Permalänk
Medlem

Till cpufläkt kanske en Arctic i32 är bra då den är semipassiv.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jag kyler min överklockade i7a med en Noctua NH-D15 och GPUn är semipassiv, dvs 0rpm vid allt annat än spel.
5st 140mm fläktar (3in 2ut) . Kört ASUS fantune .

Jag har burken ståendes vid sidan om mig på bordet och jag hör nada, noll och inget från den när jag surfar, kollar film , jobbar i office m.m.

Den hörs extremt lite även vid spelande

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tycker att dina mekaniska diskar "brummar lite lätt" så har du nog inte en särskilt tyst dator. Jag har en fläktkyld med 140 mm Noctua-fläktar, och där gjorde jag mig av med de mekaniska diskar helt p.g.a. den outhärdliga ljudnivån i förhållande till resten av datorn.

Stör man sig på en mekanisk hårddisk till den punkten att det är outhärdligt så är man nog extremt ljudkänslig, inbillning eller något fel på disken. I vilket fall så är ju ett byte till en SSD ingen nackdel, tråkigt att förlora data om det är disken som är trasig

Permalänk
Medlem

Sluttestet kommer när man stänger av datorn. Blir det liksom "lugnt" i rummet när den stängs av? Ja då låter den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Stör man sig på en mekanisk hårddisk till den punkten att det är outhärdligt så är man nog extremt ljudkänslig, inbillning eller något fel på disken. I vilket fall så är ju ett byte till en SSD ingen nackdel, tråkigt att förlora data om det är disken som är trasig

Som jag har förstått det är det med ljudnivå som det är med bildskärmsfrekvens. Har man väl upplevt skillnaden mot sin förra referens så är det jättesvårt att vara nöjd med mindre och så länge det finns ett steg till att ta så vill man ta det. Jag vet från egen erfarenhet att när man har tystat alla komponenter en efter en så återstår det bara hårddiskar och de låter jättemycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Hej!

Jobbar mycket hemma vid datorn och är dessvärre sjukt lättstörd av fläktljud. Behöver alltså en dator som inte går att höra vid surf, ordbehandling etc på en halvmeters håll på skrivbordet. Vill också kunna kolla på film i 1080 utan problem, men då stör det inte med *svagt* fläktljud.

Skillnaden mot andra trådar med liknande ämne jag hittat vid sök är - om jag förstått dem rätt - att frågan inte är vad som är en rimlig kompromiss mellan ljud/prestanda/pris. I stället handlar det om att få TILLRÄCKLIG prestanda som INTE HÖRS ALLS. Givetvis spelar pris roll, men är irrelevant så länge inte kravet på tystnad uppnås.

För ett par år sedan byggde jag en mycket trevlig HTPC, den har en i3 4340 (Haswell) under huven och en SSD. Kyls helt passivt tack vare ett chassi från Streacom och har en extern nätdel utan fläkt, maskinen är således ljudlös.

Mitt bygge på Prisjakt - utgå från chassi och nätagg och uppdatera till aktuella komponenter.

Tillägg, ta en titt på Streacoms guide för FC8.
Korrigerat länk.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Tycker det är grymt fel av folk att rekommendera NUC om vi snackar helt tyst.

@[SH]:
din länk hänvisar till en pico psu - inte ett bygge

Skrivet av lappen81:

Stör man sig på en mekanisk hårddisk till den punkten att det är outhärdligt så är man nog extremt ljudkänslig, inbillning eller något fel på disken. I vilket fall så är ju ett byte till en SSD ingen nackdel, tråkigt att förlora data om det är disken som är trasig

Det är knappast ovanligt att inte vilja höra mekaniska diskar. Varför tror du folk bygger datorer med endast SSD'er inuti och har en NAS i något annat rum?

Permalänk
Medlem

@cider123: Tack! Fixat.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har själv försökt med liknande. Helt ljudlös i Idle.

Skummade bara igenom tråden, men det som är viktigt med chassi är att du ska ha så öppet som möjligt! Jag har tyvärr ett nzxth440 som måste ha högre än ~400rpm fläktar för att det ska komma in/ut någon luft alls i chassit...

Ett annat tips är att se till att moderkortet har stöd för att ställa in fläktkurvorna beroende på temperatur (som t.ex. asus z97). Det kanske alla har stöd för nu för tiden, var ett tag sedan jag kollade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llorona:

Har själv försökt med liknande. Helt ljudlös i Idle.

Skummade bara igenom tråden, men det som är viktigt med chassi är att du ska ha så öppet som möjligt! Jag har tyvärr ett nzxth440 som måste ha högre än ~400rpm fläktar för att det ska komma in/ut någon luft alls i chassit...

Ett annat tips är att se till att moderkortet har stöd för att ställa in fläktkurvorna beroende på temperatur (som t.ex. asus z97). Det kanske alla har stöd för nu för tiden, var ett tag sedan jag kollade.

Korrekt, det finns på dom flesta kort - det viktiga är att man köper PWM fläktar som faktiskt går att styra ^^

Bra poäng angående chassi, därför skulle jag nog som 100% tyst dator-byggare valt ett streacom fanless chassi som något rekommenderat här ovan - det är nog det mest optimala, men vill man inte lägga lika mycket så är det precis som du säger - bättre att välja ett så öppet chassi som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kör med bara SSD. Efter att jag köpt mina första par så störde jag mig något otroligt på den mekaniska. Så inga mekaniska diskar. Om du har 3 pins fläktar så sätt motstånd på dem så att de går ännu tystare. Konfigurera fläktkurvor för max temp tolerans. Skaffa gpu som kyls passivt under en viss temp. Min burk har jag på golvet till sidan om mitt skrivbord. Fläkt ljud och annat dränks bort så fort jag är aktiv och det är knappt det hörs över bakgrundsljudet omkring när jag sitter still på stolen. Är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Stör man sig på en mekanisk hårddisk till den punkten att det är outhärdligt så är man nog extremt ljudkänslig, inbillning eller något fel på disken. I vilket fall så är ju ett byte till en SSD ingen nackdel, tråkigt att förlora data om det är disken som är trasig

Uppfattningen av ljud är väldigt olika för olika individer, både för ljudtryck och ljudets karaktär. Respektera att det finns människor som är känsligare för ljud i allmänhet än vad du är. Det är inte inbillning, och det går inte att bli av med, bara typ "tolerera" att man "torteras", precis som med sexuell läggning eller en massa annat.

Personligen är jag känslig för ljud i allmänhet, speciellt när jag sover, och då speciellt surrande och brummande ljud, typ fläktar och liknande. Jag kan "vänja mig" och tvinga mig till sömns till sist, men jag sover fruktansvärt dåligt, även om det är ljud som knappt går att urskilja, så kallade infraljud. Så fort det försvinner sover jag som en prins. Börjar det igen så vaknar jag och blir orolig i kroppen och kan inte slappna av.

Men just hårddiskknatter tycker jag är lite mysigt och något som hör till en dator. Känns tryggt att höra att och när den jobbar. Många här delar dock inte den uppfattningen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Cool! Tack för tipset om ÅF!

Vad säger du om idén med ett casemoddat SFF-chassi där denna sticker ut från ena sidan? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Stör man sig på en mekanisk hårddisk till den punkten att det är outhärdligt så är man nog extremt ljudkänslig, inbillning eller något fel på disken. I vilket fall så är ju ett byte till en SSD ingen nackdel, tråkigt att förlora data om det är disken som är trasig

Det är inte bara ljudtrycket i sig, utan frekvensen och vilka andra effekter som kommer av det. Jag skulle gissa att en del av ljudet kommer av självsvängningar i chassit, som är svåra att dämpa bort utan kraftig modifikation av hårddiskburen med infästningar.

Skrivet av Gruarn:

Som jag har förstått det är det med ljudnivå som det är med bildskärmsfrekvens. Har man väl upplevt skillnaden mot sin förra referens så är det jättesvårt att vara nöjd med mindre och så länge det finns ett steg till att ta så vill man ta det. Jag vet från egen erfarenhet att när man har tystat alla komponenter en efter en så återstår det bara hårddiskar och de låter jättemycket!

Exakt. Jag vill jämföra ljudet från mekaniska hårddiskar med det från en vinkelslip på tomgång, man hör det tydligt även om det är svagt och långt bort eftersom frekvensen på ljudet har en genomträngande effekt.

Skrivet av GilbertG:

Personligen är jag känslig för ljud i allmänhet, speciellt när jag sover, och då speciellt surrande och brummande ljud, typ fläktar och liknande. Jag kan "vänja mig" och tvinga mig till sömns till sist, men jag sover fruktansvärt dåligt, även om det är ljud som knappt går att urskilja, så kallade infraljud. Så fort det försvinner sover jag som en prins. Börjar det igen så vaknar jag och blir orolig i kroppen och kan inte slappna av.

Men just hårddiskknatter tycker jag är lite mysigt och något som hör till en dator. Känns tryggt att höra att och när den jobbar. Många här delar dock inte den uppfattningen.

Jag har inga problem med knattret i sig, och forna tiderns mer lågvarviga mekaniska diskar gav inte samma ljudkaraktär. Jag har många gånger sovit till ljuden av diverse IBM PS/2-modeller (utom modell 95, den som "sover" i samma rum befinner sig antagligen i koma), datorer som knappast kan betecknas som särskilt tysta med dagens mått.

Permalänk
Inaktiv

NUC har ett par förslagit men det beror helt på vilken NUC-modell vi pratar om. De långsamma kan vara väldigt tysta men de med lite krut i kan vara väldigt högljudda.

Ska man ha något som har hyfsad kraft och samtidigt är tyst så vill man gärna dra sig åt stora luftmängder som flyttas långsamt, alltså rätt stora och långsamma fläktar.

Lite förenklat, ju större chassi desto lättare att bygga något tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Stör man sig på en mekanisk hårddisk till den punkten att det är outhärdligt så är man nog extremt ljudkänslig, inbillning eller något fel på disken. I vilket fall så är ju ett byte till en SSD ingen nackdel, tråkigt att förlora data om det är disken som är trasig

vet inte om jag håller med om just ordvalet outhärdlig men visst låter hårddiskar otrevligt mycket. så här låter min seagate barracuda 2tb. först avstängd, sedan slås den på och sedan ljudet den för hela tiden när den står på. hade någon annan disk kanske varit lite tystare? visst kan det vara så men jag vill inte höra hårddisken alls när det är onödigt för hur mycket lagring jag använder (har ~1,5tb) så jag valde till slut att ta ut den och kört endast ssd, jävligt skönt att slippa hårddiskar.
http://vocaroo.com/i/s19YroKy0XZj

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Uppfattningen av ljud är väldigt olika för olika individer, både för ljudtryck och ljudets karaktär. Respektera att det finns människor som är känsligare för ljud i allmänhet än vad du är. Det är inte inbillning, och det går inte att bli av med, bara typ "tolerera" att man "torteras", precis som med sexuell läggning eller en massa annat.

Personligen är jag känslig för ljud i allmänhet, speciellt när jag sover, och då speciellt surrande och brummande ljud, typ fläktar och liknande. Jag kan "vänja mig" och tvinga mig till sömns till sist, men jag sover fruktansvärt dåligt, även om det är ljud som knappt går att urskilja, så kallade infraljud. Så fort det försvinner sover jag som en prins. Börjar det igen så vaknar jag och blir orolig i kroppen och kan inte slappna av.

Men just hårddiskknatter tycker jag är lite mysigt och något som hör till en dator. Känns tryggt att höra att och när den jobbar. Många här delar dock inte den uppfattningen.

Vad är det jag inte respekterar, har man en disk som låter fan så är det fel på disken? jag är själv ljudkänslig förövrigt

Permalänk
Medlem

Jag är själv lite ljudkänslig och min dator ser ut så här

Silverstone FT05 (satt ditt tjockare ljudisolering på ena sidan)
seasonic fanless psu
asus strix 970
2x ssd
noctua U12S 2x fläktar

Köpt gummi shrouds till fläktarna, alla fläktar snurrar i ca 500-600 rpm, mäter jag med en dB mätare (mobilen) och har den liggandes på datorbordet så når min dator ca 20-25 db, tror mobilen tar upp lite ljud från gatan också men det är svårt att mäta, mekaniska diskar låter en hel del faktiskt, märkte direkt skillnad när jag tog ut dem 2 jag hade och satte ditt ssd diskarna istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Cool! Tack för tipset om ÅF!

Vad säger du om idén med ett casemoddat SFF-chassi där denna sticker ut från ena sidan? ^^

I approve

Skrivet av lappen81:

Vad är det jag inte respekterar, har man en disk som låter fan så är det fel på disken? jag är själv ljudkänslig förövrigt

Det verkade inte så, men okej då

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Här går det att köpa passivt kylda NUC:ar.

https://www.quietpc.com/sys-ultranuc-pro-6-fanless

Permalänk
Medlem

det är inte omöjligt att passiv kyla en I5:a eller en I7:a. det enda handlar om vad ni har som leder bort värmen och hur stor yta den har att "rymma" på.

vi kör passivt kylda i7:or på jobb tillsammans med K4000 kort. men du får vara beredd på att det blir varmt runt om den. värmen måste trots allt försvinna någonstans.

streacom gör ju tex passivt kylda chassin. var beredd på att få modda till extra avledningsmaterial om du ska ha en tyngre processor.

Permalänk

Return of the TS...

Hej allesamman! Mycket matnyttigt i tråden so far. Stort tack till samtliga!

Största skälet till att jag inte återkommit tidigare är att jag pga bristande 1337n355 kört fast i ett träsk av reviewflikar tills ögona gått i kors varje gång jag försökt researcha något alternativ fram till faktiskt köp och bygg.

Nå, skam den som ger sig! So far tycker jag Kunzites bygge i Raijintek Metis ser lovande ut.

Samtidigt tycker jag det som sniglom skriver om att någon/några tysta fläktar på *lågt* varv - åtminstone vid högre load - har potential att ge betydligt bättre kylning än en helt passiv låda låter vettigt.

Tankar i dessa riktningar ledde mig till denna tråd på SPCR-forumet: ett - tydligen mycket tyst - Metis-bygge med i5-6400 och GTX 950. Här används passivt internt PSU och ventilation sker genom en utblåsfläkt som ligger dikt an mellan CPU-kylare och chassi.

Detta får mig att tänka mig två alternativ:

- Om man tar något i stil med Kunzites variant, men lägger till väldigt tyst aktiv kylning enligt SPCR-varianten borde man väl kunna fläska på med en rappare processor (med bättre grafikkrets) som förhoppningsvis borde gå att köra passiv vid lägre belastning, eller? Om ja, kan folk tipsa om en vettig konfig? Dvs vilket chip är värt att satsa på - har tillräckligt mycket bättre prestanda för att vara värt det samtidigt som temp och kostnad hålls rimliga? Var ligger sweet-spoten? Dessutom skulle jag behöva input om lämplig kylare, fläkt, MoBo(så att fläkten går att styra - eller hur man annars ska göra det.)

- Var hamnar man bäst om man vill peta in ett diskret GPU enligt SPCR-modellen? Vilket kort är bäst/tystast för ett sådant bygge? Ger det något av verkligt värde utöver integrerad grafik? Vad ska man köra med för PSU då, för antar att Kunzites pico-PSU då är uteslutet? Hur påverkar det luftflöde etc?

Tankar om detta?

/Narco

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Narcoleptic:

Hej allesamman! Mycket matnyttigt i tråden so far. Stort tack till samtliga!

Största skälet till att jag inte återkommit tidigare är att jag pga bristande 1337n355 kört fast i ett träsk av reviewflikar tills ögona gått i kors varje gång jag försökt researcha något alternativ fram till faktiskt köp och bygg.

Nå, skam den som ger sig! So far tycker jag Kunzites bygge i Raijintek Metis ser lovande ut.

Samtidigt tycker jag det som sniglom skriver om att någon/några tysta fläktar på *lågt* varv - åtminstone vid högre load - har potential att ge betydligt bättre kylning än en helt passiv låda låter vettigt.

Tankar i dessa riktningar ledde mig till denna tråd på SPCR-forumet: ett - tydligen mycket tyst - Metis-bygge med i5-6400 och GTX 950. Här används passivt internt PSU och ventilation sker genom en utblåsfläkt som ligger dikt an mellan CPU-kylare och chassi.

Detta får mig att tänka mig två alternativ:

- Om man tar något i stil med Kunzites variant, men lägger till väldigt tyst aktiv kylning enligt SPCR-varianten borde man väl kunna fläska på med en rappare processor (med bättre grafikkrets) som förhoppningsvis borde gå att köra passiv vid lägre belastning, eller? Om ja, kan folk tipsa om en vettig konfig? Dvs vilket chip är värt att satsa på - har tillräckligt mycket bättre prestanda för att vara värt det samtidigt som temp och kostnad hålls rimliga? Var ligger sweet-spoten? Dessutom skulle jag behöva input om lämplig kylare, fläkt, MoBo(så att fläkten går att styra - eller hur man annars ska göra det.)

- Var hamnar man bäst om man vill peta in ett diskret GPU enligt SPCR-modellen? Vilket kort är bäst/tystast för ett sådant bygge? Ger det något av verkligt värde utöver integrerad grafik? Vad ska man köra med för PSU då, för antar att Kunzites pico-PSU då är uteslutet? Hur påverkar det luftflöde etc?

Tankar om detta?

/Narco

Det är väl inga större problem att bygga passivkylt om du inte ska bygga i m itx format, när det gäller nätdel så finns det idag många som inte startar fläktarna vid normaldrift eller inte har fläktar.
Det svårast idag är nog att få tag på en bra fläktkontroller så man slipper styra via moderkortet eftersom moderkorten bara verkar klara pwm fläktar och inte heller är tillräcklig pålitliga, å andra sidan så är det lättare att inte behöva fixa nätdelskylningen eftersom det finn många färdiga passiv/semipassiva nätdelar numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Så kanske det är. Men själv saknar jag kunskaperna. Därför jag ber om råd. Som skulle behöva vara mer konkreta än så för att jag faktiskt ska kunna bygga ett system utifrån det. AKA en inköpslista och gärna länk till någon guide om knepeliknåpigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Narcoleptic:

@mrqaffe:

Så kanske det är. Men själv saknar jag kunskaperna. Därför jag ber om råd. Som skulle behöva vara mer konkreta än så för att jag faktiskt ska kunna bygga ett system utifrån det. AKA en inköpslista och gärna länk till någon guide om knepeliknåpigt.

Du verkar ju ha varit in på spcr och läst och där finns det tysta och ljudlösa delar
Nån lista blir svår att göra för du lär få handla hos flera men när det gäller nätdel så varför inte
https://www.komplett.se/product/874190/datorutrustning/natagg...
cpukylaren bör vara en stor heatpipekylare som helst inte har jättetätt mellan flänsarna, en så stor låda som du kan ha och så det svåraste är att hitta en fläktkontroller om du ska ha nödkyl eller spelmöjligheter och ska kunna undvika pwm fläktar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En bra kylare till cpun http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3167284 jag vet att den första i serien kunde köras helt passivt utan fläkt men den här ska tydligen vara helt tyst även med medföljande fläkt.
Lite trist bara att det är så få återförsäljare som tar in den nu för tiden.

Para ihop den med en PSU som är semipassiv och kör med en CPU med integrerad grafikkrets så borde det bli bra (typ en Pentium-i5:a beroende av vad du behöver).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Narcoleptic:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men min dator i min signatur är helt ljudlös. Har Noctua D15 med dubbla fläkar, samt bara noctua fläktar i min R5 chassi. Samtliga kör på ca 400 rpm (riktig pwm) och vid last så går de upp till 600rpm, även ljudlösa då. Dock går GTX970 igång och hörs vid last, och det är den enda delen som hörs och det är bara vid last. Jag satsade allt på att få den ljudlös

Så knepet är noctua fläktar på 400-600rpm för att få det helt ljudlöst, hör inte fläktarna trots att jag har örat precis brevid den när den snurrar, så R5 chassit som är ljudisolerat är egentligen overkill. Har planer på att byta ut alla fläktar på min server, men diskarna låter ändå. Har t.ex bara ssd i min dator då jag inte stog ut med HDD ljudet

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Tänkte bara på en sak angående att alla pratar om ssd visst det är den absolut tystaste lösningen men om man vill ha en lite större och billigare lagringslösning så är alternativet en 2,5" hårddisk som kanske inte är ljudlös men markant mycket tystare än en vanlig 3,5" disk.
Det här kan vara ett bra alternativ om man behöver något mer än en systemdisk.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Narcoleptic:

Hej allesamman! Mycket matnyttigt i tråden so far. Stort tack till samtliga!

Största skälet till att jag inte återkommit tidigare är att jag pga bristande 1337n355 kört fast i ett träsk av reviewflikar tills ögona gått i kors varje gång jag försökt researcha något alternativ fram till faktiskt köp och bygg.

Nå, skam den som ger sig! So far tycker jag Kunzites bygge i Raijintek Metis ser lovande ut.

Samtidigt tycker jag det som sniglom skriver om att någon/några tysta fläktar på *lågt* varv - åtminstone vid högre load - har potential att ge betydligt bättre kylning än en helt passiv låda låter vettigt.

Tankar i dessa riktningar ledde mig till denna tråd på SPCR-forumet: ett - tydligen mycket tyst - Metis-bygge med i5-6400 och GTX 950. Här används passivt internt PSU och ventilation sker genom en utblåsfläkt som ligger dikt an mellan CPU-kylare och chassi.

Detta får mig att tänka mig två alternativ:

- Om man tar något i stil med Kunzites variant, men lägger till väldigt tyst aktiv kylning enligt SPCR-varianten borde man väl kunna fläska på med en rappare processor (med bättre grafikkrets) som förhoppningsvis borde gå att köra passiv vid lägre belastning, eller? Om ja, kan folk tipsa om en vettig konfig? Dvs vilket chip är värt att satsa på - har tillräckligt mycket bättre prestanda för att vara värt det samtidigt som temp och kostnad hålls rimliga? Var ligger sweet-spoten? Dessutom skulle jag behöva input om lämplig kylare, fläkt, MoBo(så att fläkten går att styra - eller hur man annars ska göra det.)

- Var hamnar man bäst om man vill peta in ett diskret GPU enligt SPCR-modellen? Vilket kort är bäst/tystast för ett sådant bygge? Ger det något av verkligt värde utöver integrerad grafik? Vad ska man köra med för PSU då, för antar att Kunzites pico-PSU då är uteslutet? Hur påverkar det luftflöde etc?

Tankar om detta?

/Narco

En fläkt som blåser "ljudlöst" (d.v.s ej hörbart om man inte lägger örat mot chassi) kommer kyla enormt mycket mer än passiv drift. En 120mm fläkt av god kvalitet monterad på t.ex. en CPU-kylare är enligt mig inte hörbar förrän kanske 800rpm. Monterar man som chassifläkt behöver varvet vara aningen lägre då man annars brukar höra vindbrus från galler etc.
Jag tror inte det är några problem att kyla en i5'a på detta sätt. Kanske till och med en i7 går bra bara man ser till att optimera spänningen (undervolta).

Om du vill använda just Raijintek Metis så tänk på att kylningen för grafikkort är begränsad. Har sett någon modda det genom att kapa upp toppen och lägga ett galler där för att kunna köra bättre grafikkort. Ett GTX 950 kanske klarar sig utan någon modifikation dock, vet bara inte hur tyst man kan köra det.

Angående CPU-kylare så brukar de med lite mer mellanrum mellan flänsarna vara bäst vid passivt/lågt luftflöde. Ninjan han använder på SPCR är ganska klockren men har inte sett så mycket av Schythe i Sverige på sistone. Jag tog Be Quiet Pure Rock för att jag fick den för att jag fick den billigt, finns säkert bättre kylare för ändamålet.
Gällande fläktstyrning så brukar ASUS moderkort vara bäst. De brukar kunna reglera både via DC och PWM på alla fläktplatser. ASRock kan ha samma funktionalitet idag, har det i alla fall på mitt Z170 Extreme4.

Sen gällande nätaggregat, vill du kunna montera ett grafikkort går alla former av PicoPSU bort. Jag skulle snegla på något guldcertifierat passivt/semipassivt. Om du har en fläkt i nätaggregatet så hjälper även den att transportera varm luft ur lådan, men det är svårt att veta hur pass tysta de är och du saknar möjlighet att styra varvtal. Blir väl att lusläsa recensioner för den antar jag

Permalänk
Medlem

Köp en av noctuas tower-kylare och koppla fläkten till moderkortet - styr sen fläkten med PWM. Många moderkort gör det själv och asus har deras FanXpert som är helt underbart - den testar fläkten (min, max, start osv rpm) och kan vara helt off om temp är under 50 grader för CPU tex.

min 6700k kyls med en 120mm noctua och är avstängd innan temp ligger på 50c, sen ökar den till 100% vid 80 grader men dit kommer jag aldrig normalt sett.

chassit i över lag är en fractal define r5 med 2 st noctua 140mm i fronten, drivs även dom på moderkortets PWM-kontroller. Ljudnivån är 0 och jag har den i sovrummet. Ibland har datorn startat mitt i natten och väkt mig för att skärmen går igång (katterna gillar o klättra på datorn).

Man måste inte gå helt passivt för att få en tyst dator utan det handlar om genomtänkt ventilation med stora långsamma fläktar av bra kvalite.

Observera att en del fläktar kanske klickar eller har andra oljud för sig vid långa varv eller olika orienteringar. Bäst är silentpcreview där dom testar fläktar utförligt.