[1080-OC] Problem i Overwatch?

Permalänk
Medlem

[1080-OC] Problem i Overwatch?

Ny på hela överklockningsgrejen, men har pillat upp mitt Asus Strix 1080 (ej fabriksöverklockat) till följande:
Power Limit : 120 %
Temp. limit : 83C
Core Clock : +200
Memory Clock : +300

Har inte benchat något enormt med detta, men har väl kört unigen heaven en 5-6 gånger och spelat kanske 4-5 timmar Witcher 3 utan problem. Boostar upp av sig själv till 1987-2025Mhz under load och ligger kring 72C utan några problem eller artefakter mm.

När jag skulle spela Overwatch igår ändrades detta dock. Efter kanske 10min blev det som ett blått filter över hela spelet, men när man tab:ade var UIn fortfarande som vanlig, inget filter alls. Rebootade spelet mellan runda 1 och 2, och såg bra ut när jag laddade in i matchen igen, men efter 30s var det tillbaka, fast den här gången ljusblått och efter ytterligare 40s blev det helt svart. Jag såg t.ex outlinen av mina teammates, HUDen, objective markers osv men resten var bäcksvart. Försökte ändra borderless till fullscreen, samt ändra resolution i spelet men inget hjälpte.
Mellan runda 2 och 3 stängde jag spelet, resetade min OC till som den kom ur fabrik och launchade spelet igen, och då fungerade det bra resten av matchen. Vågade inte testa något mer efter det.

Någon timma senare drog jag på OCn igen och testade lite Witcher 3, och där fungerade allt alldeles utmärkt.

Låt mig än en gång understryka att jag är helt grön på överklockning, så jag är förmodligen mest bara lite överdrivet paranoid.
Vad jag misstänker är att det snarare är någon grafisk bug med just Overwatch än något med min OC, då bara själva game worlden buggade, men jag såg inget skumt på HUDen/UIn eller t.ex när jag öppnade menyerna.
Bör jag vara orolig? Tyckte inte min överklockning var särskilt aggressiv alls om man jämför med vad alla reviewers pressat sina kort till.

Permalänk
Entusiast

Ska du överklocka grafikkortet så lär du stresstesta det för att se att din klock är stabil. Jag rekommenderar Unigine Heaven då det brukar nypa instabila klocks bättre än andra tester.

Sen är det dock ingen 100% garanti att alla spel klarar den klocken. Vissa spel kan klara en viss klock medan andra spel kanske inte gör det.

Permalänk
Medlem

nu har jag bara ett 980ti, men utan att köra någon överklock så har jag stutter i spelet när spelet är på max grafik läge, vilket är sjukt störande, och har inte hittat någon lösning till det.

har inte haft något stutter i något annat spel. overwatch spelet känns dock välgjort, det startar upp snabbt, stängs av snabbt, menyerna osv är responsiva, men varför det "hackar/stutter" vet jag inte, det finns mycket av mitt problem om man googlar.

nu är det inte samma problem som du har, men tänkte bara säga att spelet har sina fläckar på solen.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Om man läser Swec's test av Asus Strix 1080 OC så nådde dom +187 på Core Clock. +200 är kanske lite väl?

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

@hurrai:
Jasså?
Jag har iaf inte haft sådana problem med mina grafikkort, varken mitt gamla eller mitt 1080.
Men ja, felfritt är det ju inte. Hade random fpsdrops med mitt förra grafikkort första 1-2 gamesen varje session, när spelet hade hunnit "värma upp" rullade det på alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Om man läser Swec's test av Asus Strix 1080 OC så nådde dom +187 på Core Clock. +200 är kanske lite väl?

Jo, men deras var väl det fabriksöverklockade kortet?
Det som ur lådan kommer med detta:
Gaming Mode (Default) - GPU Boost Clock : 1898 MHz
GPU Base Clock : 1759 MHz

Jag har det icke fabriksöverklockade kortet, som kommer ur lådan med detta:
GPU boost-frekvens : 1733 MHz
GPU grundfrekvens : 1607 MHz

Så deras OC borde väl ändå vara aggressivare än min, eller tänker jag fel?
Hursomhelst, får testa dra ner till 150Mhz kanske och testa lite vidare ikväll.

EDIT:
För övrigt, vad "skall" man ha Core voltage på? Har inte rört den hittills

Permalänk
Medlem

@Davban:
Utgick från 1080's default Clock 1607MHz och GPU-Z
Stod i testet att Swec kom upp +10MHz från OC mode (Strix OC mode är 1784Mhz), vilket blir 1794MHz i GPU Clock.
Det är en överklockning på 187MHz från 1607Mhz.

Öka core voltage gjorde ingenting på mitt kort för stabilitet så vet inte vad som är säkert att köra där 24/7

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har två exemplar av detta kort, det ena klockar utan problem över 2Ghz medan det andra inte kommer över 1.86Ghz. Temperaturerna varierar även väldigt mycket mellan mina kort. Ångrar starkt att jag inte väntade och köpte OC-versionen istället.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

@Davban:
Utgick från 1080's default Clock 1607MHz och GPU-Z
Stod i testet att Swec kom upp +10MHz från OC mode (Strix OC mode är 1784Mhz), vilket blir 1794MHz i GPU Clock.
Det är en överklockning på 187MHz från 1607Mhz.

Öka core voltage gjorde ingenting på mitt kort för stabilitet så vet inte vad som är säkert att köra där 24/7

Okioki, då är jag med. Blir att dra ned till 150-160Mhz då, och låta core voltage vara orört.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Olika spel belastar grafikkortet olika mycket, även vid 100%. T.ex. kan jag köra Unigine Valley med 1520 core och 8000 på minnet i flera timmar men FireStrike kraschar efter 2-3min. Alltid på samma ställe.

Tittar men sedan med ett program som GPU-z så kan man se power limit. T.ex. så når min power limit upp till 132% vid det stället som det alltid kraschar men ligger i snitt på 115%.

Så att GPU ligger på 100% load betyder de facto inte att det är likadant belastat alltid.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Olika spel belastar grafikkortet olika mycket, även vid 100%. T.ex. kan jag köra Unigine Valley med 1520 core och 8000 på minnet i flera timmar men FireStrike kraschar efter 2-3min. Alltid på samma ställe.

Tittar men sedan med ett program som GPU-z så kan man se power limit. T.ex. så når min power limit upp till 132% vid det stället som det alltid kraschar men ligger i snitt på 115%.

Så att GPU ligger på 100% load betyder de facto inte att det är likadant belastat alltid.

Har inte haft stenkoll på power limiten under benchar/spel, men brukar ligga kring 105-110% under full load av vad jag sett, men det låter ju rimligt att olika applikationer belastar olika.