Hackare uppges ha lyckats kringgå kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Melding Plague

Hackare uppges ha lyckats kringgå kopieringsskyddet Denuvo

Kopieringsskyddet Denuvo är ökänt för att det är ett av de få som ingen ännu kunnat kringgå. Detta fram till nu, då en rysk hackare uppger sig ha lyckats med detta i Rise of the Tomb Raider.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att ni tar upp en sådan här nyhet när man ej får skriva om sådant i erat forum

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har nog helt klart hjälp att sälja spel.
Doom, Tomb Raider, Mirrors edge osv fortfarande inget crack (Mirrors nysläppt men dom andra 2)

Skrivet av fermia:

Lite lustigt att ni tar upp en sådan här nyhet när man ej får skriva om sådant i erat forum

Har aldrig sett att dom förbjudit att disskutera kopieringsskydd, har varit mycket snack om det i forumen tidigare, hur, när etc dom blivit crackade.

Permalänk
Medlem

Man kan ju i sådanna fall tycka att de lika gärna kunde plockat bort skyddet efter den inledande försäljningen. Det känns inte rimligt någonstans att betalande kunder skall behöva lida i spelets livslängd ut för att säkra inkomster för utgivaren under de första få veckorna.

De enda som i längden förlorar på kopieringsskydd är betalande kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Lite lustigt att ni tar upp en sådan här nyhet när man ej får skriva om sådant i erat forum

Man får väll inte skriva om hur man gör och hjälpa andra osv.

Edit: vilket dom gör när dom länkar hans video

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Lite lustigt att ni tar upp en sådan här nyhet när man ej får skriva om sådant i erat forum

Skillnad på att diskutera det och att länka till det eller liknande

Permalänk
Avstängd

Tjuvpack som piratkopierar

Permalänk
Medlem

Tror inte de hade förlorat speciellt mycket intäkter om de släppt dessa spel DRM-fritt ärligt talat. Witcher 3 är ett bra exempel. Gör man bra spel så säljer det. Antal nerladdningar på piratsidor är ej = antal förlorade försäljningar.

Men visst för all del, om DRM-skyddet inte påverkar prestandan och spel släpps på rätt plattformar till konkurrenskraftigt pris samt så har jag inget emot det. Stödjer alltid de speltillverkare jag gillar. Enda gången jag laddar ner spel nu för tiden är om det är omöjligt att hitta en legitim källa, eller att jag är extremt skeptisk till spelet och vill testa, det senare är dock onödigt nu för tiden då man kan lämna tillbaka spel på Steam.

Ogillar dock den senaste trenden att de släpper ett spel för 500kr sen släpper de 4-5 DLCs för 100-200kr st. Det är inte ok.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Va bra! Då kan de göra ett ännu bättre skydd. Kapprustningen forsätter

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skillnad på att diskutera det och att länka till det eller liknande

Har du sett Videon som dom länkar till ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Disclaimer: Läs noga då jag nämner både Privat- samt Piratkopiering i inlägget.

Allt är väl relativt. Utveckling av kopieringsskydd kostar väl det med och bidrar till...?

Copyswede är ju en organisation som livnär sig på att ta betalt för att du fortsättningsvis skall få privatkopiera i hemmet, antar att spel inte täcks av deras intressen, artikeln talar ju om att utvecklingen går i motsatt håll -då alla som kopierar förutsätts vara pirater- Copyswede borde inte kunna ta betalt när du hindras från att utöva rätten som de tar betalt för, eller?

Till dem som menar på att dem som piratkopierar, knäcker DRM-skydd förstör varje release och att DRM är nödvändigt: GOG.com är ett av bevisen som pekar på att DRM är helt onödvändigt, tycker att de utgör en väldigt bra ståndpunkt i debatten.

Edit: En aning off-topic men relevant: Ser att System Shock är nära att nå sitt första "stretch goal" på sin kickstarter. Börjar snart bli dags för mig att pytsa in när Linux kommer som alternativ. Ännu en titel som släpps utan DRM via GOG.com.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har nog helt klart hjälp att sälja spel.
Doom, Tomb Raider, Mirrors edge osv fortfarande inget crack (Mirrors nysläppt men dom andra 2)

Har aldrig sett att dom förbjudit att disskutera kopieringsskydd, har varit mycket snack om det i forumen tidigare, hur, när etc dom blivit crackade.

Diskutera ja men att länka till en video som förklarar hur man gör kallar jag då inte enbart att diskutera

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stabilt spelet är som crackat. Kanske dyker upp konstiga saker i spelet Typ monstret i Serious Sam som jagar och skjuter på dig till döds men du kan inte döda monstret

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju i sådanna fall tycka att de lika gärna kunde plockat bort skyddet efter den inledande försäljningen. Det känns inte rimligt någonstans att betalande kunder skall behöva lida i spelets livslängd ut för att säkra inkomster för utgivaren under de första få veckorna.

De enda som i längden förlorar på kopieringsskydd är betalande kunder.

Just Cause 3 är över sju månader sedan det kom ut. Rise of tomb raider är över 5 månader. Köpte spelen för 300kr styck när dom kom ut och haft väldigt roligt, särskilt med Just Cause 3, även Doom har jag spelat igenom ett par gånger och blivit underhållen. Ångrar inte köpen, speciellt inte JC3 och Doom. Så spelar ingen som helst roll om klyftig hacker knäckt senaste Denuvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Toppspel som dessa betalar jag mer än gärna för.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Administrativ avgift

*Yawn* fortfarande så har de inte kunnat kringå aktiveringsprocessen så riktigt crack är det ju inte riktigt än. Just nu ber de en att köpa spelet sedan refunda när man fått tag i dessa aktiveringsbiljetter.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av captur605:

Tjuvpack som piratkopierar

Nope.

Antingen "piratpack som piratkopierar" eller "kopieringspack som piratkopierar"...

Såede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Just Cause 3 är över sju månader sedan det kom ut. Rise of tomb raider är över 5 månader. Köpte spelen för 300kr styck när dom kom ut och haft väldigt roligt, särskilt med Just Cause 3, även Doom har jag spelat igenom ett par gånger och blivit underhållen. Ångrar inte köpen, speciellt inte JC3 och Doom. Så spelar ingen som helst roll om klyftig hacker knäckt senaste Denuvo.

Skickades från m.sweclockers.com

antar att du köpt spelen på någon sida typ som g2a?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Lite lustigt att ni tar upp en sådan här nyhet när man ej får skriva om sådant i erat forum

Det är inte ett regelbrott att diskutera piratkopiering. Däremot så är det inte okej att länka till eller på något sätt beskriva hur man går till väga för att få tag på piratkopierat material.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju i sådanna fall tycka att de lika gärna kunde plockat bort skyddet efter den inledande försäljningen. Det känns inte rimligt någonstans att betalande kunder skall behöva lida i spelets livslängd ut för att säkra inkomster för utgivaren under de första få veckorna.

De enda som i längden förlorar på kopieringsskydd är betalande kunder.

Tror den initiala försäljningen har gått ganska bra på dessa skyddade spel? Förmodligen märker majoriteten av vanliga kunder inte ens av nya skyddet. Allt för lätt att skylla på Denuvo när det egentligen är spelet som är problemet.

Jag tycker det är riktigt bra att de har lyckats. Då får man ju ärliga siffror för en gångs skull. Inga ursäkter om piratkopiering i början.

Permalänk
Hjälpsam

Så allt som krävs, är att slänga in ett crack från en rysk hacker i sin dator, väldigt märkligt att så många presoner drabbas av virus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

antar att du köpt spelen på någon sida typ som g2a?

Låter som du har något emot dom. Finns trygghetsförsäkring att köpa som bara kostar 1 euro. Köpte det enbart i början, köper man av försäljare som har minst 90% positiva omdömen är ytterst sällsynt det blir problem. Alltid fått nyckeln direkt. På Kinguin köper jag alltid dom nyaste och dom flesta spel. Instant Gaming avråder jag då dom kräver foto av id.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är inte ett regelbrott att diskutera piratkopiering. Däremot så är det inte okej att länka till eller på något sätt beskriva hur man går till väga för att få tag på piratkopierat material.

Fast om du tittar på den video dom länkar till så beskriver den rätt bra hur man går tillväga..

Hade jag startat en tråd om detta med länk till videon hade den nog blivit borttagen rätt snabbt..

Ser inte vad skillnaden är nu..

Vore kul ifall någon ansvarig skrev ett svar om detta så man vet vad som gäller..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Det vore ju trevligt om utvecklare lade mer pengar på att göra mjukvaran bättre än massa DRM som kan påverka upplevelsen negativt.

Att folk tankar spel är ofta för att en demo inte finns att tillgå.

Ibland finns det ingen rimlig möjlighet heller.
Känns väldigt onödigt att köpa en Nintendo DS variant bara för att spela ett spel t. ex. som har väldigt lite replay value

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist. Även om jag tankat en del i det förflutna för att testa spel utan demos, finns det inte lika stort behov för detta idag tack vare Steams återköpspolicy.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tråkigt att hackers som dessa ska försöka förstöra, väldigt tråkigt nyhet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Låter som du har något emot dom. Finns trygghetsförsäkring att köpa som bara kostar 1 euro. Köpte det enbart i början, köper man av försäljare som har minst 90% positiva omdömen är ytterst sällsynt det blir problem. Alltid fått nyckeln direkt. På Kinguin köper jag alltid dom nyaste och dom flesta spel. Instant Gaming avråder jag då dom kräver foto av id.

Skickades från m.sweclockers.com

tycker de bara är smått ironiskt att du tar upp att man ska köpa spelen i en piratkopieringstråd men du köper spel från sidor som g2a/kinguin som är känt för att sälja stulna koder, koder som är köpta med stulna kreditkort etc.
att du köper från dom sidorna supportar ju inte alls dom som gjort spelet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Det vore ju trevligt om utvecklare lade mer pengar på att göra mjukvaran bättre än massa DRM som kan påverka upplevelsen negativt.

Att folk tankar spel är ofta för att en demo inte finns att tillgå.

Ibland finns det ingen rimlig möjlighet heller.
Känns väldigt onödigt att köpa en Nintendo DS variant bara för att spela ett spel t. ex. som har väldigt lite replay value

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kristider även i väst, många har inte råd med semester så frestelsen att ladda ner crackade spel är inte liten hos många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror inte de hade förlorat speciellt mycket intäkter om de släppt dessa spel DRM-fritt ärligt talat. Witcher 3 är ett bra exempel. Gör man bra spel så säljer det. Antal nerladdningar på piratsidor är ej = antal förlorade försäljningar.

Men visst för all del, om DRM-skyddet inte påverkar prestandan och spel släpps på rätt plattformar till konkurrenskraftigt pris samt så har jag inget emot det. Stödjer alltid de speltillverkare jag gillar. Enda gången jag laddar ner spel nu för tiden är om det är omöjligt att hitta en legitim källa, eller att jag är extremt skeptisk till spelet och vill testa, det senare är dock onödigt nu för tiden då man kan lämna tillbaka spel på Steam.

Ogillar dock den senaste trenden att de släpper ett spel för 500kr sen släpper de 4-5 DLCs för 100-200kr st. Det är inte ok.

Lämna tillbaka spel? Jag är helt ny inför det. Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är tekniskt fascinerande hur skydden kringgås. Denuvo använder sig av bla. VM obfuskator som översätter x86 - > x64 och tillbaka och gör koden väldigt svår att debugga. Väldigt intressant tycker jag

Visa signatur

System: Team Red