Köper ni ny GPU för att ni "behöver" eller vill ha?

Permalänk
Medlem

Köper ni ny GPU för att ni "behöver" eller vill ha?

Jag, precis som säkert många av er andra drabbas av ha begär och köpfeber varje gång en ny grym grafikkortsserie släpps, nu senast 1070/1080.

Jag började dock fundera idag hur rationellt det egentligen är och hur många av oss som faktiskt "behöver" ett nytt grafikkort. Sedan mitt gtx 970 brann upp och jag sålde det nya jag fick på garantin har jag kört på ett begagnat Asus GTX 660TI OC för 72€ och jag kan inte påstå att jag är olyckligare för det :).

Den mesta av min tid vid datorn spenderas ändå på Youtube och diverse forum, visst spelar jag några matcher i WoT eller drar igång Diablo 3 nu som då men överlag så är spelandet en rätt liten procent av mitt totala datoranvändande numera.
Likväl så suktar jag efter ett nytt, tyst GTX 1070 från MSI, Palit eller Gainward utan att riktigt veta varför.
Det är väl den där känslan när man packar upp kortet ur kartongen och drar igång några benchmarks och ser det nya kortet krossa dom gamla resultaten. Men jag vet ju samtidigt att efter en vecka så hade jag ändå mest bara surfat på sweclockers och youtube och då duger ett snart 4 år gammalt kort exakt lika bra.

Så det kanske är bra att det är överpris på 1070/1080 korten för tillfället för då blir det så mycket lättare att hålla sig, för även om pengar inte är något problem så kan jag verkligen inte motivera ~500€ för ett grafikkort i x70 klassen.

Jag började lira Joe's Adventure (Mafia 2 DLC) igår igen efter säkert närmare ett års uppehåll och då gick det upp för mig hur roligt spelet var och hur bra det flyter på mitt sketna 660TI och att spelen knappast var sämre eller mindre roliga 2010-2013 dvs spel som mitt 660ti antagligen maxar utan problem i 1080p.
Efter en titt i mina Steam/Origin/Uplay bibliotek hittade jag bl.a. följande AAA spel som jag köpt men aldrig ens testat:
Alan Wake
Batman Arkham -serien
Call of Juarez: Gunslinger
Dead Island
Deus Ex
Dragon Age: Origins
Farcry: Blood Dragon
Skyrim
The Saboteur
Hitman Absolution
Just Cause 1 & 2
Max Payne 3
Metro 2033 & Metro Last Light
Sniper Elite v2
Tomb Raider
Thief osv. osv.

Så jag har ju massvis med spel att spela igenom innan jag ens behöver ett nytt grafikkort, möjligen kniper jag ett billigt, begagnat 970 igen för att ha lite marginal och sen när 1070-korten kommit ner runt 300-350€ så kanske jag slår till på ett sånt.

Sen finns det ju självklart folk med 4k skärmar osv som behöver mer kraft men överlag så har jag en känsla av att alla här som bränner 7-9000kr på ett nytt gtx 1080 knappast "behöver" ett

Am I right?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Skippar nog dessa två kort. Kör ett 980TI skulle gärna viljat satsa Vega i höst men nu har jag G-sync skärm... kanske säljer den då Nvidia bara ökar och ökar sina priser. Jag tänker inte stödja dom längre.

Permalänk

Köper alltid för att jag blir sugen, mitt 970 lär jag klara mig på länge då jag mest spelar Wow, Cs och overwatch.

Meen 1070 är så shiny.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Själv kikar jag efter något nytt, inte för att jag egentligen behöver mer prestanda utan för att ett enda spel(path of exile) strular. Har inte lyckats lösa det via mjukvara så då är det väl dags att testa med ytterligare nån ny kombination av hårdvara.

Permalänk
Entusiast

Känner exakt samma sak.

En sak jag tänkt på rätt länge är att inställningar i spel inte gör så värst mycket på gott och ont.
Ett spel i "Low" kan ofta vara lite fult men om man jämför "Medium" med "Ultra" så är det sällan (jag) märker någon avsevärd skillnad när jag faktiskt spelar om jag ska vara helt ärlig.
Visst, vid direkta jämförelser av screenshots och liknande så kan jag ju det men det är ju ingenting man tänker på när man faktiskt spelar.
Det jag dock brukar öka mest är textur-kvaliteten och anti aliasing.

Så länge som jag får mina 120FPS så är jag nöjd med min dator och det kan den lyckas med i samtliga moderna spel jag testat.
Den största anledningen för mig att uppgradera vore väl för att få ett bättre kylt grafikkort men det spelar inte så stor roll.
På CPU-sidan känner jag likadant, min CPU klockar bra och som tur är valde jag en i7:a vilket hjälper till lite med att uppnå mina 120FPS.
Så även om AMD's Zen eller Intel's Kaby Lake visar sig vara kraftfulla i höst/vinter så lär jag nog inte uppgradera från min nästan 5 år gamla arbetshäst

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag hade ingen dator så jag köpte allt på en gång.
Jag ville köra 3 skärmar i "skaplig upplösning" så jag valde ett skinande MSI 1070 kort som tydligen har påskruvad ljuddämpare då jag flera gånger har varit säker på att kortet lämnat chassit för andra äventyr.

970 hade säkerligen täckt mitt behov men då allt annat drog iväg i pris så kände jag inga större hämningar.

Summa sumarum så är jag fantastiskt nöjd med mitt kort, om det nu är kvar i datorn...

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Medlem

Beror som TS säger helt på vad man spelar, Fallout 4 med allt på Ultra i 1440P använder ett 1070 i stort sett fullt ut.

Andra spel som man trodde var åtminstone lite krävande, som tex Skyrim och Bioshock Infinite i Ultra 1440P, får 1070 att tom klocka ner sig till 1150MHz med bara 40% gpu-användning.
För spel med liknande prestandakrav som dessa är ett 1070 ett totalt överdrivet overkill.

Det lönar sig definitivt att kolla in hårdvarukraven för de spel man tänker spela.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag, precis som säkert många av er andra drabbas av ha begär och köpfeber varje gång en ny grym grafikkortsserie släpps, nu senast 1070/1080.

Jag började dock fundera idag hur rationellt det egentligen är och hur många av oss som faktiskt "behöver" ett nytt grafikkort. Sedan mitt gtx 970 brann upp och jag sålde det nya jag fick på garantin har jag kört på ett begagnat Asus GTX 660TI OC för 72€ och jag kan inte påstå att jag är olyckligare för det :).

Den mesta av min tid vid datorn spenderas ändå på Youtube och diverse forum, visst spelar jag några matcher i WoT eller drar igång Diablo 3 nu som då men överlag så är spelandet en rätt liten procent av mitt totala datoranvändande numera.
Likväl så suktar jag efter ett nytt, tyst GTX 1070 från MSI, Palit eller Gainward utan att riktigt veta varför.
Det är väl den där känslan när man packar upp kortet ur kartongen och drar igång några benchmarks och ser det nya kortet krossa dom gamla resultaten. Men jag vet ju samtidigt att efter en vecka så hade jag ändå mest bara surfat på sweclockers och youtube och då duger ett snart 4 år gammalt kort exakt lika bra.

Så det kanske är bra att det är överpris på 1070/1080 korten för tillfället för då blir det så mycket lättare att hålla sig, för även om pengar inte är något problem så kan jag verkligen inte motivera ~500€ för ett grafikkort i x70 klassen.

Jag började lira Joe's Adventure (Mafia 2 DLC) igår igen efter säkert närmare ett års uppehåll och då gick det upp för mig hur roligt spelet var och hur bra det flyter på mitt sketna 660TI och att spelen knappast var sämre eller mindre roliga 2010-2013 dvs spel som mitt 660ti antagligen maxar utan problem i 1080p.
Efter en titt i mina Steam/Origin/Uplay bibliotek hittade jag bl.a. följande AAA spel som jag köpt men aldrig ens testat:
Alan Wake
Batman Arkham -serien
Call of Juarez: Gunslinger
Dead Island
Deus Ex
Dragon Age: Origins
Farcry: Blood Dragon
Skyrim
The Saboteur
Hitman Absolution
Just Cause 1 & 2
Max Payne 3
Metro 2033 & Metro Last Light
Sniper Elite v2
Tomb Raider
Thief osv. osv.

Så jag har ju massvis med spel att spela igenom innan jag ens behöver ett nytt grafikkort, möjligen kniper jag ett billigt, begagnat 970 igen för att ha lite marginal och sen när 1070-korten kommit ner runt 300-350€ så kanske jag slår till på ett sånt.

Sen finns det ju självklart folk med 4k skärmar osv som behöver mer kraft men överlag så har jag en känsla av att alla här som bränner 7-9000kr på ett nytt gtx 1080 knappast "behöver" ett

Am I right?

Många av de "AAA-titlarna" du nämner i listan är inte speciellt krävande. Då går det såklart bra med ett 660ti. Men för GTA V, Doom, JC3 osv vill JAG i alla fall ha lite extra kraft. Men kan hålla med dig annars att "lättare"-spel som Mafia 2 är också väldigt roliga. Behöver inte alltid vara så krävande för att bli bra. Kollar jag själv på vad jag spelar mest så är det lol och cs. Men vill ha GTX 1070 för spel som behöver det.

Är Joes adventure kul annars? jag har spelat igenom vanliga Mafia 2 och det var skojj.

Permalänk
Avstängd

Jag nedgraderade från 4690k4800mhz med 280x oc till i3 6100 vanilla och 950 och den här burken klarar alla spel men man får släppa lite i ett par som assasins creed unity i 1080p gaming men i värstafall med medium och hade tänkt köpa billig beg dator och köra med då jag spelar så lite men fick bra pris på den här 4000kr för rubbet ny och har garanti så tänkte nä nu blir det strömsnålt och tyst istället för prestanda men skillnaden är oftast minimal och fallout 4 o.s.v funkar fint med high settings och man behöver inte så mycket prestanda för spela

Summan av det hela är att jag är mer nöjd med den här som är helt tyst när jag spelar på high settings än förra som brummade som var mer störande än grafiksettings och kan köpa ett 1080 + i7 idag om jag vill men skulle aldrig betala dom pengarna i onödan när jag kan få en dator som klarar spel för 3500kr mindre än ett 1080 och tycker det oftast är mer skryt och ha faktor än verkligt behov och lite samma som telefoner och varför köpa en för 6k när en 3k telefon klarar allt i lika bra och har blivit ganska hysteriskt att ha det värsta nyaste i dag men jag har kommit över det ganska bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Köper alltid för att jag blir sugen, mitt 970 lär jag klara mig på länge då jag mest spelar Wow, Cs och overwatch.

Meen 1070 är så shiny.

Är väl ungefär så jag känner, väntar själv på ett 1070 från NetOnNet även om jag i dagsläget sitter på ett 970.
Bytte under helgen från en 2500k till en 6700k av ungefär samma anledning, den gamla processorn var det ju egentligen inget fel på och den klarade det mesta även om jag märker stor skillnad i CPU törstiga spel såsom EU4. Men nytt är kul.

Edit: innan dess så gick jag dock från 460SLI till 970, och om inget väldigt drastiskt händer de närmsta åren så lär jag väl sitta med mitt 1070 tills 12xx eller 13xx serien kommer (om de nu får såna namn)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Är Joes adventure kul annars? jag har spelat igenom vanliga Mafia 2 och det var skojj.

Om du gillade Mafia 2 tycker jag definitivt du ska knipa Joe's Adventure nästa gång det är på rea, 7,99€ vet jag inte om det är värt men 50-75% rea på det så absolut!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Jag är lite i samma sits.
Majoriteten av de spel jag faktiskt spelar är äldre spel som jag spelat tidigare och inte kräver inte särskilt mycket datorkraft.
De spel som faktiskt är tungdrivna finns det ingen direkt anledning till varför jag känner att jag måste spela på max inställningar. Det ser lite häftigare ut men gör det gör dom inte direkt bättre.

Det enda spel jag känner/kände att jag faktiskt måste kunna maxa, eller nära till iallafall , är nog GTA V mest på grund av att det för mig ger bättre inlevelse i just det spelet men jag har redan klarat av det på Xbox och spelat om flera uppdrag på PC men har tröttnat sen en tid tillbaka.

Det finns alltid nya saker jag vill ha... ny tablet, ny TV, skärm, laptop, mobil, senaste konsolerna, etc. etc. etc. men om man ser på användandet av de saker jag redan har så är det inte något jag faktiskt måste ha eller ens behöver. Det jag redan har används så sällan att en uppgradering inte är motiverad. De nya sakerna skulle samla lika mycket damm som mina nuvarande efter bara någon dag till någon vecka. Jag vet detta då jag redan köpt nya saker som knappt används ändå.

Just nya datordelar/tillbehör har någon speciell charm. Även om pengarna skulle kunna läggas på något vettigare, som fonder och aktier eller liknande, så finns det alltid ett sug efter det nyaste utan någon motivering alls.
Jag spelar inte tillräckligt mycket längre, jag använder inte datorn till något produktivt utöver gediget porrsurfande och filmtittande, annars minimalt spelande så varför jag verkligen vill uppgradera allt hela tiden kan jag inte riktigt förklara utöver att just byggandet, överklockningen och optimeringen är lite av en hobby - som överges så fort det är utfört tills "bättre" saker lanseras.

Permalänk
Medlem

när koret inte orkar hålla medium i 60fps längre skaffar jag nytt kort och någon av mina syrror får ta mitt gamla, enkelt system

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Om du gillade Mafia 2 tycker jag definitivt du ska knipa Joe's Adventure nästa gång det är på rea, 7,99€ vet jag inte om det är värt men 50-75% rea på det så absolut!

De brukar inte vara rea på DLC's. Köpte du det på Summersale?

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett MSI GTX 560ti till ett MSI GTX 1070 Gaming X. Det var enbart ett behov.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

De brukar inte vara rea på DLC's. Köpte du det på Summersale?

Köpte det för ett bra tag sedan men är rätt säker på att det var rea på det, köpte nämligen en massa DLC:s samtidigt till Sleeping Dogs (rekommenderas också!) och det var definitivt rea på dom, runt ~1-3€/st har jag för mig.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

De brukar inte vara rea på DLC's. Köpte du det på Summersale?

Enskilt brukar väl DLC:n inte vara på rea. Om själva spelet är på rea så brukar nog dess DLC:n vara också.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv

Då gaming är en hobby så köper jag för att jag vill ha. Det är kort sagt inte svårt att utnyttja ett värsting kort.

Permalänk
Medlem

VR kräver en hel del. Har man deusstom börjat köra med Supersampling så är VR något som kräver mer än något annat när det kommer till spel.

Det behövs definitivt mer prestanda, 1080 eller 1080 Ti snarast tack!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat planerat ett grafikkorts köp/uppgradering i 3 år.. Har för tillfället ett HD7770 1Gb som kostade 999kr 2012. Har kunnat spela alla titlar i 1080p på medium/low settings. Tillräckligt för mig.
Anledningen till den utdragna uppgraderingen är för att jag tycker det går så fort med grafikkort, priserna på begagnat går ner så drastiskt och nya kort rullar ut inom kort hela tiden känns det som Blir dock en uppgradering snart när Forza Motorsport kommer ut på dator, har betan och det kommer varningar stup i kvarten när man kör om lågt grafikminne

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Spelar i 2560x1440, 980 räcker inte på långa vägar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Sitter på en dator jag byggde 2009.

asus p6t se
hd radeon 5850
ssd 500gb 850 evo samsung
core i7 920

Har beställt monster dator för 34k med dator, skärm, mus, tangentbord osv för att det är dags att få mer än 2511 combined result i firestrike

Permalänk

Köp ett 1070 tror battlefield 1 kommer bli grymt med det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Köper nytt när jag behöver, men jag brukar köpa lite overkill. Sitter nu med 3930k 2x780 och det räcker inte riktigt längre när man sitter på 1440p så blir förmodligen ett/två 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Skippar nog dessa två kort. Kör ett 980TI skulle gärna viljat satsa Vega i höst men nu har jag G-sync skärm... kanske säljer den då Nvidia bara ökar och ökar sina priser. Jag tänker inte stödja dom längre.

Priserna ökar, men det gör också din plånbok.

Jag köpte en cykel för 9500:- för 5 år sedan. Den blev stulen nyligen, försäkringsbolaget värdesatte med utgångspunkt på liknande aktuell modell: 12000:-. En ökning på 26%.

Med tanke på vad ett grafikkort kan göra tycker jag personligen det är billigt. En liten bit teknologi som kan rita upp bilder för dig att uppleva, fantastiskt ingenjörsskap!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Sitter på 1440p och ett 970 har tyvärr inte kraften för att få stabil fps i högre inställningar, kommer köpa ett kort för att jag behöver det!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Byggde en ny burk i höstas o köpte då ett 980Ti (hade ett radeon hd7850 innan) så de kändes kanon att kosta på då. Kan dock inte motivera ett köp av varken 1070 eller 1080 just nu då de enda jag spelar regelbundet just nu är wow Men ett litet sug efter nya grejer finns väl alltid där.

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte min dator för att spela eller prestandan av komponenterna, däremot är det väldigt roligt att äga något som är såpass modernt och kraftfullt. Allt jag gör med denna kan göras med en billigare dator.

Normalt så byter jag dator väldigt sällan, jag gillar att få den prisvärdhet som kommer genom att köpa det bästa just nu, och sedan använda det i flera år. Just nu har jag X99 med 5960X, 32GB DDR4 och ett Radeon Pro Duo, min plan är att detta ska fungera bra i 4-6 år tillsammans med SSD och NVMe diskar.

Det kostar ett par kronor mer, men det är kul att sitta på något framtidssäkert.

2021-2022 blir nästa nybygge för 30-40 000 kr.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag behöver en ny GPU, skiftar inte särskilt ofta.
2016 2560x1440 ??
2012 2560x1440 Geforce GTX 670 2GB
2010 1920x1080 2x Geforce GTX 285 1GB
2008 1280x1024 Geforce 8800GTS 512MB
2006 1280x1024 Geforce 7950GT 256MB
2005 1280x1024 ATI X800 XL 512MB
2003 1024x768 Geforce FX 5800 128MB
2001 1024x768 Geforce 3 64MB
2000 1024x768 Geforce 256 DDR 32MB

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade ett GTX760 som tuffade på bra i alla spel jag spelade så egentligen fanns inget behov av uppgradering men man blir ju lite sugen. Det kändes som att 760n började bli lite klen och kortet dog lämpligt nog för någon vecka sen och då fick det bli ett 1070.

Jag spelar aldrig i mer än 1080p och de flesta spelen är inte heller särskilt krävande så det är helt klart overkill för mina behov men jag kände att det för en gångs skull vore roligt att ha ett kort med lite mer kräm och med tanke på mina behov lär jag stå mig flera år innan det blir tal om någon ny uppgradering.

Innan köpet var jag lite velig kring ifall kortet faktiskt var värt drygt 5000kr med tanke på hur lite jag egentligen använder det men jag stötte på en vettig kommentar som fick mig att omvärdera mitt beslut. Jag minns inte ordagrant men poängen var att saker som grafikkort egentligen är relativt billiga sett till hur länge de håller/hur många timmars underhållning de ger jämfört med många andra hobbys.

Dock skulle jag aldrig få för mig att köpa ett dyrare kort än så, jag hade egentligen tänkt köpa ett RX480 men med den katastrofala lanseringen och de höga priserna fick det bli ett 1070 istället.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz