Permalänk
Medlem

DLNA för Samsung

Hej,

Jag har precis köpt en ny TV som är av typen Samsung. Det jag var mest sugen på var en bra skärm med DLNA uppkoppling.
Jag vill då spela upp film och visa bilderna på tvn som är i vardagsrummet genom nätverket från datorn som är i arbetsrummet.

Nu när jag köpte denna Samsung (länkar längst ner) så visar det sig att jag måste ladda hem något på datorn. Göra kontakten mellan tv och dator. lägga in bilderna/film i detta program för att se det på min tv.

Detta känner jag är störande och inte effektivt. varför kan man inte bara dela en mapp över nätverket så är det klart?
Är detta på alla tvn eller är det just samsung som fungerar så?
finns det andra lösningar att göra?

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/218258-samsung_4...

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

@bogmadur: Hur funka DNLA ?

Permalänk
Medlem

Tror svaret du är ute efter är DRM. Halva tanken med det är just att motverka piratkopierad media, och det är svårt att kontrollera via en samba eller ftp share. Ärligt talat är jag inte övertygad om huruvida swec vill ha vidare diskussioner om hur man kringgår det.

Letar du efter alternativ för DRM-fri media kan jag varmt rekomendera PLEX, du kommer fortfarande behöva en server(vilket du ju behöver oavsett) men den kommer iaf med lite extra lull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Tror svaret du är ute efter är DRM. Halva tanken med det är just att motverka piratkopierad media, och det är svårt att kontrollera via en samba eller ftp share. Ärligt talat är jag inte övertygad om huruvida swec vill ha vidare diskussioner om hur man kringgår det.

Letar du efter alternativ för DRM-fri media kan jag varmt rekomendera PLEX, du kommer fortfarande behöva en server(vilket du ju behöver oavsett) men den kommer iaf med lite extra lull.

Nej ja tror han menade EXAKT det han skrev.. DRM e nått helt annat.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Nej ja tror han menade EXAKT det han skrev.. DRM e nått helt annat.

Då förstår jag nog inte alls vad det är han skriver. Jag trodde hans fråga var om avsaknaden för samba-shares i DLNA var något Samsungspecifikt eller gällde alla i alliansen. Skulle du vilja konkretisera frågan om du förstår den bättre än jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Då förstår jag nog inte alls vad det är han skriver. Jag trodde hans fråga var om avsaknaden för samba-shares i DLNA var något Samsungspecifikt eller gällde alla i alliansen. Skulle du vilja konkretisera frågan om du förstår den bättre än jag?

Det han skriver är att han trode det gick o köra via smb.. men han behöver köra en DLNA server på sin burk.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Det han skriver är att han trode det gick o köra via smb.. men han behöver köra en DLNA server på sin burk.

Ah, så det var inte alls en fråga, utan bara en deklaration. I så fall får jag be om ursäkt, missförstod det helt och trodde han letade efter en anledning till varför det inte fungerade eller om andra märken hanterade det annorlunda.

Permalänk
Medlem

Plex är den dlna-server som känns mest mogen och minst problematisk för tillfället, rekommenderas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Det han skriver är att han trode det gick o köra via smb.. men han behöver köra en DLNA server på sin burk.

Skrivet av TheNoNa:

Ah, så det var inte alls en fråga, utan bara en deklaration. I så fall får jag be om ursäkt, missförstod det helt och trodde han letade efter en anledning till varför det inte fungerade eller om andra märken hanterade det annorlunda.

Skrivet av the squonk:

Plex är den dlna-server som känns mest mogen och minst problematisk för tillfället, rekommenderas.

jo det jag gjorde var att laddade hem en dålig skitsak från Samsung och gjorde allt krånglingt. nu måste jag göra kontakten mellan datorn och tv varje gång. jag skulle vilja komma åt valda mappar på min dator på tvn. och om det tillkommer tex bilder skall det uppdateras automatiskt som om man delar mapp mellan datorer inom samma nätverk.

Plex är det något för Tv eller är det en server till datorn?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Det är ett serverprogram du kör på datorn, finns som app för uppspelning också ej att förväxla med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det bara att aktivera "media streaming" eller liknande i windows.

Öppna kontrollpanelen och sök efter "media".

Därefter borde du kunna högerklicka på en media-fil och välja att visa den på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är ett serverprogram du kör på datorn, finns som app för uppspelning också ej att förväxla med

Skickades från m.sweclockers.com

OK jag kollar in detta närmare, inget jag kommer behöva på tvn?

Skrivet av mrsound:

Förmodligen är det bara att aktivera "media streaming" eller liknande i windows.

Öppna kontrollpanelen och sök efter "media".

Därefter borde du kunna högerklicka på en media-fil och välja att visa den på TVn.

Jag har försökt att fixa media streaming via nätverket. jag kan inte sätta upp det. Kanske Win 10 har kanske blockat det av någon anledning?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk

På TVn behöver du inget, den har stöd för det och så länge den är på samma nätverk så funkar det.

DLNA stöd finns native i windows via Windows Media Player, den där störiga dialogrutan "Vill du dela filer i hemgruppen?" är delning via DLNA. Du måste aktivera stödet i Media player för att den ska broadcasta ut på nätverket. Du måste även ha satt din dator i nätverksgrupp "home" så att datorn vet att den är i en säker miljö.

Alternativt kan du köra en opensource DLNA server, det gör jag på min server och där är så mycket mer inställningar.

Enda nackdelen med att ha det på en vanlig dator är att man ibland stänger av datorn och då kommer du inte åt ditt material. Lösningen är en server eller NAS med dlna stöd.

Permalänk
Medlem

DLNA är det som används. Det finns många bra DLNA servrar och det går att använda Media player av nyare varianter. Jag gillar den inte.

En som är ganska enkel och som inte drar mycket kräm är PS3 media server. Samsung ansluter enkelt till den. Det är "bara" att peka ut de kataloger som skall delas. Fördelen med denna är att den använder ingen databas så den visar bara vad som finns i katalogerna.

Lite mer är Twonky media. Den upprättar en databas på vad som finns i katalogerna och fördelen med det är att bläddringen går snabbare då databasen vet vad som finns och kan lista innehållet snabbt. Nackdelen är att databasen skall uppdateras så om du lägger till en fil och direkt försöker hitta den via Twonky så kanske den inte syns då databasen inte är uppdaterad.

Plex är trevligast, för kända filmer, tv-serier och musik så laddar den själv ner information om det från nätet och presenterar det snyggt på TVn (eller andra mottagare som telefoner, paddor andra datorer eller PS3/4. Alla dessa har Plex appar, precis som TVn) Om man betalar för Plex så får man också möjlighet att titta på det över internet. Man kan till och med lägga upp sina vänner och titta på deras Plex servrar och låta sem titta på din. (Men då måste man ha subscription eller köpa ett lifetime PlexPass, vet inte vad det kostar nu men var med tidigt så jag betalade inte många hundralappar för lifetime)
En annan sak jag gillar är att den håller reda på vilka saker jag tittar på och hur långt jag har kommit och det går att starta direkt där man slutar. Oavsett vilken enhet jag tittar på. T.ex. tittar på en film i vardagsrummet och känner mig trött, stänger av TVn och går och lägger mig, startar tv i sovrummet, igång med Plex och direkt fortsätta titta där jag var i filmen. (Eller på paddan/datorn/osv) Den visar redan på startsidan saker man håller på att titta på samt nytillagda. En klar fördel mot andra DLNA servrar då man måste bläddra ner i strukturen och sedan spola fram till där man var.

Plex apparna/klienterna är olika bra men samsungs är bra, lite lurig att begripa hur man startar uppspelning av serier så att den spelar nästa avsnitt automatiskt men när man har listat ut det så kommer man på fler sätt det kan göras på och det blir lättarbetat.

Även här så måste databasen uppdateras men har hittad en snabb lösning. Jag har lagt upp min download katalog som Homemovies och då presenteras de direkt. Sedan tar jag och flyttar filerna dit jag vill ha dem vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

Installera PS3 Media server på datorn. Och där delar du mappar från datorn som visas på din Samsung tv under fliken PS3 Media server. Funkar utmärkt.

Har testat plex men PS3 är enklare och gratis.

PM om du undrar över något

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Installera PS3 Media server på datorn. Och där delar du mappar från datorn som visas på din Samsung tv under fliken PS3 Media server. Funkar utmärkt.

Har testat plex men PS3 är enklare och gratis.

PM om du undrar över något

Kör bägge men ett förtydligande Plex är gratis, det är bara om du skall dela med kompisar och köra över internet det kostar. (Lite andra saker är också premium men för att sätta upp en mediaserver och köra lokalt kostar inget)

https://www.plex.tv

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung tv och hade samma problem som du. Använd inte samsungs program då det är helt onödigt. Jag testade med lite olika dlna program men det slutade med att jag delade en mapp via windows media player. Det fungerar alldeles utmärkt. jag har dock inte haft tid att testa PS3 media server.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Om du har trådlöst uppkoppling på datorn så kan du även högerklicka på filen du vill spela upp och välja cast to device, så spelas filen upp på din tv.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum