Permalänk
Medlem

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS

Hejsan, jag är inte så insatt när det kommer till skärmar.

Just nu har jag kopplat in den med en HDMI kabel eftersom den verkar inte ha VGA som min andra har. Finns nån DP kabel som ingick men kan inte montera den till datorn måste säkert köpa något då.

Grejen är den att jag vill få upp skärmen till 144hz som just nu är den på 60 hz och vill inte gå över det.

Kollat i manualen och försökt överklocka den till 165hz osv men den är kvar på 60 hz.

Hur ska jag göra?
MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort skall ha portar för Displayport, så du missar nog något på baksidan

Lite osäker, men tror inte du kommer till 144hz i den upplösningen om du använder äldre hdmi sladdar, eller om det är så att det inte får med hdmi alls.

Förslagsvis försöker du kolla om du verkligen inte kan koppla in Displayporten.

Permalänk
Bildexpert 📺

Displayport är det som gäller för den här skärmen. HDMI-anslutningen är strypt till 60 Hz och mest en bekvämlighetsdetalj ifall man har ytterligare en källa, en bärbar eller liknande man också vill koppla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbane:

Ditt grafikkort skall ha portar för Displayport, så du missar nog något på baksidan

Lite osäker, men tror inte du kommer till 144hz i den upplösningen om du använder äldre hdmi sladdar, eller om det är så att det inte får med hdmi alls.

Förslagsvis försöker du kolla om du verkligen inte kan koppla in Displayporten.

För att lyckas få in sladden i datorn måste jag ha en Adapter som jag har till min hdmi sladd just nu, den har jag inte hemma.

Displayport sladden kan jag omöjligt koppla in i grafikortet om jag inte har en adapter.
Missar jag något
MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

En sådan här sladd du fick med?

Den skall ju då kunna gå in i ditt grafikkort (GTX 980ti?)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Daniboy: Ditt 980Ti har definitivt en Displayport-utgång. Är det någon tvekan, länka in exakt modell eller ta en bild på baksidan.

HDMI ska du inte blanda in med den här skärmen, annat än som extraanslutning.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Daniboy: Av dina poster att döma låter det som att du kör via anslutningarna på Z97-moderkortet? Dvs att ditt Geforce 980Ti gör absolut ingenting mer än att dra lite ström.

Du kanske har en "dold" prestandaförbättring på faktor 10x som lurar där inne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Daniboy: Av dina poster att döma låter det som att du kör via anslutningarna på Z97-moderkortet? Dvs att ditt Geforce 980Ti gör absolut ingenting mer än att dra lite ström.

Du kanske har en "dold" prestandaförbättring på faktor 10x som lurar där inne?

Det var så att mina dp anslutningar på mitt 980ti fortfarande hade en liten plastbit som gömde dom, trodde först det var något från moderkortet. Kopplat in DP anslutning fick 144hz omgående utan problem!

Mäktig skärm.
MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm