Frågor om förstärkare, högtalare, vad som krävs för att driva, watt och decibel. Begriper inte mycket...

Permalänk

Frågor om förstärkare, högtalare, vad som krävs för att driva, watt och decibel. Begriper inte mycket...

Lite rörig rubrik men den förklarar precis hur det står till i mitt huvud...

Efter många trådar om diverse förstärkare och högtalare, här på SweC, köpte jag för några år sedan ett par högtalare med tillhörande förstärkare/receiver. Receivern som blev en 5-kanals Pioneer RDS 908 för 500:- fungerar perfekt för att spela mer än tillfredsställande högt inne på rummet. Men ibland önskar man lite mer. Vilket denna receiver tyvärr inte kan erbjuda. Om man drar på rejält på volymratten börjar högtalarna hacka, brusa och ljudet försvinner efter några sekunder. Efter en tråd på SweC om detta "problem" verkade medlemmarna enade om att stärkaren inte är kraftig nog för att driva högtalarna på denna volym.

När jag läser på högtalarnas specifikationer då.

Max: 125w
Min: 20w
Känslighet: 92dB

Går man efter att det krävs dubbelt så mycket effekt för att öka volymen med 3dB får man då fram detta:

1W=92dB
2W=95dB
4W=98dB
8W=101dB
16W=104dB
32W=107dB
64W=110dB
128W=113dB

Med andra ord bör jag kunna få ut 110-112dB från mina högtalare med min nuvarande förstärkare. Men saken är den att när jag drar på rejält så blir ljudet givetvis högre, betydligt högre. Säkert 10 decibel högre om jag drar på absolut max. Men sen lägger ju högtalarna av efter max några sekunder.

Nu till frågan då. Är högtalarna kapabla till att spela så högt som det går att få upp dom till med hjälp av en kraftigare förstärkare eller kommer det bara leda till att jag spelar sönder dom? Med tanke på att det står max 125w tolkar jag det som att dom redan ligger nära sin maxgräns och om man skulle tillsätta mer blir dom överansträngda/pajar? Skälet till att jag är tveksam är för att jag har hört hur extremt högt dom kan spela under väldigt kort tid. Därav uppkommer frågan om man kan hålla dom på den ljudnivån under en längre tid om man skaffar en starkare förstärkare eller om man bara kommer spränga högtalarna efter typ 30 sekunder?

Har nyligen inhandlat en begagnad Cerwin Vega 5000 för sakens skull som enligt hemsidan ska kunna leverera upp till 2x1100W. Hur mycket sanning det ligger i det samt hur ljudkvalitén är hör inte tråden till dock. Saken är i alla fall klar att dom levererar mer än den jag har nu.

256W=116dB
512W=119dB
1024W=122dB

Skulle man använda den förstärkaren skulle man kunna få upp högtalarna till ~122dB men då även tillsatt ~9 gånger så hög spänning som högtalarna klarar av enligt specifikationer så därför borde dom vara brända för länge sen?

Märker att det blev ett konstigt och fumligt inlägg så försöker sammanfatta. Kommer högtalarna kunna spela lika högt som jag hört dom göra under väldigt kort tid, under längre tid om jag använder mig utav denna mycket kraftfullare förstärkare? Eller kommer det bara leda till att dom går sönder om jag stressar dom så hårt?

Permalänk
Medlem

Om det hackar och ljudet försvinner några sekunder så låter det som nätdelen/strömförsörjningen i receivern är för dålig vilket är ganska vanligt i 5.1 receivrar.
Prova Cervin Vegan och prova hur det låter men det finns en risk att du knäcker högtalarna, de tål bara 125W.
Sen är det inte så enkelt med dina uträkningar, det beror på om effekten är peak eller RMS, frekvens/energiinnehåll i musiken du spelar mm.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Om det hackar och ljudet försvinner några sekunder så låter det som nätdelen/strömförsörjningen i receivern är för dålig vilket är ganska vanligt i 5.1 receivrar.
Prova Cervin Vegan och prova hur det låter men det finns en risk att du knäcker högtalarna, de tål bara 125W.
Sen är det inte så enkelt med dina uträkningar, det beror på om effekten är peak eller RMS, frekvens/energiinnehåll i musiken du spelar mm.

Tack för svar. Du skriver att det är vanligt med dålig strömförsörjning från 5.1. Vet inte om jag fått det om bakfoten men känns som om såna är mer gjorda för hemmabio med surround än hög musik ur 2 golvare? Kanske skulle få bättre resultat/högre ljud om jag skaffade en 2-kanalsstärkare på ca 125x2w? Menar för att kräma ut så mycket som möjligt men ändå hålla det, på en för högtalarna hälsosam nivå. Vill givetvis prova Vegan men känns jobbigt om det finns risk att högtalarna pajar.

Permalänk
Medlem

@serabella: Nej, du har helt rätt 5.1 system är mest för surround, ska man ha riktigt bra ljud är det en "vanlig" 2 kanals stereoförstärkare som gäller, typ din Cervin Vega.
Du behöver inte skaffa ny förstärkare utan använd Cervin Vegan med försiktighet till dina högtalare men antagligen blir det svårt att få ut någon tryck ur dem.
För bästa ljud bör du skaffa en par ordentliga (golv)högtalare till Cervin Vegan.

Permalänk

Halloj

Det är i princip alltid basen i en högtalare som sätter begränsningen, det som händer om man spelar för högt för länge är att limmet som håller ihop talspolen smälter och man får en fin röra av koppartråd i hela talspolegapet = krävs totalrenovering.

Men i ditt fall låter det som att det är förstärkaren som inte pallar. På beskrivningen du ger så låter det för mig som att förstärkaren "klipper" vilket är ett mycket allvarligt tillstånd där förstärkaren börjar skicka DC(likström) till högtalarna. Istället för att vibrera så trycks högtalarens kon åt ena hållet och talspolen agerar doppvärmare istället. Det tar bara nån sekund för högtalarna att brinna upp då. Dock så är din förstärkare såpass ny att den har säkert något skydd för detta - antagligen så klipper förstärkaren när det börjar "hacka" den ger delvis kraftigt distorderat ljud, delvis DC, innan skyddsfunktionen går in och klipper ljudet helt för att högtalarna inte ska paja.

Så varför klipper förstärkaren? Den ska lämna minst 5 x 100 watt säger pioneer. Det kan man undra om det verkligen stämmer enär den den har en såpass liten transformator som den har. Vad står det på baksidan där strömsladden går in? Där står transformatorns effekt och förstärkaren kan inte lämna mer effekt till högtalarna än vad den ger(förutom i mycket korta spikar).

Renodlade 2-kanalsförstärkare brukar vara uppbyggda mycket bättre än hembiorecievers och därmed bättre lämpade att spela högt med. Kolla efter en beggad NAD: C370, C372, C375BEE eller Rotel RA-1520 tex. Cerwin wega slutsteget är nog inget vidare för hifi, mer PA-steg.

Du kan ju också kika på lättdrivna högtalare så du inte behöver så fet förstärkare, till exempel klipsch som har modeller som ligger kring 100 db/1w

Visa signatur

Min data är bättre än din data.