Permalänk

Uppdatering av ljud

Jag har en längre tid funderat på att uppdatera min fiio e10k.
Men jag har ingen aning vad nästa steg är så därför vänder jag mig till er med bättre koll.
Jag har ett par DT770 Pro 80 men har även där funderar på att byta upp mig till något "bättre"

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk

Hur mycket pengar vill lägga på detta?

Permalänk

5-10 tusen

Skrivet av Sir Gaben:

Hur mycket pengar vill lägga på detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad vill du ha när du söker hörlurar? Neutrala, bra med bas etc.

Permalänk
Skrivet av Sir Gaben:

Vad vill du ha när du söker hörlurar? Neutrala, bra med bas etc.

Det jag gör mest vid datorn är att spela sen är det att kolla film + lyssna på musik. Har svårt att veta vad för lurar jag föredrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle nog rekommendera Sennheiser HD650.
Tycker om dem mycket.

Permalänk
Skrivet av Sir Gaben:

Jag skulle nog rekommendera Sennheiser HD650.
Tycker om dem mycket.

Har du något tips på ersättare till fiio e10k. ?
För son jag fattat det kommer inte hd650 kunna bli driven utan den ?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HD 650 är på 300 ohm så det kommer behövas en amp och de är öppna också.

Permalänk
Mobileztore

@elmacoo12:

Vill du fortfarande stanna inom Desktop förstärkare kategorin?

Annars om du vill ta nästa steg (och röra dig mer mot mittpunkten av audiofil marknaden) så kanske dessa listor kan hjälpa dig:

http://www.whathifi.com/best-buys/best-dacs

http://www.theabsolutesound.com/articles/2015-editors-choice-...

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Skrivet av PeterPan1:

@elmacoo12:

Vill du fortfarande stanna inom Desktop förstärkare kategorin?

Annars om du vill ta nästa steg (och röra dig mer mot mittpunkten av audiofil marknaden) så kanske dessa listor kan hjälpa dig:

http://www.whathifi.com/best-buys/best-dacs

http://www.theabsolutesound.com/articles/2015-editors-choice-...

Har du något tips på vad man vill köpa om man vill röra sig mot mittpunkten mer ? för jag tycker det är otroligt svårt att veta vad man behöver?

Permalänk
Medlem

Från det jag läst så levererar Fiio E10K ungefär lika bra ljud som Xonar Essence STX, som annars är ett väldigt bra och rekommenderat ljudkort (och som i sin tur ligger i par med ZxR). Ett steg uppåt hade nog varit O2 + ODAC, Schiit Stack eller liknande. Jag skulle nog inte tro att du får så jättemycket bättre ljud av att uppgradera till ett en DAC/AMP >3000 kr gentemot de ovan utan då är det nog bättre att lägga pengarna på bättre hörlurar alt. satsa på tub-amps med olika tuber för att hitta det (färgade) ljudet du föredrar mest!

EDIT: Föredrar du färgat ljud eller försöker du ha det så neutralt som möjligt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Från det jag läst så levererar Fiio E10K ungefär lika bra ljud som Xonar Essence STX, som annars är ett väldigt bra och rekommenderat ljudkort (och som i sin tur ligger i par med ZxR). Ett steg uppåt hade nog varit O2 + ODAC, Schiit Stack eller liknande. Jag skulle nog inte tro att du får så jättemycket bättre ljud av att uppgradera till ett en DAC/AMP >3000 kr gentemot de ovan utan då är det nog bättre att lägga pengarna på bättre hörlurar alt. satsa på tub-amps med olika tuber för att hitta det (färgade) ljudet du föredrar mest!

EDIT: Föredrar du färgat ljud eller försöker du ha det så neutralt som möjligt?

Föredrar du färgat ljud eller försöker du ha det så neutralt som möjligt?

förstår inte riktigt vad du menar där. jag försöker läsa på för att bli bättre men känns som en djungel, försöker få ett bättre ljud än just nu

liksom försöka gå uppåt å prova något nytt från min nuvarnade setup

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmacoo12:

Föredrar du färgat ljud eller försöker du ha det så neutralt som möjligt?

förstår inte riktigt vad du menar där. jag försöker läsa på för att bli bättre men känns som en djungel, försöker få ett bättre ljud än just nu

liksom försöka gå uppåt å prova något nytt från min nuvarnade setup

Färgning är ofta relaterad till att mena om det skall vara mycket bas/mellanregister/diskant om man vill hårddra begreppet. Neutralt betyder mer en rak kurva däremot har det mesta någon viss utav färging eftersom det är ofta det mänskliga örat som avgör produktens egna sound efter rigorösa datatester. Sedan vad är neutralt ljud. Egentligen är det begrepp som inte borde få användas lik väl görs det ändå. Ljud är inte svart och vitt utan det existerar så otroligt många kombinationer utav vad som är bra ljud. Det viktigaste är att man själv blir nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Frågan är vad som är just "bättre" högre prislapp rimmar inte alltid med "bättre" ljud. Om jag vore du så hade jag nog provat på något annorlunda istället. Köp ett par öppna lurar med bra mellanregister och soundstage för det är ju något som inte DT770 har. Eller ett par lite bättre in-ears eller kanske ett par öppna audio technica?

Det är frågan om vad du gillar för signatur. Det behöver inte nödvändigtvis kosta dig 5-10 lax. Fiio E10K räcker för det allra flesta lurar så jag skulle nog börja med luren..Sedan resten då du redan har en relativt potent grund att stå på.

Permalänk
Medlem

Bra guider nedan av zreviews (zeos). Han finns även på youtube. Gå igenom hans kanal över de lurar du är intresserad av. Bästa kanalen jag vet i hörlurskategorin.

Gaming
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/3tu9gl/guide_headphone...

Musik och övrigt
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/3ttvhy/guide_headphone...

DACs, amps och headphone amps
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/4kyg38/guide_dacs_head...

HD650 är ju ett par hörlurar som verkligen vill ha bra drivning. Billigaste "hi-end" man kan få brukar man säga. Men dom är öppna och klassas väl som raka i sitt frekvensomfång. Kommer man från ett par stängda lurar så kan dom lätt uppfattas som basfattiga. Speciellt i de lägre frekvenserna, typ under 60 Hz.

Vad jag vill säga är att du får inte samma tryck i basen med öppna lurar men ljudbilden du får väger upp det. Mina X2 brukar anses vara färgade åt det mer basglada hållet och du får inte ens i dom det där ljudtrycket i basen som gör att skallen vibrerar. Förstå mig rätt dock, det finns bas och du kan spela hur högt som helst utan att det är ansträngande men kommer man från stängda kan man tycka det saknas bas för du hör den bara, du känner den inte lika lätt som i stängda.

Fidelio X2 är för övrigt en fantastisk hörlur även den. Den är även lättdriven så du slipper byta amp. Om det är ett tillräckligt stort steg upp tvivlar jag dock på när du säger din budget. Misstänker att du vill ha något lit värre.

Med din budget har du dock oändligt med alternativ så det var därför jag länkade till listorna han gjort efter sin personliga smak. En bra startpunk. Han har en miljard reviews på tuben.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Frågan är vad som är just "bättre" högre prislapp rimmar inte alltid med "bättre" ljud. Om jag vore du så hade jag nog provat på något annorlunda istället. Köp ett par öppna lurar med bra mellanregister och soundstage för det är ju något som inte DT770 har. Eller ett par lite bättre in-ears eller kanske ett par öppna audio technica?

Det är frågan om vad du gillar för signatur. Det behöver inte nödvändigtvis kosta dig 5-10 lax. Fiio E10K räcker för det allra flesta lurar så jag skulle nog börja med luren..Sedan resten då du redan har en relativt potent grund att stå på.

Har du något något tips på en annan lur för om jag fattar rätt så funkar ju inte hd650 med fiio e10k ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av heatm:

Bra guider nedan av zreviews (zeos). Han finns även på youtube. Gå igenom hans kanal över de lurar du är intresserad av. Bästa kanalen jag vet i hörlurskategorin.

Gaming
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/3tu9gl/guide_headphone...

Musik och övrigt
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/3ttvhy/guide_headphone...

DACs, amps och headphone amps
https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/4kyg38/guide_dacs_head...

HD650 är ju ett par hörlurar som verkligen vill ha bra drivning. Billigaste "hi-end" man kan få brukar man säga. Men dom är öppna och klassas väl som raka i sitt frekvensomfång. Kommer man från ett par stängda lurar så kan dom lätt uppfattas som basfattiga. Speciellt i de lägre frekvenserna, typ under 60 Hz.

Vad jag vill säga är att du får inte samma tryck i basen med öppna lurar men ljudbilden du får väger upp det. Mina X2 brukar anses vara färgade åt det mer basglada hållet och du får inte ens i dom det där ljudtrycket i basen som gör att skallen vibrerar. Förstå mig rätt dock, det finns bas och du kan spela hur högt som helst utan att det är ansträngande men kommer man från stängda kan man tycka det saknas bas för du hör den bara, du känner den inte lika lätt som i stängda.

Fidelio X2 är för övrigt en fantastisk hörlur även den. Den är även lättdriven så du slipper byta amp. Om det är ett tillräckligt stort steg upp tvivlar jag dock på när du säger din budget. Misstänker att du vill ha något lit värre.

Med din budget har du dock oändligt med alternativ så det var därför jag länkade till listorna han gjort efter sin personliga smak. En bra startpunk. Han har en miljard reviews på tuben.

Tackar har lite läsning att ta tag med nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av elmacoo12:

Har du något något tips på en annan lur för om jag fattar rätt så funkar ju inte hd650 med fiio e10k ?

Skickades från m.sweclockers.com

E10K borde fungera fint med 650. Det finns massor med andra lurar än HD650, att det ska vara standardsvaret på en sådan fråga som du ställer gör mig ganska trött faktiskt. Inte för att dom inte är bra om man gillar en avslappnad lur MEN det finns alternativ, hur många som helst.

HD598/HD558
Fostex T20/T40/T50 RP MK3
audio technica AD 500/700/900X
Fidelio X2
Beyerdynamic DT150/880
AKG k612 k702 Q701 eller min favorit K240mk2
AKG k550 ( fynd för 999kr )
AKG k182
Sony MDR100AAP

Där har du några alternativ till lurar som kan vara kul att ha som komplement till dina DT770 som inte är HD650. Det finns säkert fler som kan lägga till rekommendationer på den listan.

Så det jag menar är att det finns fler att välja på än HD650, det beror lite på vad du är ute efter och det behöver inte kosta speciellt mycket mer än 1-2k.

Smaken är som baken, det är frågan om vad du vill ha för smak

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

E10K borde fungera fint med 650. Det finns massor med andra lurar än HD650, att det ska vara standardsvaret på en sådan fråga som du ställer gör mig ganska trött faktiskt. Inte för att dom inte är bra om man gillar en avslappnad lur MEN det finns alternativ, hur många som helst.

HD598/HD558
Fostex T20/T40/T50 RP MK3
audio technica AD 500/700/900X
Fidelio X2
Beyerdynamic DT150/880
AKG k612 k702 Q701 eller min favorit K240mk2
AKG k550 ( fynd för 999kr )
AKG k182
Sony MDR100AAP

Där har du några alternativ till lurar som kan vara kul att ha som komplement till dina DT770 som inte är HD650. Det finns säkert fler som kan lägga till rekommendationer på den listan.

Så det jag menar är att det finns fler att välja på än HD650, det beror lite på vad du är ute efter och det behöver inte kosta speciellt mycket mer än 1-2k.

Smaken är som baken, det är frågan om vad du vill ha för smak

Tackar för att du tog dig tid nu har jag lite läsning och forskning att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha riktigt ljud och stabila drivrutiner så är det RME's ljudkort som gäller!

Permalänk
Mobileztore

@elmacoo12: Precis som de andra nämnde kan O2 + ODAC vara ett bra alternativ. Dock om du inte har ett par riktigt bra hörlurar, så tror jag inte att det kommer bidra till någon stor skillnad, och då räcker det mycket väl med en E10K.

Annars om du letar efter ett par bra over-ear hörlurar, så kan den här listan vara någonting: http://www.whathifi.com/best-buys/best-over-ear-headphones

För din budget så tror jag dessa kan vara någonting:

  • Grado SR325e

  • Sennheiser Momentum 2.0

  • B&W P7

  • Shure SRH1540

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Skrivet av PeterPan1:

@elmacoo12: Precis som de andra nämnde kan O2 + ODAC vara ett bra alternativ. Dock om du inte har ett par riktigt bra hörlurar, så tror jag inte att det kommer bidra till någon stor skillnad, och då räcker det mycket väl med en E10K.

Annars om du letar efter ett par bra over-ear hörlurar, så kan den här listan vara någonting: http://www.whathifi.com/best-buys/best-over-ear-headphones

För din budget så tror jag dessa kan vara någonting:

  • Grado SR325e

  • Sennheiser Momentum 2.0

  • B&W P7

  • Shure SRH1540

O2 + odac får ma inte tag i sverige va tänkte pröva dom och hd 650 borde väl bli bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det tror jag blir bra. O__O

Permalänk
Mobileztore

@elmacoo12:

Vad jag kan läsa från recensioner osv, borde de vara bra

Återkom gärna med ditt intryck av hörlurarna ihopkopplad med E10K.

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se