SweClockers modifierar omdömet runt Radeon RX 480

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur många medlemmar här totalt avgudar redaktionen oavsett vad de gör. Igår skrev jag att jag var frågandes till sweclockers "bra produkt" stämpel. Under hela dagen fylldes min inkorg med arga meddelande från medlemmar som försvarade redaktionens betyg. När Sweclockers sedan reviderar sin recension då är det helt okej igen...

Permalänk
Moderator
Testpilot

PCI-e 3.0 specificationen är som bekant en rekommendation och inte ett krav. Vilket talar för att rent fysiskt är jag rätt övertygad om att i alla fall majoriteten av moderkortstillverkare har överkvalité på de elektriska banorna för att säkerställa att ingenting bränner vid en extrem strömspik. Jag är övertygad om att detta inte är ett fysiskt problem.

Med det sagt så är det extremt märkligt att PCI-SIG har släppt igenom och godkänt denna produkt. Det jag ställer mig frågande till är om den mätmetod som t.ex. Tomshardware använder sig av är säkerställd och korrekt. PCI-SIG organet kan möjligen ha andra sätt att mäta, eventuellt ha policys kring avvikelser etc. En medlem som Nvidia som är direkt konkurrent i sammanhanget borde reagera starkt på detta.

Det är något med denna historia som inte riktigt stämmer för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Då blir ju nästa fråga varför inte Swecklockers rev internet när 960 hade problem. Har själv inte läst en enda artikel om det.

960 hade inte problem, 960 Strix hade däremot problem med spikar men inte medeltal.
480 referens har problem med medeltal, spikar och strömförsörjning.

Skrivet av Dinoman:

PCI-e 3.0 specificationen är som bekant en rekommendation och inte ett krav. Vilket talar för att rent fysiskt är jag rätt övertygad om att i alla fall majoriteten av moderkortstillverkare har överkvalité på de elektriska banorna för att säkerställa att ingenting bränner vid en extrem strömspik. Jag är övertygad om att detta inte är ett fysiskt problem.

Med det sagt så är det extremt märkligt att PCI-SIG har släppt igenom och godkänt denna produkt. Det jag ställer mig frågande till är om den mätmetod som t.ex. Tomshardware använder sig av är säkerställd och korrekt. PCI-SIG organet kan möjligen ha andra sätt att mäta, eventuellt ha policys kring avvikelser etc. En medlem som Nvidia som är direkt konkurrent i sammanhanget borde reagera starkt på detta.

Det är något med denna historia som inte riktigt stämmer för mig.

pcper använder en annan metod än Tom's Hardware, men får samma resultat.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det blir svårt för AMD att "fixa" detta genom nya drivrutiner, utan att det påverkar prestandan genom att artificiellt strypa klockhastigheten vid hög belastning.

PCIE-porten på moderkortet kan leverera 75W, en 6-pin PCIE-strömkontakt kan också leverera max 75W. Det ger 150W totalt, vilket är precis vad TDP-värdet för RX 480 ligger på. Det finns alltså i princip ingen marginal. Antingen måste de överskrida specifikationen för PCIE-porten, eller via strömkabeln. Att överskrida via strömkabeln är förstås "mindre dåligt", men bägge alternativen betyder att de överskrider specifikationerna.

Ett nytt bios som har lägre spänningar kan hjälpa, förutsatt att gpun klarar av det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pepsin:

Det blir svårt för AMD att "fixa" detta genom nya drivrutiner, utan att det påverkar prestandan genom att artificiellt strypa klockhastigheten vid hög belastning.

PCIE-porten på moderkortet kan leverera 75W, en 6-pin PCIE-strömkontakt kan också leverera max 75W. Det ger 150W totalt, vilket är precis vad TDP-värdet för RX 480 ligger på. Det finns alltså i princip ingen marginal. Antingen måste de överskrida specifikationen för PCIE-porten, eller via strömkabeln. Att överskrida via strömkabeln är förstås "mindre dåligt", men bägge alternativen betyder att de överskrider specifikationerna.

GTX 1070, som också har ett TDP-värde på 150W, har en 8-pin anslutning = 150W, plus 75W via moderkortet så det kan dra 225W. Även om Nvidia och AMD beräknar TDP annorlunda har det betydligt större marginaler.

Det positiva är att tredjepartskort förhoppningsvis kommer med 8-pin anslutning. Sedan kommer garanterat AMD att släppa en hotfix omgående som är mer restriktiv med klockfrekvenserna, så någon fara för konsumenter hinner det knappast bli. Dock är ryktet redan naggat..allt för att AMD ville spara några cent på strömkontakten på referenskorten...

Som ArKAN skriver.
Verkar som att det ofta går bra att undervolta kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara, är det någon som fått sitt moderkort skadat pga detta eller är det bara ett problem i teorin? Om man kan köra ett stresstest i några dygn utan att moderkortet ger upp så spelar det ju ingen roll. Ja det överskrider specifikationerna men va fan, det gör vi ju alla ändå när vi överklockar och håller på. Sidan heter ju trots allt SweCLOCKERS.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Håller med. Tycker det var lite väl generöst med "Bra produkt" redan innan strömproblemen uppdagades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Då blir ju nästa fråga varför inte Swecklockers rev internet när 960 hade problem. Har själv inte läst en enda artikel om det.

Blir väldigt märkligt att andra kort har haft samma "problem" men ingen brytt sig innan.

Asus GTX 960 Strix som uppenbarligen ligger också väldigt mycket över och har högre spikes.

Denna ligger som "Utmärkt Produkt" på Sweclockers:
https://m.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-asu...

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Referenskortet förbrukar runt 150W så länge man inte överklockar enligt de tester jag sett, Kikade på PcPer livestreamen med Raja Koduri och jag tolkar det han sa som att referenskortet är ämnat för OEM marknaden (18min in på klippet). Dock är det ju rätt hjärndött att släppa överklockningsverktyg med kortet eftersom den redan når taket stock.

https://youtu.be/24rFeHo1S-o

ja vad AMD säger vågar man inte lita på

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-polaris...

drar 164w stock i detta test

Permalänk
Hjälpsam

Har ni som överklockar funderat på vad som händer med förbrukningen över PCIe-porten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt, väldigt märkligt att SweC gör detta innan man fått ordentligt på fötterna och AMD haft en chance att svara.

Inte OK

Enligt PCI Express Card Electromechanical Specification Revision 3.0 nämns högre W-tal än 75W.
Vet dock inte vad som är rätt elelr fel i detta fall. Men det känns inte rätt att uttala sig utan att ha undersökt fakta själv.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Blir väldigt märkligt att andra kort har haft samma "problem" men ingen brytt sig innan.

Asus GTX 960 Strix som uppenbarligen ligger också väldigt mycket över och har högre spikes.

Denna ligger som "Utmärkt Produkt" på Sweclockers:
https://m.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-asu...

Precis det jag menar. Där var det minsann inte tal om att plocka bort nomineringar i efterhand inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ArcticFire:

960 hade inte problem, 960 Strix hade däremot problem med spikar men inte medeltal.
480 referens har problem med medeltal, spikar och strömförsörjning.

pcper använder en annan metod än Tom's Hardware, men får samma resultat.

Det säger tyvärr ingenting om säkerheten i testmetod. Man kan testa på tusen olika sätt och få ett resultat men att få ett statistiskt säkerställt och specifikationsenligt säkerställt resultat är något helt annat.

Att två oberoende av varandra enheter som inte testar enligt samma testmetodik med samma testutrustning och samma förutsättning är tyvärr inte vetenskapligt säkert.

Källa? Jag har arbetat med ackrediterade testinstitut och har testat enligt teststandarder såsom ASTM och ISTA.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Alltså så tråkigt med fanboys som ska börja jämnföra med konkurrenternas fel och brister.
Jag tycker de är jätte bra att vi konsumenter får denna information. Tänk på alla som inte är lika insatta som oss, som antagligen inte har en aning.

Jag slår vad om att RX480 får tillbaka sin "Bra produkt" stämpel när felet är åtgärdat.

@yoggan
AMD är medvetna om problemet. Frågan är, va dom de innan release? Och isåfall, varför senarelägger dom inte releasen då?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Då blir ju nästa fråga varför inte Swecklockers rev internet när 960 hade problem. Har själv inte läst en enda artikel om det.

Ta några djupa andetag och läs kommentarerna i tråden innan du drar högaffeln. Du är inte den enda medlemmen som har starka känslor och tycker AMD behandlas taskigt. Men innan man börjar peka finger kan man försöka ta ett steg tillbaka och se situationen som den är.

Bara för att AMD hängs ut (med allt rätt!) för att ha gjort fel betyder det inte att det inte skulle hänt Nvidia. De har fått en hel del ris för sina misstag också och oavsett tillverkare förtjänar dem det när man gör grova misstag eller försöker lura konsumenter.

Det hade varit trevligt med mer fokus på RX 480 och AMD än att försöka debattera om rättvisevågen verkligen står på mitten. Det finns medier som helt misslyckas med detta men jag tycker inte Sweclockers tillhör dem. De ger ris lite var stans tycker jag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PalmiNio:

Blir väldigt märkligt att andra kort har haft samma "problem" men ingen brytt sig innan.

Asus GTX 960 Strix som uppenbarligen ligger också väldigt mycket över och har högre spikes.

Denna ligger som "Utmärkt Produkt" på Sweclockers:
https://m.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-asu...

Skrivet av yoggan:

Tycker det är väldigt, väldigt märkligt att SweC gör detta innan man fått ordentligt på fötterna och AMD haft en chance att svara.

Inte OK

Enligt PCI Express Card Electromechanical Specification Revision 3.0 nämns högre W-tal än 75W.
Vet dock inte vad som är rätt elelr fel i detta fall. Men det känns inte rätt att uttala sig utan att ha undersökt fakta själv.

@JonasT Får man fråga varför ni är så snabba med att revidera omdömen så snabbt utan att faktiskt ha ordentlig fakta kring detta påstådda problem? Varför ens kasta sig in i denna skitstorm av debatt innan AMD ens har gett ett officiellt svar på detta?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ja vad AMD säger vågar man inte lita på

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-polaris...

drar 164w stock i detta test

Har det framkommit om det är butiks-ex eller recensions-ex dom testat?, kanske är optimerade bios versioner för att få bättre resultat?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@yoggan
AMD är medvetna om problemet. Frågan är, va dom de innan release? Och isåfall, varför senarelägger dom inte releasen då?

Det viktiga är att få en ordentlig bild av vad som ligger bakom. Att dra tillbaka utmärkelser ser jag som en förhastad åtgärd. Det kan vara så att det finns en batch med defekta kort? Ingen aning, min poäng är att sitta still i båten, ta in fakta och därefter göra en bedömning. Inte referera till andra siter för att ändra sin egen bedömning.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

3.5 vad?
Om du syftar på 3.5GB så är det felaktigt då kortet har 4GB VRAM.

missade du nyheten för typ ett år sedan som visade att antingen kortet får mycket problem över 3.5gb eller att kortet inte har mer än 3.5?
http://www.sweclockers.com/nyhet/19947-nvidia-bekraftar-minne...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Har det framkommit om det är butiks-ex eller recensions-ex dom testat?, kanske är optimerade bios versioner för att få bättre resultat?

Någon fransk sida har ett butiks-ex.
http://www.hardware.fr/articles/951-9/consommation-efficacite...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Är identisk förbrukning. då kan man utesluta det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ta några djupa andetag och läs kommentarerna i tråden innan du drar högaffeln. Du är inte den enda medlemmen som har starka känslor och tycker AMD behandlas taskigt. Men innan man börjar peka finger kan man försöka ta ett steg tillbaka och se situationen som den är.

Bara för att AMD hängs ut (med allt rätt!) för att ha gjort fel betyder det inte att det inte skulle hänt Nvidia. De har fått en hel del ris för sina misstag också och oavsett tillverkare förtjänar dem det när man gör grova misstag eller försöker lura konsumenter.

Det hade varit trevligt med mer fokus på RX 480 och AMD än att försöka debattera om rättvisevågen verkligen står på mitten. Det finns medier som helt misslyckas med detta men jag tycker inte Sweclockers tillhör dem. De ger ris lite var stans tycker jag.

Jag tycker dock man skall med rätta kunna begära konsekvent rapportering. Strixkortet som det också talas om fick ju inte sin utmärkelse tillbakadragen.

Många i tråden har ju också lyft frågan om det här är ett verkligt problem. Man kunde t.ex testat med ett riktigt billigt moderkort och stresstestat under lång tid. Händer då inget kan man ju konstatera att det extra strömuttaget i praktiken saknar betydelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@JonasT Får man fråga varför ni är så snabba med att revidera omdömen så snabbt utan att faktiskt ha ordentlig fakta kring detta påstådda problem? Varför ens kasta sig in i denna skitstorm av debatt innan AMD ens har gett ett officiellt svar på detta?

Skrivet av yoggan:

Det viktiga är att få en ordentlig bild av vad som ligger bakom. Att dra tillbaka utmärkelser ser jag som en förhastad åtgärd. Det kan vara så att det finns en batch med defekta kort? Ingen aning, min poäng är att sitta still i båten, ta in fakta och därefter göra en bedömning. Inte referera till andra siter för att ändra sin egen bedömning.

Därför att det är Sweclockers test-utmärkelser som pryder MÅNGA svenska e-butikers försäljningssidor. Genom att tillfälligt dra tillbaka utmärkelsen (baserat på goda grunder?) så säkrar man också kvaliteten som förknippas med de utmärkelser som Sweclockers gör.

Att sitta stilla i båten skulle kunna innebära att kunder får förstörda moderkort och sedan anklagar Sweclockers för att inte ha agerat och låtit sin stämpel stå kvar TROTS att det uppdagats allvarliga problem. Förstår inte hur svårt det är att vända på situationen och se det från två synvinklar.

Även om det skulle vara så ofattbart att det bara är 2 kort i världen som har detta problem så är det inte svårare än att Sweclockers lägger en ny nyhet där de återinför stämpeln. "Better safe than sorry"...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@JonasT Får man fråga varför ni är så snabba med att revidera omdömen så snabbt utan att faktiskt ha ordentlig fakta kring detta påstådda problem? Varför ens kasta sig in i denna skitstorm av debatt innan AMD ens har gett ett officiellt svar på detta?

får man fråga varför du är så snabb med att anta att de inte kollat på de fakta som finns?

75W kontinuerligt är max enligt standarden inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker dock man skall med rätta kunna begära konsekvent rapportering. Strixkortet som det också talas om fick ju inte sin utmärkelse tillbakadragen.

Många i tråden har ju också lyft frågan om det här är ett verkligt problem. Man kunde t.ex testat med ett riktigt billigt moderkort och stresstestat under lång tid. Händer då inget kan man ju konstatera att det extra strömuttaget i praktiken saknar betydelse.

jag orkar inte skriva samma sak flera gånger då du inte kan följa tråden och påstår saker så länkar bara till det jag skrev sist

#16241740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jag orkar inte skriva samma sak flera gånger då du inte kan följa tråden och påstår saker så länkar bara till det jag skrev sist

#16241740

OK, så för att felet inte är lika "grovt" så kan man skita i att rapportera om det och utmärkelsen får vara kvar? Det verkar ju inte trovärdigt.

OM det är så att specen säger max 75W så har ju ändå en överträdelse skett, men man glor på andra hållet bara för att det är ett Nvidia-kort. Det är det jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Om nVidia släppte ett referenskort som riskerade skada andra komponenter i ens system så hade det sett ut precis likadant. Det märkliga är att AMD gör just det här och man ska för någon anledning särbehandla dem för att de är underdogs?

Visst är det så men från min sida som då kört AMD väldigt många år tycker det är väldigt konstigt att man inte är rädd om sin senaste skapelse och verkligen gör det så bra som möjligt för att förhoppningsvis kunna ta "poäng" och börja arbeta sig upp med ett bättre och starkare märke. Hade det varit jag hade jag aldrig släppt produkten utan att vara 99% säker på att allt verkligen är i sin ordning.

Man ger ju bort ännu mer till det andra laget. Dessutom med 1060 inkommande borde detta ju också vara ännu viktigare. Som jag skrivit tidigare tror jag, Lanseringen smakar illa

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad förväntar du dig? Det är AMD det gäller. Hade detta varit Nvidia hade recensenter suttit stilla i båten tills en nogrann utredning gjorts, men nu är det AMD, så då blir det bashfest! Så trött på detta eviga särbehandlande.

Vilket härligt skitsnack om ja får lov att använda det ordet.
När 970 3,5gig problemet dök upp vart det ett väldigt ståhej från samtliga genom att ETT obeprövad hemmasnickrare program målade upp problemet.
Det tog ett bra tag innan nvidia ens valde att kommentera problemet.

Det var ett jäkla liv om att nvidia inte klarade dx12 ordenterligt när aos kom ut som tidigt alpha benchmark när igen egentligen visste något om dx12 (vilket framkom senare).

Nu nämnde ja 2 de senaste 12 månaderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

OK, så för att felet inte är lika "grovt" så kan man skita i att rapportera om det och utmärkelsen får vara kvar? Det verkar ju inte trovärdigt.

OM det är så att specen säger max 75W så har ju ändå en överträdelse skett, men man glor på andra hållet bara för att det är ett Nvidia-kort. Det är det jag menar.

Läs vad PC Perspektiv skriver

"I asked around our friends in the motherboard business for some feedback on this issue - is it something that users should be concerned about or are modern day motherboards built to handle this type of variance? One vendor told me directly that while spikes as high as 95 watts of power draw through the PCIE connection are tolerated without issue, sustained power draw at that kind of level would likely cause damage. The pins and connectors are the most likely failure points - he didn’t seem concerned about the traces on the board as they had enough copper in the power plane to withstand the current."

Problemet är alltså att RX480 drar för mycket i genomsnitt, ASUS Strix kortet har OK genomsnitt men för höga toppar.

Och som påpekats flera gånger så är problemet för specifikt till ASUS Strix kortet så det är ASUS och inte Nvidia man ska rikta högaffeln mot.

Går du igenom denna tråd så ser du att det är rätt många som konstaterat samma problem. Kortet kan faktisk dra för mycket både från moderkortet och från 6-pinnars AUX-kontakten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror inte att det är banorna som är den svaga punkten, det är kontakten men överklockning bör man nog låta bli.
En tröst för de som vill pilla är att undervoltnng ibland kan ge lite bättre prestanda.

Folk har bränt både banor och 24 pins kontakter när dom kört 5-7 kort vid mining, vanligast är dock som du säger att atx kontakten är den svaga länken. Folk har bränt atx kontakten vid så låg total belastning via PCIe som 120W, fast då har det rört sig om 24/7 load.