Dags att skaffa sig en NAS!

Permalänk
Expertgissare

Dags att skaffa sig en NAS!

Hej alla!
Nu har jag äntligen tänkt ta tag i att skaffa mig en NAS, har velat fram och tillbaka på olika lösningar, som tex.. Köpa en färdig (typ Synology DS216j), bygga en egen från nya delar eller köpa en begagnad dator på typ blocket.
Vill helst komma undan så billigt så möjligt men tänker inte vara dumsnål, hårddiskar jag tänkt använda är 2 stycken WD Red Soho Nas på 4TB i RAID.
Det jag kommer att använda NAS'en till är att, lagra mina och sambons bilder i huvudsyfte, och sedan ha lite film och serier att spela upp med HTPC'n.

Så då är den stora frågan, köpa färdig, köpa nya delar och bygga själv eller köpa någon begagnad burk och bygga med?
Har hittat en begagnad Dell Precision T350 med Intel Xeon X5650 och 12 GB DDR3 för 3000 som jag i så fall ska försöka pruta ner, den har några år på nacken men kanske fungerar bra som NAS?

Mvh
Edvin

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Vila i frid

Skillnaden mellan en köpe-NAS som t.ex. DS216j är att den bara drar 14 watt vid full drift jämfört med ca 200 watt på tomgång för Dell'en. Båda två kan maxa ett Gigabit-snöre. Webhallen verkar vara billigast på Synologyn.

Permalänk

Kan vara värt att tänka på om du ska köra transcoding (emby, plex) nån gång så kommer inte NAS att klara av att göra det.
Bor du i lägenhet så skulle jag rekommendera NAS då en server låter en hel del samt generar värme.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Kan vara värt att tänka på om du ska köra transcoding (emby, plex) nån gång så kommer inte NAS att klara av att göra det.
Bor du i lägenhet så skulle jag rekommendera NAS då en server låter en hel del samt generar värme.

Beror på vilken NAS du köper. Jag har en DS415+ och den är klarar 1080p* (*May struggle with some high bitrate HD media)
Plex NAS Compatibility vilket stämmer helt och hållet.

Själv är jag grymt nöjd med med DS415+ som har 3st WD Red 6TB diskar, vilket gör att jag har en plats ledig för ytterligare 6 TB.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Beror på vilken NAS du köper. Jag har en DS415+ och den är klarar 1080p* (*May struggle with some high bitrate HD media)
Plex NAS Compatibility vilket stämmer helt och hållet.

Själv är jag grymt nöjd med med DS415+ som har 3st WD Red 6TB diskar, vilket gör att jag har en plats ledig för ytterligare 6 TB.

Om han ska köpa en NAS för 5k kan han lika gärna köpa en micro server för att få ut mer för pengarna. Men verkar som om de börjar klara transcoding, dock inte de billiga antar jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Om du tycker om att pilla själv med grejer och har lite linux-vana så skulle jag rekommendera att du köper något valfritt lämpligt mini-ITX-kort med integrerad processor (AMD har ett antal olika lämpliga varianter i detta segment) och kör den linux-smak du är mest komfortabel med, eller debian om du aldrig gjort det förut. Jag körde på hårdvaruvalet ovan för 4-5 år sedan när det var dags för mig och det jag ångrar idag är att jag valde att köra på FreeNAS som OS vilket blir väldigt begränsande när man vill börja lägga in lite funktionalitet i lådan (typ inbyggd Torrent-klient, streamingserver, etc). I princip alla tjänster man vill ha finns i FreeNAS, men oftast bara en av varje (och Transmission som erbjuds som torrent-klient är den sämsta skit som någonsin skrivits, finns absolut noll profilhantering, det mest avancerade den kan göra är att strypa hastigheten i båda riktningar och auto-ladda torrents från en angiven mapp).
Om du däremot är en "apple-människa" som vill att allting bara ska fungera automagiskt åt dig "out-of-the-box" och inte är så kinkig med hur det funkar, så är FreeNAS eller de Synology-varianter som finns säkerligen ett bra val!

Permalänk

Bygg själv!
Ett billigt Intel J1900 kort + 4-8GB DDR3 So-dimm kostar inte mycket över tusenlappen. Lägg till ett billigt eller hittat chassi så har du en tyst och tillräckligt potent maskin. Tryck in Debian och du har ett NAS som drar lite ström och låter ingenting som du kan lägga in alla funktioner du vill.

Permalänk
Medlem

Som AtreX ovan skriver så skulle jag absolut rekommendera en egen server baserad på Linux, men inte FreeNAS utan Unraid ska du köra. Det är mycket lättare och mycket bättre!
Jag körde FreeNAS för 1,5 år sedan men har sedan dess gått över till Unraid och är otroligt nöjd!

Visst kan man klara sig med en NAS om man bara föredrar nätverkslagringen, men en server är så mycket mer än bara lagring, själva lagringen är ju den lilla delen.

Jag använder min server till delvis ett helautomatiserat mediaserversystem, som gör att jag går in på min egna hemsida, skriver in vilken film jag vill ha och vips så laddas den ned automatiskt, döps om och sedan läggs in i Plex. Då känner Plex av automatiskt att filmen lags in och så kan jag kolla på filmen var jag än befinner mig, i mobilen, plattan eller TV:n. Bara detta är förhållandevis enkelt att fixa själv utan några tidigare kunskaper! Finns viljan så finns kunskapen! Och det är så otroligt värt att ha det gjort.

Dessutom så kör en omvänd proxyanslutning till min Unraid server vilket gör att jag kan ha den öppen mot internet hela tiden men bara ha en enda port öppen och ändå komma åt både Minecraft-server, Plex, CSGO-servern, hemsida och hemautomationen. Allt administreras av servern. Jag har inte ens någon direkt monsterhårdvara i servern, jag tog bara mina 5 år gamla komponenter i min förra speldator och byggde en ny mITX speldator. Nästa steg blir att uppgradera min Server igen med Xeon-processor samt 2 bra grafikkort. På så sätt kan man gömma Spelservern i garderoben och sedan strömma spel från Servern till en desktop-klient som kan ta emot och visa spelet på en skärm eller TV, både kraftfullt och elegant. Som även linustechtips gör i några av sina senare klipp. T.ex 10 Gamers 1 PC. Om du inte sett det så är det helt klart värt att kolla in.

Lycka till

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Expertgissare

Oj här small det till med svar, tack alla som svarat hittills
Lutar mest åt att bygga en själv med nya delar, då jag gärna pillar med allt själv, Linux är jag väl över klassen noob men helt klar ingen expert.
Skulle behöva något som inte tog så mycket platts, bor i lägenhet där utrymmet börjar ta slut och sambon tycker inte om iden att montera något i taket

Någon som har något tips på komponenter, och framförallt ett smidigt litet chassi? Gör inget om det bara rymmer två diskar, och behöver inte vara något kraftpaket, har HTPC´n för att spela upp filmer/serier bara den kommer åt dom

Mvh
Edvin

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

En möjlighet som nu finns är att använda Synology's eller QNAP's OS. Vilken man nu föredrar. Då får man tillgång till alla deras färdiga appar.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Perfekt nas/server för en lägenhet. Riktigt bra pris med bra uppgraderingsmöjligheter. Går att trycka in 16gb ram och en xeon processor när/om du behöver mer kraft. Köpt en sådan själv.

Freenas är ett kompetent Nas mjukvara. Rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Som AtreX ovan skriver så skulle jag absolut rekommendera en egen server baserad på Linux, men inte FreeNAS utan Unraid ska du köra. Det är mycket lättare och mycket bättre!
Jag körde FreeNAS för 1,5 år sedan men har sedan dess gått över till Unraid och är otroligt nöjd!

Visst kan man klara sig med en NAS om man bara föredrar nätverkslagringen, men en server är så mycket mer än bara lagring, själva lagringen är ju den lilla delen.

Jag använder min server till delvis ett helautomatiserat mediaserversystem, som gör att jag går in på min egna hemsida, skriver in vilken film jag vill ha och vips så laddas den ned automatiskt, döps om och sedan läggs in i Plex. Då känner Plex av automatiskt att filmen lags in och så kan jag kolla på filmen var jag än befinner mig, i mobilen, plattan eller TV:n. Bara detta är förhållandevis enkelt att fixa själv utan några tidigare kunskaper! Finns viljan så finns kunskapen! Och det är så otroligt värt att ha det gjort.

Dessutom så kör en omvänd proxyanslutning till min Unraid server vilket gör att jag kan ha den öppen mot internet hela tiden men bara ha en enda port öppen och ändå komma åt både Minecraft-server, Plex, CSGO-servern, hemsida och hemautomationen. Allt administreras av servern. Jag har inte ens någon direkt monsterhårdvara i servern, jag tog bara mina 5 år gamla komponenter i min förra speldator och byggde en ny mITX speldator. Nästa steg blir att uppgradera min Server igen med Xeon-processor samt 2 bra grafikkort. På så sätt kan man gömma Spelservern i garderoben och sedan strömma spel från Servern till en desktop-klient som kan ta emot och visa spelet på en skärm eller TV, både kraftfullt och elegant. Som även linustechtips gör i några av sina senare klipp. T.ex 10 Gamers 1 PC. Om du inte sett det så är det helt klart värt att kolla in.

Lycka till

Går ej att skicka meddelande i mobilen så frågar dig här så lär sig kanske någon annan också. Har själv deluge med webclient så kopierar länken till torrenten så laddas det ner och läggs in i plex automatiskt. Hur funkar ditt system? Och varför döpa om filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Som AtreX ovan skriver så skulle jag absolut rekommendera en egen server baserad på Linux, men inte FreeNAS utan Unraid ska du köra. Det är mycket lättare och mycket bättre!
Jag körde FreeNAS för 1,5 år sedan men har sedan dess gått över till Unraid och är otroligt nöjd!

Visst kan man klara sig med en NAS om man bara föredrar nätverkslagringen, men en server är så mycket mer än bara lagring, själva lagringen är ju den lilla delen.

Jag använder min server till delvis ett helautomatiserat mediaserversystem, som gör att jag går in på min egna hemsida, skriver in vilken film jag vill ha och vips så laddas den ned automatiskt, döps om och sedan läggs in i Plex. Då känner Plex av automatiskt att filmen lags in och så kan jag kolla på filmen var jag än befinner mig, i mobilen, plattan eller TV:n. Bara detta är förhållandevis enkelt att fixa själv utan några tidigare kunskaper! Finns viljan så finns kunskapen! Och det är så otroligt värt att ha det gjort.

Dessutom så kör en omvänd proxyanslutning till min Unraid server vilket gör att jag kan ha den öppen mot internet hela tiden men bara ha en enda port öppen och ändå komma åt både Minecraft-server, Plex, CSGO-servern, hemsida och hemautomationen. Allt administreras av servern. Jag har inte ens någon direkt monsterhårdvara i servern, jag tog bara mina 5 år gamla komponenter i min förra speldator och byggde en ny mITX speldator. Nästa steg blir att uppgradera min Server igen med Xeon-processor samt 2 bra grafikkort. På så sätt kan man gömma Spelservern i garderoben och sedan strömma spel från Servern till en desktop-klient som kan ta emot och visa spelet på en skärm eller TV, både kraftfullt och elegant. Som även linustechtips gör i några av sina senare klipp. T.ex 10 Gamers 1 PC. Om du inte sett det så är det helt klart värt att kolla in.

Lycka till

Moderna NAS är så mycket mer än bara nätverkslagring. Det du nämner med automatisk nedladning och media server är fullt möjligt med en NAS, själv tar jag ner mina mot en RSS fed. Så även hemsida och hemautoamtionen. Där NAS tappar är prestandan så Minecraft-server eller CSGO-Server kan bli besvärligt.

Ser vi på exempelvis nya generationen från Synology så har den stöd för Docker vilket ger den möjligheter att köra många trevliga saker.

Själv ser jag på NAS kontra egen server som följande
NAS
+ Liten och smidig
+ Fungerar out of the box
+ Enklare att sköta och administerera
- Dyrare jämfört med den prestanda man får
- Prestandan
- Du är mer nedlåst

Så valet beror mycket på ens behov, plånbok samt hur mycket man vill pilla med mjukvaran.

Permalänk
Expertgissare

Sorry för lite aktivitet från min sida, väldigt tacksam för alla som skriver

Har suttit och försökt plocka ihop en liten server med olika komponenter och hamnar kring 2500kr, och då hamnar vi kring samma pris som en HP Proliant Microserver Gen8 Entry (som @LaZe tipsade om) och den såg väldigt trevlig ut
Så just nu lutar det åt en sådan, istället för att bygga en egen från scratch.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Permalänk

Jag äger en R710 och denna är placerad i en tvättstuga med uteluft som kylning. skulle inte rekomendera att ha denna i en lägenhet då den låter och alstrar mycket värme.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag undrade samma för ett år sedan, det blev en Synology DS215j.

Anledningen var att jag kände att jag inte behöver mer teknik som kräver support i mitt liv. Det KAN bli för mycket.

Den står ljudlöst bakom böckerna i bokhyllan och jag spelar upp film från den till TV:n via en Chromecast. Så smidigt som möjligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Går ej att skicka meddelande i mobilen så frågar dig här så lär sig kanske någon annan också. Har själv deluge med webclient så kopierar länken till torrenten så laddas det ner och läggs in i plex automatiskt. Hur funkar ditt system? Och varför döpa om filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

***bort/moderator***

Skrivet av Tino:

Moderna NAS är så mycket mer än bara nätverkslagring. Det du nämner med automatisk nedladning och media server är fullt möjligt med en NAS, själv tar jag ner mina mot en RSS fed. Så även hemsida och hemautoamtionen. Där NAS tappar är prestandan så Minecraft-server eller CSGO-Server kan bli besvärligt.

Ser vi på exempelvis nya generationen från Synology så har den stöd för Docker vilket ger den möjligheter att köra många trevliga saker.

Själv ser jag på NAS kontra egen server som följande
NAS
+ Liten och smidig
+ Fungerar out of the box
+ Enklare att sköta och administerera
- Dyrare jämfört med den prestanda man får
- Prestandan
- Du är mer nedlåst

Så valet beror mycket på ens behov, plånbok samt hur mycket man vill pilla med mjukvaran.

Precis som du säger handlar allt om vad som efterfrågas.
Vill man bara ha en enkel NAS som inte är speciellt presterande så kan man satsa på Prolianten som nämnts tidigare.
Man kan köra en mediaserver i den benämningen med en NAS men du måste t.ex ha en annan HTPC vid TV:n eller en smart TV som kan komma åt NAS:en och spela upp själv därigenom.
Med Plex blir biblioteket väldigt snyggt och informativt samt du kan kolla var du än önskar som nämnt tidigare. Dessutom kan jag säga med största säkerhet att en billig NAS kommer ha det jobbigt att transkoda filmer med hög kvalité om man nu skulle köra Plex på den.
Förresten är den automatiska nedladdningen genom RSS som du nämner inte alls lika automatisk som det jag nämner ovan. Men känner du att det räcker för dig så är det ju jättebra.

Unraid har också Docker, samt massor av andra färdiga plugins.
Du kan få en lika liten och smidig server som NAS, men inte lika kraftfull nej.
Jag säger att allt som man kan göra på en NAS kan man göra bättre på en Unraid-server.

Skrivet av Edvin-89:

Sorry för lite aktivitet från min sida, väldigt tacksam för alla som skriver

Har suttit och försökt plocka ihop en liten server med olika komponenter och hamnar kring 2500kr, och då hamnar vi kring samma pris som en HP Proliant Microserver Gen8 Entry (som @LaZe tipsade om) och den såg väldigt trevlig ut
Så just nu lutar det åt en sådan, istället för att bygga en egen från scratch.

Tänk på att Prolianten inte har några hårddiskar, utan du måste köpa till dessa själv. Det blir mer än 2500kr.
Du kanske kan säga vad du vill kunna göra med din NAS/Server?

§7/piratkopiering /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag undrade samma för ett år sedan, det blev en Synology DS215j.

Anledningen var att jag kände att jag inte behöver mer teknik som kräver support i mitt liv. Det KAN bli för mycket.

Den står ljudlöst bakom böckerna i bokhyllan och jag spelar upp film från den till TV:n via en Chromecast. Så smidigt som möjligt.

/hulle.

@Edvin-89:
Precis som Hulle säger, det blir en till enhet att supporta. Jag stod inför valet själv att bygga egen och köpa en färdig. Jag byggde en egen eftersom jag inte vill känna mig begränsad funktions- och prestandamässigt.

För lagring av bilder och dylikt ser jag inte mycket vits med att ha en dyr NAS hemma. Molnlagring är generellt sätt billigare och ger större säkert. Det bästa är givetvis att lagra på fler än ett ställe.

Den bästa lösningen för dig kan vara att köpa en nas och låta din htpc göra de tyngre sakerna. Alternativt köpa till en NUC om htpc är för svag.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

@Edvin-89:
Precis som Hulle säger, det blir en till enhet att supporta. Jag stod inför valet själv att bygga egen och köpa en färdig. Jag byggde en egen eftersom jag inte vill känna mig begränsad funktions- och prestandamässigt.

För lagring av bilder och dylikt ser jag inte mycket vits med att ha en dyr NAS hemma. Molnlagring är generellt sätt billigare och ger större säkert. Det bästa är givetvis att lagra på fler än ett ställe.

Den bästa lösningen för dig kan vara att köpa en nas och låta din htpc göra de tyngre sakerna. Alternativt köpa till en NUC om htpc är för svag.

Jag tycker inte det bästa är att köpa en NAS och sedan en till HTPC/NUC när man kan köra allt i en och samma server för billigare peng (men med LITE mer support).

Jag har gjort ett förslag här till dig @Edvin-89 1000kr mer än Prolianten, men 4 gånger så bra. Men återkom vad du har för behov så kan vi komma med bättre förslag.

EDIT: R710:n som någon länkade ovan ser inte alls dum ut heller!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Jag tycker inte det bästa är att köpa en NAS och sedan en till HTPC/NUC när man kan köra allt i en och samma server för billigare peng (men med LITE mer support).

Jag har gjort ett förslag här till dig @Edvin-89 1000kr mer än Prolianten, men 4 gånger så bra. Men återkom vad du har för behov så kan vi komma med bättre förslag.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9522131/

OP har redan en befintlig HTPC. Så det blir ingen extra kostnad. Att börja bygga en egen NAS för "NAS'en till är att, lagra mina och sambons bilder i huvudsyfte, och sedan ha lite film och serier att spela upp med HTPC'n." känns väldigt onödigt.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan varmt rekommendera Synology och deras produkter!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

OP har redan en befintlig HTPC. Så det blir ingen extra kostnad. Att börja bygga en egen NAS för "NAS'en till är att, lagra mina och sambons bilder i huvudsyfte, och sedan ha lite film och serier att spela upp med HTPC'n." känns väldigt onödigt.

Ja, my bad, är det det enda som den kommer användas till och OP redan har en HTPC ja. Then I rest my case.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

OP har redan en befintlig HTPC. Så det blir ingen extra kostnad. Att börja bygga en egen NAS för "NAS'en till är att, lagra mina och sambons bilder i huvudsyfte, och sedan ha lite film och serier att spela upp med HTPC'n." känns väldigt onödigt.

Ja om man med de förutsättningarna väljer att bygga en egen NAS ska man nog ha det som intresse, att det är roligt att bygga, mecka och supporta denna.

En viss WAF kanske borde upprätthållas också?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Som AtreX ovan skriver så skulle jag absolut rekommendera en egen server baserad på Linux, men inte FreeNAS utan Unraid ska du köra. Det är mycket lättare och mycket bättre!
Jag körde FreeNAS för 1,5 år sedan men har sedan dess gått över till Unraid och är otroligt nöjd!

Visst kan man klara sig med en NAS om man bara föredrar nätverkslagringen, men en server är så mycket mer än bara lagring, själva lagringen är ju den lilla delen.

Jag använder min server till delvis ett helautomatiserat mediaserversystem, som gör att jag går in på min egna hemsida, skriver in vilken film jag vill ha och vips så laddas den ned automatiskt, döps om och sedan läggs in i Plex. Då känner Plex av automatiskt att filmen lags in och så kan jag kolla på filmen var jag än befinner mig, i mobilen, plattan eller TV:n. Bara detta är förhållandevis enkelt att fixa själv utan några tidigare kunskaper! Finns viljan så finns kunskapen! Och det är så otroligt värt att ha det gjort.

Dessutom så kör en omvänd proxyanslutning till min Unraid server vilket gör att jag kan ha den öppen mot internet hela tiden men bara ha en enda port öppen och ändå komma åt både Minecraft-server, Plex, CSGO-servern, hemsida och hemautomationen. Allt administreras av servern. Jag har inte ens någon direkt monsterhårdvara i servern, jag tog bara mina 5 år gamla komponenter i min förra speldator och byggde en ny mITX speldator. Nästa steg blir att uppgradera min Server igen med Xeon-processor samt 2 bra grafikkort. På så sätt kan man gömma Spelservern i garderoben och sedan strömma spel från Servern till en desktop-klient som kan ta emot och visa spelet på en skärm eller TV, både kraftfullt och elegant. Som även linustechtips gör i några av sina senare klipp. T.ex 10 Gamers 1 PC. Om du inte sett det så är det helt klart värt att kolla in.

Lycka till

Hejsan

Jag kollade upp den här server och det är exakt som jag är ute efter, men den kostar pengar, medan FreeNAS är gratis.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Expertgissare

Som det redan retts ut så har jag idag en HTPC som jag använder för att spela upp film och serier med, hårdiskar räknade jag inte med i dom 2500 för egenbygget för dom behöver jag köpa i alla fall hur jag än gör.

Något jag kom på efter att jag skrev förra inlägget var att jag idag har en gammal raspberry pi som jag kör hemautomation på som jag har haft tankar att uppgradera till en nyare pi, men bättre att slå ihop det med NAS´en. Så då är det väl bara att utesluta Synology och liknande.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Bygg endast NAS själv om du tycker det är roligt och har tid över. Då kan det nog bli bra. Men annars rekommenderar jag köpa färdigt (blev en DS215j för mig, behöver inte transcoda).

I mitt fall var det tidsbrist som avgjorde (hus och två småbarn ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag kollade upp den här server och det är exakt som jag är ute efter, men den kostar pengar, medan FreeNAS är gratis.

mvh
Njanja

Ja, så är det ju att det kostar pengar. Fördelen med det till skillnad från FreeNAS är ju dock att det finns ett företag man kan kontakta och en stor/hjälpsam community.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Expertgissare

Tror bestämt det får bli en HP Proliant Microserver Gen8 Entry med en extra RAM sticka. Att bygga en helt egen får jag göra när jag mer plats och ett större behov för det, tror också den blir en lagom server att börja med
Bara att hoppas Dustin prisdumpar den ytligare till helgen i deras weekend rush

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

@Joulester: har själv en r610 visst den låter lite men levererar där efter . själv så stoppade jag in den i en garderob så jag hör den inte idrac är bra när man inte vill höra dom