Hjälp med att uppgradera min ljudlösning.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att uppgradera min ljudlösning.

För er som är för lata för att läsa allt nedan jag söker en dac och amp som inte är för dyr max runt 3000kr som ska klara av att driva ett par beyerdynamic 250ohm utan problem.

Hej nu när sommarjobbs pengar börjat trillat in har det blivit dags att uppgradera min ljudlösning från integreratljud med ett par hyper x. Jag har alltid vetat att det integrerade ljudkortet har varit dåligt så en dag beslöt jag mig att test hur dåligt det egentligen var genom att lyssna med mitt hyperx i lite olika enheter som fanns i huset där bland min 6 år gamla acer laptop som lätt minst 4gånger bättre en min stationära dator. Resultatet av det blev att jag nu inte kan stå ut med att lyssna på musik vid datorn eftersom jag vet hur bra det kan låta.

Vad jag har bestämt än så länge är att jag ska köpa ett par beyerdynamic dt880 250ohm. Sedan till det behöver jag en dac och amp. Det första jag kom fram till var Schiit magni 2 + Schiit modi 2 uber vilket skulle gå på hela 314£ vilket jag tycker är lite mycket, sedan efter lite mer sökande hittade jag denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1417498-amp-dac-combo-f... vilket gjorde mig mindre sugen på att bli kund hos schiit audio.

Sedan stötte jag på Scarlett 2i2 vilket skulle vara perfekt eftersom jag hade kunnat ansluta mina hörlurar och sedan köpa en audio technica 2020 och på så sätt ha en komplett ljudlösning. Men efter lite sökande upptäckte jag problemet med den lösningen vilket är att amp i scarlett 2i2 inte skulle räcka för att driva 250ohm och att den var av ganska dålig kvalitet i sig.

TEAC AI-101DA var en intressant produkt jag hittade på massdrop Jag var väldigt nära på att köpa den dac/amp kombon men det som stoppade mig var att jag inte hittade några reviews från en trovärdig källa men nyligen kom det en review från z review som jag tar som en tillräckligt trovärdig recensent https://www.youtube.com/watch?v=9Pa5t_Vd63w. Tyvärr minns jag inte priset som massdrop tog för den men det var runt 220$ med frakt vilket inte är jätte mycket. För tillfället lutar det ganska mycket åt den.

Ett annat alternativ är dac/amp kombon SMSL SD-793II som just nu ligger på 67$ inklusive frakt på massdrop vilket är ett ganska bra pris. Den verkar vara väldigt bra ”bang for the buck” med bara två negativa saker vilka är att kvaliteten inte är topnotch och att den endast har optisktljud port (ingen usb) som anslutning vilket betyder att jag blir tvungen att köpa ett billigt ljudkortet eftersom mitt moderkort inte har någon sådan port.

Vad tycker ni jag ska göra med mina pengar finns det några andra bättre alternativ som jag har missat? Stämmer allt ovan eller har jag fått något om bakfoten? Mvh Arvid

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

En av de mest prisvärda DAC/AMP kombinationerna man kan köpa om man vill ha riktigt bra och ofärgat ljud är O2+ODAC, om du söker här i forumet kommer du hitta otaliga rekommendationer. Vill du komma undan något billigare vet jag att de hade en prissänkning på Geek Out 450 vilket gjorde den till ett bra budget alternativ om man köpte via Amazon.

Om du kollat på AT2020 så finns det en USB version så du slipper ljudkort för mikrofon. Har inte läst på så mycket om skillnaderna i ljud mellan versionerna så kanske missat något där så googla innan du köper något

Om du kan tänka dig en extra sladd så är ju alltid modmic ett alternativ om micen skall användas vid datorn och inte för inspelningar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: En modmic kommer jag inte köpa eftersom jag inte skulle stå ut med den extra sladden. Läste på lite snabbt om geek out 450 och den är rekommenderade för max 100 ohms så den kommer tyvärr inte fungera med ett par beyerdynamic dt880 250ohms. Vilken variant av O2 anses vara bäst?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

Vilken variant av O2 anses vara bäst?

Det finns inga med olika ljudkretsar, Odacen har däremot kommit i en uppdaterad version men ljudmässigt är den väldigt lik "rev 1"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@bjinko: En modmic kommer jag inte köpa eftersom jag inte skulle stå ut med den extra sladden. Läste på lite snabbt om geek out 450 och den är rekommenderade för max 100 ohms så den kommer tyvärr inte fungera med ett par beyerdynamic dt880 250ohms. Vilken variant av O2 anses vara bäst?

Ursäkta missade att den inte klarade hög Ohmiga lurar.

Angående versioner av O2/ODAC så är det ingen större skillnad än estetiskt. Har själv separat ODAC och O2 då jag trodde den skulle användas mer på resande fot, vilket inte stämde. Idag hade jag nog valt den dyrare versionen med kombinerad O2 och ODAC samt anslutningar på baksidan. Anledningen till detta är att jag nästan alltid har AC adaptern inkopplad och det ser skräpigt ut och blir något svårare att ändra volym när sladdarna är i vägen. Tyvärr kostar ju O2+ODAC combo full mod nästan 700kr extra för att slippa ett (visserligen litet) irritations moment.
Den bästa kompromissen kanske är O2 + ODAC desktop version.

Om du beställer en färdig byggd version kan du ofta själv välja vilka gain värden du vill ha. Men jag kör alltid på 2.5x gain med mina HD650 som ligger på 300 Ohm, värden upp till 12x kan väljas om du har något riktigt tung med 600 Ohm impedans. Detta går att ändra själv senare så välj inte till detta om du inte vet att du behöver det. Risken är att du trycker in knappen av misstag någon gång och sabbar både lurar och hörsel.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: Själv har jag svårt att se fördelarna med o2/dac combon när den kostar mer en teac AI-101DA (när den är på massdrop) och har mindre funktionalitet t.ex saknar blåtand och högtalare förstärkare. Men det var ett bra alternativ ändå så det tackar jag för. Man kan ju självklart köpa dem separat för att spara lite men det ser inte tillräckligt sexit ut för mig med alla sladdar på fram sidan.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@bjinko: Själv har jag svårt att se fördelarna med o2/dac combon när den kostar mer en teac AI-101DA (när den är på massdrop) och har mindre funktionalitet t.ex saknar blåtand och högtalare förstärkare. Men det var ett bra alternativ ändå så det tackar jag för. Man kan ju självklart köpa dem separat för att spara lite men det ser inte tillräckligt sexit ut för mig med alla sladdar på fram sidan.

Har inte läst något om nyare grejer sen jag skaffade min O2 för 1.5 år sedan men om den presterar liknande, är billigare och dessutom erbjuder fler funktioner så köp den

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

@bjinko: Själv har jag svårt att se fördelarna med o2/dac combon när den kostar mer en teac AI-101DA (när den är på massdrop) och har mindre funktionalitet t.ex saknar blåtand och högtalare förstärkare. Men det var ett bra alternativ ändå så det tackar jag för. Man kan ju självklart köpa dem separat för att spara lite men det ser inte tillräckligt sexit ut för mig med alla sladdar på fram sidan.

O2/Odac har oerhört mycket bättre teknisk prestanda än Teac-en, om man kollar på "hörlursdelen" så har den minst 100gr lägre distorsion och ca 6 ggr högre uteffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Är det bara teknisk prestanda eller kan man som användare höra skillnad?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

@mrqaffe: Är det bara teknisk prestanda eller kan man som användare höra skillnad?

Det kommer att höras skillnad om man har en bra/högupplöst eller tungdriven lur, jag har inte sett nån mätning på Teacen men troligen har den också högre utimpedans som gör den känsligare på vad man kopplar in för last, Teacen ser ut att i första hand vara gjord för att driva små högtalare i en liten anläggning, dess tekniska data är inte i klass med det en bra hörlursdrivare bör prestera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.