AMD planerar lösa Radeon RX 480 PCI Express-problem med mjukvara

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar lösa Radeon RX 480 PCI Express-problem med mjukvara

Att Radeon RX 480 i vissa fall verkar överskrida PCI Express-gränserna för effekt rör upp diskussioner på forum världen över. Nu svarar företaget att en lösning kommer via mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att man jobbar på en fix, visar också på att "alla" inte var anti-AMD som en del verkar ha trott på detta och andra forum

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser priset också efter den här lösningen (vad hände med 200$) visst man kan skylla på brexit lite grann men priserna var högre även innan (ja ryktades åtminstone)

Permalänk
Inaktiv

Så de kommer strypa kortet lite så det inte drar så mycket.

Permalänk
Medlem

Bra att det verkar gå att lösa med mjukvara.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Så de kommer strypa kortet lite så det inte drar så mycket.

Garanterat. Hur annars ska de lösa det?

Permalänk
Medlem

Låter som en underklockning av VRAM, men vad hindrar användare från att peta på inställningarna i Crimson och överskrida PCI-E specifikationerna?

SapphireED sade på en stream att deras kommande kort egentligen endast behöver en 6-pin. Kommer inte ihåg timestamps.

Kanske de använder GDDR5x istället?

Permalänk
Medlem

Det finns många tester på reddit som visar att de lyckades underklocka med en hel del och ändå behålla stabilt 1300Mhz så förhoppningsvis blir det ingen skillnad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av str8forthakill:

Låter som en underklockning av VRAM, men vad hindrar användare från att peta på inställningarna i Crimson och överskrida PCI-E specifikationerna?

Om folk "överklockar" så har tillverkaren överhuvudtaget inget ansvar för att saker håller sig inom specifikation.

Är därför AdoredTV så totalt är ute och cyklar i denna video där han anser att hela det här debaclet är en häxjakt på AMD då det minsann finns kort from andra (underförstått Nvidia) som också kan passera 75 W gränsen i genomsnitt om man överklockar

Problemet för AMD är att 480 i vissa lägen överskrider värdet i oklockat läge, ingen verkar så här långt kunna ha grävt fram något tidigare kort som har motsvarande problem i stock-clock.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Dock kommer alla sajter behöva köra om sina benchmarks med den nya drivrutinen då det finns risk att den påverkar prestandan genom mindre aggressiva klockfrekvenser.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Sen är väl inte detta ett direkt problem i sig, när väl 3e-partskorten kommer så har dom antagligen fler strömkontakter, 8-pin eller 2x6 pin kanske, och då BÖR det ju gå bra att även klocka detta en bit. Och hur många köper egentligen ett kort med referenskylare nuförtiden? Jag tror itne jag gjort det sen, ja det känns som mitt ET 4000 med 2mb ram tidigt 90-tal....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

"As you know, we continuously tune our GPUs in order to maximize their performance within their given power envelopes and the speed of the memory interface, which in this case is an unprecedented 8Gbps for GDDR5. Recently, we identified select scenarios where the tuning of some RX 480 boards was not optimal"

Ska dom alltså klocka ner minnet, eller ville dom bara få in lite skryt över minneshastigheten? (kul också att dom skriver "unprecedented", inte direkt som att dom var först på 8ghz bollen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om folk "överklockar" så har tillverkaren överhuvudtaget inget ansvar för att saker håller sig inom specifikation.

Är därför AdoredTV så totalt är ute och cyklar i denna video där han anser att hela det här debaclet är en häxjakt på AMD då det minsann finns kort from andra (underförstått Nvidia) som också kan passera 75 W gränsen i genomsnitt om man överklockar
https://www.youtube.com/watch?v=kFuYc2FHgjw

Problemet för AMD är att 480 i vissa lägen överskrider värdet i oklockat läge, ingen verkar så här långt kunna ha grävt fram något tidigare kort som har motsvarande problem i stock-clock.

Blir ju synd då eftersom kortet inte presterade så bra som många hade trott det skulle göra, och sedan ska dom antagligen behöva strypa kortet så det får ännu sämre prestanda.

Skrivet av pekkasteele:

Sen är väl inte detta ett direkt problem i sig, när väl 3e-partskorten kommer så har dom antagligen fler strömkontakter, 8-pin eller 2x6 pin kanske, och då BÖR det ju gå bra att även klocka detta en bit. Och hur många köper egentligen ett kort med referenskylare nuförtiden? Jag tror itne jag gjort det sen, ja det känns som mitt ET 4000 med 2mb ram tidigt 90-tal....

Ptja, dom flesta tester och (självklart) dom första är med referenskort, så att dom just presterar bra är viktigt. Många här på SweC hänvisar ju till tester med referenskort, vilket visserligen oftast är helt fel, men det är uppenbarligen det folk tittar på och alltså är det viktigt att det ser bra ut. Sedan är det inte heller bra att AMD får dessa problem överhuvudtaget av PR-skäl. Dom behöver så mycket bra PR dom kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Eller ville dom bara få in lite skryt över hastigheten (kul också att dom skriver "unprecedented", inte direkt som att dom var först på 8ghz bollen)

Jepp, de ville skryta över hastigheten (dvs jag tror inte de kommer dra ner på minnesprestandan)

Nyfiken: har du några exempel på andra kort som hade 8ghz på GDDR5 minne innan 480?

...

Vi får väl se hur de nu ställer om strömförbrukningen. Det kanske går att fördela om belastningen till 6-pins strömkontakten istället, eller helt enkelt bara dra ner spikarna lite utan att det behöver kosta någon prestanda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Blir ju synd då eftersom kortet inte presterade så bra som många hade trott det skulle göra, och sedan ska dom antagligen behöva strypa kortet så det får ännu sämre prestanda.

Skulle inte förvåna mig om denna ändring kommer resultera i att det presterar sämre än ett GTX 970, vilket förmodligen var vad AMD ville undvika när de gjorde så här. För det här var nog ingen omedveten miss från AMD's sida.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: har du några exempel på andra kort som hade 8ghz på GDDR5 minne innan 480?

GTX1070, mina klockar dessutom till 9.4GHz(300GB/s+) så helt nytt är det inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att extra strömförsörjning på 3:e parts korten löser problemet. Om de stryper kortet lär det göra att man inte kan klocka skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är därför AdoredTV så totalt är ute och cyklar i denna video där han anser att hela det här debaclet är en häxjakt på AMD då det minsann finns kort from andra (underförstått Nvidia) som också kan passera 75 W gränsen i genomsnitt om man överklockar.

Killen har ganska bra koll, det jag gillar är att han påpekar att när man överklockar överskrider man troligen 75w, men där rapporteras inte så mycket om brända moderkort.

Eftersom AMD har ett dåligt rykte om sig försöker folk göra att för att få det rykten att bekräftas igen.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Ärlighet varar längst tycker jag. Istället för att linda in svaret AMD givit folket kanske man skall säga att dom inte hunnit testa tillräckligt. Med det sagt så är det en ännu sämre lansering vilket AMD verkligen inte behöver. På något sätt fortsätter problemen med mjukvaran hos AMD vilket alltid (enligt mig) har varit ett problem så länge jag minns. Jag har tappat förtroendet för detta företag idag och jag har som jag skrivit tidigare nästan uteslutande haft deras GPU:er. Frågan är om dom vill gå i kk med tanke på sitt agerande?

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: har du några exempel på andra kort som hade 8ghz på GDDR5 minne innan 480?

1070?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, de ville skryta över hastigheten (dvs jag tror inte de kommer dra ner på minnesprestandan)

Nyfiken: har du några exempel på andra kort som hade 8ghz på GDDR5 minne innan 480?

...

Vi får väl se hur de nu ställer om strömförbrukningen. Det kanske går att fördela om belastningen till 6-pins strömkontakten istället, eller helt enkelt bara dra ner spikarna lite utan att det behöver kosta någon prestanda.

Gtx 1070 kör väl 8Ghz gddr5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@SAnDis:

De flesta moderkort lär nog inte brännas över dagen.

Men frågan är hur de enklare moderkorten mår efter ett halvår av överbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Doh, tänkte inte på det (tänker av någon anledning mest på gddr5x när jag tänker på nya Nvidia-korten)
Så jepp, inte så mycket att skryta om för AMD att den har GDDR5 på 8ghz egentligen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PickePock:

Ärlighet varar längst tycker jag. Istället för att linda in svaret AMD givit folket kanske man skall säga att dom inte hunnit testa tillräckligt. Med det sagt så är det en ännu sämre lansering vilket AMD verkligen inte behöver. På något sätt fortsätter problemen med mjukvaran hos AMD vilket alltid (enligt mig) har varit ett problem så länge jag minns. Jag har tappat förtroendet för detta företag idag och jag har som jag skrivit tidigare nästan uteslutande haft deras GPU:er. Frågan är om dom vill gå i kk med tanke på sitt agerande?

Tomshardware klurade ju ut det på en dags testande så verkar konstigt att AMD inte skulle kunnat testa fram detta själva. Frågan återstår varför de inte bara satte dit en 8 pin strömkontakt istället så hade de sluppit alla problem. Mycket egendomligt tycker jag men det finns kanske någon logisk förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@SAnDis:

De flesta moderkort lär nog inte brännas över dagen.

Men frågan är hur de enklare moderkorten mår efter ett halvår av överbelastning.

Låt mig citera rubriken "AMD planerar lösa Radeon RX 480 PCI Express-problem med mjukvara"

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SAnDis:

Killen har ganska bra koll, det jag gillar är att han påpekar att när man överklockar överskrider man troligen 75w, men där rapporteras inte så mycket om brända moderkort.

Eftersom AMD har ett dåligt rykte om sig försöker folk göra att för att få det rykten att bekräftas igen.

Han får det att framstå som att överklockning är något vanligt, det är det inte. Han verkar heller inte anse att det finns en fundamental principskillnad i att överskrida specifikation ur kartong jämfört med att göra det när man överklockar. Definitionen av "överklocka" är att köra något utanför specifikation.

Hur vanligt tror det är att folk som väljer kort som 750 Ti överklockar? Och tror du det finns någon som väljer med mål att överklocka och då väljer en 950 utan 6-pinnars kontakt? Och av de som faktiskt överklockar, hur många tror du sitter på de absolut billigaste moderkorten med medioker strömförsörjning, något som i praktiken är norm för de som väljer lite billigare grafikkort.

Vidare verkar han inte heller förstå den principiella skillnaden på överskrida 75 W under ett väldigt kort tidsspann (millisekundnivå) mot att överskrida det i genomsnitt under längre tid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inte leder till sämre prestanda utan kan avhjälpas genom optimering.

Permalänk
Medlem

Låter som om de ska justera något med minnet för att minska strömförbrukningen.
Förstår inte varför de tvunget ska dra så mycket ström genom pci-e porten? Varför inte sätta en extra 6-pin istället? Alla nätaggregat som är ok idag borde ha 8 + 6 strömkontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Hoppas detta inte leder till sämre prestanda utan kan avhjälpas genom optimering.

Flera testsiter rapporterar att korten ger högre prestanda mha "undervoltning",
så kanske det...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Han får det att framstå som att överklockning är något vanligt, det är det inte. Han verkar heller inte anse att det finns en fundamental principskillnad i att överskrida specifikation ur kartong jämfört med att göra det när man överklockar. Definitionen av "överklocka" är att köra något utanför specifikation.

Hur vanligt tror det är att folk som väljer kort som 750 Ti överklockar? Och tror du det finns någon som väljer med mål att överklocka och då väljer en 950 utan 6-pinnars kontakt? Och av de som faktiskt överklockar, hur många tror du sitter på de absolut billigaste moderkorten med medioker strömförsörjning, något som i praktiken är norm för de som väljer lite billigare grafikkort.

Vidare verkar han inte heller förstå den principiella skillnaden på överskrida 75 W under ett väldigt kort tidsspann (millisekundnivå) mot att överskrida det i genomsnitt under längre tid.

Pciporten är 66 W, 480 ligger över det hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com