HTC Vive dominerar Oculus Rift på Steam

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive dominerar Oculus Rift på Steam

På dagens VR-marknad finns ett fåtal stora aktörer med Oculus Rift och HTC Vive i spetsen. Enligt en ny hårdvaruundersökning från Steam så är det fler Steam-användare som äger en Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick chansen att testa vive häromdagen. Helt blown away hur enkelt det var att använda och hur pass följsamt det var. Galet roligt! Däremot när jag skaffar vr så blir det nog rift, då jag är mer sugen på att köra racingspel och den tydligen lämpar sig bättre för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vive master race!

/s

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk

Det förstår jag, Viven är så mycket roligare att spela och man har möjlighet att sätta sig i sin stol och spela sittandes också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Fick chansen att testa vive häromdagen. Helt blown away hur enkelt det var att använda och hur pass följsamt det var. Galet roligt! Däremot när jag skaffar vr så blir det nog rift, då jag är mer sugen på att köra racingspel och den tydligen lämpar sig bättre för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Hade jag ingen aning om. Vad gör den bättre till racingspel?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det förstår jag, Viven är så mycket roligare att spela och man har möjlighet att sätta sig i sin stol och spela sittandes också.

Kan man inte sitta och spela med Rift?!

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jasså? Hade jag ingen aning om. Vad gör den bättre till racingspel?

Skarpare bild, högre komfort och ATW är tre saker jag kommer på sådär spontant.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Kan man inte sitta och spela med Rift?!

/Knight

Jo?

Men du har inte 360 graders tracking, du har inte room scale eller några handkontrollers(just nu).

Skrivet av Halldin:

Skarpare bild, högre komfort och ATW är tre saker jag kommer på sådär spontant.

Kan inte riktigt hålla med, Riften har kanske lite lite skarpare bild men komforten är absolute inte bättre, skulle säga att dom sitter lika skönt, Viven är lite bökigare att ställa in bara, Riften sitter bättre utan att konfigurera. Men nu snackar vi 5 minuters jobb knappast ett "problem"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag pratade lite om detta med programerarne för spelet jag testar, dom har ju båda, och enligt dom var vive det bättre valet. Det var under en testsession så det blev inte tid att gå på djupet, men budskapet var klart.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vänta, 0,15% av steams ALLA användare? Är inte det typ rätt galet mycket med tanke på hur dyr Vive egentligen är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skarpare bild, högre komfort och ATW är tre saker jag kommer på sådär spontant.

Är det objektivt sant eller tycker du att bilden är skarpare? Swec pratar om skillnader mellan Vive och Oculus och det verkar högst subjektivt vilken som har bäst skräm/skärmar samt linser.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jo?

Men du har inte 360 graders tracking, du har inte room scale eller några handkontrollers(just nu).

Kan inte riktigt hålla med, Riften har kanske lite lite skarpare bild men komforten är absolute inte bättre, skulle säga att dom sitter lika skönt, Viven är lite bökigare att ställa in bara, Riften sitter bättre utan att konfigurera. Men nu snackar vi 5 minuters jobb knappast ett "problem"

Fast riften har bättre viktfördelning och därmed gör den lättare att ha på sig längre stunder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Är det objektivt sant eller tycker du att bilden är skarpare? Swec pratar om en jämförelse mellan Vive och Oculus och det verkar högst subjektivt vilken som har bäst skräm/skärmar samt linser.

Det är väl rätt allmänt känt att Rift har ett större fokusområde (större sweetspot) än Vive. Samt lite mindre SDE, dock så har Rift mer "godrays". Så det är nog upp till var och en vad de föredrar.

Skrivet av Garderoben:

Jo?

Men du har inte 360 graders tracking, du har inte room scale eller några handkontrollers(just nu).

Kan inte riktigt hålla med, Riften har kanske lite lite skarpare bild men komforten är absolute inte bättre, skulle säga att dom sitter lika skönt, Viven är lite bökigare att ställa in bara, Riften sitter bättre utan att konfigurera. Men nu snackar vi 5 minuters jobb knappast ett "problem"

Jo, du har 360 graders tracking med Rift, och "roomscale". Du kan använda Razer hydras om du vill, eller vänta på Touch och en extra kamera. Men inte kan det ta 5 minuter att konfigurera Vive för att passa ditt huvud? Låter väldigt långe.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur långt ifrån ens 1% av plattformen dessa läsningar kommit så är det långt kvar att dra någon slutsats i mitt tycke.

Bara priserna sjunker så kan det bli bra. Först till 4000kr vinner för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja, jag är en utav Vive -ägarna

.. känns lite som Bluray .vs. HD-DVD
... eller Nvidia .vs. AMD

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Fast riften har bättre viktfördelning och därmed gör den lättare att ha på sig längre stunder.

Har du spelat med båda i längre sessioner?
Jag tycker inte det var värst märkbart i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vänta, 0,15% av steams ALLA användare? Är inte det typ rätt galet mycket med tanke på hur dyr Vive egentligen är?

Jo jag tänkte på det också, om man tar deras AKTIVA användarbas på 125 milj så blir ju 0.15% nästan precis 200k. Vilket låter helt sinnessjukt mycket för nånting som kostar nästan 9000 och bara funnits att köpa några månader nu!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jackbob:

Jo jag tänkte på det också, om man tar deras AKTIVA användarbas på 125 milj så blir ju 0.15% nästan precis 200k. Vilket låter helt sinnessjukt mycket för nånting som kostar nästan 9000 och bara funnits att köpa några månader nu!?

Skickades från m.sweclockers.com

Kostar mer än 9000 i Sverige..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3471133

Så ja.. lite sjukt på sätt och vis!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja jag är en utav Vive -ägarna

.. känns lite som Bluray .vs. HD-DVD
... eller Nvidia .vs. AMD

Bluray vs HD-DVD handlade om två olika format. Nvidia / AMD är mer likt, men tror det kommer finnas rätt många olika tillverkare inom ett par år.

Inte så konstigt att Vive går bra heller, de har lyckats enormt med deras marknadsföring. Medans Oculus gång på gång gjort tagit felaktiga beslut för att försöka slå sig in på en marknad där Valve näst intill har monopol och religiös status.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Är det objektivt sant eller tycker du att bilden är skarpare? Swec pratar om skillnader mellan Vive och Oculus och det verkar högst subjektivt vilken som har bäst skräm/skärmar samt linser.

Objektivt sant vet jag inte, men de flesta verkar anse det. Jag har själv testat både Vive och Rift, har dock testat Rift mycket mer då jag numera äger en (testade Vive innan jag fick Rift). Det är en skaplig skillnad i vikt, smidigare kablage och integrerade lurar. Enklare att hitta sweet spot då det går att tilta headsetet upp och ner när den sitter på huvudet. Sen innebär fjädermekanismen att det räcker att ställa in den en gång och sen få samma resultat varje gång man tar på sig den osv.

Permalänk
Skrivet av Fade:

Det är väl rätt allmänt känt att Rift har ett större fokusområde (större sweetspot) än Vive. Samt lite mindre SDE, dock så har Rift mer "godrays". Så det är nog upp till var och en vad de föredrar.

Jo, du har 360 graders tracking med Rift, och "roomscale". Du kan använda Razer hydras om du vill, eller vänta på Touch och en extra kamera. Men inte kan det ta 5 minuter att konfigurera Vive för att passa ditt huvud? Låter väldigt långe.

Nej du har inte 360 graders tracking med Rift eller "roomscale, som det är idag ha du bara 1 kamera, och vänder du dig ifrån den så kan den inte se allt.

Även när du köper en till kamera och dina två kontrollers så kommer du inte ha bra 360 graders tracking. För rifts kameror täcker inte lika stor yta som med Viven.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo jag tänkte på det också, om man tar deras AKTIVA användarbas på 125 milj så blir ju 0.15% nästan precis 200k. Vilket låter helt sinnessjukt mycket för nånting som kostar nästan 9000 och bara funnits att köpa några månader nu!?

Skickades från m.sweclockers.com

en annan förklaring kan ju vara att vive och rift ägare är mer benägna att skicka in sin hårdvaruundersökning än andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

en annan förklaring kan ju vara att vive och rift ägare är mer benägna att skicka in sin hårdvaruundersökning än andra.

Hur spelar det någon roll (Jag har för övrigt en vive men inte skickat in min ännu)? Deras användarbas är känd, om 500 000 personer väljer att svara på undersökningen (väldigt lågt antal), och 200 000 har en Vive så är det ju samma som att om alla 125 000 000 svarar och 200 000 har en Vive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fade:

Bluray vs HD-DVD handlade om två olika format. Nvidia / AMD är mer likt, men tror det kommer finnas rätt många olika tillverkare inom ett par år.

Inte så konstigt att Vive går bra heller, de har lyckats enormt med deras marknadsföring. Medans Oculus gång på gång gjort tagit felaktiga beslut för att försöka slå sig in på en marknad där Valve näst intill har monopol och religiös status.

Htc/Valve har haft det ganska lätt med. Var ju ändå Occulus som drog igång senaste hypevågen med VR medans HTC och alla andra redan fått en upphypead marknad.

Dock har ju Oculus verkligen inte skött saker bra. En del har varit rent trams men mycket har varit rätt dåligt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror definitivt att det kommer att jämna ut sig när Occulus faktiskt får lanserat sina kontrollers då större delen av spelen tillgängliga på Steam är room-scale (eller iaf kräver kontrollers som inte är en xbox-kontroller).
Det är rätt uppenbart att Occulus användarna inte prioriterar köp av dessa titlar för tillfället...

Personligen hade jag nog haft större problem med beslut om vilket system man skulle köpa om båda kunnat erbjuda samma upplevelse.

Permalänk
Avstängd

Hur räknar den folk som har revive installerat? enligt windows har jag ju både en rift och en vive, och kan starta steam-spel både i vive-läge och rift-läge. I verkligheten äger jag endast vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Hur spelar det någon roll (Jag har för övrigt en vive men inte skickat in min ännu)? Deras användarbas är känd, om 500 000 personer väljer att svara på undersökningen (väldigt lågt antal), och 200 000 har en Vive så är det ju samma som att om alla 125 000 000 svarar och 200 000 har en Vive.

Räcker ju med att kolla på svenska opinionsundersökningar för att se att viktning av vilka som svarar är väldigt svårt. Oftast ligger mp över och sd under verkligt resultat för att ta ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vänta, 0,15% av steams ALLA användare? Är inte det typ rätt galet mycket med tanke på hur dyr Vive egentligen är?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte också på det, det är ju faktisk otroligt många sålda enheter. Kanske många är för företag?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej du har inte 360 graders tracking med Rift eller "roomscale, som det är idag ha du bara 1 kamera, och vänder du dig ifrån den så kan den inte se allt.

Även när du köper en till kamera och dina två kontrollers så kommer du inte ha bra 360 graders tracking. För rifts kameror täcker inte lika stor yta som med Viven.

http://media.bestofmicro.com/P/C/578928/original/HTC-Vive-vs-Rift-vs-PlayStation-VR-Play-Area.jpg

***bort/moderator*** Rift har lika bra tracking I 360 som 1st lighthouse kamera till vive. Riften har flera sensorer bakom huvudet också och jag kör bilspel och sims hur bra som helst och kan kolla rakt bakom mig i cockpiten. Sen när touch släpps och man får en till kamera så funkar det lika bra som vive I roomscale dessutom.

kolla videon här när man testar hur 1 samt 2 rift kameror följer. Funkar hur bra som helst och kan nog ställas in att funka bättre än det i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=QvQiQgLA6RA
***bort/moderator***

Otrevligheter /screamin-daemon, moderator