Permalänk

Köpa Begagnad 120hz Benq

God kväll sweclockare!

Jag har varit ute efter en 120hz/144hz skärm i ett ganska bra tag nu, och under senaste veckan så har det kommit in två annonser som verkat intressanta, båda av modellen xl2420t. Den ena är 120hz och den andra 144hz.
Nu till frågorna:

Är skillnaden mellan 120hz och 144hz tillräckligt stor för att 144hz ska vara värt det?

Finns det några särskilda saker man ska kolla på skärmarna (förutom döda pixlar och backlight bleed)

Hur länge brukar tn paneler hålla ungefär?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

God kväll sweclockare!

Jag har varit ute efter en 120hz/144hz skärm i ett ganska bra tag nu, och under senaste veckan så har det kommit in två annonser som verkat intressanta, båda av modellen xl2420t. Den ena är 120hz och den andra 144hz.
Nu till frågorna:

Är skillnaden mellan 120hz och 144hz tillräckligt stor för att 144hz ska vara värt det?

Finns det några särskilda saker man ska kolla på skärmarna (förutom döda pixlar och backlight bleed)

Hur länge brukar tn paneler hålla ungefär?

Utan att vi har fått något pris så är det väldigt svårt att säga om det är värt eller ej. Skiljer det inte mycket så skulle jag köpt 144Hz utan att tveka, då det är en nyare modell.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Utan att vi har fått något pris så är det väldigt svårt att säga om det är värt eller ej. Skiljer det inte mycket så skulle jag köpt 144Hz utan att tveka, då det är en nyare modell.

Fick mail senare i går kväll att killen med 144Hz sålt den till en kompis istället. Han begärde 1100kr. Den andra skärmen kostar 900. Han har däremot inte kvar s switchen. Ska åka och titta på denna istället imorrn, vad bör jag kolla efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Ah tack, hittade inte ljud och bild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Entusiast

Som en ägare av just en 120Hz BenQ XL2420T så kan jag väl säga att du ska titta efter döda pixlar.

Jag fick en vid leverans som dock inte lade sig på ett mindre irriterande ställe och jag funderade på att reklamera den men struntade i det.
Som tur är så började den pixeln "leva" igen efter ett år efter köpet

Utöver det är det ju backlight bleeding du skall se upp för med alla skärmar men med TN-paneler så är det ett mindre problem tycker jag och på min skärm har jag ingen noterbar backlight bleeding.
Eftersom skärmen är ganska gammal vid det här laget (lanserad 2011) så skulle jag se till att kolla om skärmens ljusstyrka är behaglig och hur mycket ljusstyrka som behövs för att den ska bli behaglig med normal belysning i rummet.

För mig har den dock varit riktigt stark sedan dag 1 och fortsätter att vara det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Som en ägare av just en 120Hz BenQ XL2420T så kan jag väl säga att du ska titta efter döda pixlar.

Jag fick en vid leverans som dock inte lade sig på ett mindre irriterande ställe och jag funderade på att reklamera den men struntade i det.
Som tur är så började den pixeln "leva" igen efter ett år efter köpet

Utöver det är det ju backlight bleeding du skall se upp för med alla skärmar men med TN-paneler så är det ett mindre problem tycker jag och på min skärm har jag ingen noterbar backlight bleeding.
Eftersom skärmen är ganska gammal vid det här laget (lanserad 2011) så skulle jag se till att kolla om skärmens ljusstyrka är behaglig och hur mycket ljusstyrka som behövs för att den ska bli behaglig med normal belysning i rummet.

För mig har den dock varit riktigt stark sedan dag 1 och fortsätter att vara det.

Okej, enligt annonsören så ska det inte finnas några döda pixlar, och backlight bleeding får jag titta på när jag väl är där. Hur ser jag ifall ljusstyrkan fortfarande håller upp till förväntningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gylldevik:

Okej, enligt annonsören så ska det inte finnas några döda pixlar, och backlight bleeding får jag titta på när jag väl är där. Hur ser jag ifall ljusstyrkan fortfarande håller upp till förväntningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt subjektivt

Ljusdioderna för alla skärmar blir sämre med tiden och många gånger så byts skärmar ut endast för att de blivit för svaga.
Så dra upp ljusstyrkan till 100% och se hur ljust det blir, det är du som avgör om det är bra nog eller inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det är helt subjektivt

Ljusdioderna för alla skärmar blir sämre med tiden och många gånger så byts skärmar ut endast för att de blivit för svaga.
Så dra upp ljusstyrkan till 100% och se hur ljust det blir, det är du som avgör om det är bra nog eller inte.

Okej, har en 3 år gammal benq skärm som jag gibbar på atm, så förmodar att den också börjar bli sliten. Fungerar skärmen på ett bra sätt så köper jag den förmodligen. Förresten, är s-switchen något man klarar sig utan?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3