Uppgradera en 4år gammal dator!

Permalänk
Medlem

Uppgradera en 4år gammal dator!

Hej
Min dator börjar bli lite väl seg på just gpu biten.
Jag sitter för tillfället med en i5 2300 cpu som jag är rätt nöjd med, och ett gammalt nvidia 460gtx!.
Jag har funderingar på att byta upp mig lite när det gäller just grafikkortet. Men hur taskig är min cpu när det gäller att låta ett nytt grafikkort få andars ordentligt?
Är det ens någon ide att kolla på rx 480/ gtx 1060?
Eller ska jag nöja mig med ett gtx 960 då resten av datorn inte palla med att leverera ändå.
Vill ha lite framtidsmarginal när det gäller spel. men jag spelar inte allt för mycket.
Sitter dock på en 1440p skärm så vill gärna kunna köra lite i nativupplösning.
senaste tid är det mest overwatch som har kört hos mig.

Tacksam för tankat och idéer över mitt problem.

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iximon:

Hej
Min dator börjar bli lite väl seg på just gpu biten.
Jag sitter för tillfället med en i5 2300 cpu som jag är rätt nöjd med, och ett gammalt nvidia 460gtx!.
Jag har funderingar på att byta upp mig lite när det gäller just grafikkortet. Men hur taskig är min cpu när det gäller att låta ett nytt grafikkort få andars ordentligt?
Är det ens någon ide att kolla på rx 480/ gtx 1060?
Eller ska jag nöja mig med ett gtx 960 då resten av datorn inte palla med att leverera ändå.
Vill ha lite framtidsmarginal när det gäller spel. men jag spelar inte allt för mycket.
Sitter dock på en 1440p skärm så vill gärna kunna köra lite i nativupplösning.
senaste tid är det mest overwatch som har kört hos mig.

Tacksam för tankat och idéer över mitt problem.

Har inte hänt så mycket på CPU fronten de senaste åren så ett 970/1060/RX 480 kommer nog inte bli begränsas av processorn om du spelar i 1440p. Om du har ett moderkort med P67 eller Z68 chipset kan det vara värt att sälja din processor och köpa en överklocknings vänlig modell här på SWEC då de brukar gå för några hundralappar. 2500K brukar utan problem klara 4.5GHz vilket gör skillnaden mot en Skylake i standard utförande jämförbar i spel. Skulle dock bara rekommendera detta om du faktiskt blir begränsad i något spel vilket inte är troligt vid din upplösning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

i5-2300 är ju inte ny men den rullar på rätt bra fortfarande.
Det som märks mest på spelprestandan är ju fortfarande grafikkortet.
Har du råd så köp det bästa du kan. Typ ett 1080. Sedan om du om något år vill uppgradera resten av datorn kan du bara flytta ditt grafikkort till nya datorn.
Har du inte massor med pengar är ju ett RX480 en "billig" uppgradering som presterar bra i 1440p

Mina tankar om det hela iaf.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

GTX 1060/970 skulle jag rekommendera. Eftersom du har en 1440p skärm så kommer processorn inte att flaska alltför ofta och mycket. Dessutom kommer DX12 snart på allvar och då borde din processor kanske klara sig bättre jämfört med DX11. Vad har du för moderkort? Kan hända att BIOS måste uppdateras på det för att nya grafikkort ska fungera med moderkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Att byta cpu är inte min tanke just nu. Isåfall blir det nog en helt ny plattform om något år.
De behov jag har av datorn så täcker min i5 2300 se flesta behoven känns det som.
Är ju som sagt mest vid spel jag känner att datorn är lite tråkig!
Men härligt att det inte verkar vara några större problem med cpun som flaskhals då.
Då blir det mest att leta bra priser på grafikkort nu under sommaren.
Hade hoppats att rx 480 skulle landa lite bättre i pris på den svenska marknaden än vad den har gjort.
Särskilt då det går att få tag på gtx 970 billigare. (bör man välja bort referenskylningsmodellerna på nvidia?)

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem

@Iximon: Wow, hur har du hållit dig till nu? Jag bytte mitt 560 Ti till 290X förra året...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

@Iximon: Wow, hur har du hållit dig till nu? Jag bytte mitt 560 Ti till 290X förra året...

Haha. Ja det vet jag knappt själv. Har spelat väldigt lite pc nu senaste åren. Hoppas på att kunna råda bot på det framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem

@Iximon: Fasen, det låter illa! Du får vräka mer pengar på steam sales och moba så blir du nog frisk igen på nolltid.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself