Auktionen för 700 MHz-bandet har inletts

Permalänk
Melding Plague

Auktionen för 700 MHz-bandet har inletts

PTS har öppnat upp för anbud i auktionen om 700 MHz-bandet, ett radiospektrum som kommer att användas både till nuvarande och nästa generations mobila nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man klocka upp sitt MHz-band för att öka prestandan? När får Sweclockers in sitt första exemplar av detta bandet för att testa, måntro?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan man klocka upp sitt MHz-band för att öka prestandan? När får Sweclockers in sitt första exemplar av detta bandet för att testa, måntro?

Vad finns för 5G enheter att testa? Inga telefoner, ännu?

Permalänk
Medlem

Synd att man inte är galen miljardär. Det vore trevligt att ha ett eget frekvensband, bara för en själv.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte radiotekniker på något vis, men det sammantagna intrycket jag fått av debatten kring auktionen, är att man troligtvis begår en misstag om man säljer ut delar av vårt bästa frekvensband till främmande intressen.
Högsta budet kan i princip komma från vilka intressenter som helst.
Polisen, FRA, militären mfl. har avrått PTS från att auktionera ut dessa frekvenser.
Tycker personligen att man kan låta staten behålla dessa frekvenser för samhällskritiska tjänster och kommunikation.

https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Nyheter_oc...

http://telekomidag.se/myndighetschefer-vill-stoppa-frekvensau...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu är jag inte radiotekniker på något vis, men det sammantagna intrycket jag fått av debatten kring auktionen, är att man troligtvis begår en misstag om man säljer ut delar av vårt bästa frekvensband till främmande intressen.
Högsta budet kan i princip komma från vilka intressenter som helst.
Polisen, FRA, militären mfl. har avrått PTS från att auktionera ut dessa frekvenser.
Tycker att personligen att man kan låta staten behålla dessa frekvenser för samhällskritiska tjänster och kommunikation.

https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Nyheter_oc...

http://telekomidag.se/myndighetschefer-vill-stoppa-frekvensau...

Instämmer. Men vi lever ju i den eviga fredens tid, och den osynliga handen gör allting bättre för alla.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Instämmer. Men vi lever ju i den eviga fredens tid, och den osynliga handen gör allting bättre för alla.

Så sant!
Det är därför vi närmar oss Nato osv. för att vi känner oss tryggare nu än på länge

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren:
Eller ställa krav som att köparen Måste göra en viss sak, av statens intresse, med frekvenserna.

Vilket de nu har, de måste göra trådlöst bredband/internet tillgängligt i områden som de frekvenserna når. Staten prioriterar bredband och infrastruktur runt internet med frekvenserna.

Permalänk
Medlem

låter intressant! bor ju i skogen nuförtiden på 2mbit /s adsl, ett obegränsat 4g eller bättre hade ju inte varit helt fel

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag kan inte begripa varför inte PTS tvingar aktörerna att samarbeta. Man ser hustak fulla med antenner för att alla skall ha sin egna utrustning.
PTS har i alla fall tvingat dem att enas om vissa master så att de inte bygger var sin mast jämte varandra. Det borde vara en smal sak att ge dem uppdrag att täcka in olika områden och sedan tillåta roaming mellan näten och låta operatörerna komma överens med varandra om en rimlig trafikkostnad. Det kommer i slutändan inte bli någon större kostnad utan det trafiken kommer ändå att kvittas mot varandra.
Detta skulle ge möjlighet för billigare kostnader för kunderna då det inte i samma utsträckning krävas multipla basstationer överallt. Jag blir tvungen att åka utomlands för att få tillgång till alla nät.

En kul passus, jag har Volvo on Call i min bil. För att detta skall fungera så behöver den ett fungerande konto och SIM-kort. Fick reda på att de har satt i ett danskt abonnemang med danskt SIM-kort. Jag frågade varför och fick det självklara svaret att de ville vara så säkra som möjligt på att den har täckning. (I fall jag krockar så illa att en airbag löser ut så ringer Volvo bilen, om de då inte får svar skickar de ambulans, polis och brandkår till platsen. GPS'en vet var bilen är)
Så med ett danskt abonnemang så kan Volvo on Call roama på alla näten i Sverige.

Det är dags att PTS tvingar aktörerna att sammarbeta och tillåta roaming även i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Jag kan inte begripa varför inte PTS tvingar aktörerna att samarbeta. Man ser hustak fulla med antenner för att alla skall ha sin egna utrustning.
PTS har i alla fall tvingat dem att enas om vissa master så att de inte bygger var sin mast jämte varandra. Det borde vara en smal sak att ge dem uppdrag att täcka in olika områden och sedan tillåta roaming mellan näten och låta operatörerna komma överens med varandra om en rimlig trafikkostnad. Det kommer i slutändan inte bli någon större kostnad utan det trafiken kommer ändå att kvittas mot varandra.
Detta skulle ge möjlighet för billigare kostnader för kunderna då det inte i samma utsträckning krävas multipla basstationer överallt. Jag blir tvungen att åka utomlands för att få tillgång till alla nät.

En kul passus, jag har Volvo on Call i min bil. För att detta skall fungera så behöver den ett fungerande konto och SIM-kort. Fick reda på att de har satt i ett danskt abonnemang med danskt SIM-kort. Jag frågade varför och fick det självklara svaret att de ville vara så säkra som möjligt på att den har täckning. (I fall jag krockar så illa att en airbag löser ut så ringer Volvo bilen, om de då inte får svar skickar de ambulans, polis och brandkår till platsen. GPS'en vet var bilen är)
Så med ett danskt abonnemang så kan Volvo on Call roama på alla näten i Sverige.

Det är dags att PTS tvingar aktörerna att sammarbeta och tillåta roaming även i Sverige.

Inte tänkt på detta tidigare. Håller helt med dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med. Det dumma med mobiltelefoni har alltid varit att två personer kan sitta bredvid varandra med två olika operatörer och den ena har full täckning och den andra ingen alls. Hade jag fått bestämma hade något statlig bolag ägt all infrastruktur och låtit operatörerna konkurrera inom näten som det är med bredband i stadsnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag kan inte begripa varför inte PTS tvingar aktörerna att samarbeta. Man ser hustak fulla med antenner för att alla skall ha sin egna utrustning.
PTS har i alla fall tvingat dem att enas om vissa master så att de inte bygger var sin mast jämte varandra. Det borde vara en smal sak att ge dem uppdrag att täcka in olika områden och sedan tillåta roaming mellan näten och låta operatörerna komma överens med varandra om en rimlig trafikkostnad. Det kommer i slutändan inte bli någon större kostnad utan det trafiken kommer ändå att kvittas mot varandra.
Detta skulle ge möjlighet för billigare kostnader för kunderna då det inte i samma utsträckning krävas multipla basstationer överallt. Jag blir tvungen att åka utomlands för att få tillgång till alla nät.

En kul passus, jag har Volvo on Call i min bil. För att detta skall fungera så behöver den ett fungerande konto och SIM-kort. Fick reda på att de har satt i ett danskt abonnemang med danskt SIM-kort. Jag frågade varför och fick det självklara svaret att de ville vara så säkra som möjligt på att den har täckning. (I fall jag krockar så illa att en airbag löser ut så ringer Volvo bilen, om de då inte får svar skickar de ambulans, polis och brandkår till platsen. GPS'en vet var bilen är)
Så med ett danskt abonnemang så kan Volvo on Call roama på alla näten i Sverige.

Det är dags att PTS tvingar aktörerna att sammarbeta och tillåta roaming även i Sverige.

Hade ingen aning om att det var så här. Låter hur dumt som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tycker att personligen att man kan låta staten behålla dessa frekvenser för samhällskritiska tjänster och kommunikation.

Nu är det väl tyvärr så att de främsta hotet mot Sverige kommer ifrån staten själv så ju mindre band de har för sin propaganda desto bättre är det.

Permalänk
Medlem

@arch:

Det heter konkurrens och är något bra.

Om alla enbart konkurrerade om priset och ingenting annat skulle det vara en rätt tråkig marknad. Då får ju inte konsumenterna bestämma vilken infrastruktur som de anser är bäst. Man vet ju aldrig riktigt när eller om staten kommer satsa på sagda infrastuktur.

Vi har tur i Sverige att staten har satsat på just fiber etc, men man vet aldrig om det kommer fortsätta eller om andra områden kommer prioriteras senare.

Men telekomföretag vet vi att de alltid kommer prioritera sin verksamhet framför annan. Just nu konkurrerar de om både pris, prestanda, och täckning. Beroende på hur bra ett företag är i konsumentens ögon kommer det att välja dem. Så enkelt är det.

50% av Sveriges BNP är redan offentlig verksamhet. Detta är en oerhört hög procentandel, och är inte hälsosamt för ett land. Vill inte att det ska bli ännu mer. Dessutom är staten inte alltid en god förvaltare, i just fallet fiber och bredband, har staten byggt infrastrukturen bra, men tänk då kanske lokal trafiken och tåg så kanske då ser att det inte alltid funkar lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Nu är det väl tyvärr så att de främsta hotet mot Sverige kommer ifrån staten själv så ju mindre band de har för sin propaganda desto bättre är det.

Du har till viss del rätt, men utländska aktörer hamnar inte så långt upp på "lita på"-listan heller.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arch:

Håller med. Det dumma med mobiltelefoni har alltid varit att två personer kan sitta bredvid varandra med två olika operatörer och den ena har full täckning och den andra ingen alls. Hade jag fått bestämma hade något statlig bolag ägt all infrastruktur och låtit operatörerna konkurrera inom näten som det är med bredband i stadsnät.

Väldigt bra idé faktiskt, dom största problemen med telefoni hade varit bortblåsta.

Permalänk
Skrivet av Skonky:

@arch:

Det heter konkurrens och är något bra.

Om alla enbart konkurrerade om priset och ingenting annat skulle det vara en rätt tråkig marknad. Då får ju inte konsumenterna bestämma vilken infrastruktur som de anser är bäst. Man vet ju aldrig riktigt när eller om staten kommer satsa på sagda infrastuktur.

Vi har tur i Sverige att staten har satsat på just fiber etc, men man vet aldrig om det kommer fortsätta eller om andra områden kommer prioriteras senare.

Men telekomföretag vet vi att de alltid kommer prioritera sin verksamhet framför annan. Just nu konkurrerar de om både pris, prestanda, och täckning. Beroende på hur bra ett företag är i konsumentens ögon kommer det att välja dem. Så enkelt är det.

50% av Sveriges BNP är redan offentlig verksamhet. Detta är en oerhört hög procentandel, och är inte hälsosamt för ett land. Vill inte att det ska bli ännu mer. Dessutom är staten inte alltid en god förvaltare, i just fallet fiber och bredband, har staten byggt infrastrukturen bra, men tänk då kanske lokal trafiken och tåg så kanske då ser att det inte alltid funkar lika bra.

Konkurrenterna är heller inge vidare. Se bara på Krösatåg. De köpte in begagnade vagnar som har problem med dörrarna vintertid, Öresundståg skryter om wifi ombord men har oftast dansk operatör vilket av någon anledning gör deras wifi på tåg i Sverige obrukbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Celebmir: Riktigt bra skrivet, helt sjukt att det är så. Sååå vad ska vi göra för att gå vidare med detta och påverka PTS? Särskilt nu när Internet är en mänsklig rättighet så borde det bli enkelt för alla att få tillgång till denna rättigheten.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad finns för 5G enheter att testa? Inga telefoner, ännu?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Nu är det väl tyvärr så att de främsta hotet mot Sverige kommer ifrån staten själv så ju mindre band de har för sin propaganda desto bättre är det.

Det främsta hotet mot Sverige kommer från alla svenskar som är rädda för att trampa på andras tår.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

@arch:

Det heter konkurrens och är något bra.

Om alla enbart konkurrerade om priset och ingenting annat skulle det vara en rätt tråkig marknad. Då får ju inte konsumenterna bestämma vilken infrastruktur som de anser är bäst. Man vet ju aldrig riktigt när eller om staten kommer satsa på sagda infrastuktur.

Vi har tur i Sverige att staten har satsat på just fiber etc, men man vet aldrig om det kommer fortsätta eller om andra områden kommer prioriteras senare.

Men telekomföretag vet vi att de alltid kommer prioritera sin verksamhet framför annan. Just nu konkurrerar de om både pris, prestanda, och täckning. Beroende på hur bra ett företag är i konsumentens ögon kommer det att välja dem. Så enkelt är det.

50% av Sveriges BNP är redan offentlig verksamhet. Detta är en oerhört hög procentandel, och är inte hälsosamt för ett land. Vill inte att det ska bli ännu mer. Dessutom är staten inte alltid en god förvaltare, i just fallet fiber och bredband, har staten byggt infrastrukturen bra, men tänk då kanske lokal trafiken och tåg så kanske då ser att det inte alltid funkar lika bra.

Konkurrens är bra i vissa sammanhang men inte alla. Jag undrar hur mycket folk som bor i glesbygd älskar konkurrensen, där vissa bredbandsleverantörer inte är så intresserade av att bygga något om staten inte är med och subventionerar. Eller ställen där Telia plockar ner master så det inte finns mobiltäckning alls längre. Svenska mjölkbönder älskar säkert konkurrensen som gjort att de försvinner i en rasande takt. Hur många jobb försvann från USA till Mexiko fem minuter efter att NAFTA skrivits på? Det är säkert roligare att gå på gatan i USA än att jobba i den fabrik som nu finns på andra sidan gränsen....

Det är enkelt att kasta uttryck som "fri marknad" och "konkurrens är bra för konsumenten" runt sig utan att sätta dem i ett sammanhang.

Marknaden kan sköta många saker men inte allt. Det folk måste förstå är att vinst är syftet och målet - enligt lag. När det inte längre finns någon vinst att hämta så lämnar man mer än gärna gamla fallfärdiga vindkraftverk eller infrastruktur för den delen bakom sig. Om folk som bor kvar blir utan dittan och dattan är det inte särskilt många som bryr sig om.

Försök inte inbilla någon att marknaden är mänsklighetens största uppfinning. Staten bör äga essentiell infrastruktur för att garantera kontinuitet och oberoende. Det är en demokratifråga också. Hur vettigt tror du det är om exempelvis all energi ägs av privata företag?

Så sent som igår slog FN fast att tillgång till internet är en grundläggande mänsklig rättighet, en tanke jag råkar dela i och med den decentralisering av information som internet har inneburit. Tillgång till internet är alltså också en demokratifråga. Men om vi ska följa den nyliberala tanken så är det inte så noga om vissa människor har rättigheter eller ej. Det är tydligen vinstintresset som ska avgöra vilka som har rättigheter.

Sen håller jag givetvis med om att staten inte är en särskilt bra förvaltare av det ena eller det andra, men vissa saker kan det vara värt att ta kostnaden för.

Är medveten om att inlägget blir lite raljant men förhoppningsvis så går det att förstå att vissa koncept inte alltid är lika soliga som de målas upp till att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag kan inte begripa varför inte PTS tvingar aktörerna att samarbeta. Man ser hustak fulla med antenner för att alla skall ha sin egna utrustning.
PTS har i alla fall tvingat dem att enas om vissa master så att de inte bygger var sin mast jämte varandra. Det borde vara en smal sak att ge dem uppdrag att täcka in olika områden och sedan tillåta roaming mellan näten och låta operatörerna komma överens med varandra om en rimlig trafikkostnad. Det kommer i slutändan inte bli någon större kostnad utan det trafiken kommer ändå att kvittas mot varandra.
Detta skulle ge möjlighet för billigare kostnader för kunderna då det inte i samma utsträckning krävas multipla basstationer överallt. Jag blir tvungen att åka utomlands för att få tillgång till alla nät.

En kul passus, jag har Volvo on Call i min bil. För att detta skall fungera så behöver den ett fungerande konto och SIM-kort. Fick reda på att de har satt i ett danskt abonnemang med danskt SIM-kort. Jag frågade varför och fick det självklara svaret att de ville vara så säkra som möjligt på att den har täckning. (I fall jag krockar så illa att en airbag löser ut så ringer Volvo bilen, om de då inte får svar skickar de ambulans, polis och brandkår till platsen. GPS'en vet var bilen är)
Så med ett danskt abonnemang så kan Volvo on Call roama på alla näten i Sverige.

Det är dags att PTS tvingar aktörerna att sammarbeta och tillåta roaming även i Sverige.

Gissar att det beror på att man vill bibehålla konkurrens. Vid för mycket samarbete mellan olika aktörer så blir det säkert lätt en kartellbildning. Eller så har det politiska motiv, staten ska inte kontrollera för mycket där ekonomiska företag kan styra.
Det här är bara gissningar. Men jag skulle själv vilja ha det som du föreslår.

EDIT: Såg nu att diskussionen gått vidare.

Permalänk
Medlem

Jaha, dags att köpa ett ytterligare spärrfilter till stugans tv-antenn då.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag kan inte begripa varför inte PTS tvingar aktörerna att samarbeta. Man ser hustak fulla med antenner för att alla skall ha sin egna utrustning.
PTS har i alla fall tvingat dem att enas om vissa master så att de inte bygger var sin mast jämte varandra. Det borde vara en smal sak att ge dem uppdrag att täcka in olika områden och sedan tillåta roaming mellan näten och låta operatörerna komma överens med varandra om en rimlig trafikkostnad. Det kommer i slutändan inte bli någon större kostnad utan det trafiken kommer ändå att kvittas mot varandra.
Detta skulle ge möjlighet för billigare kostnader för kunderna då det inte i samma utsträckning krävas multipla basstationer överallt. Jag blir tvungen att åka utomlands för att få tillgång till alla nät.

En kul passus, jag har Volvo on Call i min bil. För att detta skall fungera så behöver den ett fungerande konto och SIM-kort. Fick reda på att de har satt i ett danskt abonnemang med danskt SIM-kort. Jag frågade varför och fick det självklara svaret att de ville vara så säkra som möjligt på att den har täckning. (I fall jag krockar så illa att en airbag löser ut så ringer Volvo bilen, om de då inte får svar skickar de ambulans, polis och brandkår till platsen. GPS'en vet var bilen är)
Så med ett danskt abonnemang så kan Volvo on Call roama på alla näten i Sverige.

Det är dags att PTS tvingar aktörerna att sammarbeta och tillåta roaming även i Sverige.

Är du medveten om att det finns mängder av samarbeten likt de du beskriver mellan operatörerna?
Allt det du beskriver finns redan idag mer eller mindre (utom gratis roaming kanske?), även om det inte är påtvingat av PTS. Läs lite om 3Gis, Svenska UMTS Nät AB (SUNAB), Net4Mobility AB.

Och det finns också fördelar med att inte dela antennsystem, läs om "intermodulation" eller "passive intermodulation" som oundvikligen blir ett stort problem när alla ska samsas i samma antenn. Och hade det varit statligt fortfarande och det bara fanns 1 operatör & nät att välja på, kanske det fortfarande hade kostat 20KR/MB?

http://www.net4mobility.com/
http://www.svenskaumts.se/
http://www.3gis.net/

Personligen tycker jag det är spännande med nya frekvensband! Undrar vad det blir av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Konkurrenterna är heller inge vidare. Se bara på Krösatåg. De köpte in begagnade vagnar som har problem med dörrarna vintertid, Öresundståg skryter om wifi ombord men har oftast dansk operatör vilket av någon anledning gör deras wifi på tåg i Sverige obrukbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara sant, men jag syftade mer på hur staten sköter underhållet av själva järnvägarna. Inga större satsningar där inte på väldigt länge. Då tror jag faktiskt att i privat ägo hade det varit bättre (men inte helt säkert), och då hade det inte varit på skattebetalarnas bekostnad utan på dem som använder tågen.

Skrivet av arch:

Konkurrens är bra i vissa sammanhang men inte alla. Jag undrar hur mycket folk som bor i glesbygd älskar konkurrensen, där vissa bredbandsleverantörer inte är så intresserade av att bygga något om staten inte är med och subventionerar. Eller ställen där Telia plockar ner master så det inte finns mobiltäckning alls längre. Svenska mjölkbönder älskar säkert konkurrensen som gjort att de försvinner i en rasande takt. Hur många jobb försvann från USA till Mexiko fem minuter efter att NAFTA skrivits på? Det är säkert roligare att gå på gatan i USA än att jobba i den fabrik som nu finns på andra sidan gränsen....

Det är enkelt att kasta uttryck som "fri marknad" och "konkurrens är bra för konsumenten" runt sig utan att sätta dem i ett sammanhang.

Marknaden kan sköta många saker men inte allt. Det folk måste förstå är att vinst är syftet och målet - enligt lag. När det inte längre finns någon vinst att hämta så lämnar man mer än gärna gamla fallfärdiga vindkraftverk eller infrastruktur för den delen bakom sig. Om folk som bor kvar blir utan dittan och dattan är det inte särskilt många som bryr sig om.

Försök inte inbilla någon att marknaden är mänsklighetens största uppfinning. Staten bör äga essentiell infrastruktur för att garantera kontinuitet och oberoende. Det är en demokratifråga också. Hur vettigt tror du det är om exempelvis all energi ägs av privata företag?

Så sent som igår slog FN fast att tillgång till internet är en grundläggande mänsklig rättighet, en tanke jag råkar dela i och med den decentralisering av information som internet har inneburit. Tillgång till internet är alltså också en demokratifråga. Men om vi ska följa den nyliberala tanken så är det inte så noga om vissa människor har rättigheter eller ej. Det är tydligen vinstintresset som ska avgöra vilka som har rättigheter.

Sen håller jag givetvis med om att staten inte är en särskilt bra förvaltare av det ena eller det andra, men vissa saker kan det vara värt att ta kostnaden för.

Är medveten om att inlägget blir lite raljant men förhoppningsvis så går det att förstå att vissa koncept inte alltid är lika soliga som de målas upp till att vara.

Du har många goda poänger. Jag håller med om att staten absolut ska ta ansvar för viss essentiell infrastruktur. Min poäng som du också höll med om var att i många fall är staten inte en bra förvaltare, och att säga att det skulle vara bättre om staten ägde det är helt enkelt inte sant. Det beror helt på vad politikerna i nuläget anser är viktigt. Vilket inte är konstant, utan varierar kraftigt från år till år. Det är inte alltid de bryr sig om att infrastrukturen ska fungera kontinuerligt, vilket absolut skulle vara optimalt i en utopi.

Konkurrens är alltid bra. I de fall som du syftar på är ju faktiskt inte konkurrensens problem, utan om att de kanske helt enkelt inte finns någon poäng för ett företag att bygga upp infrastuktur i ett område där det inte finns tillräckligt många människor som kommer att uttnytja den. Lite som att bygga en pool mitt i skogen i norrland där väldigt få faktiskt skulle utnyttja den. Sen kan man argumentera för att de stackars människorna som själva valt att bosätta sig på den orten absolut måste ha internet och att staten ska då se till att dessa människor som frivilligt bosatt sig där ska få det som de vill ha. Jag anser inte det.

Angående FN's tillkännagivande om att tillgång till internet är en mänslig rättighet är som jag förstått det som riktat mot länder som Kina, och Turkiet etc som begränsar internet tillgången till folket i allmänhet rätt godtyckligt. Turkiet när missnöje eller "farlig" information kan spridas på nätet och sociala medier väljer man att stänga ner internet i lander tills det har stabiliserat sig. Det handlar inte om att staten eller företag ska se till att varje individ i ett land ska ha tillgång till internet där den befinner sig. Nu läste jag inte igenom hela uttalandet, utan bara delar av det. Men det är stor skillnad på att varje individ har rätt till åtkomst till internet, och att ett land/regering inte ska begränsa internetåtkomsten för folket.

Tror inte att det skulle vara ett särskilt stort problem om privata företag ägde all energi, tror att de skulle vara bättre förvaltare än staten har varit som styrs av politiska agendor. Kärnkraften har förstörts i Sverige på grund av idioter till politiker. Där har de privata aktörerna inte sabbat nått vad jag vet om. Sen har de alla inte helt ägda av privata företag. Sen finns det absolut exempel på privata företag som har agerat som skitstövlar, men om det finns konkurrens kan folk då välja ett företag som de anser är bättre. När staten har monopol, eller ett företag har monopol på saker och ting som det oftast blir orättvist och folk riskerar att råka illa ut. Enligt mig.

Och nej, jag tror inte att marknaden är magisk, eller människans största uppfinning. Men klåfingriga politiker är oftast inte bra förvaltare, och där är oftast företag bättre på att förvalta saker på grund av att om det finns konkurrens kan folk välj abort dem och välja ett bättre företag/tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu är jag inte radiotekniker på något vis, men det sammantagna intrycket jag fått av debatten kring auktionen, är att man troligtvis begår en misstag om man säljer ut delar av vårt bästa frekvensband till främmande intressen.
Högsta budet kan i princip komma från vilka intressenter som helst.
Polisen, FRA, militären mfl. har avrått PTS från att auktionera ut dessa frekvenser.
Tycker personligen att man kan låta staten behålla dessa frekvenser för samhällskritiska tjänster och kommunikation.

https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Nyheter_oc...

http://telekomidag.se/myndighetschefer-vill-stoppa-frekvensau...

Tror bara Telia och eventuellt Telenor har råd och är intresserade av de där 2x20 med de extra kraven om att täta vita hål för mobilt bredband. 3 och tele2 lär vara fullkomligt ointreserade att investera i sådan glesbygd och har en mer svårt att se ngn ny aktör ge sig på detta.

Detta kan blir bra om inte Telia sjablar bort sig som dem gjorde med 4g ansökan och fick krypa till korset för att sammarbeta med Tele2/Comviq

De andra 2 licenserna lär gå till Tele2 och 3 det behöver man inte vara ngn raketforskare för att förstå, det enda scenario som kan dyka upp är om ngn av de 4 nämnda aktörer kan vara uppköpningsbara då kan ngn annan alternativ dyka på en liscens för att sedan köpa upp den som blir utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tror bara Telia och eventuellt Telenor har råd och är intresserade av de där 2x20 med de extra kraven om att täta vita hål för mobilt bredband. 3 och tele2 lär vara fullkomligt ointreserade att investera i sådan glesbygd och har en mer svårt att se ngn ny aktör ge sig på detta.

Detta kan blir bra om inte Telia sjablar bort sig som dem gjorde med 4g ansökan och fick krypa till korset för att sammarbeta med Tele2/Comviq

De andra 2 licenserna lär gå till Tele2 och 3 det behöver man inte vara ngn raketforskare för att förstå, det enda scenario som kan dyka upp är om ngn av de 4 nämnda aktörer kan vara uppköpningsbara då kan ngn annan alternativ dyka på en liscens för att sedan köpa upp den som blir utan.

Telia samarbetar med Tele2 i sitt 3G nät (sedan typ 2001), inte 4G, det är Telenor som gör det och då även i 2G. Och det handlade nog inte om att "krypa till korset" där heller (som i 3G-fallet kanske), jag tror snarare det fanns ekonomiska fördelar.
Sen tror jag inte det kommar vara så "solklart" som du beskriver det. Historiskt har det inte varit så, men det ska helt klart bli intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Telia samarbetar med Tele2 i sitt 3G nät (sedan typ 2001), inte 4G, det är Telenor som gör det och då även i 2G. Och det handlade nog inte om att "krypa till korset" där heller (som i 3G-fallet kanske), jag tror snarare det fanns ekonomiska fördelar.
Sen tror jag inte det kommar vara så "solklart" som du beskriver det. Historiskt har det inte varit så, men det ska helt klart bli intressant

Du kan ha rätt med hur sammarbetena såg ut, faktum kvarstår telia flunkade med sin 4g licens och fick ingen, de fick glida med in på tele2's om de sedan körde med telonor i stället låter jag vara osagt, men så gick det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Du kan ha rätt med hur sammarbetena såg ut, faktum kvarstår telia flunkade med sin 4g licens och fick ingen, de fick glida med in på tele2's om de sedan körde med telonor i stället låter jag vara osagt, men så gick det till.

Det du beskriver låter exakt som vad som hände med 3G för 15 år sedan.
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2000/UMTS-beslu...
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2571735.ece

Telia fick 4G licenser, utan att blanda in Tele2.
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2008/Spektrumau...