Permalänk
Medlem

Openoffice

Säkert otroligt enkelt, men jag kan inte lösa det själv.
När jag skriver en enkel funktion i OpenOffice t.ex =SUM(A1:A2) så får jag ingen funktion.
Är det något jag behöver aktivera för att funktioner ska godtas?

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piraten:

Säkert otroligt enkelt, men jag kan inte lösa det själv.
När jag skriver en enkel funktion i OpenOffice t.ex SUM=(A1:A2) så får jag ingen funktion.
Är det något jag behöver aktivera för att funktioner ska godtas?

=SUM(A1:A2)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

=SUM(A1:A2)

Förlåt det där var bara ett skrivfel av mig , i openoffice har jag skrivit =sum.

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Rekordmedlem

Openoffice ? inte libre ? men ska du inte ha ;
=SUMMA(A1;A2)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Openoffice ? inte libre ? men ska du inte ha ;
=SUMMA(A1;A2)

fan att de alltid ska översätta funktioner i excel/open office till det lokaliserade språket. grr

tänk om man skulle göra det i programmeringsspråk (!)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

fan att de alltid ska översätta funktioner i excel/open office till det lokaliserade språket. grr

tänk om man skulle göra det i programmeringsspråk (!)

Man väljer själv vilket språk man använder så programmet översätter inget, det är bara att ladda hem den språkversion man vill använda och köra med den med de för och nackdelar det innebär att blanda språk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

fan att de alltid ska översätta funktioner i excel/open office till det lokaliserade språket. grr

tänk om man skulle göra det i programmeringsspråk (!)

Skrivet av mrqaffe:

Man väljer själv vilket språk man använder så programmet översätter inget, det är bara att ladda hem den språkversion man vill använda och köra med den med de för och nackdelar det innebär att blanda språk.

Jag använder mig av en engelsk verision, har inte laddat in något stöd för svenska.
Jag har testat både sum och summa men inget av de alternativen får jag att fungera.

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piraten:

Jag använder mig av en engelsk verision, har inte laddat in något stöd för svenska.
Jag har testat både sum och summa men inget av de alternativen får jag att fungera.

Men ; i stället för : ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt OpenOffices egna Wiki ska man skriva : och inte ;. Annars kan du ta en titt i den här forumstråden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Enligt OpenOffices egna Wiki ska man skriva : och inte ;. Annars kan du ta en titt i den här forumstråden.

Jag har testat : & ; ingen skillnad. Jag har sökt igenom deras forum och enligt dom så är det rätt.
Det måste vara något annat, den tar ingen funktion.

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piraten:

Jag har testat : & ; ingen skillnad. Jag har sökt igenom deras forum och enligt dom så är det rätt.
Det måste vara något annat, den tar ingen funktion.

Och du är helt hundra på att du använder dig av OpenOffice Excel? Har du i sådana fall tittat i forumstråden som jag länkade till?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piraten:

Jag har testat : & ; ingen skillnad. Jag har sökt igenom deras forum och enligt dom så är det rätt.
Det måste vara något annat, den tar ingen funktion.

Vad är det för datatyp i cellerna du försöker summera, har du kollat deras formatering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man väljer själv vilket språk man använder så programmet översätter inget, det är bara att ladda hem den språkversion man vill använda och köra med den med de för och nackdelar det innebär att blanda språk.

Tyvärr är det inte så enkelt. Det strular till det rätt rejält när man ska referera till dem i vba och använda koden över flera arbetsstationer. Till exempel över landsgränser i ett internationellt företag. Framförallt med lokala avgränsare ; , : osv.

Dessutom försvårar det varje gång jag ska hjälpa någon kollega eller kund som tex sitter i polen."let me check the translation of the fuction before I can help you further ..." zzz

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell