AMD lovar lösa PCI Express-problemen med Radeon RX 480 inom kort

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar lösa PCI Express-problemen med Radeon RX 480 inom kort

Grafikmakaren AMD lägger sista handen vid mjukvara som sägs lösa effektproblemen för Radeon RX 480. Företaget lovar en färsk drivrutin inom 48 timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan. I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där. (verkar som jag missuppfattat hur kortet fungerar, se senare inlägg.)

Dra tillbaka alla stock-kort istället och låt partnertillverkarna släppa fungerande modeller istället. Blir bara dåligt rykte för AMD pga. detta. Känns som de har problem med sina stock-kort varje gång, antingen med ljudnivå på kylningen eller annat. (senast Fury korten)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där.

Enligt nyheten så är de ju inte underklockade. Drivrutinen minskar mängden ström från PCIe-bussen, och lär väl därmed dra mera från 6-pin-kontakten.
Alternativet som minskar prestandan är av som standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja lanseringen blev ju inget uppvisande i hur bra PR görs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan. I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där.

Dra tillbaka alla stock-kort istället och låt partnertillverkarna släppa fungerande modeller istället. Blir bara dåligt rykte för AMD pga. detta. Känns som de har problem med sina stock-kort varje gång, antingen med ljudnivå på kylningen eller annat. (senast Fury korten)

Hur vet du att dom måste underklocka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kommer ni testa om kortet med denna drivrutin (i båda lägena)?

@BrottOchStraff

De underklockar inte i default-läget, fixen som är på i drivrutinen, den säger bara åt styrkrets/VRM att dra mer av lasten från 6-pin. Givetvis något som bör kunna skeppas från fabrik, men eftersom de kan ställa om detta via mjukvara (den pratar med kontrollern för VRM) så är det en riktig fix. Vill man slippa referenskortets andra begränsningar så får man fortfarande titta på customkorten.

Permalänk
Medlem

Hoppas få se tester på nya vs gamla drivrutinen. Synd om det är så att ett teoretiskt problem som i värsta fall gör att gamla datorer med dåligt konstruerade moderkort stänger av sig ibland ska behöva leda till att AMD tvingas strypa prestandan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan. I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där.

Dra tillbaka alla stock-kort istället och låt partnertillverkarna släppa fungerande modeller istället. Blir bara dåligt rykte för AMD pga. detta. Känns som de har problem med sina stock-kort varje gång, antingen med ljudnivå på kylningen eller annat. (senast Fury korten)

Du menar precis som på alla stock kylare någonsin existerat hos alla tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan. I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där.

Dra tillbaka alla stock-kort istället och låt partnertillverkarna släppa fungerande modeller istället. Blir bara dåligt rykte för AMD pga. detta. Känns som de har problem med sina stock-kort varje gång, antingen med ljudnivå på kylningen eller annat. (senast Fury korten)

Håller med dig AMD borde sluta med sina referenskorts releaser och istället låta partnertillverkarna sköta tillverkningen. AMD misslyckas ju gång på gång med sina referenskort och det skapar bara ett dåligt rykte för AMD märket.

Permalänk
Medlem

Varför har man ej koll på detta innan man släpper ut kortet på marknaden..?
Det verkar som om "grund problemet" är att detta ej är ett 150W kort utan ett 175W kort men AMD har försökt att göra det mer effekt snålt än vad det är.
Men jag ser i fram emot 3dje parts kyllösningar på detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Varför har man ej koll på detta innan man släpper ut kortet på marknaden..?
Det verkar som om "grund problemet" är att detta ej är ett 150W kort utan ett 175W kort men AMD har försökt att göra det mer effekt snålt än vad det är.
Men jag ser i fram emot 3dje parts kyllösningar på detta kort.

För att låta partnertillverkarna komma med något till bordet??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan. I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där.

Dra tillbaka alla stock-kort istället och låt partnertillverkarna släppa fungerande modeller istället. Blir bara dåligt rykte för AMD pga. detta. Känns som de har problem med sina stock-kort varje gång, antingen med ljudnivå på kylningen eller annat. (senast Fury korten)

Jag tror dom löser det utan att underklocka. Klockfrekvenser nämns inte ens i nyheten. Jag håller med om att releasen var dålig men det är felaktiga inlägg som detta som skapar det dåliga ryktet du nämner.

Skrivet av MarkSix:

Håller med dig AMD borde sluta med sina referenskorts releaser och istället låta partnertillverkarna sköta tillverkningen. AMD misslyckas ju gång på gång med sina referenskort och det skapar bara ett dåligt rykte för AMD märket.

Jag håller med. Amd kan fortsätta göra referenskort till OEM men på konsumentmarknaden och reviews borde det bara vara partnerkort.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv

Blir nog i prestandaklassen som gtx 780 nu då.

Permalänk
Medlem

Om de säger att det kommer reduca Power Draw så kommer det väl göra det? Så svårt är det inte att läsa vad som står. Skulle det dra ner prestandan också skulle dom vara väl vara tvugna att köra Rabatt-Deluxe för alla som köpte kortet och be om en rejäl ursäkt med gråtande miner..

Permalänk
Avstängd

@Mirialia: Nordichardwares artikel om detta bekräftar att de planerar att underklocka med "minimal prestandaförlust"

Permalänk
Inaktiv

MAn brukar få vad man betalar för, det lärde mig min farfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

@Mirialia: Nordichardwares artikel om detta bekräftar att de planerar att underklocka med "minimal prestandaförlust"

Men det gäller ju en ny funktion som är avstängd från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Varför har man ej koll på detta innan man släpper ut kortet på marknaden..?
Det verkar som om "grund problemet" är att detta ej är ett 150W kort utan ett 175W kort men AMD har försökt att göra det mer effekt snålt än vad det är.
Men jag ser i fram emot 3dje parts kyllösningar på detta kort.

Nej, som strömförsörjningen är uppsatt (innan denna drivrutin som kommer) hade det väl behövt varit max 141W TBP, kanske 100 W medel vid belastning. Du får inte dra 75W från 12V på PCIe-kontakten. Det stora problemet är ju alltså att kortet faktiskt drar runt 150W TBP med strömförsörjningen uppsatt på detta viset. Det är först överklockade customkort som hamnar runt 175W TBP. Idén att dra lika mycket från PCIe-porten som 6-pinkontakten är det som kunde ställa till problem, kontakten är inte officiellt specad för mer, men klarar mer än PCIe-slotten, vilket man också ser från mätningar där de har relativt stort spänningsfall över PCIe-slotten. Customkort kommer ha större strömbudget och är lämpligare för överklockning vilket som.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de borde rulla ut detta via firmware och inte via drivrutin. Men det kanske är för krångligt att flasha för den stora massan. I princip har de släppt ett kort som de sedan måste underklocka via drivrutin...bra där.

Dra tillbaka alla stock-kort istället och låt partnertillverkarna släppa fungerande modeller istället. Blir bara dåligt rykte för AMD pga. detta. Känns som de har problem med sina stock-kort varje gång, antingen med ljudnivå på kylningen eller annat. (senast Fury korten)

De underklockar inte, de flyttar förbrukningen från moderkort till 6 pinnar.

Skrivet av Triton242:

Ja lanseringen blev ju inget uppvisande i hur bra PR görs.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de säljer som fan ändå.

Skrivet av MarkSix:

Håller med dig AMD borde sluta med sina referenskorts releaser och istället låta partnertillverkarna sköta tillverkningen. AMD misslyckas ju gång på gång med sina referenskort och det skapar bara ett dåligt rykte för AMD märket.

De borde ge ut en Founders Edition för 500kr extra i stället!

Skrivet av anumeon:

@Mirialia: Nordichardwares artikel om detta bekräftar att de planerar att underklocka med "minimal prestandaförlust"

NH borde lära sig att läsa engelska lite bättre.
Default flyttar man ström från moderkort till 6 pin.
Man kan välja att underklocka en aning, detta val är inte ikryssat från början, man måste själv aktivt välja att underklocka.

Skrivet av AMD:

Separately, we’ve also included an option to reduce total power with minimal performance impact. Users will find this as the “compatibility” UI toggle in the Global Settings menu of Radeon Settings. This toggle is “off” by default.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@anumeon:

De kommee ju kunna hamna i juridiska problem om de underklockar.
De skulle bara kunna sänka powertarget och låta klocken va kvar, så stryps korten via ström istället för klock.
På OC3D youtube kanal så prarar han om detta.

Märkvärdigt att AMD klantat till det så här. Att sätta dit en 6 pins istället för 8 pins.

De får skärpa sig till AM4 lanseringen...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pudeln:

@anumeon:

De kommee ju kunna hamna i juridiska problem om de underklockar.
De skulle bara kunna sänka powertarget och låta klocken va kvar, så stryps korten via ström istället för klock.
På OC3D youtube kanal så prarar han om detta.

Märkvärdigt att AMD klantat till det så här. Att sätta dit en 6 pins istället för 8 pins.

De får skärpa sig till AM4 lanseringen...

De underklockar inte default.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

@Mirialia: Nordichardwares artikel om detta bekräftar att de planerar att underklocka med "minimal prestandaförlust"

Som alternativ 2 som är av by default ja.

Om alternativ 1 skriver NH:

Citat:

Den första är att nya drivrutinen implementerat ändringar som gör att Radeon RX 480 “drar mindre ström från PCIe-bussen”. AMD detaljerar inte hur denna lösning är implementerad men med fysikens lagar i åtanke och även företagets andra lösning indikerar detta att man istället lägger en högre belastning på grafikkortets 6-pins strömkontakt. Detta kommer med största sannolikhet betyda att 6-pins kontakten kan komma att dra mer effekt än dess specificerade 75 watt, något som dock inte bör vara lika påfrestande för övriga komponenter och något de flesta nätdelar bör klara av utan problem.

Följande är dock felaktigt påstående av NH:

Citat:

men med fysikens lagar i åtanke

Finns inget i fysikens lagar som hindrar Amd att ta in en optimering som sänker strömförbrukningen med samma prestanda. Jag jobbar själv med power save/performance i hemelektronikbranchen och det är mycket vanligt att man har optimeringar som behöver mer verifiering och inte kommer med i första mjukvaran.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt nyheten så är de ju inte underklockade. Drivrutinen minskar mängden ström från PCIe-bussen, och lär väl därmed dra mera från 6-pin-kontakten.
Alternativet som minskar prestandan är av som standard.

Det lär ju i praktiken innebära att turbofrekvensen som kortet kommer upp i, inte blir lika hög. Eller?

EDIT: Är det så att alla 480 har en 6pin ström också? Jag var av uppfattningen att stock-korten enbart tog ström från PCI-E porten, utan någon extra ström (som 750Ti).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Det lär ju i praktiken innebära att turbofrekvensen som kortet kommer upp i, inte blir lika hög. Eller?

Nej, varför skulle den inte bli lika hög?
edit stämmer kortet har en 6 pinnare, fixen går ut på att flytta ström från moderkort till 6 pinnare, den sammanlaggde effektförbrukningen blir lika stor

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, varför skulle den inte bli lika hög?

Se min edit, jag har nog missuppfattat hur kortet är uppbyggt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Se min edit, jag har nog missuppfattat hur kortet är uppbyggt.

Japp, alla RX480 har en 6 pinnare också.
Problemet är väl att de borde fått en 8 pinnare i stället, då hade kortet kanske tagit 50W från moderkortet och 100 från 8 pinnaren.
Många tredjepartskort kommer att få en 8 pinnare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det lär ju i praktiken innebära att turbofrekvensen som kortet kommer upp i, inte blir lika hög. Eller?

EDIT: Är det så att alla 480 har en 6pin ström också? Jag var av uppfattningen att stock-korten enbart tog ström från PCI-E porten, utan någon extra ström (som 750Ti).

Ja alla 480 har minst en 6-pin. Referenskorten har 6-pin och de bilder jag sett på partnerkort har 8-pin. Hoppas även på några 6+8-pin som det gjorde för 960

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp, alla RX480 har en 6 pinnare också.
Problemet är väl att de borde fått en 8 pinnare i stället, då hade kortet kanske tagit 50W från moderkortet och 100 från 8 pinnaren.
Många tredjepartskort kommer att få en 8 pinnare.

Då förstår jag inte varför alla började snacka om att det skulle bli en bra ersättare av 750ti, den har väl ingen extra 6pin. Känner mig totalt förvirrad nu Om det redan fanns extra ström från 6pin på 480 är det ju bara rent klanteri att de inte drog mer ström på den kontakten istället för moderkortet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Då förstår jag inte varför alla började snacka om att det skulle bli en bra ersättare av 750ti, den har väl ingen extra 6pin. Känner mig totalt förvirrad nu Om det redan fanns extra ström från 6pin på 480 är det ju bara rent klanteri att de inte drog mer ström på den kontakten istället för moderkortet.

Det blir nog RX460 som kommer att bli en ersättare till GTX750Ti.
Nämnas skall, är att många GTX750Ti har en extra 6 pinnars strömmatning, detta för att de inte skall ta för mycket från moderkortet, vid överklocknig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk jag hoppas du har rätt. Ja hoppas också de tjänar mycket pengar på korten trots sin aggressiva prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com