Samsung släpper fix för SSD 840 som åtgärdar prestandaförsämringar

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper fix för SSD 840 som åtgärdar prestandaförsämringar

Mer än ett år efter att Samsungs SSD-enheter 840 Evo fick firmware-uppdateringen som slutligen löste problemet med prestandaförsämringar släpps också fixen till syskonet 840 (utan Evo).

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Oj, det var oväntat!

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Bättre sent än aldrig?

Dom vill ju att folk ska köpa nya diskar, och sen kommer fixen, lite lägligt så där

Permalänk
Medlem

"lovade konsekvent hög prestanda vid läsning av gammal och orörd data genom att låta en algoritm skriva om data i bakgrunden, vilket också fungerade."
Bara det att det inte fungerade alls i det minsta, inte för mig i alla fall. Har fortfarande samma gradvisa försämring som innan båda fixarna.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Dra och bada! Hade helt givit upp hoppet om det här. Och visserligen är det bättre sent än aldrig, men kunde de inte ha sluppit en hel del skit om de kommunicerat mer om det här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske man ska testa på 840:n man har då. Just nu har jag den i ett USB 3.0 chassi som en snabb extern disk till slit och släng data mellan platser.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaks min till Inet runt jul eftersom alla gett upp och fick en ny 850 istället. Trevligt att samsung fortfarande försöker fixa det däremot.

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte släppt det tidigare? Orkade inte med skiten och köpte 850 Evo för 2 veckor sen. Så släpper dom fixen nu!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag fick ladda hem den senaste version av Magician (även om min sa "this is the latest version")
Har uppdaterat FW nu, ska se om det hjälper

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Gäller det "PRO" versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Gäller det "PRO" versionen?

Pro har MLC minne alltså inte problemet ö.h.t

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är bättre än förväntat. Andra företag hade kunnat köra med att det inte är någon idé och att man är hänvisad till att köpa en nyare produkt. Hade dock varit guld om man istället fått byta in SSD'n mot en nyare version.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var försiktig med den uppdateringen. Min slutade att identifieras av UEFI. Håller för närvarande på att mailväxla med samsungs support i europa om eventuell åtgärd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Min 840 Evo lider fortfarande av det här problemet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Min 840 Evo lider fortfarande av det här problemet.

Exakt samma problem här.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha en Linuxversion av fixen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Min 840 Evo lider fortfarande av det här problemet.

Skrivet av Hetkyckling:

Exakt samma problem här.

Jag installerade ny firmware och körde restoration programmet. Inga problem här sedan dess.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Min 840 Evo lider fortfarande av det här problemet.

Skrivet av Hetkyckling:

Exakt samma problem här.

Förstår inte hur det kan stämma, med tanke på att jag har 3 st enheter, själv, och 2 till hos bekanta, där samtliga fungerar klockrent.
Jag tom testade att lägga undan ena av dem i 9 månader, för att sen bara sätta in den IDLE i en dator och låta den "fixa sig själv" med läs tester lite då och då. Det tog ca 15 timmar, IDLE för att fixa allt på den till full hastighet och rak kurva från det skicket.

Dubbellkolla att ni verkligen har senaste FW... och inte bara en gammal Samsung Magician som "säger" att det är senaste (för att den är gammal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Pro har MLC minne alltså inte problemet ö.h.t

Tack för den infon, då slipper man uppdatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill ha en Linuxversion av fixen.

Så vitt jag förstår är det en ISO-fil med bootbar DOS-version. Alltså inte beroende av vilket operativsystem du kör. Dock kanske det är ett krav att köra Magician, vad vet jag?

Permalänk
Medlem

840 Pro-serien var inte alls påverkad, eller hur?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår inte hur det kan stämma, med tanke på att jag har 3 st enheter, själv, och 2 till hos bekanta, där samtliga fungerar klockrent.
Jag tom testade att lägga undan ena av dem i 9 månader, för att sen bara sätta in den IDLE i en dator och låta den "fixa sig själv" med läs tester lite då och då. Det tog ca 15 timmar, IDLE för att fixa allt på den till full hastighet och rak kurva från det skicket.

Dubbellkolla att ni verkligen har senaste FW... och inte bara en gammal Samsung Magician som "säger" att det är senaste (för att den är gammal)

Körde HD Tune för 2 veckor sedan och resultatet var inte vackert. Körde en vända med diskfresh och det blev mycket jämnare prestanda. Jag har senaste firmware, 100% säker på detta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte alls...på tiden. Vet inte hur länge sen det var jag köpte min 840. Känns som en evighet sen och detta släpps nu.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Trevligt men nu kanske man kan fixa den värdelösa prestandan från fabriken på dessa SSDer.

Permalänk
Medlem

Har haft en 840 i en gammal laptop som nu är skrotad. Satte igår in den i min spelburk för att frigöra lite utrymme från huvuddisken och kollad FW uppdateringar i samma veva. Igår fanns det inget, då bör det alltså finnas idag. Om det är rätt modell vill säga, inte säker på det.

Vet ju inte hur dålig prestandan var då jag bara kunnat jämföra med HDD, nu kan jag jämföra med 850 Pro i samma maskin så det kan ju bli intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Körde HD Tune för 2 veckor sedan och resultatet var inte vackert. Körde en vända med diskfresh och det blev mycket jämnare prestanda. Jag har senaste firmware, 100% säker på detta.

Jämnare prestanda blir det säkert med diskfresh, det är ju helt omskriven data. Är som att säga att färgen ser bättre ut när den är nymålad vs den gamla.

Jag ska testa ena ikväll som suttit i under längre tid. Men om du förväntar dig spikrak kurva så lär du nog bli besviken på alla SSD de senaste 2 åren... Ingen budget disk har perfekt kurva längre. (Jag antar att du kör 8MB test och inte 4k test, annars har du förklaringen där)

Poängen är att vad jag har sett så mina 840 EVO hållit 500M/s+ på 99.9% av disken iaf, vilket är mer än godkänt med tanke på vad det är, och hur felet är lagat. Där är aldrig några 100-300MB/s dippar längre, ingen hög latency eller märkbart problem vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jämnare prestanda blir det säkert med diskfresh, det är ju helt omskriven data. Är som att säga att färgen ser bättre ut när den är nymålad vs den gamla.

Jag ska testa ena ikväll som suttit i under längre tid. Men om du förväntar dig spikrak kurva så lär du nog bli besviken på alla SSD de senaste 2 åren... Ingen budget disk har perfekt kurva längre. (Jag antar att du kör 8MB test och inte 4k test, annars har du förklaringen där)

Poängen är att vad jag har sett så mina 840 EVO hållit 500M/s+ på 99.9% av disken iaf, vilket är mer än godkänt med tanke på vad det är, och hur felet är lagat. Där är aldrig några 100-300MB/s dippar längre, ingen hög latency eller märkbart problem vad jag har sett.

Problemet var inte att jag haft dippar ner till 100mb/s utan ner till 3-5m/s. Access tiden var också skyhög för en SSD, typ 3ms. Detta är på en 1TB disk som huserar min Steam mapp och har i nuläget 400gb ledigt.
Visst, det är en budget disk och med det så kommer budget problem, men att säga att problem är åtgärdat är bara fel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

EVO-fixen funkade ju sådär. Eller ja, inte alls. Får skitprestanda efter någon månad eller två.

Kanske funkar om man kör datorn 24/7 utan sömnläge eller något, men orka...

Så, vågar vägra Samsung nuförtiden. Inte direkt att de är de enda som gör bra diskar...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Reklamerade min 840 till Alina för två år sedan säkert vid det här laget. Skräpdisk!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841