta faktorer är desamma längre så det får bli en egen tråd.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

*Inlägg utbrutet.*

Fanns ingen större poäng i att gräva upp en 5-6 år gammal tråd när egentligen inga intressanta faktorer är desamma längre så det får bli en egen tråd.

Kanon tackar för det! Osäker om man ska använda befintliga trådar eller skapa egen, blir ju lätt flamead av en del så fort man inte sökt igenom forumet.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Entusiast

Är det inte så att du måste köra bägge skärmarna från ett och samma kort om du ska köra SLI?

Permalänk
Medlem

@Zpnk:
Hade så från början, därför jag böt så ena skärmen kördes på det "nya" kortet för att se om de ens fungerade, vilket det gjorde. Så det verkade inte heller göra skillnad

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Entusiast

2-way SLI® on all NVIDIA® GeForce® GPUs
Plug two monitors into the connectors on one of the GPUs. Users can choose either GPU to use, but both monitors must be plugged into the same GPU.

http://www.nvidia.in/object/sli-technology-multimonitor-in.ht...

@evoxer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

2-way SLI® on all NVIDIA® GeForce® GPUs
Plug two monitors into the connectors on one of the GPUs. Users can choose either GPU to use, but both monitors must be plugged into the same GPU.

http://www.nvidia.in/object/sli-technology-multimonitor-in.ht...

@3voxer

Såhär har jag det kopplat.

Ska även tilläggas att jag har även testat med enbart en skärm ikopplad, samma resultat.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Kan det vara så illa att det inte fungerar för att det inte är 2 likadana kort? Har för mig att jag läst att det strulat mellan olika revisioner av samma kort tex. Kanske värt en sökning?

Sitter själv med 2st gtx970 g1 gaming i sli och det fungerar utan bekymmer. Har nångång fått aktivera sli igen då det "hoppat" ur av sig självt, men mer strul än så har jag inte upplevt.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Kan det vara så illa att det inte fungerar för att det inte är 2 likadana kort? Har för mig att jag läst att det strulat mellan olika revisioner av samma kort tex. Kanske värt en sökning?

Sitter själv med 2st gtx970 g1 gaming i sli och det fungerar utan bekymmer. Har nångång fått aktivera sli igen då det "hoppat" ur av sig självt, men mer strul än så har jag inte upplevt.

Googlar runt som en besatt och det verkar vara just den LILLA skillnaden mellan FTW och SSC som är problemet... Ja mina 580s i SLI var jag tvungen att aktivera om SLI efter varje uppdaterad drivrutin, dom hade däremot olika brands och funkade problemfritt i SLI.

Nåväl, får väl öppna stora plånkan och slå till på nya serien istället

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Googlar runt som en besatt och det verkar vara just den LILLA skillnaden mellan FTW och SSC som är problemet... Ja mina 580s i SLI var jag tvungen att aktivera om SLI efter varje uppdaterad drivrutin, dom hade däremot olika brands och funkade problemfritt i SLI.

Nåväl, får väl öppna stora plånkan och slå till på nya serien istället

Satan vad surt :/ .

Synd då gtx 970 i sli är ruskigt kompetent.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]