Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Innebörden blir detsamma, du har inte gjort något val när du använder X och då skall det normalt inte hända något.
Det är detta som är enormt fult och som MS blivit stämda för i US och dom har även lovat att ändra tillbaka till att det inte händer något när man stänger med X.

Precis som det är nu. X:et påverkar ingenting. Installationen är redan godkänd och schemalagd innan dialogrutan visas.

Den dialogrutan är bara till för att informera om detta och ger oss också möjligheten att avbryta detta.

Alltså, X:et i sig är inte vad som är intressant här... men många har hakat upp sig på det.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Någon här som vet hur man tar bort/sorterar ikoner och mappar i fliken meny-trädet "alla appar"? =/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det där handlar om uppdateringar, inte att byta ut en användares OS olovligen via intrång.

Det är förstås en definitionsfråga, MS anser ju inte att operativsystemet byts ut utan bara uppdateras då det fortfarande är Windows.

Citat:

Och nej, de har ändrat funktion på krysset, det har hela tiden betytt "stäng programmet, vill inte ha det öppet mer och gör inget mer", inte "lägg ner programmet vid klockan, gör vad ni vill med min dator olovligen".

Igen så kommer du med samma egna definition av vad en knapp gör. Krysset har alltid sedan det kom betytt stäng fönstret, varken mer eller mindre.

Citat:

Och nej, har inte skrivit under något avtal med Microsoft, och EULA är slm sagt inte giltiga i sverige då det krävs mer ön att bocka i en ruta för att ha ett giltigt avtal.

Du har fel. Avtalet är giltigt tills dess att en domstol har kommit fram till motsatsen och det har ingen och ingen kommer heller att göra det då det är ett helt normalt och rimligt avtal. Det krävs inget mer för att ett avtal ska vara giltigt än att båda parterna godkänner det (så länge avtalet inte går emot lagar eller är helt orimligt), om det sker via en underskrift, ett handslag eller genom att klicka på Godkänn har ingen betydelse.

Citat:

Jag pratade inte om W10 EULA utan EULA i allmänhet som i många fall är väldigt långa.

Men det är Windows 10 vi diskuterar här.

Citat:

Och jo, krysset har hela tiden just betytt "stäng programmet, vill inte ha med det att göra längre" inte "minimera ner till klockan, gör vad ni vill med min dator olovligen".

Nej, stäng fönstret.

Citat:

Och jo, det är en installationsruta då den tillhör W10 installationen.

Nej, det är en informationsruta om en schemaläggning av en uppdatering, inte installationsprogrammet för uppdateringen.

Citat:

Och vart har du fått ifrån att jag skulle använda AWU? Det är det sista man gör om man vill ha en fungerande dator sedan deras W10 tjat.

Om du inte använder Windows Update så hade du aldrig exempelvis blivit uppdaterad till tian så jag antog att du gör det, men allt du säger kanske bara är spekulationer och i så fall så hade jag fel.

Citat:

Nej, det är intrång, då de olovligen går in och installerar oönskad programvara (W10), vilket inte är det användaren köpt.

Användaren har köpt Windows och således önskar hen Windows.

Skrivet av PowerNet:

Ja det är unikt.

För det har inte hänt tidigare att man blivit tvångsflyttad till ett nyare OS som Microsoft nu gjort.

Det är inte tvång när du kan välja att inte använda uppdateringstjänsten Windows Update och därmed slippa uppgraderingen. Använder du Windows Update så har du godkänt att uppdateringar kan installeras utan förvarning.

Citat:

Det är en stor skillnad på att ha automatiska uppdateringar till befintligt OS, eller ett program (om man valt att få det), än att tvångsflytta användare till helt nytt OS de inte valt att vilja ha, och inte kan tacka nej till då det inte framgår tydligt, utan de luras dit.

Det beror förstås på hur man ser det. Hade de kallat Windows 10 för Windows 8.2 eller 7.1 hade det varit ok, om jag tolkar dig rätt? Huruvida det är ett nytt OS är helt öppet för tolkning, innebär ett SP ett nytt OS exempelvis?

Citat:

Det har aldrig tidigare varit så att en installation fortsätter när man en gång kryssat ner fönstret, vilket just krysset är till för "stäng ner, gör inget mer"(avsluta), inte ge en tillåtelse till att de får installera något nytt.

Nej, stänger man ett installationsprogram så har det stängts, men här pratar vi inte om ett installationsprogram utan om ett informationsfönster om en schemaläggning. Förväntar du dig exempelvis att en påminnelse från kalendern tas bort om du stänger påminnelserutan som kommer upp när kalenderhändelsen närmar sig? För det är inte så det funkar i Windows och det har aldrig funkat så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är Windows 10 vi diskuterar här.

Nja, det är det ju faktiskt inte. Det operativsystemet som ofrivilligt uppdateras är ju inte Windows 10, så det är rimligtvis Windows 7/8/8.1, och dess EULA som borde vara ditt argument. I realiteten är EULAn fortfarande helt betydelselös här, och Microsoft tar sig definitivt rätten att på ett lite fult sätt genomföra uppdateringen.
Jag har inte råkat ut för det på något system, och nu är det försent, alla är uppgraderade, och ska jag vara ärlig, så en del fönster har blivit fulare (menyerna har inte samma färg som resten av titelraden) och man har som helhet ett lite fulare, rent av tråkigare interface, samt aktivitetslisten är svart... Annars är det ingen skillnad i det dagliga användandet, före och efter uppgraderingen. Jag har installerat classic shell, som tog hand om den mycket irriterande startmenyn, som man inte kunde göra hur man ville med. Så nu är jag nöjd.

Skrivet av snajk:

Användaren har köpt Windows och således önskar hen Windows.

Fast hade det varit så Microsoft sålde sina OS hade vi haft fria uppgraderingar till Windows 8 & 8.1 med. Så var det helt enkelt inte. Windows har varit separata produkter, och är fortfarande, fram till 10'an. Microsoft hävdar gärna att det här är den sista versionen Windows, men det tror jag när jag ser det...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja, det är det ju faktiskt inte. Det operativsystemet som ofrivilligt uppdateras är ju inte Windows 10, så det är rimligtvis Windows 7/8/8.1, och dess EULA som borde vara ditt argument.

Jo ok, men samma sak gäller där, det är inte hundratals sidor utan några ganska självförklarande punkter. Jag läser verkligen inte alla licensavtal som jag godkänner men Windows-avtal har jag läst de senaste versionerna främst för att de är enkla att ta till sig men också förstås för att Windows är ganska centralt i datorn. Till exempel Itunes är ju hundra gånger värre.

Citat:

I realiteten är EULAn fortfarande helt betydelselös här, och Microsoft tar sig definitivt rätten att på ett lite fult sätt genomföra uppdateringen.

Det säger jag inte emot alls. De har agerat på ett fult sätt, men det är enligt avtalet, och de har definitivt inte ändrat betydelse på krysset. Det är allt jag försöker få fram.

Citat:

Jag har inte råkat ut för det på något system, och nu är det försent, alla är uppgraderade, och ska jag vara ärlig, så en del fönster har blivit fulare (menyerna har inte samma färg som resten av titelraden) och man har som helhet ett lite fulare, rent av tråkigare interface, samt aktivitetslisten är svart... Annars är det ingen skillnad i det dagliga användandet, före och efter uppgraderingen. Jag har installerat classic shell, som tog hand om den mycket irriterande startmenyn, som man inte kunde göra hur man ville med. Så nu är jag nöjd.

Jag har inte heller råkat ut för ofrivillig uppdatering någonstans och inte heller någon jag supporterar vilket är några stycken äldre bekanta och liknande. Kan bero på att jag tycker tian fungerar bra och därmed rådde jag folk att uppdatera efter sådär tre-sex månader och inte att de skulle göra allt de kunde för att hindra uppdateringen. Men jag har heller inte sett några tendenser till tvingad uppgradering på till exempel de gamla datorer vi har på jobbet på sjuan eller så.

Citat:

Fast hade det varit så Microsoft sålde sina OS hade vi haft fria uppgraderingar till Windows 8 & 8.1 med. Så var det helt enkelt inte. Windows har varit separata produkter, och är fortfarande, fram till 10'an. Microsoft hävdar gärna att det här är den sista versionen Windows, men det tror jag när jag ser det...
B!

Tja, så kan man se det, eller så är W10 bara en punktuppgradering på Windows 6 som började med Vista, som det interna versionsnumret antyder. MS hade förstås tryckt ut tidigare uppgraderingar också om de inte hade behövt ta betalt för dem, nu har de kommit till insikt att uppgraderingslicenser är en så liten del av deras intäkter, och att de tjänar på att få över folk till nyare, att de skiter i att ta betalt för dem. Oavsett är det svårt att hävda att det är intrång att installera en uppgradering av en redan installerad programvara efter att flera gånger ha informerat om den stundande uppgraderingen och erbjudit möjligheter att avböja densamma. Sen är det förstås fel att de inte verkar godta avböjandet utan fortsätter att pressa på, men det är ju en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, så kan man se det, eller så är W10 bara en punktuppgradering på Windows 6 som började med Vista, som det interna versionsnumret antyder.

Så var det väl iofs bara under tidigare Technical Preview? Nu är vad jag vet även det interna versionsnumret bumpat till 10.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det säger jag inte emot alls. De har agerat på ett fult sätt, men det är enligt avtalet, och de har definitivt inte ändrat betydelse på krysset. Det är allt jag försöker få fram.

Vi är överens. Krysset har hela tiden betytt "stäng fönstret". Problemet är som sagt att Microsoft under ett år tränat alla till att klicka bort fönstret, eftersom det kommer gång på gång, med samma innebörd, och det enda man har behövt göra är just stänga fönstret, så att man slipper se dialogen för stunden. Någon smart designer på Microsoft har ju utan tvekan tittat på folks beteende och sagt, "jamen, då är det ju självklart, vi ändrar till det här, och så kommer folk bara klicka bort informationen om den automatiska uppdateringen, och så är vi hemma."
Mycket smart, minst sagt lite fult, och jag förstår att folk blir upprörda.

Skrivet av snajk:

Tja, så kan man se det, eller så är W10 bara en punktuppgradering på Windows 6 som började med Vista, som det interna versionsnumret antyder.

Trist bara, jag har en flock Vista system som hade mått bra av en uppgradering.

Skrivet av snajk:

Sen är det förstås fel att de inte verkar godta avböjandet utan fortsätter att pressa på, men det är ju en annan fråga.

Å andra sidan så spelar det ingen roll vad de gör, så blir det fel. Hade de skickat ut uppgraderingsuppmaningen till alla, tidigt, förra året, och sen när året gått, är det inte gratis längre, och de har aldrig nämnt det igen, då hade folk surat för det i stället.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Precis som det är nu. X:et påverkar ingenting. Installationen är redan godkänd och schemalagd innan dialogrutan visas.

Den dialogrutan är bara till för att informera om detta och ger oss också möjligheten att avbryta detta.

Alltså, X:et i sig är inte vad som är intressant här... men många har hakat upp sig på det.

Nej det det som är problemet, den schemalagd men inte godkänd sen innan.
Här är sen det nya/fula att stänger du då som vanligt på X så mer eller mindre godkänner du installationen.

Så indirekt har dom ändrat funktionen för X att inte bara stänga utan samtidigt godkänna
Tror ju knappast MS hade erkänt ändringen och lovat återgå till tidigare "funktion" om de aldrig gjort någon ändring.

Sen kan man diskutera till domedag om det är funktionen i själva X:et eller i dialogrutan som är ändrad, men poängen är att om man använder X som vanligt får man en händelse som man normalt inte får när man använder X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror ju knappast MS hade erkänt ändringen och lovat återgå till tidigare "funktion" om de aldrig gjort någon ändring.

Fast Microsoft har inte "erkänt" att de ändrat, eller inte ändrat på X'ett och dess funktion. Det gör exakt vad det alltid gjort. Stänger fönstret.

Skrivet av MacAllan:

Sen kan man diskutera till domedag om det är funktionen i själva X:et eller i dialogrutan som är ändrad, men poängen är att om man använder X som vanligt får man en händelse som man normalt inte får när man använder X.

Skillnaden är att man tidigare fick en uppmaning för att själv schemalägga installationen. Om man X'ade ut i det läget, var inget planerat, och inget händer. I det senare skedet har man ändrat tillvägagångssätt. Man har schemalagt det åt användaren, och fönstret informerar om det. Man har dock gjort det lätt för sig, genom att se till så att det "nya" fönstret lätt kan misstas för det gamla fönstret, och lurar användaren till att klicka bort informationen om att uppgraderingen kommer genomföras. X'ett i sig gör fortfarande exakt samma sak, stänger fönstret. Det är Microsoft som fular sig, och har ändrat dialogrutans innehåll, så man tryckte inte bort det man trodde man tryckte bort. X'ett gör fortfarande samma sak som alltid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är förstås en definitionsfråga, MS anser ju inte att operativsystemet byts ut utan bara uppdateras då det fortfarande är Windows.

Det beror förstås på hur man ser det. Hade de kallat Windows 10 för Windows 8.2 eller 7.1 hade det varit ok, om jag tolkar dig rätt? Huruvida det är ett nytt OS är helt öppet för tolkning, innebär ett SP ett nytt OS exempelvis?
Nej, stänger man ett installationsprogram så har det stängts, men här pratar vi inte om ett installationsprogram utan om ett informationsfönster om en schemaläggning. Förväntar du dig exempelvis att en påminnelse från kalendern tas bort om du stänger påminnelserutan som kommer upp när kalenderhändelsen närmar sig? För det är inte så det funkar i Windows och det har aldrig funkat så.

Detta måste vara det dummaste jag läst på länge. Ändras funktioner, dvs systemets program och funktioner. Så gäller inte längre tidigare godkända avtal.
Som vi alla vet, så måste man godkänna en patch för WOW tex.

Permalänk

Sitter här som ett (?)

Ja uppdaterade w10 nyss och nu kan jag ej
Öppna upp t.e.x mina inställningar
Och kan inte öppna mina program
När dem är nere på aktivitetsfältet?
Har någon annan detta problem?
Annars funkar w10 utmärkt må jag säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerolightonlydarkness:

Annars funkar w10 utmärkt må jag säga..

Jag löste det hela genom att installera Windows 8.1 Pro. Har inte haft några problem sedan dess

Testade Windows 10 Pro precis på min laptop igen (via WinToUSB) och det är precis lika värdelöst som jag minns det. Hoppas verkligen att Anniversary Update fixar alla buggar. För mig förblir annars Windows 8.1 Update 1 den bästa versionen av Windows.

Kan tänka mig Windows 10 LTSB, men det lär inte bli möjligt att installera för oss vanliga dödliga. Hatar verkligen hur Microsoft förstört Modern UI-apparna (UWP?) ännu mer i 10:an. Skulle kunna betala för att slippa de helt.

Permalänk
Medlem

@Zerolightonlydarkness: förstår inte vad du vill komma fram till. Mina inställningar?

Om du högerklickar på start-menyflaggan så kan du välja kontrollpanelen men du har även "inställningar" på startmenyn (kuggjulet) eller om du trycker windowsknapp+i

Har du några gamla genvägar på aktivitetsfältet? Dom kanske pekar på saker som inte finns längre.

Permalänk
Skrivet av boibo:

@Zerolightonlydarkness: förstår inte vad du vill komma fram till. Mina inställningar?

Om du högerklickar på start-menyflaggan så kan du välja kontrollpanelen men du har även "inställningar" på startmenyn (kuggjulet) eller om du trycker windowsknapp+i

Har du några gamla genvägar på aktivitetsfältet? Dom kanske pekar på saker som inte finns längre.

Ja kan inte ta mig in på varken kontrollpanelen eller inställningar
Kan inte få upp något utav dem för att dem inte svarar när dem väl ligger på aktivitetsfältet?
Jag har precis fått min pc byggd utav en vän o sen installerade
Jag w10 pro o det är det första jag installerat på denna burken någonsin så har inget annat ios innan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast Microsoft har inte "erkänt" att de ändrat, eller inte ändrat på X'ett och dess funktion. Det gör exakt vad det alltid gjort. Stänger fönstret.

Skillnaden är att man tidigare fick en uppmaning för att själv schemalägga installationen. Om man X'ade ut i det läget, var inget planerat, och inget händer. I det senare skedet har man ändrat tillvägagångssätt. Man har schemalagt det åt användaren, och fönstret informerar om det. Man har dock gjort det lätt för sig, genom att se till så att det "nya" fönstret lätt kan misstas för det gamla fönstret, och lurar användaren till att klicka bort informationen om att uppgraderingen kommer genomföras. X'ett i sig gör fortfarande exakt samma sak, stänger fönstret. Det är Microsoft som fular sig, och har ändrat dialogrutans innehåll, så man tryckte inte bort det man trodde man tryckte bort. X'ett gör fortfarande samma sak som alltid.
B!

Allt är ju en tolkningsfråga egentligen, du får samma resultat vare sig du klickar på X eller OK i denna dialogruta.
Båda stänger rutan och accepterar uppgraderingen.

För egen del spelar det inte heller någon roll eftersom jag själv valde att uppgradera med media creation tool och innan uppgraderingen var jag noga med vilka KB som installerades så jag hade aldrig några rutor.
Än så länge är jag nöjd med uppgraderingen, framförallt med tanke på Win Update Mini Tool löste en av mina största missnöje.
Sen är ju även Winaero Tweaker bra att ha, övriga saker står jag ut med så länge allt funkar som det skall.
Detta innebär dock inte att jag gillar MS fula spel kring uppgraderingarna, utan fulspelet hade man troligen uppgraderat ännu tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Så var det väl iofs bara under tidigare Technical Preview? Nu är vad jag vet även det interna versionsnumret bumpat till 10.0.

Jo, men det står fortfarande 6.4 på en hel del ställen vad jag förstår.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi är överens. Krysset har hela tiden betytt "stäng fönstret". Problemet är som sagt att Microsoft under ett år tränat alla till att klicka bort fönstret, eftersom det kommer gång på gång, med samma innebörd, och det enda man har behövt göra är just stänga fönstret, så att man slipper se dialogen för stunden. Någon smart designer på Microsoft har ju utan tvekan tittat på folks beteende och sagt, "jamen, då är det ju självklart, vi ändrar till det här, och så kommer folk bara klicka bort informationen om den automatiska uppdateringen, och så är vi hemma."
Mycket smart, minst sagt lite fult, och jag förstår att folk blir upprörda.

Yes.

Citat:

Trist bara, jag har en flock Vista system som hade mått bra av en uppgradering.

De går ju att uppgradera du måste bara gå via sjuan eller så, och betala för uppgraderingen till sjuan förstås. Är du snabb så slipper du betala för uppgraderingen till tian i alla fall (och sannolikt lär de förlänga erbjudandet så du kanske inte behöver vara så snabb).

Citat:

Å andra sidan så spelar det ingen roll vad de gör, så blir det fel. Hade de skickat ut uppgraderingsuppmaningen till alla, tidigt, förra året, och sen när året gått, är det inte gratis längre, och de har aldrig nämnt det igen, då hade folk surat för det i stället.
B!

Jo absolut. MS kan inte göra rätt hur de än gör.

Skrivet av lolight:

Detta måste vara det dummaste jag läst på länge. Ändras funktioner, dvs systemets program och funktioner. Så gäller inte längre tidigare godkända avtal.
Som vi alla vet, så måste man godkänna en patch för WOW tex.

Du måste godkänna uppgraderingen också, precis som du behöver godkänna en hel del småuppdateringar och så vidare med. Det betyder inte nödvändigtvis att det är ett helt annat OS. Hur MS väljer att se på det är ju upp till dem liksom.

Skrivet av MacAllan:

Allt är ju en tolkningsfråga egentligen, du får samma resultat vare sig du klickar på X eller OK i denna dialogruta.
Båda stänger rutan och accepterar uppgraderingen.

Nja, inte riktigt. Som det ser ut nu så är ju uppgraderingen redan accepterad liksom. Men visst betyder stäng eller ok samma sak, precis som det betyder samma sak för alla dialogrutor som bara har en ok-knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte riktigt. Som det ser ut nu så är ju uppgraderingen redan accepterad liksom. Men visst betyder stäng eller ok samma sak, precis som det betyder samma sak för alla dialogrutor som bara har en ok-knapp.

Nej det tycker jag inte är rätt tolkning och det är väl det som är det stora problemet, användaren har inte godkänt uppgraderingen utan MS har schemalagt den utan användarens godkännande.

Permalänk
Medlem

Klockrent 👍

Permalänk

Tvång?

Fick under ett antal veckor, månader kanske fråga om att installera Windows 10.
Jag tackade nej varje gång.
Så helt plötsligt en dag installerade den sig utan jag valt detta!
Får de göra så?

Än så länge är jag nöjd med vissa delar, vissa tar det tid att se om de är bra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson99:

Fick under ett antal veckor, månader kanske fråga om att installera Windows 10.
Jag tackade nej varje gång.
Så helt plötsligt en dag installerade den sig utan jag valt detta!
Får de göra så?

Än så länge är jag nöjd med vissa delar, vissa tar det tid att se om de är bra eller inte.

Det är det som kallas för digital våldtäkt... och anledningen till varför jag valt att göra mig av med allt från Microsoft.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Nej det tycker jag inte är rätt tolkning och det är väl det som är det stora problemet, användaren har inte godkänt uppgraderingen utan MS har schemalagt den utan användarens godkännande.

Jo absolut, men det är en helt annan fråga än om krysset har bytt betydelse/funktionalitet, för det har det inte.

Permalänk
Medlem

Det lustiga är att i Win7 i Aktivera/Avaktivera Windowsfunktioner (OBS Windowsfunktion är inte samma sak som OS-funktion).
Exempelvis Internet Explorer 8.
Väljer man att avinstallera det, så kommer ett fönster upp som frågar om man verkligen vill avinstallera IE8

Om man inte väljer verkställ/OK (Finns även en Avbryt-knapp) utan klickar på krysset. så stängs fönstret utan att IE8 avaktiveras = Ingen förändring av Windows.
Trots att man kryssat av i huvudskärmen att IE8 skall avaktiveras.

Varför blir Stänga/avsluta/avbryt krysset ett verkställ/OK kommando i Win7 för Win10 installationen?

Hur gav jag Microsoft rätt att utan min vetskap ladda ner Win10 på min SSD.
Hårdvaran/SSD:n är inte någon licens från Microsoft.
Microsoft har heller inte någon del i mitt avtal med min ISP heller.

Hur har Microsoft fått rättigheter att nyttja min hårdvara?
Min internetuppkoppling som är lösenordsskyddad för att jag vill ha det för mig själv vill vare sig dela det med vår trevligaste granne eller multinationella koncerner (=Microsoft).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Det lustiga är att i Win7 i Aktivera/Avaktivera Windowsfunktioner (OBS Windowsfunktion är inte samma sak som OS-funktion).
Exempelvis Internet Explorer 8.
Väljer man att avinstallera det, så kommer ett fönster upp som frågar om man verkligen vill avinstallera IE8

Om man inte väljer verkställ/OK (Finns även en Avbryt-knapp) utan klickar på krysset. så stängs fönstret utan att IE8 avaktiveras = Ingen förändring av Windows.
Trots att man kryssat av i huvudskärmen att IE8 skall avaktiveras.

Varför blir Stänga/avsluta/avbryt krysset ett verkställ/OK kommando i Win7 för Win10 installationen?

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå. I en dialogruta så betyder X stäng rutan, om det finns avbryt som ett alternativ så innebär det att dialogrutan innehåller en fråga och då blir X samma som att trycka på Avbryt, men finns inte Avbryt, vilket det inte gör i informationsrutan för schemaläggningen av W10-uppgraderingen, så betyder X samma sak som att trycka på OK. I alla dialogrutor överallt i Windows sedan krysset kom i W95.

Citat:

Hur gav jag Microsoft rätt att utan min vetskap ladda ner Win10 på min SSD.
Hårdvaran/SSD:n är inte någon licens från Microsoft.
Microsoft har heller inte någon del i mitt avtal med min ISP heller.

Genom att du har automatiska uppdateringar (i någon form) aktiverat så har du gett MS tillåtelse att ladda ner saker på din hårdvara.

Citat:

Hur har Microsoft fått rättigheter att nyttja min hårdvara?
Min internetuppkoppling som är lösenordsskyddad för att jag vill ha det för mig själv vill vare sig dela det med vår trevligaste granne eller multinationella koncerner (=Microsoft).

Du har gett Windows access till din uppkoppling, annars hade du inte fått någon uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej det tycker jag inte är rätt tolkning och det är väl det som är det stora problemet, användaren har inte godkänt uppgraderingen utan MS har schemalagt den utan användarens godkännande.

Saken är den att de flesta har "omedvetet" godkänt den.

Visst det är fult. Men det är ju bara o lämna in en stämningsansökan mot Microsoft. Ingenting kommer bli bättre om vi inte aktivt tar ställning och faktiskt gör någonting åt detta. Om man nu vill förändra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå. I en dialogruta så betyder X stäng rutan, om det finns avbryt som ett alternativ så innebär det att dialogrutan innehåller en fråga och då blir X samma som att trycka på Avbryt, men finns inte Avbryt, vilket det inte gör i informationsrutan för schemaläggningen av W10-uppgraderingen, så betyder X samma sak som att trycka på OK. I alla dialogrutor överallt i Windows sedan krysset kom i W95.
Genom att du har automatiska uppdateringar (i någon form) aktiverat så har du gett MS tillåtelse att ladda ner saker på din hårdvara.
Du har gett Windows access till din uppkoppling, annars hade du inte fått någon uppdatering.

Du inser att du säger emot dig själv här va

En annan sak är också att inte i någon annan dialogruta, som endast har en OK knapp, innebär X att du svara ok på dialogrutan.
X i detta fallet stänger rutan utan att du sagt ok, dvs funktionen blir samma som avbryt i detta fallet.

Skrivet av Exxovion:

Saken är den att de flesta har "omedvetet" godkänt den.

Visst det är fult. Men det är ju bara o lämna in en stämningsansökan mot Microsoft. Ingenting kommer bli bättre om vi inte aktivt tar ställning och faktiskt gör någonting åt detta. Om man nu vill förändra något.

Absolut inte, i princip ingen har godkänt den eftersom den gjordes med automatik via en KB.
De som kanske skulle kunna räknas som ett godkännande är om du haft manuell win update och godkänt KB'n manuellt samtidigt som informationen i KB'n varit att den kommer schemalägga en uppgradering till W10, men mig veterligen står inte den infon i KB'n som var orsaken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Igen så kommer du med samma egna definition av vad en knapp gör. Krysset har alltid sedan det kom betytt stäng fönstret, varken mer eller mindre.
Nej, det är en informationsruta om en schemaläggning av en uppdatering, inte installationsprogrammet för uppdateringen.
Användaren har köpt Windows och således önskar hen Windows.
Använder du Windows Update så har du godkänt att uppdateringar kan installeras utan förvarning.
om jag tolkar dig rätt? Huruvida det är ett nytt OS är helt öppet för tolkning
Förväntar du dig exempelvis att en påminnelse från kalendern tas bort om du stänger påminnelserutan som kommer upp när kalenderhändelsen närmar sig?
För det är inte så det funkar i Windows och det har aldrig funkat så.

1. Nej, det är det den betyder, krysset har hela tiden betytt avsluta programmet/stäng, vill inte ha det öppet. Punkt. (Precis som det alltid betydit ett nej också, då det inte hänt mer).
Nej, användaren har köpt W7, eller W8 och vill då köra det, användaren har inte köpt ett nytt OS som heter W10, utan betalt för W7 eller W8.
Nej, det är inte öppet för tolkning, det är ett nytt OS, finns inget som säger att det är ett gammalt OS.
Hur fick du det till det? Nej, i det fallet så är det som sker att kalender avslutas (eller att notisen stängs) inget mer.

Skrivet av snajk:

Det säger jag inte emot alls. De har agerat på ett fult sätt, men det är enligt avtalet, och de har definitivt inte ändrat betydelse på krysset. Det är allt jag försöker få fram.
Tja, så kan man se det, eller så är W10 bara en punktuppgradering på Windows 6 som började med Vista, som det interna versionsnumret antyder. M
Oavsett är det svårt att hävda att det är intrång att installera en uppgradering av en redan installerad programvara efter att flera gånger ha informerat om den stundande uppgraderingen
och erbjudit möjligheter att avböja densamma.

Det är ju det som de gjort, att kryssa ner ett fönster har hela tiden betytt avsluta/stäng, gör inget mer, vilket de nu ändrat till "OK, installera W10"....
Nej, det är "inte bara" det är ett helt nytt OS, och dels så har det även ett internt nytt byggnummer.
Nej, det är väldigt enkelt se: Det är intrång.
Var det svårt att skriva? Nej, är det korrekt? Ja.
Användaren har köpt ett OS (ex W7) och det är då det systemet användaren vill köra, inte tvångsförflyttas till ett OS denne inte vill köra.
Det är just det som de inte har gett, att kryssa ner en ruta har hela tiden betytt avsluta/avbryt/stäng, inte "ok installera W10 mot min vilja och vetskap".

Skrivet av snajk:

Du måste godkänna uppgraderingen också, precis som du behöver godkänna en hel del småuppdateringar och så vidare med. Det betyder inte nödvändigtvis att det är ett helt annat OS. Hur MS väljer att se på det är ju upp till dem liksom.
Nja, inte riktigt. Som det ser ut nu så är ju uppgraderingen redan accepterad liksom.

Nej, WU sköter sig i stort sätt självt, men att tvinga användare till ett helt nytt OS på detta viset är helt fel gjort.
Och nej, den är inte accepterad någonstans, om en användare kör AWU så är det uppdateringar till sitt köpta OS denne vill ha, inte få ett helt nytt OS nertryckt i halsen på tvång av Microsoft.

Skrivet av snajk:

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå. I en dialogruta så betyder X stäng rutan, om det finns avbryt som ett alternativ så innebär det att dialogrutan innehåller en fråga och då blir X samma som att trycka på Avbryt,
men finns inte Avbryt, vilket det inte gör i informationsrutan för schemaläggningen av W10-uppgraderingen, så betyder X samma sak som att trycka på OK. I alla dialogrutor överallt i Windows sedan krysset kom i W95.
Genom att du har automatiska uppdateringar (i någon form) aktiverat så har du gett MS tillåtelse att ladda ner saker på din hårdvara.
Du har gett Windows access till din uppkoppling, annars hade du inte fått någon uppdatering.

Nej, för X har hela tiden betytt avsluta/stäng/avbryt, inget annat.
Nej, det har man inte. Har man AWU igång så är det uppdateringar till sitt OS man vill ha, inte få ett helt nytt OS nerladdat utan vetskap, eller egen vilja som slösar surfpotten för användaren, och irriterar.
Acceptera att det är Microsoft som "skitit i det blå skåpet" med denna hanteringen, att det är de som varit för aggresiva, inte att användaren gjort fel.

Det hade varit så mycket enklare om de:

1. Informerat endast 1 gång "Vill du ha W10?" (bara en fråga rakt upp och ner) med ett JA/NEJ alternativ, eller om användaren kryssat ner rutan så slutar de fråga och gör inget.
2. Endast installerat KB installationsrutan en gång, och inte gång på gång trots att den avinstalleras och blockas.
3. Inte tvångsflyttat användare till W10 (Som de nu gjort).
4. Lyssnat på användarna och gjort ett OS de vill ha, inte ett som Microsoft vill ha (Dvs de skulle byggt vidare på W7 istället).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Varför blir Stänga/avsluta/avbryt krysset ett verkställ/OK kommando i Win7 för Win10 installationen?

För att det inte finns ett "Stänga/Avsluta" alternativ i dialogfönstret. Fönstret som är "problemet" är inte ett "Ok/Cancel" fönster, utan ett Informationsfönster med endast "OK" som val. På de fönsterna är "X" alltid "stäng" och utan åtgärd, vilket det är även här. I fönstret har du i stället en länk, till funktionen för att ta bort den schemalagda uppdateringen. Fult gjort, men ingen förändring i "X" funktionen.

Skrivet av MacAllan:

Du inser att du säger emot dig själv här va

Det gör han inte. Det är två olika sorters fönster. I det ena betyder "stäng" att ingen ändring godkänns, i det andra betyder "stäng" att informationen är mottagen. Här sker inte heller någon ändring, eftersom inget alternativ fanns. Det kunde stått "stäng fönster" på "OK" knappen, det hade inte betydigt något. Vill du göra ett aktivt val är det till att klicka på texten I dialogen, då det inte finns någon knapp för det. Bara det visar ju dock att Microsoft insåg att de kanske inte var helt rätt på det när de la till Windows 10 som en automatisk uppdatering. Det är "rätt få" informationsfönster som ger en en länk till att ändra något.

Skrivet av MacAllan:

En annan sak är också att inte i någon annan dialogruta, som endast har en OK knapp, innebär X att du svara ok på dialogrutan.
X i detta fallet stänger rutan utan att du sagt ok, dvs funktionen blir samma som avbryt i detta fallet.

Nej. Alla informationsdialoger, "Fel X har inträffat" - "OK" fungerar precis så här. Och det här är precis samma sorts dialogruta. Microsoft ser det förstås inte som att ett fel har inträffat, men de länkar åtminstone till var du kan ta bort den schemalagda uppdateringen.

Skrivet av PowerNet:

1. Nej, det är det den betyder, krysset har hela tiden betytt avsluta programmet/stäng, vill inte ha det öppet. Punkt.

Vilket det gör även här. Och det är ju det som är problemet. Microsofts fula tilltag är att de la till uppdateringen som en automatisk uppdatering.

Skrivet av PowerNet:

(Precis som det alltid betydit ett nej också, då det inte hänt mer).

Med andra ord, precis som det faktiskt är, var, här. Du trycker bort rutan som informerar om att uppdateringen är schemalagd, och den fortsätter vara schemalagd. Microsoft frågar inte om du vill schemalägga med den här dialogen. De informerar om att det är gjort. Du ska inte bekräfta en förändring, du ska bekräfta att du tagit emot information. Som sagt, fult som fan, men knappens funktion har inte ändrats.

Skrivet av PowerNet:

Det är ju det som de gjort, att kryssa ner ett fönster har hela tiden betytt avsluta/stäng, gör inget mer, vilket de nu ändrat till "OK, installera W10"....

Som sagt, dialogen du stänger ner är inte "hej, vill du schemalägga" och X = Ja tack. Utan fönstret du trycker ner är "Hej vi har schemalagt" och X = Stäng fönstret utan åtgärd.

Skrivet av PowerNet:

Nej, för X har hela tiden betytt avsluta/stäng/avbryt, inget annat.

Och det har inte förändrats i och med det här. Vi är alla överens om att det är sjukt fult gjort av Microsoft, men i realiteten är det fula de gjort, att de la till Windows 10 som en automatisk uppdatering. Knappens funktion är oförändrad, och dialogfönstret kunde man ha skitit i att popa upp överhuvudtaget, det hade inte påverkat installationen.

Skrivet av PowerNet:

Acceptera att det är Microsoft som "skitit i det blå skåpet" med denna hanteringen, att det är de som varit för aggresiva, inte att användaren gjort fel.

Det är, så vitt jag vet, alla överens om. Det är bara frågan om vad de gjort fel som skiljer sig. Och som vanligt är du och jag inte riktigt överens om det. Du tycker att de ändrat funktion på knappen, men det har de inte. Fönstret knappen sitter på, gör inget. Även om de hade förändrat knappens funktion till att blåsa bubblor genom nätverksporten, och fyrverkerier genom USB-portarna, för att försäkra sig om att du verkligen klickat på en knapp, hade det inte påverkat något, för ändringen är redan gjord. Fönstret har rent informativ funktion, och motsvarar killen som står på gator och torg i Amerikanska filmer med ett plakat där det står "undergången är nära". Bara för att man skjuter honom innebär det inte att man startade, eller stoppade undergången.

Skrivet av PowerNet:

1. Informerat endast 1 gång "Vill du ha W10?" (bara en fråga rakt upp och ner) med ett JA/NEJ alternativ, eller om användaren kryssat ner rutan så slutar de fråga och gör inget.
2. Endast installerat KB installationsrutan en gång, och inte gång på gång trots att den avinstalleras och blockas.
3. Inte tvångsflyttat användare till W10 (Som de nu gjort).
4. Lyssnat på användarna och gjort ett OS de vill ha, inte ett som Microsoft vill ha (Dvs de skulle byggt vidare på W7 istället).

Här är vi helt överens. Så hade jag velat ha det. Men samtidigt är det många som inte hade velat ha Windows 10 först månaderna, och som sen hade fått frispel när de upptäcker att gratistiden gått ut, och att de nu måste köpa Windows 10 om de vill ha det. Så jag förstår varför man skickar upp flera dialoger. Men det hade räckt med en tidigt, en efter ett halvår, och en sista månaden som säger "hej, jo, du, den här månaden är sista månaden. Sen kostar Windows 10 om du vill uppgradera". Inte det där jävla tjatandet hela tiden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Genom att du har automatiska uppdateringar (i någon form) aktiverat så har du gett MS tillåtelse att ladda ner saker på din hårdvara.
Du har gett Windows access till din uppkoppling, annars hade du inte fått någon uppdatering.

Själv hade jag stängt av allt automatiskt i Windows update (Win7), så att den bara skulle säga till men inte hämta. Men det ordnade Microsoft till och ändrade på eget bevåg, till att den skulle hämta hem allt automatiskt och dessutom installera själv utan kontroll.
Inte bara en gång utan flera, detta efter att jag ändrat tillbaka för varje gång...

Jag hade inte gett något tillstånd till att varken ladda ner eller installera. Det är vad jag kallar för våldtäkt och något som Microsoft väldigt ofta håller på med nu för tiden.

Så, hade jag på något sett (eller någon annan, då det hänt många) gett Microsoft någon fullmakt att ändra mina inställningar?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du inser att du säger emot dig själv här va

En annan sak är också att inte i någon annan dialogruta, som endast har en OK knapp, innebär X att du svara ok på dialogrutan.
X i detta fallet stänger rutan utan att du sagt ok, dvs funktionen blir samma som avbryt i detta fallet.

Om du har en dialogruta med endast "OK" som alternativ så innebär krysset samma sak. I regel så är det inget annat än informationsrutor som fungerar så, precis som denna vi diskuterar.

Det kunde lika gärna ha stått "STÄNG" istället för "OK" på knappen. Funktionen är samma oavsett etikett.

Skrivet av MacAllan:

Absolut inte, i princip ingen har godkänt den eftersom den gjordes med automatik via en KB.
De som kanske skulle kunna räknas som ett godkännande är om du haft manuell win update och godkänt KB'n manuellt samtidigt som informationen i KB'n varit att den kommer schemalägga en uppgradering till W10, men mig veterligen står inte den infon i KB'n som var orsaken.

Just det jag menade. Microsoft ändrade till "rekommenderad uppdatering". Det är därför man "omedvetet" godkänt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

1. Nej, det är det den betyder, krysset har hela tiden betytt avsluta programmet/stäng, vill inte ha det öppet. Punkt. (Precis som det alltid betydit ett nej också, då det inte hänt mer).
Nej, användaren har köpt W7, eller W8 och vill då köra det, användaren har inte köpt ett nytt OS som heter W10, utan betalt för W7 eller W8.
Nej, det är inte öppet för tolkning, det är ett nytt OS, finns inget som säger att det är ett gammalt OS.
Hur fick du det till det? Nej, i det fallet så är det som sker att kalender avslutas (eller att notisen stängs) inget mer.
Det är ju det som de gjort, att kryssa ner ett fönster har hela tiden betytt avsluta/stäng, gör inget mer, vilket de nu ändrat till "OK, installera W10"....
Nej, det är "inte bara" det är ett helt nytt OS, och dels så har det även ett internt nytt byggnummer.
Nej, det är väldigt enkelt se: Det är intrång.
Var det svårt att skriva? Nej, är det korrekt? Ja.
Användaren har köpt ett OS (ex W7) och det är då det systemet användaren vill köra, inte tvångsförflyttas till ett OS denne inte vill köra.
Det är just det som de inte har gett, att kryssa ner en ruta har hela tiden betytt avsluta/avbryt/stäng, inte "ok installera W10 mot min vilja och vetskap".
Nej, WU sköter sig i stort sätt självt, men att tvinga användare till ett helt nytt OS på detta viset är helt fel gjort.
Och nej, den är inte accepterad någonstans, om en användare kör AWU så är det uppdateringar till sitt köpta OS denne vill ha, inte få ett helt nytt OS nertryckt i halsen på tvång av Microsoft.
Nej, för X har hela tiden betytt avsluta/stäng/avbryt, inget annat.
Nej, det har man inte. Har man AWU igång så är det uppdateringar till sitt OS man vill ha, inte få ett helt nytt OS nerladdat utan vetskap, eller egen vilja som slösar surfpotten för användaren, och irriterar.
Acceptera att det är Microsoft som "skitit i det blå skåpet" med denna hanteringen, att det är de som varit för aggresiva, inte att användaren gjort fel.

Det hade varit så mycket enklare om de:

1. Informerat endast 1 gång "Vill du ha W10?" (bara en fråga rakt upp och ner) med ett JA/NEJ alternativ, eller om användaren kryssat ner rutan så slutar de fråga och gör inget.
2. Endast installerat KB installationsrutan en gång, och inte gång på gång trots att den avinstalleras och blockas.
3. Inte tvångsflyttat användare till W10 (Som de nu gjort).
4. Lyssnat på användarna och gjort ett OS de vill ha, inte ett som Microsoft vill ha (Dvs de skulle byggt vidare på W7 istället).

Vi pratar om informationsrutan angående den schemalagda uppdateringen av Windows 10 och inte installationsprogrammet. Det är två olika saker.

Skrivet av DaBone:

Själv hade jag stängt av allt automatiskt i Windows update (Win7), så att den bara skulle säga till men inte hämta. Men det ordnade Microsoft till och ändrade på eget bevåg, till att den skulle hämta hem allt automatiskt och dessutom installera själv utan kontroll.
Inte bara en gång utan flera, detta efter att jag ändrat tillbaka för varje gång...

Jag hade inte gett något tillstånd till att varken ladda ner eller installera. Det är vad jag kallar för våldtäkt och något som Microsoft väldigt ofta håller på med nu för tiden.

Så, hade jag på något sett (eller någon annan, då det hänt många) gett Microsoft någon fullmakt att ändra mina inställningar?

Ja, faktiskt.