Permalänk
Medlem

Köpa swedX tv?

Hej alla kunniga därute! Skall köpa mig en ny tv som skall användas till ps4 spelande samt pc. Har hittat den här tv:n och undrar vad folk tror om den? Tack på förhand!

http://swedx.se/product_info.php?products_id=903

Permalänk
Medlem

Tillverkad av Vestel i Turkiet, tillsammans med Andersson, Finlux och andra mindre märken. De använder paneler från bra tillverkare, övriga komponenter har jag mindre koll på.

Fungerar säkert jättebra som display, som smart TV är den mest troligen helt värdelös jämfört med Samsung o.s.v.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1168660-swedx-bra-eller...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Jag köpte precis en hitachi 50" på netonnet för 3900 och är förvånad över hur bra bildkvalitet det är.,dock bara FHD men ska du använda den till ps4 spelar det mindre roll.
Edit: nu har dom höjt den 1000 kr
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Två saker du kan ha i åtanke:

  • Specifikationen säger 120 Hz, men jag skulle bli mycket förvånad om TVn faktiskt tar emot en signal på mer än 60 Hz. Det är mycket ovanligt att TV-apparater klarar mer än 60 Hz input oavsett hur många Hz tillverkaren säger att panelen klarar.

  • TV kostade 5690 kr när den först listades på prisjakt i februari, och har haft det nuvarande priset sen mars. Det ordinarie priset verkar alltså vara påhittat bara för att TVn ska se billig ut.

I övrigt kan det mycket väl vara en bra TV. Men jag hittar inga recensioner på den, så det är något av en chansning att köpa den. Den kanske har en bra panel som PointMan säger, men för spel vill man ju även ha låg input-lag då vissa TV-apparater kan ha riktigt hög sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Tillverkad av Vestel i Turkiet, tillsammans med Andersson, Finlux och andra mindre märken. De använder paneler från bra tillverkare, övriga komponenter har jag mindre koll på.

Fungerar säkert jättebra som display, som smart TV är den mest troligen helt värdelös jämfört med Samsung o.s.v.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1168660-swedx-bra-eller...

Tack för svar! Är bara intresserad att använda tv:n som display så det är inga problem

Skrivet av Pierre232:

Jag köpte precis en hitachi 50" på netonnet för 3900 och är förvånad över hur bra bildkvalitet det är.,dock bara FHD men ska du använda den till ps4 spelar det mindre roll.
Edit: nu har dom höjt den 1000 kr
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar! Är inte så tekniskt duktig på tv:s så ursäktar mig för dumma frågor Märker man ingen skillnad på 1080p och 4k på ps4? Är intresserad av den här pågrund av 4k upplösning för ps4/pc användning

Skrivet av perost:

Två saker du kan ha i åtanke:

  • Specifikationen säger 120 Hz, men jag skulle bli mycket förvånad om TVn faktiskt tar emot en signal på mer än 60 Hz. Det är mycket ovanligt att TV-apparater klarar mer än 60 Hz input oavsett hur många Hz tillverkaren säger att panelen klarar.

  • TV kostade 5690 kr när den först listades på prisjakt i februari, och har haft det nuvarande priset sen mars. Det ordinarie priset verkar alltså vara påhittat bara för att TVn ska se billig ut.

I övrigt kan det mycket väl vara en bra TV. Men jag hittar inga recensioner på den, så det är något av en chansning att köpa den. Den kanske har en bra panel som PointMan säger, men för spel vill man ju även ha låg input-lag då vissa TV-apparater kan ha riktigt hög sådan.

Tack för svar! Den ger bara 60hz genom hdmi som jag kommer använda den till. Kommer det påverka spelande markant? Är själv ganska dåligt insatt på det tekniska Läste en recension om den billigare modellen dem har men då testa dem aldrig att spela på den:P Har ju dock 14 dagars öppet köp så visar det sig att det blir input-lag måste jag ju kunna skicka tillbaka den

Permalänk

Om det är till Ps4 kommer du behöva den uppdaterade Ps4 neo som är uppdaterad just för 4k,rätta mig gärna om jag har fel. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och du kommer inte se skillnad på 1080p/4K film på 50". Har svårt o se skillnad mellan 720p/1080p filmer som har en hög bitrate på 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefka88:

Tack för svar! Den ger bara 60hz genom hdmi som jag kommer använda den till. Kommer det påverka spelande markant? Är själv ganska dåligt insatt på det tekniska

Det är ganska stor skillnad mellan 60 och 120 Hz i spel, 120 Hz ger bättre flyt. Men att kunna spela med 120 Hz är som sagt mycket ovanligt på en TV, och om du är van att spela på en 60 Hz-skärm så kommer du inte sakna något. Att TVn inte klarar 120 Hz var inte menat som någon särskilt stor nackdel, utan bara så att dina förväntningar ligger på rätt nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Om det är till Ps4 kommer du behöva den uppdaterade Ps4 neo som är uppdaterad just för 4k,rätta mig gärna om jag har fel. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Aha ok ja det ändrade ju det hela en del.. Kanske blir att tänka om lite! Tur att jag skrev här så jag inte förväntade mig 4k på mitt ps4

Skrivet av headphone.ninja:

Och du kommer inte se skillnad på 1080p/4K film på 50". Har svårt o se skillnad mellan 720p/1080p filmer som har en hög bitrate på 65".

Okej! tack för info

Skrivet av perost:

Det är ganska stor skillnad mellan 60 och 120 Hz i spel, 120 Hz ger bättre flyt. Men att kunna spela med 120 Hz är som sagt mycket ovanligt på en TV, och om du är van att spela på en 60 Hz-skärm så kommer du inte sakna något. Att TVn inte klarar 120 Hz var inte menat som någon särskilt stor nackdel, utan bara så att dina förväntningar ligger på rätt nivå.

Grejen är att tv:n som jag har hemma idag är på 100hz. Den håller dock på att sjunga på sista versen ^^ Vill ju inte att det blir en sämre bild när jag köper ny tv. Kanske måste gå upp lite i pris så jag får en 100hz tv iaf. Tackar för infon iaf

Permalänk
Medlem

Vanliga ps4 kan som bäst visa fhd i 60 hz.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kefka88:

Aha ok ja det ändrade ju det hela en del.. Kanske blir att tänka om lite! Tur att jag skrev här så jag inte förväntade mig 4k på mitt ps4

Okej! tack för info

Grejen är att tv:n som jag har hemma idag är på 100hz. Den håller dock på att sjunga på sista versen ^^ Vill ju inte att det blir en sämre bild när jag köper ny tv. Kanske måste gå upp lite i pris så jag får en 100hz tv iaf. Tackar för infon iaf

mer Hz ger inte bättre bild, utan endast bättre uppgraderingsfrekvens, tror ej att din gamla tv klarar att visa i 100hz iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Vanliga ps4 kan som bäst visa fhd i 60 hz.

Ok! Lär mig nå nytt hela tiden tackar!

Skrivet av holman21:

mer Hz ger inte bättre bild, utan endast bättre uppgraderingsfrekvens, tror ej att din gamla tv klarar att visa i 100hz iallfall.

Nej jag formulerade mig lite fel, ber om ursäkt ^^. Det står iaf 100hz på spec på tv:n vet ej mer.. Men jag hade ett test här hemma för något år sen när jag köpte ny tv till sambon. Hennes nya var på 50hz. Ställde dem bredvid varandra och kopplade in mitt ps3 med fallout 3 först på hennes och sedan på min gamla. Och min gamla hade betydligt bättre bild och det ända jag hittade som var bättre på min gamla var att det står 100hz. Är som sagt inte så hemma på tekniken kring tv apparater så det är därför jag vänder mig till er som kan mer