Nervös inför arbetsintervju behöver lite tips och råd.

Permalänk

Nervös inför arbetsintervju behöver lite tips och råd.

Ska ha en intervju imorgon över Skype och har aldrig riktigt haft en riktig arbetsintervju. Är väldigt nervös, när de ringde mig för ett par dagar sen var jag så nervös att jag kom av mig och fick hjärnsläpp och visste inte riktigt vad jag skulle säga ett tag. Så skulle vilja ha lite tips främst på hur jag ska lugna min nervositet men också lite allmänt. Sitter just nu och försöker tänka ut lite på vad man ska svara på allmänna jobbintervju frågor osv.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Ta det bara lugnt. Försök fundera ut ungefär vilka frågor som kommer och vad du kan svara. Försök få fram vad du kan tillföra dem, inte bara att du tycker att det verkar kul.
Berätta vad du kan och inte vad du INTE kan. Sedan är alla mer eller mindre nervösa inför en intervju så om du kommer bort dig någon gång så är det inte hela världen. För lite anteckningar under intervjun och ställ lite frågor om dem för att visa intresse. Läs gärna på lite om företaget du ska intervjuas av, en inte alltför ovanlig fråga är vad du vet om dem.
Det är inte ett ställe i Jönköping du ska ha intervjun med eller? Vet att mina två f.d. (jag gjorde min sista dag idag) kollegor ska ha Skype-intervju imorgon men vet inte med vem.

Permalänk
Skrivet av Lunkente:

Ta det bara lugnt. Försök fundera ut ungefär vilka frågor som kommer och vad du kan svara. Försök få fram vad du kan tillföra dem, inte bara att du tycker att det verkar kul.
Berätta vad du kan och inte vad du INTE kan. Sedan är alla mer eller mindre nervösa inför en intervju så om du kommer bort dig någon gång så är det inte hela världen. För lite anteckningar under intervjun och ställ lite frågor om dem för att visa intresse. Läs gärna på lite om företaget du ska intervjuas av, en inte alltför ovanlig fråga är vad du vet om dem.
Det är inte ett ställe i Jönköping du ska ha intervjun med eller? Vet att mina två f.d. (jag gjorde min sista dag idag) kollegor ska ha Skype-intervju imorgon men vet inte med vem.

Nej det är ett rekryterings företag i Stockholm. Har försökt titta runt lite efter information om företaget och har fått fram en del bra info. Jo försöker fundera lite på villa frågor man kan tänkas få och det här är vad jag kommit fram till hittills:
• Berätta om dig själv
• Vad vet du om vårt företag?
• Varför sökte du jobbet?
• Varför ska vi anställa just dig?
• Vad är dina starka sidor?
• Vad är din svaga sidor, vad skulle du behöva för bättra?
• Hur hanterar du stressad situationer?
• Vilka slags människor trivs du att arbeta med?
• Har du några frågor att ställa oss?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Jag är en gammal medelålders gubbe men kanske kan ge några tips. Under min yrkeskarriär har jag bara varit på tre anställningsintervjuer. Men å andra sidan har jag hållit i hundratals intervjuer med arbetssökande.

Sluta fundera på eventuell taktik under samtalet. Det är nästan alltid man märker att den sökande försöker upprätthålla en fasad eller spela en roll, en hyfsat erfaren intervjuare ser genom detta på några minuter. Var dig själv och svara spontant på frågorna. Överdriv inte dina färdigheter men för allt i världen underskatta inte dig själv heller.

Det bästa är nog att skita i förberedelser och helt enkelt ta saken som den kommer.

Kommer ihåg när jag var på intervju på Bergsala (Nintendos agent i Norden) och var så nervös så att jag hade ryckningar i nacken. Men jag lyckades relaxa och allt gick bra och jobbet var mitt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@warmerspy: Kom ihåg din utbildning om du har en. Det är jäkligt pinsamt om dom frågar om kurser eller vilka kurser har du läst etc och man kommer inte ihåg och liknande. Har hänt mig och det kändes inte direkt bra.

Ta det bara lugnt, så går allt bra.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag tycker frågorna du listat är bra.

Det viktigaste (om du bara ska komma ihåg två saker):
De vill ha nån som är ambitiös och gör sitt bästa för företaget. Det är viktigare än kunskap och erfarenhet. = försök förmedla det
De vill ha nån som är intresserad av tjänsten och kommer trivas där. = visa dig intresserad

Men det kan vara bra att vara beredd på frågorna du skrev ovan.

Ring även och följ upp om jobbet en vecka senare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av PierreB:

@warmerspy: Kom ihåg din utbildning om du har en. Det är jäkligt pinsamt om dom frågar om kurser eller vilka kurser har du läst etc och man kommer inte ihåg och liknande. Har hänt mig och det kändes inte direkt bra.

Ta det bara lugnt, så går allt bra.

Jo jag har ett bra hum om vilka utbildningar jag gått. Kanske inte exakta namn på alla men ungefär vad dem handlat om, vad jag kärt mig etc. Borde jag kanske veta lite mer exakt vad kurs namnen är också?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker frågorna du listat är bra.

Det viktigaste (om du bara ska komma ihåg två saker):
De vill ha nån som är ambitiös och gör sitt bästa för företaget. Det är viktigare än kunskap och erfarenhet. = försök förmedla det
De vill ha nån som är intresserad av tjänsten och kommer trivas där. = visa dig intresserad

Men det kan vara bra att vara beredd på frågorna du skrev ovan.

Ring även och följ upp om jobbet en vecka senare.

Jo det förstår jag. Många som sagt just detta, att man ska vissa att man är intresserad av tjänsten osv.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag är en gammal medelålders gubbe men kanske kan ge några tips. Under min yrkeskarriär har jag bara varit på tre anställningsintervjuer. Men å andra sidan har jag hållit i hundratals intervjuer med arbetssökande.

Sluta fundera på eventuell taktik under samtalet. Det är nästan alltid man märker att den sökande försöker upprätthålla en fasad eller spela en roll, en hyfsat erfaren intervjuare ser genom detta på några minuter. Var dig själv och svara spontant på frågorna. Överdriv inte dina färdigheter men för allt i världen underskatta inte dig själv heller.

Det bästa är nog att skita i förberedelser och helt enkelt ta saken som den kommer.

Kommer ihåg när jag var på intervju på Bergsala (Nintendos agent i Norden) och var så nervös så att jag hade ryckningar i nacken. Men jag lyckades relaxa och allt gick bra och jobbet var mitt.

Ja det är ju ett annat sätt att göra det på men jag tror det ligger något i det du säger. Ska inte förbereda mig allt för mycket. Kommer nog antagligen komma en del frågor som jag inte tänkt på ändå. Men kan ju inte förut se allt.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Jo jag har ett bra hum om vilka utbildningar jag gått. Kanske inte exakta namn på alla men ungefär vad dem handlat om, vad jag kärt mig etc. Borde jag kanske veta lite mer exakt vad kurs namnen är också?

Jag hade skickat med vilka kurser etc jag gått så då frågade dom typ kan du berätta vilka kurser du har gått och vad ni gjorde och vad du tyckte om dom. kom ihåg 50% bara sådär, var 3 år efter utbildningen...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag tränade upp mig genom att gå på ett antal intervjuer för jobb jag var halvintresserad av, men främst för att bli av med nervösheten.

Märkte att intervjuarna ibland var stelare och ovanare än mig själv...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Jo jag har ett bra hum om vilka utbildningar jag gått. Kanske inte exakta namn på alla men ungefär vad dem handlat om, vad jag kärt mig etc. Borde jag kanske veta lite mer exakt vad kurs namnen är också?

Fokusera på att vara ärlig och dig själv, är du rejält nervös så är det bättre att säga det så slipper du åtminstone vara nervös för att du är nervös. Du behöver definitivt inte kunna rabbla namnen på de kurser du läst, det räcker att du har en lista på utbildningar framför dig så att du själv känner dig trygg. Ställer de en fråga du inte kan besvara så är det rätta svaret alltid någon variant av "Jag vet inte, men jag kan kolla upp det.", i enlighet med ärlighetskonceptet. Du förväntas inte ha alla svar, men du förväntas vara intresserad av att komplettera det som saknas.
Fundera inte på specifika formuleringar du skall dra till med, klyschor är ruggigt opersonliga och avtändande.
Lyssna på lite upplyftande musik innan; sexuell aktivitet (med en partner eller på egen hand) stänger effektivt av de delar av hjärnan som skapar ångest och nervositet och frigör endorfiner som bör räcka tills intervjun är över.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av buchno:

Jag tränade upp mig genom att gå på ett antal intervjuer för jobb jag var halvintresserad av, men främst för att bli av med nervösheten.

Märkte att intervjuarna ibland var stelare och ovanare än mig själv...

Haha ja men det går som det går. Förväntar mig inte riktigt att det ska gå kanon bra. Men jag ska försöka mitt bästa och göra så gott jag kan ifrån mig mer kan man ju inte göra. Ja sån tur har jag dock inte hon som ska intervjua mig hon verka veta vad hon pratar om och har nog gjort detta väldigt mycket.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

sexuell aktivitet (med en partner eller på egen hand) stänger effektivt av de delar av hjärnan som skapar ångest och nervositet och frigör endorfiner som bör räcka tills intervjun är över.

Njae, sex med partner reducerar stress, men masturbation fungerar tyvärr ej lika bra.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Tack för alla råd alla känns lite bättre nu. Nu bär det av för att sova man måste ju vara utvilad. Ska försöka åter komma med hur det gick imorgon om jag har tid.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buchno:

Njae, sex med partner reducerar stress, men masturbation fungerar tyvärr ej lika bra.

Fick mig ett gott skratt. Stämmer givetvis, hade inte funnits en enda bordell om masturbation fungerat lika bra. För tjejer är det bara att gå fram och fråga en kille i princip, medan killar i allmänhet om dom gör så får polisanmälan om sexuella trakasserier. Har blivit tagen i skrevet av okända tjejer både nyktra och fulla många gånger när jag varit ute både i Sverige och utomlands, självklart var det inte behagligt men hade jag polisanmält skulle dom flinat givetvis och inte lett någonstans. Tillbaks till ts, lycka till, får du inte jobbet häng inte läpp, bara att kämpa vidare, får aldrig ge upp.