Samsung släpper fix för SSD 840 som åtgärdar prestandaförsämringar

Permalänk
Skrivet av biew:

Var försiktig med den uppdateringen. Min slutade att identifieras av UEFI. Håller för närvarande på att mailväxla med samsungs support i europa om eventuell åtgärd

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog avvakta lite med uppdateringen då.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Lät min 840 ligga urkopplad med skrivna filer eftersom den inte behövdes och testade 1-2 ggr i månaden. Det tog ca 6mån innan fenomenet uppstod, och körde man Diskfresh ett pass över disken så var allt okej igen.
Trevligt med fix till slut, men så himla stort var inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

http://imgur.com/PPalEpH
Min har alltid varit så här pass stabil.
Så drabbar kanske ej alla diskar.
Så kommer ej uppdatera min.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Wow. Som det verkade när problemet först påvisades tänkte Samsung absolut inte erkänna att det gällde även den här modellen, och så verkade det fortsätta.

Trevligt med (i alla fall påstådd) fix, men summa summarum står jag kvar på eff juu Samsung för hanteringen.

Permalänk
Medlem

Jag har en 840 EVO med firmware EXT0DB6Q

Laddade ner senaste Samsung Magician som sa att jag redan hade senaste FW. Laddade även ner ISO:n och bootade från den som också sa att jag hade senaste FW.

Finns det en nyare att ladda ner från nåt hemligt ställe, eller har dom dragit tillbaks den?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag har en 840 EVO 1TB med firmware EXT0DB6Q

Laddade ner senaste Samsung Magician som sa att jag redan hade senaste FW. Laddade även ner ISO:n och bootade från den som också sa att jag hade senaste FW.

Finns det en nyare att ladda ner från nåt hemligt ställe, eller har dom dragit tillbaks den?

Då borde det redan vara löst

https://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-Magician-46-and...

Det som kom nu var för "O-EVO"-varianten av 840.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

http://imgur.com/PPalEpH
Min har alltid varit så här pass stabil.
Så drabbar kanske ej alla diskar.
Så kommer ej uppdatera min.

Skrivet av DeeJay1:

Jag har en 840 EVO 1TB med firmware EXT0DB6Q

Laddade ner senaste Samsung Magician som sa att jag redan hade senaste FW. Laddade även ner ISO:n och bootade från den som också sa att jag hade senaste FW.

Finns det en nyare att ladda ner från nåt hemligt ställe, eller har dom dragit tillbaks den?

Artikeln handlar om 840 utan EVO.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Där ser man. Var och köpte ny disk idag och tänkte byta ut min 840 till en 850 evo. Hade inga som helst tankar på att de tänkte släppa en fix såhär sent.

Testade att köra in den nya uppdateringen på disken men stannar vid 60% och säger att det ej går att uppdatera på den valda disken. Någon annan med samma problem?

Permalänk
Medlem

Patchat

Då har jag patchat och inga problem så långt.
Får se om det kan ge någon prestanda tillbaka igen.

Permalänk
Inaktiv

Vad säger emot att samma problem inte finns på tex 850 Evo?

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju inte en dag för tidigt!

Min 840 är sedan länge förpassad till att vara bootdrive i filservern, där prestandan är ganska egal. Synd att de inte kunde gjort det här medans 840 fortfarande var aktuell...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

EVO-fixen funkade ju sådär. Eller ja, inte alls. Får skitprestanda efter någon månad eller två.

Kanske funkar om man kör datorn 24/7 utan sömnläge eller något, men orka...

Så, vågar vägra Samsung nuförtiden. Inte direkt att de är de enda som gör bra diskar...

Säker på att du har kört rätt EVO-fix?
Den första fixen löste ju problemet temporärt, men prestandan blev sämre igen efter några månader på min 840 EVO.
Den andra fixen däremot löste problemet permanent för mig. Tror det var över ett år sedan den kom ut och min 840 EVO ger fortfarande en i princip spikrak kurva i HD Tune, så att du skulle få skitprestanda efter någon månad eller två låter lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har haft en 840 i en gammal laptop som nu är skrotad. Satte igår in den i min spelburk för att frigöra lite utrymme från huvuddisken och kollad FW uppdateringar i samma veva. Igår fanns det inget, då bör det alltså finnas idag. Om det är rätt modell vill säga, inte säker på det.

Vet ju inte hur dålig prestandan var då jag bara kunnat jämföra med HDD, nu kan jag jämföra med 850 Pro i samma maskin så det kan ju bli intressant.

Jag skrev fel, det var 840 Pro jag hade utöver en vanlig 840.

I varje fall så fanns uppdateringen, efter att ha installerat v. 4.9.7 av Magician. Allt uppdaterat och klart.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det här är bättre än förväntat. Andra företag hade kunnat köra med att det inte är någon idé och att man är hänvisad till att köpa en nyare produkt. Hade dock varit guld om man istället fått byta in SSD'n mot en nyare version.

Dock sa ju samsung att 840 inte hade något fel (även 840 evo), men den tidigare verkade inte få en fix någonsin. Nu finns det tyvärr rätt många modeller som ändå aldrig får en fix (som kommer med OEM datorer). Så dålig hantering av Samsung från början till slut (speciellt för ägarna till 840).

Men bra att dom fixar det även på en EOL disk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Vad säger emot att samma problem inte finns på tex 850 Evo?

I ett ord: Litografi.

850 EVO har helt enkelt mycket större minnesceller än 840 EVO (850 EVO: 40nm 840 EVO: 19nm).

Den har även testats och har inte setts gå ned i läshastighet, till exempel av Allyn Malventano på PCPer som tydligen testat den sedan den släpptes.
Har inte testat den lika länge själv men läshastigheterna är som de ska för mig också.

Och även om jag säger att litografi är en viktig del av det kan även SSDer med TLC NAND på små litografier klara sig ifrån sjunkande läshastigheter, så långt som jag sett åtminstone.
Det gäller inte för alla såklart, men litografi är inte den enda faktorn.
Till exempel ser Samsungs 16nm TLC NAND än så länge ut att lida mindre av voltdrift än 840 EVO fastän det är 16nm jämfört med 19nm som det var i 840 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Problemet var inte att jag haft dippar ner till 100mb/s utan ner till 3-5m/s. Access tiden var också skyhög för en SSD, typ 3ms. Detta är på en 1TB disk som huserar min Steam mapp och har i nuläget 400gb ledigt.
Visst, det är en budget disk och med det så kommer budget problem, men att säga att problem är åtgärdat är bara fel.

Det låter som att något verkligen är galet med din disk, utan tvekan.
Gjorde precis ett test på min 840 EVO 750GB, spel disk, och kan inte se några tecken på problem, alls. Vet att min 1TB hade samma resultat efter den rättade till sig själv efter 9 mån "offline". Så för mig (och mina 5 diskar, samt miljoner andra) är problemet åtgärdat.

Detta är gjort med 8MB sektor, som det ska göras. Disken har ca 6,5TB skrivet till sig och har inga tecken på problem, 500MB/s+.
Den är igång nästan varje dag, men har lämnats avstängd nån vecka nu i sommar, och ingen skillnad. Testet ovan gjordes nyss och ingen diskfresh eller liknande har gjorts på disken sedan 840 EVO "D" FW kom ut, utan den har skött sig själv.

Dold text

Men du verkar inte vara ensam om problemet, vilket är tråkigt. Att nån disk kanske är defekt är inte osannolikt med tanke på hur många som såldes, men det borde inte vara så många. Som sagt (även av andra ovan), det mest troliga är att ni sitter på "C" FW och "tror" att den är patchad, eller rent av defekt disk (som i trasig, inte bara urladdning).

Det mer sorgsna är att många moderna budget diskar som Adata SP550 och Crucial BX200 tex, har detta fel också, men med extremt dålig fix. De når lätt 100-200MB/s nivåer innan de ens verkar skriva om sin data, och felen sker minst lika snabbt eller snabbare än 840 EVO. Så jag antar att det är ett problem vi får leva med i dagens budget SSDer. Finns några märken som verkar komma undan problemet, men de har andra nackdelar. Får se om Crucials (Micron/Intels) nya 3D NAND (MX300) iaf kan komma undan problemet, men den disken verkar ha andra bekymmer istället.

Ser det iaf som positivt att Samsung försöker rätta gamla 840 (non EVO), även om det verkligen är i senaste laget. Deras 3D NAND är fortfarande 2 generationer i utveckling före sina konkurrenter, och det verkar inte finnas någon som kan hänga med, vilken är synd då deras större diskar fortfarande behöver konkurrens på priserna :=/ (Och prestandan på 2D NAND TLC suger jämfört med Samsungs 3D TLC)

Permalänk
Medlem

jag har en ~3-4 år gammal 840 Pro, gäller detta mig då också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

jag har en ~3-4 år gammal 840 Pro, gäller detta mig då också?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, 840 Pro hade aldrig detta problemet, bara de TLC-baserade 840 och 840 EVO.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Säker på att du har kört rätt EVO-fix?
Den första fixen löste ju problemet temporärt, men prestandan blev sämre igen efter några månader på min 840 EVO.
Den andra fixen däremot löste problemet permanent för mig. Tror det var över ett år sedan den kom ut och min 840 EVO ger fortfarande en i princip spikrak kurva i HD Tune, så att du skulle få skitprestanda efter någon månad eller två låter lite konstigt.

Jodå. Kört både den första och den andra. Sen kom det väl ingen mer? Finns ingen nyare nu iaf.

Men man märkte när vissa program eller OSet började ta evigheter på sig att starta, då var det bara att köra Diskrefresher eller vad det heter. Och då såg man tydligt att den hakade upp sig på flera ställen..

Hade den som systemdisk tidigare, men kör den endast som speldisk nuförtiden och fräschar upp den emellanåt, j*vla skräpdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Jodå. Kört både den första och den andra. Sen kom det väl ingen mer? Finns ingen nyare nu iaf.

Men man märkte när vissa program eller OSet började ta evigheter på sig att starta, då var det bara att köra Diskrefresher eller vad det heter. Och då såg man tydligt att den hakade upp sig på flera ställen..

Hade den som systemdisk tidigare, men kör den endast som speldisk nuförtiden och fräschar upp den emellanåt, j*vla skräpdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej precis, vad jag vet är det också bara två stycken "fixar" som har kommit, varav den andra löste alla problem för mig. Jag hade exakt samma problem som dig, vissa saker började ta evigheter att starta och HD Tune visade dippar så långt ned som 1.6MB/s. Väldigt konstigt att den andra fixen inte löste det för dig, för vad jag har hört löste det sig för de flesta andra, men uppenbarligen inte alla då.

Permalänk
Medlem

Tog dom ju bara 1.5 år att fixa disken dom officiellt sa att det inte var nåt fel på. Sålde min 840 men uppdaterade Päronens 840 då dom har en 500Gb som blev lagringsdisk efter den blev trött ett par gånger om året.

Gött man kan lägga denna jävla skit till soppa bakom sig, men Samsung säljer inga SSD enheter till mig igen, eller annan skit för den delen.

Jag kommer också titta argt på alla ÅF som skyllde på Samsung och sket i svensk konsumenträtt, Samsung erkänner nu att det var fel på skiten så.

Permalänk
Medlem

Går det att uppdatera 840 med Samsungs Install Navigator kit via USB? Har redan ersatt 840 med 850 EVO och har inga lediga SATA portar kvar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej precis, vad jag vet är det också bara två stycken "fixar" som har kommit, varav den andra löste alla problem för mig. Jag hade exakt samma problem som dig, vissa saker började ta evigheter att starta och HD Tune visade dippar så långt ned som 1.6MB/s. Väldigt konstigt att den andra fixen inte löste det för dig, för vad jag har hört löste det sig för de flesta andra, men uppenbarligen inte alla då.

Kan ju helt enkelt vara att minneskretsarna är av olika kvalitet och är olika dåliga på att behålla laddning. Dessa har ju visat sig vara extremt opålitliga, så inte konstigt att de inte lyckas hitta en fungerande lösning..

Hade Samsung varit en pålitlig tillverkare hade de bytt ut diskarna utan tjafs, de är defekta, punkt slut. Men de kunde åtminstone tagit sitt ansvar på något sätt, ex erbjuda en schysst rabatt på en ny disk i utbyte mot den dåliga?

Men nej, de vägrade. Och nej, anser inte att ha diskarna skriva om sig själva för att överhuvudtaget fungera tillfredsställande är en lösning (som ändå inte verkar fungera i alla fall).

Så därför vägrar jag Samsung hädanefter.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glaring_Mistake:

I ett ord: Litografi.

850 EVO har helt enkelt mycket större minnesceller än 840 EVO (850 EVO: 40nm 840 EVO: 19nm).

Den har även testats och har inte setts gå ned i läshastighet, till exempel av Allyn Malventano på PCPer som tydligen testat den sedan den släpptes.
Har inte testat den lika länge själv men läshastigheterna är som de ska för mig också.

Och även om jag säger att litografi är en viktig del av det kan även SSDer med TLC NAND på små litografier klara sig ifrån sjunkande läshastigheter, så långt som jag sett åtminstone.
Det gäller inte för alla såklart, men litografi är inte den enda faktorn.
Till exempel ser Samsungs 16nm TLC NAND än så länge ut att lida mindre av voltdrift än 840 EVO fastän det är 16nm jämfört med 19nm som det var i 840 EVO.

Okej tack för klargörandet! Kommer aldrig köpa någon snik SSD för att användas som OS disk.

Permalänk

850 EVO som gäller. B)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

http://imgur.com/PPalEpH
Min har alltid varit så här pass stabil.
Så drabbar kanske ej alla diskar.
Så kommer ej uppdatera min.

På tal om evo versionen. Hade du datorn i high performance power plan när du gjorde testet? Också block size på 8MB i HDtune inställningarna? Här är min Evo840. Har alltid sett likadant ut efter senaste fw updateringen och performance restoration. Aldrig en rak linje sedan disken var ny.

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på hur man kan uppdatera dem ifall man har dem i en HW raid? Magician ser ju inte dem och erbjuder därmed inga nerladdningar.

Permalänk
Medlem

Du måste bryta raiden. Tror det var hyfsat säkert OM du använder ISO'n att uppdatera.

Har man mer än en dator kan man ju flytta dom och göra en i taget på den dator antar jag. Så länge man inte startar datorn man tar den ur om du kör hostraid så bör systemet inte vara klokare efteråt.

Permalänk
Medlem

Verkar det här fungera nåt vidare för folk? Sådär 1,5 vecka efter uppdatering och flera tillfällen med hög uptime på datorn tycker jag inte grafen i HD tune ser direkt ut som den (i alla fall tidigare) gjort efter ett pass med diskfresh.

Permalänk

Tycker inte jag märker någon större skillnad efter firmwareuppdateringen, min presterar samma. Gjorde även en benchmark nu och fick gräslig prestanda.
Jag har ett till jätteproblem som jag undrar om någon annan har?
Min SSD förlorar hela tiden minne. Har inte orkat bry mig om problemet även om jag vetat om det länge. Har fått ta bort saker från SSD:N många gånger. Och nu till slut har jag en full 120gig's SSD med program på max 10gig. Vet inte hur jag ska åtgärda det.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,