Asus PG279Q or Acer XB271HU or ASUS MG279Q?

Permalänk
Medlem

Asus PG279Q or Acer XB271HU or ASUS MG279Q?

Tjenare, har sett lite olika trådar om dessa skärmar men inte riktigt en med alla tre tillsammans. Jag undrar om du ignorerar gsync, freesync, och 165hz. Vilken skärm hade ni valt? Om man tänker mest på Bildkvaliten och "byggkvaliten".

ASUS Rog Swift PG279Q: http://www.pricerunner.se/pi/25-3102378/Bildskaermar/ASUS-Rog...

Acer XB271HU: http://www.pricerunner.se/pi/25-3112625/Bildskaermar/Acer-XB2...

ASUS MG279Q: http://www.pricerunner.se/pi/25-3058587/Bildskaermar/ASUS-MG2...

Permalänk
Avstängd

Nvidia eller AMD?

Har du nvidia så spelar det ingen roll om du väljer XB eller PG, bara utseendet som spelar roll. Såvitt jag vet.

Själv har jag en 279Q.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Just nu så har jag AMD men ska förmodligen uppgradera till Nvidia GTX 1070/80. Men vad är det du gillar mest om din 279Q och vad är det du gillar minst? Btw, är det MG279Q eller PG279Q som du har?

Permalänk

Är själv lite sugen på PG279Q. Men den har ju funnits ute ett tag nu, är det något nytt på gång? Någon som vet något?

Man vill ju inte köpa den för att en månad senare upptäcka att de kommit något nyare, bättre och billigare än vad man precis har köpt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Väldigt sant Undrar det samma.

Permalänk
Medlem

Har själv 2st. PG279Q och är mycket nöjd. Tycker byggkvaliten är bättre än Acer-skärmen, iofs. har jag bara petat på den i affär, men det var ganska märkbart. Skärmen är väldigt stabil, man kan rotera och vrida på skärmen utan att basen flyttar på sig eller wobblar, joystickinterfacet till OSDn är miltals bättre än det på Acer (som sagt, bara meckat med Acer i butik och man kanske inte använder OSDn alla dagar i veckan så det är ju inte en jättestor grej).

Permalänk
Medlem

@Edge1: Hur är din Black light bleed? Har det kanske blivit lite bättre nu när den har varit ute ett tag? Har du bytt ut någon skärm än för at där varför mycket "black light bleed"?

Permalänk
Medlem

@Kenny196: Jag har inga problem med backlight-bleed på någon av skärmarna. Jag tror att lite av diskussionen kring backlight-bleed-problem beror på att för varje missnöjd kund finns det kanske ett dussin eller fler nöjda, men dom skriver ju inte inlägg på forum osv. med bara "jo allt funkar som det ska, ville bara säga det". Men det är klart, det är ju inte den billigaste skärmen på marknaden, så har man problem ska man såklart påpeka det och byta tillls man är nöjd!

Lite offtopic; Jag hade även en PG348Q ett tag, men den bytte jag bort nästan direkt, att gå ner till 100 Hz från 165 Hz var verkligen inte behagligt! PG279Q skämmer bort en lite med det, jag märkte iaf. inte hur mycket trevligare det var för ögonen att sitta framför 165 Hz innan jag inte gjorde det längre, och jag är normalt inte jättekänslig för sånt som låg FPS och liknande. Det var ungefär som att hamna på en dator med en 5200 RPM-hårddisk efter att ha suttit med SSD, det funkar ju men känns helt "fel".

Permalänk
Medlem

@Edge1: Det är nog sant ja, tror jag börjar med att köpa en PG279Q då Så du föredrar starkt 144/165hz över Ultra wide monitors?

Permalänk
Medlem

@Kenny196: Ja, mycket mer än jag trodde!Nu säger jag ju inte att PG348Q är en dålig skärm, och ultrawide är ju väldigt trevligt i många applikationer (jag pysslar en hel del i Visual Studio, Premiere, Resolve, 3ds Max osv) men där märktes det nog ännu mer med skillnaden i Hz eftersom man tittar mer koncentrerat på pixlarna än när man spelar. Det hör kanske inte till saken att jag har mina två PG279Q till olika datorer, inte två på samma, men så fort det kommer en 144/165 Hz IPS ultrawide till hyggligt pris byter jag nog ut iaf. den ena.

Permalänk

Tycker med du ska satsa på en asus pg279q har provat en acer xb271hu och det blev en retur förra veckan pga byggkvaliten är inte värd 8000 kr +

Permalänk
Medlem

@Chamoxzqt: ah okej, Får testa en Asus PG279Q då

Permalänk
Medlem

@Edge1: ah okej, blir nog samma för mig då när en Ultrawide 144hz IPS kommer, värkar vara riktigt coolt att kolla filmer och serier på dem Btw, Vilken affär köpte du dina skärmar från? Netonnet,Inet osv.?

Permalänk
Medlem

@Kenny196: Webhallen, båda gångerna. Bor typ 10 minuter med bil från Webhallen Solna så det är nästan alltid lättast för mig att åka dit och hämta.

Permalänk
Medlem

@Edge1: ah oke perfect, där jag också tänkte köpa min, fast i skåne

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt den (Asus PG279Q) och jag absolut älskar den Men jag lyckas inte hitta hur man sätter på lyset på logon och runt stativet, någon som kan hjälpa mig :P?

Permalänk
Medlem

@Kenny196: Det är inställingen som heter "Light in Motion" i OSDn Flummigt namn eftersom man tror att de e nån sorts motion-blur grej eller nåt. Grattis till skärmen iaf.

Permalänk
Medlem

@Edge1: ah okej, det var exakt det jag trodde, (Motion-blur liknande) Tack för hjälpen

Permalänk

@Kenny196: Trevligt

Hur är det med BLB i ditt exemplar? Vet du batchnr/tillverkningsdatum? Är sjukt sugen på en själv

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Jag kunde tyvärr inte hitta batchnr/tillverkningsdatum för min skärm men jag ser nästan inget BLB. Om jag fokuserar på det så kan jag nog se lite i högra hörnan men det är så litet att jag är inte ens säker på att det är BLB, kan kanske bara vara reflektion från mitt fönster

Permalänk

@Kenny196: Kul att du fick ett bra exemplar

Mailade just Inet och frågade när de skulle få in skärmen på lager igen. Fick detta svar:

"Hej.

Den kommer inte in igen, den utgår när sista exemplaret är sålt på Inet Ringön, därav prissänkningen.

Det går bra å beställa den online om du ej bor i Göteborg, så beställer vi över den ifrån butiken (så länge den finns kvar).

Ha en bra helg."

Är det ny modell på gång?!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Intressant att den utgår.

Mig veterligen finns det endast en tillverkare av den här panel och det är AU Optronics.
Följer nyhetsflödet kring kommande paneler och där finns inget om en ny panel som är IPS och klarar 144Hz i 2560x1440.

Släpper ASUS en uppföljare så lär det vara med exakt samma panel.

Jag vet att AU Optronics har börjat tillverka en IPS-panel med 4K (27") som klarar 144Hz och att ASUS ska släppa en skärm med den panelen, kanske vill dom pusha folk till att köpa den istället, till ett dyrare pris förstås.

Det kommer även en panel från LG.Display som är IPS, 3440x1440, 34", 144Hz.
Börjar tillverkas Q1 2017.

Så när det gäller IPS och 144Hz finns det inte många paneler att välja mellan.

Permalänk
Skrivet av mirre55:

Intressant att den utgår.

Mig veterligen finns det endast en tillverkare av den här panel och det är AU Optronics.
Följer nyhetsflödet kring kommande paneler och där finns inget om en ny panel som är IPS och klarar 144Hz i 2560x1440.

Släpper ASUS en uppföljare så lär det vara med exakt samma panel.

Jag vet att AU Optronics har börjat tillverka en IPS-panel med 4K (27") som klarar 144Hz och att ASUS ska släppa en skärm med den panelen, kanske vill dom pusha folk till att köpa den istället, till ett dyrare pris förstås.

Det kommer även en panel från LG.Display som är IPS, 3440x1440, 34", 144Hz.
Börjar tillverkas Q1 2017.

Så när det gäller IPS och 144Hz finns det inte många paneler att välja mellan.

Mycket intressant läsning. Hade ingen aning om hur det låg till med paneltillverkare osv. Ska läggas på minnet!

Får se om Asus lanserar något nytt snart då. Kanske en skärm med samma panel fast annan färg på foten och 2500 kr dyrare?!?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

@Kenny196: Kul att du fick ett bra exemplar

Mailade just Inet och frågade när de skulle få in skärmen på lager igen. Fick detta svar:

"Hej.

Den kommer inte in igen, den utgår när sista exemplaret är sålt på Inet Ringön, därav prissänkningen.

Det går bra å beställa den online om du ej bor i Göteborg, så beställer vi över den ifrån butiken (så länge den finns kvar).

Ha en bra helg."

Är det ny modell på gång?!

Hur ser det ut hos de andra butikerna då?
Hur många listar den på Prisjakt?

Det kan mycket väl vara så att just Inet bestämt att inte ta in skärmen något mer pga mycket returer.
Vet att stora internationella affärer gjort så med vissa problematiska produkter.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mirre55:

Intressant att den utgår.

Mig veterligen finns det endast en tillverkare av den här panel och det är AU Optronics.
Följer nyhetsflödet kring kommande paneler och där finns inget om en ny panel som är IPS och klarar 144Hz i 2560x1440.

Släpper ASUS en uppföljare så lär det vara med exakt samma panel.

Jag vet att AU Optronics har börjat tillverka en IPS-panel med 4K (27") som klarar 144Hz och att ASUS ska släppa en skärm med den panelen, kanske vill dom pusha folk till att köpa den istället, till ett dyrare pris förstås.

Det kommer även en panel från LG.Display som är IPS, 3440x1440, 34", 144Hz.
Börjar tillverkas Q1 2017.

Så när det gäller IPS och 144Hz finns det inte många paneler att välja mellan.

Samsung:
The LTM340YP03 we knew about before, but not by part name. This is a 34" 1800R curved ultra-wide screen with 3440 x 1440 resolution. It's based on VA panel technology and will offer a 3 side frame less design and refresh rate support of 100Hz. We know LG.Display are pushing their 34" 1440p IPS panels up to 144Hz, so perhaps this will change with Samsung by the time it goes in to production, currently planned for September 2016. On the other hand, maybe they've not been able to drive response times low enough on the VA technology to make anything more than 100Hz practical.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Samsung:
The LTM340YP03 we knew about before, but not by part name. This is a 34" 1800R curved ultra-wide screen with 3440 x 1440 resolution. It's based on VA panel technology and will offer a 3 side frame less design and refresh rate support of 100Hz. We know LG.Display are pushing their 34" 1440p IPS panels up to 144Hz, so perhaps this will change with Samsung by the time it goes in to production, currently planned for September 2016. On the other hand, maybe they've not been able to drive response times low enough on the VA technology to make anything more than 100Hz practical.

Visserligen 1440p, men det där är 21:9 varianter (och VA i ena fallet), så knappast en direkt ersättare till ASUS 27" 16:9 IPS baserade skärm(ar).

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits som dig för ett tag sedan, fast valet stod mellan Acern och Asusen. Det är samma panel, så jag började kolla på sekundära anledningar när jag skulle välja.

Byggkvaliteten och OSDn är sämre på Acern visst, men efter efterforskning i flera trådar där folk recenserade sina skärmar så var det jag kom fram till att Asus har sämre QC och sämre support än Acer. För i ärlighetens namn så spelar OSDn ingen roll i min mening då man ändå spenderar så lite tid där och jag har inte haft problem med att min skärm är ostabil, visst om man manuellt rör på den så flyttar den väl på sig mer än Asusen, men spelar det någon roll?

Hade Acer och Asus haft lika bra QC och support så hade jag valt det som är att föredra estetiskt, men eftersom att det ser ut som att Acer är bättre på de 2 punkterna jag nämnt så är det i mina ögon omöjligt att försvara ett köp av Asus skärmen.

Bara mina åsikter givetvis och jag förstår om andra inte håller med, men hittills så har tråden varit väldigt ensidig så jag försöker bara tillföra lite mer om någon hittar den i framtiden.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Visserligen 1440p, men det där är 21:9 varianter (och VA i ena fallet), så knappast en direkt ersättare till ASUS 27" 16:9 IPS baserade skärm(ar).

Det var ett svar till.....

Citat:

Det kommer även en panel från LG.Display som är IPS, 3440x1440, 34", 144Hz.
Börjar tillverkas Q1 2017.

ugh

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razer Fanatic:

Halvdan QA. Folk har ofta problem med gamman, helt åt skogen. Trots kalibrering så allt ser helt fel ut.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M