Behöver antagligen köpa ny skrivare, vad ska jag tänka på.

Permalänk
Medlem

Behöver antagligen köpa ny skrivare, vad ska jag tänka på.

Min bläckstråleskrivare (Canon Pixma ip4500) har börjat skriva ut riktigt dåliga utskrifter och rengöring verkar inte hjälpa så mycket.

Vad är det man ska tänka på nuförtiden när man köper skrivare?

Funderar på laser.

Skriver inte ut så mycket färg eller foton. Har typ fotopapper som är 10 år gammalt kvar...

har nog filtrerat ner till de här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2740966,2576293,2854636

vad använder ni och vad rekommenderar ni utifrån era behov?

Permalänk
Medlem

@dammskog: laser är ju bra ur den aspekten att de torkar inte, räcker länge men tyvärr är de dyrt att fylla på toner..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evilsin:

@dammskog: laser är ju bra ur den aspekten att de torkar inte, räcker länge men tyvärr är de dyrt att fylla på toner..

Vet inte om jag håller med dig, skriver man sällan ut är kostnaden per sida låg med laser men ofta skyhög med bläckskrivare, speciellt om man behöver byta både bläck och huvuden för att de torkat.
Det finns dessutom toner i lösvikt att fylla på om man vill och då kostar en kassett typ 100kr.
Bläckståleskirvare passar de som skriver ut lite men ofta, de bör inte stå mer än max en vecka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hade nog kört på laser då du inte skriver ut så ofta och inte foto och då tonern varar mkt längre än bläckpatroner. Skaffa en färglaser med nätverksanslutning och göm den ansluten i nått skåp så slipper du se den och den är redo när du behöver den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Min bläckstråleskrivare (Canon Pixma ip4500) har börjat skriva ut riktigt dåliga utskrifter och rengöring verkar inte hjälpa så mycket.

Vad är det man ska tänka på nuförtiden när man köper skrivare?

Funderar på laser.

Skriver inte ut så mycket färg eller foton. Har typ fotopapper som är 10 år gammalt kvar...

har nog filtrerat ner till de här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2740966,2576293,2854636

vad använder ni och vad rekommenderar ni utifrån era behov?

Du säger att du inte skriver ut så mycket färg och foton, innebär det då att du mest skriver ut text eller att du rent allmänt inte skriver ut så mycket?

För text känns laser som det givna valet. Om man inte skriver ut regelbundet så är det också klart mindre problematiskt med laser, ingenting som far illa av att stå oanvänt ett tag.

Om man skriver ut mest i svartvitt (typiskt text då) så är det bra att kolla så det verkligen finns dedikerad svart färg, detta oavsett laser (om färg) eller bläckstråle.

Dock får man väl notera att eftersom du nämner gammalt fotopapper så lär du inte använda det där fotopappret alls om du har laser, det är ingen fungerande kombination. Du tappar nog möjligheten att få de där riktigt glatta fotoutskrifterna som du kan få med en högupplöst bläckstråleskrivare med fotopapper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@dammskog: Laser funkar när man behöver det och kan sen stå ett år och användas igen. Jag gillar Brothers personligen, dom har billigat toner per sida eftersom deras kassetter är större än t.ex Samsung, dock kostar dom mer i inköp(men i din lista verkar det inte stämma, jag köpte ett år sen sist, och nu blir det förhoppningsvis ingen ny skrivare på 10 år). WIFi är väldigt bra, då kan du hitta en hylla som någon sa och glömma den, jag fick byta min senaste Brother skrivare just pga att få Wifi.

Färg är alltid trevligt...men kostar mer.

Jag har den på ett skåp där jag precis når pappret så tar den ingen plats. jag skulle använt till annat.