PCI Express 4.0 letar sig ut till fabrikerna

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 4.0 letar sig ut till fabrikerna

Trots att standarden inte ska nå marknaden förrän tidigt nästa år har nu PCI Express 4-kretsar börjat skeppas till fabriker, och version fem är redan under utveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dags att ändra på max watten för den porten också!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det innebär att grafikkort, lagringsenheter och andra typer av produkter som ansluter över PCI Express 3.0 kommer att fungera i PCI Express 4.0-anslutningar, men inte vice versa.

Detta var ju tråkigt att höra, innebär att alla vi kommer bli tvungna att uppgradera även moderkorten (och därmed även CPU:n) om man endast vill uppgradera sitt grafikkort till ett nyare som förmodligen endast kommer att komma ut för PCIe 4.0 :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Detta var ju tråkigt att höra, innebär att alla vi kommer bli tvungna att uppgradera även moderkorten om man endast vill uppgradera sitt grafikkort till ett nyare som förmodligen endast kommer att komma ut för PCIe 4.0 :/

de kommer nog lösa det där... tror fan inte de blir så :/

Permalänk
Entusiast

@Icte:
När kan vi räkna med att kunna köpa PCIe 4.0 GPU? Kanske inte är så farligt ändå när det väl tar över.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Sett till dagens perspektiv så är varken nvidia eller amd i närheten av att maxa pci express 3 men det är å andra sidan trevligt att de är på tårna och tänker framåt i tid

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Att överge koppar verkar klokt. Dels är det ett material som har begränsningar i sig och så är det dyrt också.

Jag tror det även är bra att de slopar "frammåtkompatibiliteten" eftersom det är en begränsande faktor. Nackdelen är väl att det kommer finnas t. ex två typer av grafikkort med en "brygglösning", som vi såg mellan AGP-->PCI-E.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara jag som vill ha ett par såna här installerade?

Ser sjukt cyberpunk ut.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Fort verkar det gå. Fyran är inte ute än men de har börjat på version fem. Trodde vi pratade om Call of Duty ett tag där.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det även är bra att de slopar "frammåtkompatibiliteten" eftersom det är en begränsande faktor. Nackdelen är väl att det kommer finnas t. ex två typer av grafikkort med en "brygglösning", som vi såg mellan AGP-->PCI-E.

Och ISA, AGP och PCI-E som fanns runt 99.

Jag ser inte övergången av kompilatet så farlig på just grafikkort om det inte sker för ofta och de verkligen tänker till så att inte samma sak inträffar vid version 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

dags att ändra på max watten för den porten också!?

Det kommer bara innebära fler kablar anslutna mellan moderkortet och PSU, så personligen tycker jag inte det är en bra idé. Exempelvis skulle det bli ännu mer trångt på mini-itx.

Permalänk

När grafikkort plus andra instickskort kommer med PCI-Express 4.0 så blir vi tvungna att uppgradera våra moderkort.
PCI-Express 4.0 lär bana väg för ännu snabbare SSD med 4x anslutning och förhoppningsvis till ett lägre pris.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det kommer bara innebära fler kablar anslutna mellan moderkortet och PSU, så personligen tycker jag inte det är en bra idé. Exempelvis skulle det bli ännu mer trångt på mini-itx.

valid point. men borde nog gå att gå runt det också på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och ISA, AGP och PCI-E som fanns runt 99.

Jag ser inte övergången av kompilatet så farlig på just grafikkort om det inte sker för ofta och de verkligen tänker till så att inte samma sak inträffar vid version 5.

Nej precis. PCI-E har sett likadant ut väldigt länge nu så vi har blivit borskämda med det. Man måste knäcka några ägg för att göra en omelett liksom. Och dubblerad hastighet är helt klart en bra anledning att uppdatera standarden. Särskillt som så mycket mer än grafikkort använder PCI-E idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

tycker det är bra att dom skippar bakåtkompatibiliteten. det gör att vi kommer framåt i utvecklingen.
och skulle gärna se att man skippar kopparbiten också och går till optik

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Icte: PCI Express 4.0 ska bli klart nästa år, men sedan kommer det med all sannolikhet att dröja ett tag innan moderkortstillverkare, processortillverkare, grafikkortstillverkare med flera växlar över till den nya standarden. Moderkortstillverkarna kan göra bytet tidigare i och med att standarden ska vara bakåtkompatibel, men det lär dröja innan grafikkortstillverkare gör detsamma. Det dröjde ju exempelvis ett tag innan de bytte från PCI Express 2 till 3, och samma historia lär upprepa sig här. I dagsläget maxar ingen grafikkortstillverkare PCIe 3, men om ett par år kan det bli ändring på det och då måste hårdvaran på marknaden vara förberedd för de nya förutsättningarna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Icte: PCI Express 4.0 ska bli klart nästa år, men sedan kommer det med all sannolikhet att dröja ett tag innan moderkortstillverkare, processortillverkare, grafikkortstillverkare med flera växlar över till den nya standarden. Moderkortstillverkarna kan göra bytet tidigare i och med att standarden ska vara bakåtkompatibel, men det lär dröja innan grafikkortstillverkare gör detsamma. Det dröjde ju exempelvis ett tag innan de bytte från PCI Express 2 till 3, och samma historia lär upprepa sig här. I dagsläget maxar ingen grafikkortstillverkare PCIe 3, men om ett par år kan det bli ändring på det och då måste hårdvaran på marknaden vara förberedd för de nya förutsättningarna.

Ja och samma mängd användare kommer gnälla på hur onödigt det är med PCIe 4 på moderkortet när det inte finns några grafikkort för det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

valid point. men borde nog gå att gå runt det också på något sätt.

Möjligt att det finns annan problematik också eftersom jag antar att magnetfälten och störningar kommer uppstå mer om man ska öka detta, vilket i sin tur kanske kräver mer isolering och bättre komponenter i övrigt. Men någon mer insatt kan säkert reda ut det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Firkraag @criscros @loevet: Sant! Men tycker det är ändå lite tråkigt att de inte kör med full bakåtkompatibilitet så att man t.ex. kommer kunna köra med PCIe 4.0-grafikkort på 2.0 brädor eller liknande, precis som de gjorde med PCIe 3.0. Än så länge har t.ex. jag inte haft något skäl att uppgradera CPU:n (och därmed moderkortet) då det inte finns några större vinster i FPS i spel med detta utan grafikkort har just varit det man behövt uppgradera. Hoppas innerligt att AMD/Intel kommer ut med något stort när/innan PCIe 4.0 grafikkort blir standard så att man äntligen kan köpa nytt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Och min dator har inte ens fullt PCI-e 3.0 stöd. Frågan är om tänkt uppgradering kanske bör invänta 4.0 då jag ändå tänkt få ut 3-5 år med nya plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fort verkar det gå. Fyran är inte ute än men de har börjat på version fem. Trodde vi pratade om Call of Duty ett tag där.

PCI-E 4.0 har varit utannonserat sedan den 29:e november 2011, så det har inte gått så värst fort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande PCIe 2.0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

dags att ändra på max watten för den porten också!?

*Effekten

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

PCI-E 4.0 har varit utannonserat sedan den 29:e november 2011, så det har inte gått så värst fort.

Nej du har rätt, då går det inte så fort. Säkert två olika team som jobbar. Ena med nuvarande och andra på nästa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Tror att grafikkortstillverkare kommer att köra vidare på PCIe 3.0 så länge det inte begränsar korten, Så det dröjer nog ett antal år innan vi ser grafikkort med PCIe 4.0

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det kommer bara innebära fler kablar anslutna mellan moderkortet och PSU, så personligen tycker jag inte det är en bra idé. Exempelvis skulle det bli ännu mer trångt på mini-itx.

Jag tror inte det är något problem. Du kan titta på den här videon (vid 59:20). i7-6700k och 2 st gtx 980 (som får all ström över PCIe kontakten) som drivs av 450w psu inkopplad med en kontakt som är mindre än en molex (fast med fler sladdar).

HP har 6+4 pin istället för 24pin kontakten på vissa moderkort i OEM datorer (+en 4 pin för cpu) och som dessutom dessutom har 2st 6 pin kontaker på moderkortet där man kan koppla in 5st SATA enheter. Så jag tror inte det skulle vara något problem att skicka mer ström över PCIe utan att byta ut 24 pin kontakten till en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja och samma mängd användare kommer gnälla på hur onödigt det är med PCIe 4 på moderkortet när det inte finns några grafikkort för det

Skrivet av anon5930:

Och min dator har inte ens fullt PCI-e 3.0 stöd. Frågan är om tänkt uppgradering kanske bör invänta 4.0 då jag ändå tänkt få ut 3-5 år med nya plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Emil Hansson:

Tror att grafikkortstillverkare kommer att köra vidare på PCIe 3.0 så länge det inte begränsar korten, Så det dröjer nog ett antal år innan vi ser grafikkort med PCIe 4.0

Om jag förstår kompatibilitets begränsningen rätt så kommer kort (enheter) med 4.0 inte kunna köra i 3.0 portar. Så det mest logiska är att fort som tusan få ut PCI-E 4.0 i alla moderkort som går, typ "idag". För när väl "bytet" sker, och grafikkort/SSDer mm kommer med 4.0 stöd, så kommer det vara kompatibelt, samtidigt som man kan fortsätta köra 3.0/2.0 enheter för det man vill.
Men sitter man på 3.0 moderkort så är det kört...

Så om man segar ner övergången till 4.0 genom tex att AMD/Intel inte lägger in stödet, så kommer det orsaka problem i framtiden. Egentligen borde redan Skylake och Zen haft 4.0, för att det ska hinna spridas bra nog, men det är ju lite svårt om det inte är färdigt än, förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

dags att ändra på max watten för den porten också!?

Varför? 75w är tillräckligt till och med för budget gaming-grafikkort numera
Och tror ju knappast att folk med med ett 1070 prioriterar att kortet kan köras ifrån enbart PCIe-ström. Men en ökning till 100w hade varit trevligt då hade vi kunnat se lite kraftigare grafikkort utan extra-strömförsörjning
Dock skulle detta påverka bakåtkompatibiliteten efter som ett grafikkort som drar mer än 75w ifrån PCIe-porten inte kan sättas in i PCIe 3.0 eller tidigare och det är nog stor risk att det blir många som köper kort som de tror ska fungera men sen gör det inte det. Jag kan slå vad om att vi hade fått trådar i forumet där det stod "Varför fungerar inte mitt nya grafikkort???" för att se att personen använder en LGA 1150 (alt annan icke PCIe 4.0 baserad) moderkort och ett grafikkort som drar mer än 75w.

Skulle säga att en PCIe med mer effekt hade varit bra för 2-3år sedan när budget gaming-grafikkort fortfarande drog mer än 75w.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstår kompatibilitets begränsningen rätt så kommer kort (enheter) med 4.0 inte kunna köra i 3.0 portar. Så det mest logiska är att fort som tusan få ut PCI-E 4.0 i alla moderkort som går, typ "idag". För när väl "bytet" sker, och grafikkort/SSDer mm kommer med 4.0 stöd, så kommer det vara kompatibelt, samtidigt som man kan fortsätta köra 3.0/2.0 enheter för det man vill.
Men sitter man på 3.0 moderkort så är det kört...

Så om man segar ner övergången till 4.0 genom tex att AMD/Intel inte lägger in stödet, så kommer det orsaka problem i framtiden. Egentligen borde redan Skylake och Zen haft 4.0, för att det ska hinna spridas bra nog, men det är ju lite svårt om det inte är färdigt än, förståeligt.

Man får ju helt klart hoppas på en snabb och smärtfri övergång med.

Personligen kan nog vänta till hösten 2017, mitt system är fem år. Mina USB3-portar är opålitliga så börjar bli sugen. Men flera tusen för USB3-portar är ingen smidig lösning. Sedan mATX så lite svårt att bygga ut.

Samtidigt var inte PCI-e 3.0 introduktionen med Sandy Bridge-E eller vad det nu var helt smärtfri så dumt att stressa. Men bryten kompatibilitet ställer till det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om man ska vänta med att byta moderkort o.s.v. till PCI-E 4.0 kommer ut. Känns ju lite ovärt att skaffa ett nytt moderkort med 3.0 och så kommer 4.0 ut efter 6 - 12 månader...

Det blir lite som bytet mellan AGP och PCI-E eller från PCI till AGP innan dess. Under en tid kanske det finns både 3.0 och 4.0-varianter av grafikkorten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD