Mobil nästan oanvändbar pga litet minne, kan jag kräva en ny?

Permalänk
Medlem

Mobil nästan oanvändbar pga litet minne, kan jag kräva en ny?

Hej!
Min mobil har bara 1,7 GB inbyggt minne, och pga uppdateringar mm av appar som tar mer och mer plats har det blivit nästan helt fullt. Fick en varning häromdan att det är så fullt att vissa funktioner kanske inte fungerar. I samma veva slutade mina mail komma upp i mobilen, så jag antar att det beror på det. Jag har bara tre appar förutom de som följde med, och en av dem är flyttade till SD-kortet. De andra två gick inte att flytta. Har även försökt avinstallera vissa appar som följde med men det är fullt ändå. Har inga bilder, musik eller andra filer på inbyggda minnet heller. Känns som att jag har gjort allt jag kan men inget hjälper.

Jag fick mobilen av telia för att jag förlängde mitt abonnemang, så jag funderar på om jag kan kräva en telefon med mer minne istället? Som sagt går min knappt att använda pga att den är så full, känns som att man borde kunna kräva nåt som går att använda. Vad tror ni?

Mobilen är en Sony Xperia E3.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har du testat en frabiksåterställning?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har du testat en frabiksåterställning?

Nej, men eftersom det bara är apparna som tar plats tror jag inte att det blir nån skillnad när alla är uppdaterade. Snarare värre eftersom jag inte har kunnat uppdatera på ett tag.

Kollade precis och telefonen säger att 1,65 GB av 1,72 GB används av appar. Andra kategorier tar ca 5 MB totalt. De apparna jag har installerat tar bara ca 130 MB. Man borde väl kunna kräva att kunna ha mer än tre appar, speciellt om man har rensat lite bland förinstallerade appar?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vilka appar är det som tar plats?Rensa cache, nedladdade filer.

Permalänk
Medlem

Roota och ta bort bloatware som inte går att avinstallera normalt sett, misstänker att den kommer med en del dubbla appar? T.ex. egen mail-applikation som inte går att ta bort, kalender etc.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Såg nu att google play-tjänster tog över 400 MB data, rensade den och testar att uppdatera mina appar nu, får se hur det går.

Edit: Nu funkar mailen igen iaf.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Hej!
Min mobil har bara 1,7 GB inbyggt minne, och pga uppdateringar mm av appar som tar mer och mer plats har det blivit nästan helt fullt. Fick en varning häromdan att det är så fullt att vissa funktioner kanske inte fungerar. I samma veva slutade mina mail komma upp i mobilen, så jag antar att det beror på det. Jag har bara tre appar förutom de som följde med, och en av dem är flyttade till SD-kortet. De andra två gick inte att flytta. Har även försökt avinstallera vissa appar som följde med men det är fullt ändå. Har inga bilder, musik eller andra filer på inbyggda minnet heller. Känns som att jag har gjort allt jag kan men inget hjälper.

Jag fick mobilen av telia för att jag förlängde mitt abonnemang, så jag funderar på om jag kan kräva en telefon med mer minne istället? Som sagt går min knappt att använda pga att den är så full, känns som att man borde kunna kräva nåt som går att använda. Vad tror ni?

Mobilen är en Sony Xperia E3.

Hade samma problem på min ZTE Blade för typ 5 år sedan tror den hade 1gb inbyggt eller något liknande.. jag löste det genom att roota, unlocka och flasha in en custom rom som tog mindre plats och såg till att allt jag installerade + bilder och nerladdningar och allt man kan tänka sig lagrades på SD-kortet.

Tror tyvärr inte du kan häva köpet eftersom sålänge telefonen fungerar och apparna som följde med telefonen fungerar till 100% så har de inte gjort något fel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Alla appar uppdaterade och 480 MB ledigt, så problemet är löst för tillfället. Men med alla uppdateringar lär det bli fullt igen förr eller senare.

Om bara apputvecklare tillät att man flyttar appar till SD-kortet skulle det vara ett mycket mindre problem. Finns ju ingen anledning att tex spotify måste ligga på telefonen istället för på kortet.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Alla appar uppdaterade och 480 MB ledigt, så problemet är löst för tillfället. Men med alla uppdateringar lär det bli fullt igen förr eller senare.

Om bara apputvecklare tillät att man flyttar appar till SD-kortet skulle det vara ett mycket mindre problem. Finns ju ingen anledning att tex spotify måste ligga på telefonen istället för på kortet.

Det ska gå att flytta apparna till SD-kortet om du går in på inställningar - appar och klickar på de apparna du vill flytta så ska de finnas ett alternativ "flytta data till SD-kort" om du klickar på lagring.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det ska gå att flytta apparna till SD-kortet om du går in på inställningar - appar och klickar på de apparna du vill flytta så ska de finnas ett alternativ "flytta data till SD-kort" om du klickar på lagring.

Finns bara på vissa appar, som jag förstår det är det för att utvecklaren inte tillåter det på de andra.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S