Filmer som levererar en ljudupplevelse utöver det vanliga?

Permalänk
Medlem

Filmer som levererar en ljudupplevelse utöver det vanliga?

Har ni några tips på filmer som levererar en ljudupplevelse utöver det vanliga?

Jag såg Midnight Special häromdagen och jävlar var ljuder bidrog till upplevelsen av den filmen.
Tyvärr såg jag den sent på natten så kände mig tvungen att sänka lite för att inte väcka grannarna men det grämer mig lite att jag inte kunde få uppleva den till fullo.

Har ni några personliga favoriter eller nya tips?

§3.1
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera: Walk the line, Birdman

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Birdman tänkte jag på direkt också. Riktigt häftigt ljud.

Mad Max: Fury Road är också något utöver det vanliga... otroligt enerverande ljud som man blir trött av. Dessutom är det en riktigt dålig film... ett anti-tips mao

Permalänk
Medlem

Whiplash.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Cloverfield... upplevelsen basseras till väldigt stor del av ljudet. Såg den med fantastiskt brutalt stort ljud första gången jag såg den. Har svårt att bedöma den om jag skulle se den med kasst tv-ljud men jag älskar filmen. Troligtvis pga. ljudet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

När jag tog en strökurs på uni, Media & Kommunikationsvetenskap, valde läraren att använda "The Hurt Locker" för att demonstrera hur bidragande ljudet är till en films... [insert akademiskt ord här].

Den har vunnit två oscar för just ljud.

Permalänk
Medlem

Saving Private Ryan, mest påtagligt i de första scenerna, men även resten av filmen har en fantastisk ljudbild.

Permalänk
Medlem

Interstellar IMAX edition.
Matrix, Avatar och Saving Private Ryan som keyser nämnde.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla lite i denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1428151-filmer-med-maff...

Förövrigt gillar jag ljudet i tex Transformers, Sagan Om Ringen, Pirates Of The Carribean och Harry Potter.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Klarar du av anime? Isf Sky Crawlers!
Även Avalon är riktigt härlig.

Rekommenderar de flesta filmer som Kenji Kawai och Hans Zimmer gjort musiken till.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Wall-E och Kung fu panda. Riktigt bra ljud i båda filmerna

Permalänk
Medlem

Heat.

Grymt bra film i övrigt, en av mina favvosar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det enda bra i SW EP1. Pod-racing scenerna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Mobileztore

Beror på vad du är ute efter men Cloud Atlas (Klassiskt), The Boat that rocked (Rock) och Drive (Electronica) har väldigt bra soundtrack.

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se