Rykte: Geforce GTX 1060 stöder inte SLI

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Geforce GTX 1060 stöder inte SLI

Enligt nya rykten ska Nvidias kommande mellanklasskort Geforce GTX 1060 helt sakna stöd för parkoppling via SLI, något som stärks av läckta produktbilder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför sitter PCI-e kontakten utanför kretskortet? Hur gör man om man vill köra en tredjepartskylare?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

dom kanske testar en lösning likt crossfirex där allt körs genom pci bryggan?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Onekligen korkat av Nvidia i så fall.

Permalänk
Medlem

skulle inte förvåna mig med tanke på att inte ens 1080 får köras med fler än två kort.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Dumt val känns det som, men hoppas på en lösning likt AMD där man kör utan brygga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det innebär att kortet blir billigare så är det en bra idé. Jag har aldrig kört SLI och kommer nog aldrig göra det heller.

Permalänk
Proffsmobbare

Apple Geforce GTX 1060.

Skrivet av lowngcawt:

skulle inte förvåna mig med tanke på att inte ens 1080 får köras med fler än två kort.

Det är väl ändå en sanning med modifikation? GTX1080 har bara officiellt stöd för 2-way men det ska inte finnas några fysiska begränsningar att köra fler kort, bara att Nvidia inte "ansvarar" för det. Man kunde använda traditionella bryggor om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

haha inte för att vara sån nu men.. hur får ni det till att PCB:n är hälften så kort som totala kortets längd? för det ser ut att vara 2/3 så långt om inte 2,25/3

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med om att PCBn är ca hälften av kortets totala längd.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Bra i mitt tycke, personligen anser jag att det är dumt att köpa två billiga grafikkort med alla problem det (kan) innebära när de ändå inte presterar bättre än snabbare kort i samma serie. Annat är det när du behöver något snabbare än den snabbaste enkortslösningen som finns.

Något SLI via PCI-e tror jag inte på, då hade vi nog sett det på 1070 och 1080. Och även där är det begränsat till två kort.

Intressant lösning på strömmatning, jag hade gärna sett kortet utan kåpa. Kan vara vettigt att invänta partnertillverkarnas icke-ref kort även här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag gissar på att 2st 1060 skulle varit snabbare och billigare än 1st 1070. Nu kan de istället konkurrera med rx480 och inte med 1070.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dom kanske testar en lösning likt crossfirex där allt körs genom pci bryggan?

Borde inte de köra det på 1070/1080 då också? Det ska ju vara samma chip.

Permalänk
Medlem

OnT: Nu är detta ren spekulation från min sida... men det kan ju vara så att nVidia börjat köra SLI via PCI-E 3.0 porten som AMD gjort sedan 2xx-serien, blev upplyst om detta då jag personligen missat den detaljen.

Det känns nästan som att artikeln avslöjade mer om RX480 än om GTX1060. Hade ingen aning om att RX 480 stödde upp till 4st kort i CF. Trodde snarare att det skulle vara begränsat till 2 kort för ett mellan-budget kort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra i mitt tycke, personligen anser jag att det är dumt att köpa två billiga grafikkort med alla problem det (kan) innebära när de ändå inte presterar bättre än snabbare kort i samma serie. Annat är det när du behöver något snabbare än den snabbaste enkortslösningen som finns.

Något SLI via PCI-e tror jag inte på, då hade vi nog sett det på 1070 och 1080. Och även där är det begränsat till två kort.

Intressant lösning på strömmatning, jag hade gärna sett kortet utan kåpa. Kan vara vettigt att invänta partnertillverkarnas icke-ref kort även här.

Skickades från m.sweclockers.com

Med VR och möjliga lösningar där varje kort renderar ett öga osv så ser jag mer användning för SLi och Crossfire än på länge.
Att ta bort en funktion som "redan finns" är aldrig enkelt. Finns möjligheten så är det upp till kunden att välja om de vill nyttja den eller inte. Att som kund (speciellt om man varit van vid att ha detta valet) se det valet förhindrat en kan nog vara en frustration.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

OnT: Nu är detta ren spekulation från min sida... men det kan ju vara så att nVidia börjat köra SLI via PCI-E 3.0 porten som AMD gjort sedan 2xx-serien, blev upplyst om detta då jag personligen missat den detaljen.

Det känns nästan som att artikeln avslöjade mer om RX480 än om GTX1060. Hade ingen aning om att RX 480 stödde upp till 4st kort i CF. Trodde snarare att det skulle vara begränsat till 2 kort för ett mellan-budget kort.

AMD har mig veterligen aldrig begränsat stöd till x-antal kort på billigare modeller. Att nVidia skulle gå över till att köra via PCIe är en möjlighet. Men då konstigt att inte göra det på alla sina nya kort. nVidias nya grej med att "låsa upp" SLi på sina kort med någon nyckel och skit låter ju bara omständligt och korkat

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra i mitt tycke, personligen anser jag att det är dumt att köpa två billiga grafikkort med alla problem det (kan) innebära när de ändå inte presterar bättre än snabbare kort i samma serie. Annat är det när du behöver något snabbare än den snabbaste enkortslösningen som finns.

Något SLI via PCI-e tror jag inte på, då hade vi nog sett det på 1070 och 1080. Och även där är det begränsat till två kort.

Intressant lösning på strömmatning, jag hade gärna sett kortet utan kåpa. Kan vara vettigt att invänta partnertillverkarnas icke-ref kort även här.

Skickades från m.sweclockers.com

Att köpa till ett extra kort när generationen är på väg att fasas ut är oftast ett väldigt billigt sätt att få en hyfsad prestandaökning så trist att alternativet försvinner. Även om det inte kommer påverka mig.

Permalänk
Medlem

Alltså... 2015 måste varit det värsta året någonsin för SLI och Crossfireägare... det är väldigt få utvecklare som ens bryr sig längre, vilket är KATASTROF. Men det jag försöker säga är, det spelar typ ingen roll om nvidia slopar det, snart äre bara Futuremark som har stöd för det

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är väl ändå en sanning med modifikation? GTX1080 har bara officiellt stöd för 2-way men det ska inte finnas några fysiska begränsningar att köra fler kort, bara att Nvidia inte "ansvarar" för det. Man kunde använda traditionella bryggor om jag inte minns fel.

Ja och nej. Du kan köra traditionella flex bryggor, HB bryggan behövs egentligen inte ens. Ska man däremot köra fler än 2 kort så måste man kontakta Nvidia så dem ens låser upp det... Alltså måste man få tillåtelse utav Nvidia att faktiskt använda sina grafikkort i spel om man köpt fler, någonting som har visat sig vara omöjligt så länge man inte är känd. Visst, vissa DX12 och Vulkan titlar kommer kunna använda fler kort, men även DX11 spel som tidigare har haft SLI profiler för fler än 2 grafikkort fungerar inte längre. Så det är inte ens att dem släpper ratten för det utan att dem har faktiskt låst det artificiellt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte helt ologiskt. 1060 = budgetsegment. De flesta som köper dessa kort vill bara ha ett, inte SLI. Nu verkar det som att 1060 blir ganska kraftfullt jämfört med exempelvis 960. Så många hade säkert kört på en billig lösning med SLI 1060 för att få mycket kräm för pengarna. 6GB vram räcker långt och med SLI så kan nog kapaciteten bli ganska hög. De vill hellre att man köper 1070/1080 lite dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Inte helt ologiskt. 1060 = budgetsegment. De flesta som köper dessa kort vill bara ha ett, inte SLI. Nu verkar det som att 1060 blir ganska kraftfullt jämfört med exempelvis 960.

Det du skriver i meningen ovan, säger direkt emot det du skriver i meningen under:

Skrivet av xcluzive:

Så många hade säkert kört på en billig lösning med SLI 1060 för att få mycket kräm för pengarna.

Nvidia är ökända för att vara snåla och spela fult. Förvånar mig inte en sekund ifall enda anledningen att de gör såhär är att de inte vill att folk skall koppla ihop två "billiga" kort och få bättre prestanda än deras svindyra värstingkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Inte helt ologiskt. 1060 = budgetsegment. De flesta som köper dessa kort vill bara ha ett, inte SLI. Nu verkar det som att 1060 blir ganska kraftfullt jämfört med exempelvis 960. Så många hade säkert kört på en billig lösning med SLI 1060 för att få mycket kräm för pengarna. 6GB vram räcker långt och med SLI så kan nog kapaciteten bli ganska hög. De vill hellre att man köper 1070/1080 lite dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp tror också som du.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Apple Geforce GTX 1060.

Det är väl ändå en sanning med modifikation? GTX1080 har bara officiellt stöd för 2-way men det ska inte finnas några fysiska begränsningar att köra fler kort, bara att Nvidia inte "ansvarar" för det. Man kunde använda traditionella bryggor om jag inte minns fel.

Skrivet av philipborg:

Ja och nej. Du kan köra traditionella flex bryggor, HB bryggan behövs egentligen inte ens. Ska man däremot köra fler än 2 kort så måste man kontakta Nvidia så dem ens låser upp det... Alltså måste man få tillåtelse utav Nvidia att faktiskt använda sina grafikkort i spel om man köpt fler, någonting som har visat sig vara omöjligt så länge man inte är känd. Visst, vissa DX12 och Vulkan titlar kommer kunna använda fler kort, men även DX11 spel som tidigare har haft SLI profiler för fler än 2 grafikkort fungerar inte längre. Så det är inte ens att dem släpper ratten för det utan att dem har faktiskt låst det artificiellt.

Nej, Nvidia ändrade sig igen och skrotade idén med "enthusiast key". Nu får 3 och 4-way endast köras på specifika applikationer och SLI-stöd över 2 kort är helt skrotat för spel.

Från pcper:
"NVIDIA will enable support for three and four card configurations in future drivers (without a key) for specific overclocking/benchmarking tools only, as a way to make sure the GeForce brand doesn't fall off the 3DMark charts. Only those specific applications will be able operate in the 3-Way and 4-Way SLI configurations that you have come to know. There are no profiles to change manually and even the rare games that might have "just worked" with three or four GPUs will not take advantage of more than two GTX 10-series cards. It's fair to say at this point that except for the benchmarking crowd, NVIDIA 3-Way and 4-Way SLI is over."
http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/GeForce-GTX-1080-and...

*EDIT*

Till alla er som tror att de kör SLI via PCI-e likt AMD's kort, tänk lite längre.
Skulle de använda brygga på 1070 och 1080 om de ändå skulle börja köra genom PCI-e? Nej det är klart de inte skulle.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Enligt wccftech och videocardz är det bara 3GB-modellen som saknar SLI, 6GB kommer att ha det. Detta indikerar också att det blir större prisskillnad mellan dessa två än kanske förväntat.

Det spekuleras i att anledningen är att 2x3GB skulle matchat 1080 i många fall om det haft SLI, till samma kostnad som ett 1070. 2x6GB blir lika dyrt/dyrare som ett 1080, så då är det lugnt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av najtrows:

haha inte för att vara sån nu men.. hur får ni det till att PCB:n är hälften så kort som totala kortets längd? för det ser ut att vara 2/3 så långt om inte 2,25/3

Skrivet av Thomaseron:

Håller inte riktigt med om att PCBn är ca hälften av kortets totala längd.

Jag tror Swec har slut på kaffet just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1060 finns listat på priajakt nu med. Om det är en indikation på vad dom kommer kosta så är det bra mycket dyrare än rx. Nej tack säger jag iaf till nvidias priser.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Till alla er som tror att de kör SLI via PCI-e likt AMD's kort, tänk lite längre.
Skulle de använda brygga på 1070 och 1080 om de ändå skulle börja köra genom PCI-e? Nej det är klart de inte skulle.

Varför inte? NVIDIA har ju tillåtit SLI med låg- och mellansegmentskort utan brygga förr i tiden. Bryggan är till för att undvika flaskhalsar på PCIe-bussen, men rent tekniskt så behövs egentligen inte bryggan. NVIDIA verkar däremot inte tillåta SLI utan brygga längre, troligtvis för att man tappar en del prestanda på det. Men de kan mycket väl ha ändrat sig på den punkten igen nu, vi får se.

Skrivet av the squonk:

Enligt wccftech och videocardz är det bara 3GB-modellen som saknar SLI, 6GB kommer att ha det. Detta indikerar också att det blir större prisskillnad mellan dessa två än kanske förväntat.

Det spekuleras i att anledningen är att 2x3GB skulle matchat 1080 i många fall om det haft SLI, till samma kostnad som ett 1070. 2x6GB blir lika dyrt/dyrare som ett 1080, så då är det lugnt.

Skulle man köra SLI på två 1060 så förväntar man sig nog 1080-prestanda ungefär, men då skulle nog 3 GB vara en ganska stor begränsning i många spel. Så det vore nog inte särskilt ologiskt att bara ha SLI på 6 GB-modellen där det är mer användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

1060 finns listat på priajakt nu med. Om det är en indikation på vad dom kommer kosta så är det bra mycket dyrare än rx. Nej tack säger jag iaf till nvidias priser.

Rätt säker att dom där asus strix 1060 korten som går för 5000kr har fel pris. Speciellt med tanke på att 1070 kostar lika mycket och går ner till 4700 för Gigabyte G1 Gaming 1070 -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3718707.

Strix 1070 kostar ju 5349 och MSI X kostar 5190. Dom där 1060 priserna är inte verkliga. VI har ju inte ens haft Nvidia reveal som kommer den 7de juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Borde inte de köra det på 1070/1080 då också? Det ska ju vara samma chip.

klart de borde, men vill man bara testa det så är de ju strategiskt bra att göra det på ett av chippen istället för alla

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Många har ju sagt att 2st 1060 i SLI skulle vart mest fps för pengarna, så om det stämmer så är det ju på rent ekonomiska grunder som Nvidia inför den begränsningen. Jag gillar inte när företag inför påhittade begränsningar på det här sättet. Låt folk köra SLI om de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.