Är övergreppen på festivaler osv pga GTA?

Permalänk
Medlem

Är övergreppen på festivaler osv pga GTA?

Nu har barns spelande hamnat i hetluften igen. Tycker ni att hon har någon poäng i det hon skriver? Är det lämpligt att ett barn i fjärde klass spelar GTA? Är det lämpligt även om målsman sitter bredvid?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Nu har barns spelande hamnat i hetluften igen. Tycker ni att hon har någon poäng i det hon skriver? Är det lämpligt att ett barn i fjärde klass spelar GTA? Är det lämpligt även om målsman sitter bredvid?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

Jag skyller detta fenomen enbart på curlingföräldrarna som "rasar" och blir kränkta höger och vänster.
Lär ditt barn rätt och fel, konsekvenser av felbeteende och umgås på ett större plan.

Att skylla på TV-spel är lika idiotiskt i min mening som att skylla på filmer.

"Men hur ska mitt barn förstå skillnaden på vad som är riktigt och inte?"

- Det är ju det som DU, föräldern är till för. Inte casha in de där sköna bidragspengarna och stapla rättigheter.

Klart ungarna hittar på sätt att kika på skräckfilmer eller lira grymma slaktarlir, det är det inget snack om.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Medlem

Det rör väl sig mestadels om invandrare/asylsökare när det gäller övergrepp på festivaler. Har svårt att koppla det till datorspel

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Medlem

Har de spelat GTA i Afghanistan och Syrien innan de kom till Sverige?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte snacket om värderingar, jag spelade GTA när jag var ung, III och Vice City, och även om man kan göra sjuka grejer i spelen så är det inte som att jag går runt och motorsågar folk ute på gatan, oavsett hur coolt jag tyckte det var när jag var liten.

Grejen med våldtäktsmän och mördare måste ju vara att de saknar någon slags psykologisk spärr, den där rösten bak i huvudet som säger "gör inte så, det är fan inte smart alltså" som resten av befolkningen har, inte att de tyckte det var coolt att hugga folk med ninjasvärd när de var sju år.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

OnT:

Tycker att behovet av att beskylla alla möjliga konstiga saker på videospel/film bara är ett sätt för föräldrar/andra för att försöka slippa sina skuldkänslor, "Det är klart att inte mitt barn kan ha gjort något sådant, hen måste ha fått influenser ifrån dom där dödsspelen!"

Kanske GTA4 fick människor att vilja flytta till USA och bli kriminell eller vad vet jag

Citaterat inlägg är raderat
Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

Det rör väl sig mestadels om invandrare/asylsökare när det gäller övergrepp på festivaler. Har svårt att koppla det till datorspel

Det stämmer väl inte riktigt va? Jag vill också veta din källa. Om du inte menar att tex skåningarna som gruppvåltog en kvinna förra året ska räknas som invandrare.

Vilket fantastiskt land Sverige måste ha varit innan någon flyttade hit. Inte en ända våldtäkt...

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk

Skitsnack, de som våldtar hade gjort det även om de inte spelat GTA. Kan gå med på att det kan trigga igång ditt psykfel men inte plantera eller skapa ett.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Det är inte GTA sitt fel. Det är personen som utför övergreppet sitt fel.

Men, man får tydligen inte påpeka i Sverige om det är en invandrare/asylsökare som utför ett övergrepp. Därför måste dom hitta andra saker att skylla på. Till exempel GTA.

Det är iaf min åsikt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av cazcade:

Det stämmer väl inte riktigt va? Jag vill också veta din källa. Om du inte menar att tex skåningarna som gruppvåltog en kvinna förra året ska räknas som invandrare.

Vilket fantastiskt land Sverige måste ha varit innan någon flyttade hit. Inte en ända våldtäkt...

Klart det skulle finnas våldtäckter men inte på samma nivå.
http://nyheteridag.se/tyska-polisen-den-arabiska-valdtaktslek...

Här är en trevlig lek.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Det var en polis (konstigt nog) som uttalade sig vid en av dessa tillfällen att bara delvis av gruppen som bestod av invandrare/ asylsökande. De andra var då personer som var etniskt svenska. Med gruppen syftar jag då på de unga som hade våldtagit, trakasserat och misshandlat tjejerna. Håller på att hitta internet källa, jag fick reda på det ''offline''.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Källa?

OnT:

Tycker att behovet av att beskylla alla möjliga konstiga saker på videospel/film bara är ett sätt för föräldrar/andra för att försöka slippa sina skuldkänslor, "Det är klart att inte mitt barn kan ha gjort något sådant, hen måste ha fått influenser ifrån dom där dödsspelen!"

Kanske GTA4 fick människor att vilja flytta till USA och bli kriminell eller vad vet jag

Skrivet av cazcade:

Det stämmer väl inte riktigt va? Jag vill också veta din källa. Om du inte menar att tex skåningarna som gruppvåltog en kvinna förra året ska räknas som invandrare.

Vilket fantastiskt land Sverige måste ha varit innan någon flyttade hit. Inte en ända våldtäkt...

Polisen skrev det själva på sin hemsida så jo. Därefter fick de en jäkla massa kritik för att de uttryckligen skrev att de handlade om ensamkommande. Och som alla vet får man inte säga så...

JO utreder nu. Så jo.
Med det sagt så finns rövhattar i alla sorters färger och sorter. Några av rövhattarna har säkert spelat GTA, på samma sätt som några är ensamkommande. Värdelösa vinklingar.

Permalänk
Medlem

På 80talet var det "våldsam musik" och rollspel, på 90talet var det tv och nu 00 och 10 så är det tv/datorspel.
Folk vill alltid ha något att skylla på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Källa?

OnT:

Tycker att behovet av att beskylla alla möjliga konstiga saker på videospel/film bara är ett sätt för föräldrar/andra för att försöka slippa sina skuldkänslor, "Det är klart att inte mitt barn kan ha gjort något sådant, hen måste ha fått influenser ifrån dom där dödsspelen!"

Kanske GTA4 fick människor att vilja flytta till USA och bli kriminell eller vad vet jag

Skrivet av cazcade:

Det stämmer väl inte riktigt va? Jag vill också veta din källa. Om du inte menar att tex skåningarna som gruppvåltog en kvinna förra året ska räknas som invandrare.

Vilket fantastiskt land Sverige måste ha varit innan någon flyttade hit. Inte en ända våldtäkt...

Källa? öppna ögonen.

https://www.flashback.org/t2737715
https://www.flashback.org/t2738327

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Det stämmer väl inte riktigt va? Jag vill också veta din källa. Om du inte menar att tex skåningarna som gruppvåltog en kvinna förra året ska räknas som invandrare.

Vilket fantastiskt land Sverige måste ha varit innan någon flyttade hit. Inte en ända våldtäkt...

Polisen har ju själva gått ut med att det rör sig om asylsökare lol

Självklart är det inte bara invandrare och asylsökare som våldtar, därför jag skrev "mestadels"

Visa signatur

Progamer

Permalänk
Rekordmedlem

Polisen har tagit tillbaka och bett om ursäkt för att de pekade ut ensamkommande flyktingbarn pga av att uppgifterna helt enkelt inte var korrekta, polisen ska hålla sig till fakta och inte bidra till att sprida fördomar.

Polisen får skarp kritik för sitt agerande av Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi.
– Är man säker ska man självklart meddela allmänheten om detta. Det är viktig information. Men är man inte säker då får man faktiskt hålla käften tills man är säker, säger han till SR Ekot.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-backar-pekade-ut-ens...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om det faktiskt är så hemskt många fler övergrepp som skett på festival eller om det bara är så att för varje år så sjunker toleransen och fler anmäls. Känns inte som att det finns något stöd för att 2016 skulle vara ett kanonår för folk som sexuellt ofredar och förgriper sig på tjejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Polisen har tagit tillbaka och bett om ursäkt för att de pekade ut ensamkommande flyktingbarn pga av att uppgifterna helt enkelt inte var korrekta, polisen ska hålla sig till fakta och inte bidra till att sprida fördomar.

Polisen får skarp kritik för sitt agerande av Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi.
– Är man säker ska man självklart meddela allmänheten om detta. Det är viktig information. Men är man inte säker då får man faktiskt hålla käften tills man är säker, säger han till SR Ekot.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-backar-pekade-ut-ens...

I mitt inlägg menade jag flera festivaler än Festival Putte

Visa signatur

Progamer

Permalänk

Känns som att etniciteten spelar mindre roll.
Det är fortfarande föräldrarna som ska lära kidsen det fundamentalt enkla begreppet rätt och fel.

Kladda inte på någon som försöker avnjuta en trevlig konsert eller i övrigt inte vill ha dina flottiga chipsfingrar över sig.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Medlem

<sarkasm> Sanning måste det väl ändå finnas i det? Bara kolla tidigare generationer.

  • Street Fighter ansvarar ju för allt gatuvåld som har skett sedan dess lansering. Man hör ju till och med på namnet vad det uppmuntrar till. Helt oförståeligt att det inte blev förbjudet.

  • Pacman orsakade 90 talets ravefester; alla springer omkring i mörkret till musik, käkar piller och ser blinkande spöken.

  • Duck Hunt är att skylla på allt tjuvskytte i Afrika.

  • Tetris orsakar OCD.

Det går ju inte att skylla på föräldrarna eller finna andra orsaker bakom händelserna, självklart är det spelens fel. Hur ska människor kunna skilja på fiktivt och verkligheten? Särskilt människor gamla nog att gå på festivaler. Jag säger att vi borde ha 50 års gräns på alla spel, tänk om någon 20 åring käkar svamp precis som i Super Mario.

</sarkasm>

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Oj här var det redan full blown flashback-rasism.
Självklart är GTA inte skurken, en spelserie kan möjligtvis påverka samhället på marginalen.
Lika självklart är det inte flyktingarnas fel. Våldtäkter och sexuella trakasserier har funnits på festivaler Sverige över så länge jag kan minnas.

Ökningen är framförallt en ökning i anmälningsfrekvens/uppmärksamhet. Missta inte det för en faktisk ökning. BRÅ uppskattar att det går åtminstone 5 fall av våldtäkt på varje anmält fall och antalet våldtäkter per capita har inte ökat de senaste åren enligt deras bedömningar.

Sluta skjuta ifrån er problemen på "någon annan", det är nästan helt vanliga killar, antagligen flera du känner som begår majoriteten av alla sexuella övergrepp. Prata om samtycke med de du känner och ta ansvar för drickande och annat som kan få vissa att göra något dumt. Att skylla på Syrier stoppar faktiskt noll våldtäkter.

Permalänk
Skrivet av borninbarcelona:

Oj här var det redan full blown flashback-rasism.
Självklart är GTA inte skurken, en spelserie kan möjligtvis påverka samhället på marginalen.
Lika självklart är det inte flyktingarnas fel. Våldtäkter och sexuella trakasserier har funnits på festivaler Sverige över så länge jag kan minnas.

Ökningen är framförallt en ökning i anmälningsfrekvens/uppmärksamhet. Missta inte det för en faktisk ökning. BRÅ uppskattar att det går åtminstone 5 fall av våldtäkt på varje anmält fall och antalet våldtäkter per capita har inte ökat de senaste åren enligt deras bedömningar.

Sluta skjuta ifrån er problemen på "någon annan", det är nästan helt vanliga killar, antagligen flera du känner som begår majoriteten av alla sexuella övergrepp. Prata om samtycke med de du känner och ta ansvar för drickande och annat som kan få vissa att göra något dumt. Att skylla på Syrier stoppar faktiskt noll våldtäkter.

Mycket sunt inlägg.
Tack för din visdom och klarsynta åsikter som jag delar fullt ut.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror/anser inte att det är lämpligt för en 10-åring att spela sådana spel.

Jag tror inte heller att det är spelen i sig som är problemet, utan att de som begår dessa övergrepp helt enkelt inte har fått, från sina föräldrar, denhär känslan för vad som är rätt och fel och hur man beter sig och inte beter sig osv.
Om någon som inte har sunda grundvärderingar och gränser för vad som är okej och inte spelar ett sådant spel kan det säkert ge "inspiration", men det är inte spelet som skapar en våldtäktsman.

Denna debatt har ju blommat upp lite då och då genom åren. Det var samma sak på 80-talet när jag var i 12-års åldern och hade en C64. Commando Libya var ett av der mer omdiskuterade speler där bonusrundan bestod av att man skulle avrätta fångar (något som jag då inte kände mig helt bekväm med).
Blood'n'Guts med bland annat "kast med liten katt" som en av grenarna var väl ett annat spel som var på tapeten, men även lite mer "vanliga" spel, som Cobra ansågs väl vara "för våldsamma".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av actiwe:

I mitt inlägg menade jag flera festivaler än Festival Putte

Jag tror att mycket av problemen beror på att klyftorna i samhället har ökat sedan nyliberalismen började komma med Thatcher och Reagan och deras politik som vi ännu lider av och frågan är om vi kan reparera de skador de skapade.
Samhället har fått mindre resurser till att ta hand om de som behöver hjälp pga att man sänkt skatterna enormt för de allra rikaste, detta gäller globalt och inte bara i Sverige och det ökar de sociala klyftorna på många ställen i världen.
Det tar sig olika uttryck men sexövergrepp på festivalerna är ett av dem i vår del av världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Nu har barns spelande hamnat i hetluften igen. Tycker ni att hon har någon poäng i det hon skriver? Är det lämpligt att ett barn i fjärde klass spelar GTA? Är det lämpligt även om målsman sitter bredvid?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23121155.ab

Det har väl alltid varit så att spel talar till våra lägsta instinkter, men jag hoppas det är så att man kan skilja på fantasi och verklighet. Jag tror mer det i så fall har att göra med att det ingår i vår samhällsstruktur att det anses OK att objektifiera tjejer. Vi må vara lika inför lagen men det är skillnad på vad som förväntas av en beroende på vad man har mellan benen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"I lördags pekade värmlandspolisen ut ensamkommande för övergrepp. Nu finns fler övergrepp, och polisen har backat efter ett mediedrev. Uppgifterna är otydliga, men det verkar som att de flesta misstänkta har utländsk bakgrund men inte nödvändigtvis är ensamkommande. I stället för att be polisen om exakta uppgifter kräver media och regeringen mer mörkläggning.
Kriminolog Jerzy Sarnecki anser att polisen ska ”hålla käften” och tillägger: ”Det finns någon sorts panik i dag kring unga utländska män, muslimer som kommer till Sverige och våldtar eller antastar svenska kvinnor. Det här är ju inte sant, även om sådant självklart inträffar. Då är det viktigt att man ger en korrekt bild av situationen. Det är inte på något sätt så att man ska dölja fakta, men man ska ha fakta innan man talar om det här”
”Inrikesminister Anders Ygeman menar att det ibland kan vara relevant att gå ut med information om misstänktas bakgrund”, men inte om ensamkommandes sexövergrepp ”Jag har svårt att se att det skulle ha relevans”
Inte första gången Anders ”kod 291” Ygerman gör bedömningen att statistik om flyktingars brott som kan vara politisk skadligt saknar relevans och ska hemlighållas.
Sverige samlar exakta uppgifter om misstänktas bakgrund och brukade redovisa det, senast 2005. Det är dock numera regeringens formella linje att skattefinansierad statistik ska hållas hemligt. Justitieministerns surrealistiska argument är att Sarneckis forskning har bevisat att invandrares brott beror på ”uppväxtmiljö och levnadsvillkor” och att det därför är onödigt att redovisa statistik:
”Regeringens utgångspunkt är att Brås resurser bör användas till att ta fram kunskap som kan göra skillnad för rättsväsendets arbete och för Sveriges befolkning. Befintlig forskning visar att människors uppväxtmiljö och levnadsvillkor är avgörande för brottsligheten.
Mot bakgrund av tidigare studier ser jag inte att ytterligare en rapport om registrerad brottslighet och individers ursprung skulle tillföra kunskap med potential att förbättra det svenska samhället, och jag har därför inte för avsikt att ge Brå något sådant uppdrag”

Jerzy Sarnecki och andra kriminologer har tillgång till data om exempelvis andel våldtäktsmän som har bakgrund i muslimska länder, men har valt att inte redovisa det. Det är en demokratiska skandal att regeringen och kriminologer vägrar redovisa skattefinansierad data samtidigt som de utnyttjar mörkret de skapat till att förneka invandrares överrepresentation. Det går exempelvis inte att utvärdera Sarnecki påstående om invandrares överrepresentation i våldtäkt då siffrorna är hemliga. Är det normalt? Skulle vi acceptera om nationalekonomer hemlighetsstämplade inflationsdata som de själva har tillgång till?
Att kräva att regeringen slutar censurerar statistik så att vi kan ha en informerad debatt är mycket viktigare än meningslösa symboldebatter om vattenkanoner, batonger och utvisning."

Citerar Tino Sanandaji. Klart polisen har fått ta tillbaka sitt tidigare påstående. Fick väl för mycket skit för det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Är det lämpligt att ett barn i fjärde klass spelar GTA?

Rent generellt, nej.

Skrivet av Klumpeduns:

Är det lämpligt även om målsman sitter bredvid?

Om det är mer lämpligt eller ej om mamma/pappa sitter bredvid, beror ju på hur man uppfattar sina barn.
Alla är olika och det finns väldigt många barn som är otroligt mogna trots sin låga ålder.

Barn som förstår vad som är rätt och fel samt vad som är ditt och mitt, är barn man utan problem kan sätta med t.ex GTA.
D.v.s inga ensamkommande flyktingbarn med taskig uppväxt och snedvriden kvinnosyn.

Permalänk

@Klumpeduns

Ser det snarare som ytligare försök att skylla ifrån ansvaret. För inte vill man erkänna att man hävde ner blomkrukan från fönstret (man skyller ju på katten eller liknande)?

Dom flesta människor är ju fega i grunden och samtidigt vill man ju inte såra någon (därför väljer människorna fegas utväg och sårar ännu mer sina medmänniskor i stället).

Felet i dag är att man inte fostrar barnen, utan dom gör mer som dom vill och får sällan några konsekvenser av det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att mycket av problemen beror på att klyftorna i samhället har ökat sedan nyliberalismen började komma med Thatcher och Reagan och deras politik som vi ännu lider av och frågan är om vi kan reparera de skador de skapade.
Samhället har fått mindre resurser till att ta hand om de som behöver hjälp pga att man sänkt skatterna enormt för de allra rikaste, detta gäller globalt och inte bara i Sverige och det ökar de sociala klyftorna på många ställen i världen.
Det tar sig olika uttryck men sexövergrepp på festivalerna är ett av dem i vår del av världen.

Instämmer i tänket, större klyftor och ovisshet/otrygghet skapar en massa sid-effekter, en del sådana som vi inte hade önskat.

Nyliberaler tror att dom som inte lyckas kravla sig upp på gräddhyllan skall sitta nöjda nedanför och titta på, och riktigt fint och snällt förstå varför dom inte är värda. De tycker att det är uppenbart för alla och envar att den som roffat åt sig mest resurser på hög är den som är mest beundransvärd, och ungefär där tar deras tänk slut.

Så fungerar inte folk i verkligheten, det finns lika många uttryck som det finns individer men alla uttryck är inte trevliga. Och ja, fattiga och outbildade är lika mycket folk som dom som kallar sig för eliten.

Bästa sättet att minimera våld, kriminalitet och oönskat socialt beteende i samhället är en hög genomsnittlig utbildningsnivå, skäliga levnadsvillkor och ett rättvist fördelande av samhällets resurser. Ungefär så som Sverige såg ut före mitten av 80-talet.

edit. angående debatten om vad invandrande ungdomar antas ställa till med, jag tar ingen ställning i sakfrågan, men det är ett faktum att de levnadsvillkor och den samhällssyn som dom kommer ifrån är något som inte vi har någon som helst kontroll över. Men vi har kontroll över hur dom blir emottagna. Vill vi att folk skall komma hit och anpassa sig i vuxen ålder krävs det enorma resurser för att lyckas, just nu känns allt vad gäller det som bara meh. Inlåst i ett 8kvm rum i samma barack som 100 andra män och utan känd framtid kanske det känns som en god idé att gå ut och ta damer i baken, vad vet jag.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av borninbarcelona:

Oj här var det redan full blown flashback-rasism.
Självklart är GTA inte skurken, en spelserie kan möjligtvis påverka samhället på marginalen.
Lika självklart är det inte flyktingarnas fel. Våldtäkter och sexuella trakasserier har funnits på festivaler Sverige över så länge jag kan minnas.

Ökningen är framförallt en ökning i anmälningsfrekvens/uppmärksamhet. Missta inte det för en faktisk ökning. BRÅ uppskattar att det går åtminstone 5 fall av våldtäkt på varje anmält fall och antalet våldtäkter per capita har inte ökat de senaste åren enligt deras bedömningar.

Sluta skjuta ifrån er problemen på "någon annan", det är nästan helt vanliga killar, antagligen flera du känner som begår majoriteten av alla sexuella övergrepp. Prata om samtycke med de du känner och ta ansvar för drickande och annat som kan få vissa att göra något dumt. Att skylla på Syrier stoppar faktiskt noll våldtäkter.

Bra formulerat. Tack!

Jag orkar inte ens svara på de här som refererar till flashback trådar och populistiska bloggar som poserar som nyhetsajter.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X