Funderar på en ny skärm, men är det värt det?

Permalänk
Medlem

Funderar på en ny skärm, men är det värt det?

Hej!

Sitter idag på en gammal dell 2311h, den där e-IPS skärmen som kom för ganska många år sen nu. härom dagen så köpte jag mig ett gtx 1080 kort och funderar på om det kanske är dags att uppdatera skärmen också?

Det jag kikat på är billiga TN 144hz med nvidia g sync. som ligger runt 4000kr.

När det gäller spel så spelar jag det mesta i dagsläget men oftast större A titlar, bf4, fallout 4, diablo 3, borderlands och liknande.

Så om jag köpte mig en Acer 24 Predator XB241H skulle jag då slita mitt hår och aldrig bli mig själv igen av besvikelse? har aldrig spelat på eller sett en 144hz skärm. TN skärmar ser väll OK ut framifrån men är lite bleka och livlösa på nått sätt, de jag sett är ofta billigare/gamla varianter som kanske är mkt sämre än moderna?
det närmsta jag kommer är min gamla slitna crt som extra datorn har. den ligger på 1280*1024 @120 hz och igår när jag testade grimdawn efter byte av grafikkort kändes det väldigt trevligt.
sen är det mkt snack om man behöver gsync eller inte, eller vilken skillnad det egentligen gör, vissa märker ingen skillnad medan andra inte kan spela med minsta screen tearing. märker lite ST på min skärm ibland när jag kör utan v sync men oftast inte så allvarligt.

Finns det något ställe man kan testa en sådan skärm?

bor i stockholm.

MVH: Adam

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf Det bästa är att du går till någon butik i Stockholm som har tn - panel och IPS - panel skärmar. Då du kan titta om du ser någon skillnad mellan panelerna, och sen kan du bestämma dig om du vill ha en tn eller ips skärm. Du kan även titta på om du märker någon skillnad om skärmen har g - sync eller inte har g - sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående G-sync så har jag själv en XB240HA med G-sync vilket jag aldrig använder eftersom de krävande spelen knappt kommer upp i 144 FPS med höga settings. Jag rekommenderar därför att köpa en 144Hz utan G-sync om du vill spara en tusenlapp. I min setup kör jag också en gammal Dell UH2311H, man märker självklart skillnaden i början men det går att förbättra med Nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Det blir en enorm skillnad med Gsync och högre frekvens, du kommer inte ångra dig, tvärtom, tror du blir väldigt nöjd!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

IPS > TN IMO

Permalänk
Medlem

ja finns under 4000 kr med g-sync

AOC 24" LED G-Sync g2460Pg 3990 kr hos komplett har 18 st lager just nu .

https://www.komplett.se/product/815653/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! blir nog till att åka till någon affär och kolla på en TN panel och jämnföra.

G sync hjälper väll även under 144 fps efter som tearing förekommer hela tiden om fpsen och skärmen är osyncade?
kanske inte lika märkbart på en snabb 144hz skärm? jag märker tearing om jag rör mig snabbt I spelen, tex vänder mig om eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

G-Sync, adaptiv sync, motverkar tearing (vsync OFF) och motverkar att bildfrekvensen hoppar i jämna multiplar (vsync ON). Kör du väldigt hög frekvens från början kommer G-Sync inte att tillföra så mycket. Ligger man på 144 Hz+ på en G-sync skärm som G-Syncar upp till 144 Hz har man i praktiken obefintlig anledning att använda G-sync.

Det är när man har svårt att nå skärmens maximala frekvens och störs av tearing som adaptiv synkronisering gör mest nytta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag upplever det som motsatta, det är väl när skärmen hinner få två bilder under en uppdatering som tearingen börjar? Dvs. när fpsen går över 144Hz.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Papercat: Allt under och över 144 fps på en 144 Hz-skärm. De enda gånger du slipper tearing är när du kör med V-sync ON och då hoppar det ned till 72, 48, 36 fps och så vidare när grafikkortet inte orkar upp till 144 Hz.

Adaptiv synk löser båda dessa problem. Men kör du konstant över 144 Hz på en 144 Hz-G-syncskärm aktiverar du aldrig G-sync-funktionen eftersom du ligger ovanför intervallet.

Permalänk
Medlem

Körde fallout 4 allt på max, flyter på riktigt bra. På ett sånt spel tjänar jag inte på en 144Hz skärm? Det är väll v synkat till 60Hz och går man över det går spelet för snabbt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja men lika bra du ser på youtube o stor skillnad med 60 mot 144 hz .

https://www.youtube.com/watch?v=VTtOHUym5mA

jag har fundera ganska länge att köpa ny skärm med 144hz då

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.