Hjälp med att hitta skrivbordsskiva som är 3150 mm lång

Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta skrivbordsskiva som är 3150 mm lång

Hej

Jag har ett litet sommarprojekt på gång där jag ska bygga ett skrivbord utan ben längst med väggen i mitt rum.

Väggen är 3150 mm lång och vid en ena änden så ligger det en garderob som är ca 600 mm djup.

Eftersom jag inte ska ha några ben så vill jag ha den så tunn som möjligt och då går bänkskivor som man kan köpa på bauhaus och byggmax osv bort, dessa är ca 28 mm tjocka.

Jag har kikat på olika alternativ och det som jag kommer närmast som nog skulle fungera är limfogad ekskiva som denna exempelvis
http://www.bauhaus.se/limfog-ek-18x600x800mm.html
Men längsta limfogade ekskivan jag hittat är 2400 mm.

Så det jag undrar vart skulle man kunna hitta en limfogad ekskiva som har måtten 18x600x >= 3150 mm?

Nästa fråga är om ni har tips på någon annan material än limfogad trä?

Alla tips mottages!

Permalänk
Medlem

Brukar funka bra att måttbeställa hos hornbach. Ring och hör!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Köksskiva?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Brukar funka bra att måttbeställa hos hornbach. Ring och hör!

Tack för tipset. Ringde precis dit men det längsta de hade var 2500 mm. Alternativet var bänksskiva men det blir som sagt alldeles för tungt.

Skrivet av gothenburg:

Köksskiva?

Det blir för tungt tyvärr. I o m att jag inte ska ha några ben längs med hela väggen så tror jag att det är gränsfall att ens ha 18 mm tjockskiva.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inta alls vad du tror dig vinna på en tunn ostagad skiva, den blir ännu ostabilare än en tjock.
Hur har du tänkt hänga upp/fästa skivan, har du en bild ? Vad ska stå på den om du inte ens litar att den bär sin egen vikt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inta alls vad du tror dig vinna på en tunn ostagad skiva, den blir ännu ostabilare än en tjock.
Hur har du tänkt hänga upp/fästa skivan, har du en bild ? Vad ska stå på den om du inte ens litar att den bär sin egen vikt ?

Varför skulle den bli ostadig? Nu jobbar jag inte med trä och dylikt men jag kan ändå inte tänka mig att en limfogad ekskiva som är 18 mm tjock skulle vara ostadig även om den är 3 m lång.

https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/81829-b...

Här hittar du inspirationen till skrivbordsbygget. Kommer i stort sett försöka kopiera upplägget i inlägg nr.5 rakt av. Det som skiljer sig från hans upplägg är att jag inte har tegelväggar utan det är någon slags variant av spånskivor.

Sedan så tror jag att väggen och allt skulle klara av en bänkskiva/köksskiva utan det är mer att jag tycker att det är finare med en tunnare skrivbordsskiva.