Permalänk
Medlem

Får ström i mig av alla USB kontakter!

Jag byggde ihop ett nytt system för typ 3 månader sen.

MSI Z170A GAMING M7

Intel Core i7-6700K Skylake

HyperX Fury 2666MHz 32GB (4x8GB)

Samsung 850 EVO 500GB SSD

Corsair H80i GT Hydro Series CPU Kylare

Corsair HX1000i 1000W Platinum

MSI 970 4gb

Problemet är detta:
Alla usb portar ger mig stötar.
Så kommer jag åt höljet när jag stoppar i en USB kontakt så får jag ström i mig.
Kommer jag åt kontakten till laddkabeln till mitt Astro A50, så får jag ström i mig.
Sätter jag en förlängningskabel mellan Astro sladden och usb porten, så får jag ström i mig om jag nuddar höljet på skarven.

Jag har inte datorn inkopplat i ett jordat uttag.

Vad beror allt detta på?
Hade inte samma problem med förra datorn, och det var samma uttag.
Jag har en grendosa med jordfelsbrytare och snabb säkring.

Är något fel på typ nätagg eller något sådant?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen är alla metalldelar i "höljet" (även i usbkontakten) anslutna mot lådans jord och eftersom du inte har skyddsjord från vägguttaget så ligger halva nätspänningen i lådan via en spänningsdelning via kondensatorerna i nätfiltret, så här kan de se ut >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen är alla metalldelar i "höljet" (även i usbkontakten) anslutna mot lådans jord och eftersom du inte har skyddsjord från vägguttaget så ligger halva nätspänningen i lådan via en spänningsdelning via kondensatorerna i nätfiltret, så här kan de se ut >
https://media.conrad.com/medias/global/ce/5000_5999/5100/5150/5150/515051_SZ_00_FB.EPS_1000.jpg

Mkey.
Det säger mig noll.
Hur löser jag det?
Hade inte några problem med förra datorn, på samma uttag.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Varför har du ojordade uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blofeld: För att alla hus inte bara har jordade uttag utan det finns många äldre som har en massa ojordade uttag kvar.

Men visst leta upp något jordat uttag och testa och se om problemet finns kvar .
Annars kan det vara någon skruv som nätaggregatet sitter fast med som kan ligga emot någon komponent inuti, testa att skruva ur dem en och en och se om problemet finns kvar.
I värsta fall kan det ju vara något fabrikationsfel någon stans.

Permalänk
Medlem

@Blofeld: Ganska enkelt egentligen det sattes inte in jordade uttag när de drog elen där han har datorn. Extremt onödig fråga som inte leder till någon lösning fundera lite nästa gång istället

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zOlid:

Mkey.
Det säger mig noll.
Hur löser jag det?
Hade inte några problem med förra datorn, på samma uttag.

Skrivet av Blofeld:

Varför har du ojordade uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa är att dra om elen, kraven på att allt ska vara jordat och att man ska ha jordfelsbrytare kom 1995 så i nya bostäder är det inget problem.
Det finns ingen enkel/billig lösning på problemet som är bra utan alla åtgärder man kan göra för att undvika de symptom problemet orsakar förutom att fixa elsystemet i huset innebär lägre elsäkerhet än det redan är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

@Blofeld: Ganska enkelt egentligen det sattes inte in jordade uttag när de drog elen där han har datorn. Extremt onödig fråga som inte leder till någon lösning fundera lite nästa gång istället

Om du nu tycker det är så extremt onödigt, varför svarade du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som mrgaffe redan nämnt beror det säkert på nätfiltret som ger ut halva fasspänningen över jord.

Lite osäker på hur en portabel jfb fungerar, men borde den inte känna av N och potentialutjämna PE mot det?

I vilket fall; Prova vänd stickproppen, både där datorn ansluts i grenuttaget och där grenuttaget ansluter i väggen. Men prova en i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Som mrgaffe redan nämnt beror det säkert på nätfiltret som ger ut halva fasspänningen över jord.

Lite osäker på hur en portabel jfb fungerar, men borde den inte känna av N och potentialutjämna PE mot det?

I vilket fall; Prova vänd stickproppen, både där datorn ansluts i grenuttaget och där grenuttaget ansluter i väggen. Men prova en i taget.

Ska prova det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Som mrgaffe redan nämnt beror det säkert på nätfiltret som ger ut halva fasspänningen över jord.

Lite osäker på hur en portabel jfb fungerar, men borde den inte känna av N och potentialutjämna PE mot det?

I vilket fall; Prova vänd stickproppen, både där datorn ansluts i grenuttaget och där grenuttaget ansluter i väggen. Men prova en i taget.

Jordfelsbrytaren bryter strömmen om mer än 30 mA leds ut på fel sätt ur kretsen, strömmen ska ju gå mellan fas och nolla eller mellan faserna och inte ta nån annan väg, vid ett elfel kan den ju tex gå via en människa till jord och då bryts kretsen vid max 30 mA felström, människan tål ungefär 30mA innan det börjar bli livsfarligt och det uppstår alltid lite strömmar pga induktans och kapacitans i elnäten så även om JFB löser vid 30mA så kanske det redan går 15mA "i svinn" i elsystemet, det blir tex magnetfält som ger förluster i en spis. Man riskerar alltså för det mesta inte att få 30mA genom kroppen utan i praktiken handlar det om kanske 15mA i marginal för ett verkligt fel innan JFB löser ut
Potentialutjämning är däremot inget JFB håller på med, den mäter in och utström i en krets och bryter om det skiljer mer än 30mA

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jordfelsbrytaren bryter strömmen om mer än 30 mA leds ut på fel sätt ur kretsen, strömmen ska ju gå mellan fas och nolla eller mellan faserna och inte ta nån annan väg, vid ett elfel kan den ju tex gå via en människa till jord och då bryts kretsen vid max 30 mA felström, människan tål ungefär 30mA innan det börjar bli livsfarligt och det uppstår alltid lite strömmar pga induktans och kapacitans i elnäten så även om JFB löser vid 30mA så kanske det redan går 15mA "i svinn" i elsystemet, det blir tex magnetfält som ger förluster i en spis. Man riskerar alltså för det mesta inte att få 30mA genom kroppen utan i praktiken handlar det om kanske 15mA i marginal för ett verkligt fel innan JFB löser ut
Potentialutjämning är däremot inget JFB håller på med, den mäter in och utström i en krets och bryter om det skiljer mer än 30mA

Hur en jfb fungerar har jag koll på. Däremot tänkte jag att eftersom han har ojordade uttag och en portabel jordfelsbrytare kanske en "lokal jord" tillverkas för att få jordade uttag efter jfb, för att kunna bryta om till exempel chassit blir strömförande (annars blir chassit flytande och jfb löser först när t ex någon tar tag i chassit). Eller hela hans jordfelsbrytare kanske är ojordad? Bara en tanke jag hade, jag vet som sagt inte hur just portabla fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Hur en jfb fungerar har jag koll på. Däremot tänkte jag att eftersom han har ojordade uttag och en portabel jordfelsbrytare kanske en "lokal jord" tillverkas för att få jordade uttag efter jfb, för att kunna bryta om till exempel chassit blir strömförande (annars blir chassit flytande och jfb löser först när t ex någon tar tag i chassit). Eller hela hans jordfelsbrytare kanske är ojordad? Bara en tanke jag hade, jag vet som sagt inte hur just portabla fungerar.

En portabel jobbar efter samma princip som en fast, de mäter strömmen i fas och nolla och om den skiljer så bryter de och en jordfelsbrytare behöver inte ha skyddsjord för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En portabel jobbar efter samma princip som en fast, de mäter strömmen i fas och nolla och om den skiljer så bryter de och en jordfelsbrytare behöver inte ha skyddsjord för att fungera.

Precis, men kan inkommande N betraktas som PEN och efter JFB görs separering till N och PE? Just för att få PE på samma potential som N och i trådskaparens fall undvika en flytande PE (som han får stötar av). Hänger du inte med på vad jag menar så kika på fyrledarsystem kontra femledarsystem så förstår du säkert vad jag menar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Precis, men kan inkommande N betraktas som PEN och efter JFB görs separering till N och PE? Just för att få PE på samma potential som N och i trådskaparens fall undvika en flytande PE (som han får stötar av). Hänger du inte med på vad jag menar så kika på fyrledarsystem kontra femledarsystem så förstår du säkert vad jag menar.

Du får inte använda PEN till nått som inte är fast anslutet och du får inte heller skapa en ny PEN om den tidigare delats, det kan skapa stora säkerhetsrisker att göra det så det är totalt förbjudet, egentligen är det på tiden att man förbjuder PEN och krävde att det alltid ska vara separata ledare för skyddsjord och återledare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.