Hjälp med val av slutsteg

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av slutsteg

Tja! Sitter just nu på 2 stycken Rockford Fosgate P2D4 12" Baselement som jag byggt 2st separata identiska slutna glasfiber/mdf lådor till.
Elementen matar jag med 500wrsm från ett Sinus live SL-a1500 som klarar 500wrms 4Ohm 1000Wrms 2Ohm 1500Wrms 1Ohm.

Elementen klarar 400wrsm styck och skulle vilja ha ut mer kräm ur dem.

Spelade innan jag bytte stereo 137.2Db (Uppmätt hos BRL) Och då är båda lådorna slutna och riktade bakpåt (stängt i bakluckan) i en s40.

Suttit och letat efter ett bra steg som klarar 800-1000Wrsm i 4 eller 1 Ohm och dessa 2 har jag fastnat för (billiga och i rätt klass)

Ground Zero Titanium GZTA 1.800 DX-B

Pioneer GM-D8601

Vilken ska man satsa på? För och nackdelar? Finns det ett bättre alternativ under 2500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Tja!
Sitter just nu på 2 stycken Rockford Fosgate P2D4 12" Baselement som jag byggt 2st separata identiska slutna glasfiber/mdf lådor till.
Elementen matar jag med 500wrsm från ett Sinus live SL-a1500 som klarar 500wrms 4Ohm 1000Wrms 2Ohm 1500Wrms 1Ohm...

Hur har du kopplat elementen? Serie- eller Parallell-koppling?
För övrigt tycks inget av de stegen du länkade vara kraftigare än det du har i dagsläget.
Har du seriekopplat så kör du på 8 Ohm vilket inte slutsteget är specat för.
Kör du parallellkoppling så matar du med max 1000Wrms över 2 Ohm vilket är det dubbla jämfört med de slutsteg du länkat.

Edit: Enligt slutstegets datablad ger ditt nuvarande slutsteg 900 W RMS över 2 Ohm, inte 1000 som du skrivit.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Hur har du kopplat elementen? Serie- eller Parallell-koppling?
För övrigt tycks inget av de stegen du länkade vara kraftigare än det du har i dagsläget.
Har du seriekopplat så kör du på 8 Ohm vilket inte slutsteget är specat för.
Kör du parallellkoppling så matar du med max 1000Wrms över 2 Ohm vilket är det dubbla jämfört med de slutsteg du länkat.

Edit: Enligt slutstegets datablad ger ditt nuvarande slutsteg 900 W RMS över 2 Ohm, inte 1000 som du skrivit.

Basarna går inte att köra i 2 OHM med 2 stycken eftersom de är Dubbla 4Ohm spolar.

Okej 900wrms på 2 Ohm och 550Wrsm på 4Ohm(14,4V) men 2 Ohm är inte aktuellt.

Den körs i 4 Ohm just nu. Kopplas som schemat nedanför. (för 4 Ohm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Basarna går inte att köra i 2 OHM med 2 stycken eftersom de är Dubbla 4Ohm spolar.

Okej 900wrms på 2 Ohm och 550Wrsm på 4Ohm(14,4V) men 2 Ohm är inte aktuellt....

Ah, ok, missade att det var dubbla spolar på basarna.
550W @ 4 Ohm är ändå mer än vad någon av de slutstegen du länkade klarar av.
Prova att koppla om för att köra i 1 Ohm?
Dock bör du akta dig så du inte bränner talspolarna om du kopplar på det viset.

Edit: Självklart finns ju även alternativet att köra dubbla slutsteg för att mata basarna maximalt, tänkte inte på det.
De två slutsteg du länkat verkar rätt så jämna rent prestandamässigt, själv hade jag valt Pioneer-steget främst för att det är ett märke jag trivs med.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ah, ok, missade att det var dubbla spolar på basarna.
550W @ 4 Ohm är ändå mer än vad någon av de slutstegen du länkade klarar av.
Prova att koppla om för att köra i 1 Ohm?
Dock bör du akta dig så du inte bränner talspolarna om du kopplar på det viset.

Det jag menade, Tänkte köra i 1 Ohm å ge dem 800-850Wrms , Visst varmare blir stegen men får se till att ha bra ventilation

Permalänk
Medlem

Skulle du bygga portade lådor kan du öka output med upp emot 6 dB, det motsvarar att gå upp till 2000 watt. Slutna lådor är hopplöst effektslukande, speciellt om man lägger lite LT på dom också.

86 dB i känslighet hjälper inte till heller..

Portade lådor blir dock större, så du får fundera på om du har plats !

Permalänk
Medlem

@Doofus: Får ej plats med portade! sen vill jag ha den snärtiga basen också! sen så spelar mina slutna högre än mina kompisars portade lådor så kommer nog stanna med dem

Permalänk
Medlem

@tazk3n: Då önskar jag dig lycka till, det är alltid kul med mer juice!

Permalänk

Du får ju mindre kontroll över basar i 1 om än 4 ohm, men det kanske du är beredd på , själv skulle jag letade något
SPL Dynamics Ice 1500.1 , har haft dom flesta slutstegen faktiskt i klasserna 250w - 4000 wrms , jag skulle säga att antingen SPL eller Orion HCCA 2400d är bättre att leta efter om du hittar begagnat , finns på lite ställen att leta på ,Bilstereoforum.se , garaget.org osv , men det är vad jag hade gjort , lycka till !

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Skulle du bygga portade lådor kan du öka output med upp emot 6 dB, det motsvarar att gå upp till 2000 watt. Slutna lådor är hopplöst effektslukande, speciellt om man lägger lite LT på dom också.

86 dB i känslighet hjälper inte till heller..

Portade lådor blir dock större, så du får fundera på om du har plats !

kan du ge länk på det?

en bra byggd sluten låda kan spela bättre än en dålig portad med exakt samma saker i, sedan beror det även på vart bilen peakar
matar för nuvarande mina 12'or (i sluten låda) med 750W totalt i 2 ohm (teoretiskt) och spelar 142DB så påstå att det är hopplöst effektslukande håller jag inte med om
utan bygget och inställningarna är det viktigaste

portad/ sluten låda har olika förutsättningar beroende på vad man är ute efter men den stora fördelen med sluten låda är att att den är betydligt mindre

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tazk3n:

@Doofus: Får ej plats med portade! sen vill jag ha den snärtiga basen också! sen så spelar mina slutna högre än mina kompisars portade lådor så kommer nog stanna med dem

En korrekt låda i kombination med filtret är kritiskt och gör man fel så låter varken basreflex eller slutet bra och du verkar snarare ha hört dåliga konstruktioner så ta det lugnt innan du dömer ut en arbetsprincip pga att nån klant har räknat fel när de konstruerat systemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Elementen matar jag med 500wrsm från ett Sinus live SL-a1500 som klarar 500wrms 4Ohm 1000Wrms 2Ohm 1500Wrms 1Ohm.

Elementen klarar 400wrsm styck och skulle vilja ha ut mer kräm ur dem.

Suttit och letat efter ett bra steg som klarar 800-1000Wrsm i 4 eller 1 Ohm och dessa 2 har jag fastnat för (billiga och i rätt klass)

vill du har ett steg som ger 800-1000W i 1 eller 4 ohm då det är STOR skillnad mellan dessa

båda stegen ger mindre effekt än det du har nu

hur är lådorna byggd ? tjocklek/material? är de stum? rätt antal liter?
finns så mycket man ska fixa innan man behöver tänka på att byta till större steg

skulle säga att det är svårt att hitta ett steg som ger mer effekt än det du har för 2500:- eller mindre
vad har du för batteri och vad är du ute efter ? DB siffror eller spela bra till musik?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

kan du ge länk på det?

en bra byggd sluten låda kan spela bättre än en dålig portad med exakt samma saker i, sedan beror det även på vart bilen peakar
matar för nuvarande mina 12'or med 750W totalt i 2 ohm (teoretiskt) och spelar 142DB så påstå att det är hopplöst effektslukande håller jag inte med om
utan bygget och inställningarna är det viktigaste

portad/ sluten låda har olika förutsättningar beroende på vad man är ute efter men den stora fördelen med sluten låda är att att den är betydligt mindre

Vad vill du ha för typ av länk ? Det finns massor av information om detta, lättast att se är dock att ladda hem en lådsimulator i stil med basta eller lspcad, och se vad som händer med kurvan vid samma effekt in beroende på lådprincip du valt.

Här är en ganska enkelt blogg-inlägg från svs som touchar vid ämnet Sealed Vs Ported

Av dom lådprinciper som finns, så är sluten låda näst sämst ur energisynpunkt, precis efter öppen baffel konstruktioner p.g.a den akustiska kortslutningen.

Sen håller jag med dig, kupéförstärkningen i en bil brukar ligga långt högre än i t.ex vardagsrum och rumsförstärkningar har jag sett på över 30 dB i vissa bilar! I en bil med hög SPL som mål så försöker man spela med dessa, i en bil med SQ som mål måste man ta hänsyn för optimal tonkurva.

Skrivet av mrqaffe:

En korrekt låda i kombination med filtret är kritiskt och gör man fel så låter varken basreflex eller slutet bra och du verkar snarare ha hört dåliga konstruktioner så ta det lugnt innan du dömer ut en arbetsprincip pga att nån klant har räknat fel när de konstruerat systemet.

Jag har absolut inte dömt ut någon av dessa principer, men om du söker maximal output och har utrymmet så är helmholtzresonator bättre lämpad än sluten. Givetvis pratar vi bara om lådor som är korrekt byggda. Sen finns det undantag, det omvända är korrekt för t.ex infrabas.

Permalänk

Bassface

Annars kan jag tipsa om ett steg som jag själv äger och använt en längre tid, är väldigt nöjd med det.

http://www.rsaudio.se/slutsteg/mono/bassface-db13-monoblock

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte läsa vad jag skrivit haha.

Steget jag har nu körs i 4 Ohm ~ 550Wrms vid 14,4 volt. Jag vill inte köra det i 1 Ohm eftersom det ger dubbla effekten än vad basarna klarar av. Så därför så köper jag ett steg som ger MINDRE effect v id 1 Ohm så jag kan ge MER effekt utan att ha sönder basarna

Bild på bygget

Permalänk
Medlem

@tazk3n:

dina basar är 400w rms 800w max dvs 800w rms 1600w max när dom kopplas parallellt och ditt steg ger 1500w i 1 ohm
så skulle säga att du kan köra basarna i 1 ohm utan problem om du har ett bra batteri
det som förstör basar är dist/oren signal

har själv kört en 500w bas på 1000w steg i 2-3 månader utan problem och kört steg i 2 ohm bryggat fast dom inte är speccade för de i över 2 år
har även en bekant som haft 2000w bas och 8000w steg flera år utan problem
allt beror på hur du använder det och vad man använder

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Är ju dock 1500W RMS inte MAX som steget ger max är 3000W.