Permalänk

Köpa 144hz elr 60hz?

Ja som rubriken lyder så undrar jag om jag ska köpa en 60hz skärm elr en 144hz.

Mitt grafikkort är ett GTX 660 Ti och jag behöver en skärm. Jag vill inte spendera för mycket på en skärm men är det värt att köpa 144hz?
Dessa är de skärmarna jag funderar på.

1.
https://www.inet.se/produkt/2303630/benq-22-gl2250/#specs

2.
https://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z/#merinfo

Spelen jag spelar är lite blandat, g-mod, black ops 2 zombies, lite LoL ibland, cs bara för surf, deathrun m.m

Dock så är jag lite van att spela på en 144hz hos en vän, så jag antar att 60hz kommer kännas äckligt i början, men de reder väl ut sig själv då ksk?

Och är ens mitt grafikkort tillräckligt bra för 144hz skärm?

Mvh Elliot

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan du inte köra någonting annat än LoL och CS i 144 FPS, men CS:GO i 144Hz är nästan givet. Det går inte att gå tillbaka till 60.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft 60hz sen 90-talet och kommer aldrig ha det igen. Om det räcker för dig är svårt att svara på.

Permalänk
Medlem

Köper man en bra skärm så är det något man behåller längre än sitt sketna gamla grafikkort. Så köp en på 144Hz och gärna med freesync eller gsync och så har du glädje av den i många år till. 60Hz är lätt att vänja sig av med.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ju hellre valt en skärm med bättre färger, du kan få en bra skärm med IPS-panel för samma pengar som en "gamingskärm" med halvkass TN-panel. På tal om halvkass tycker jag båda skärmar du länkar till verkar rätt dåliga.

XL2411Z har slutat rekommenderas för länge sedan eftersom den inte har Displayport, du kommer alltså bara få 144Hz genom DVI-DL vilket håller på att fasas ut av grafikkortstillverkarna.

Den andra Benqen har inte DP eller ens HDMI (!) vilket jag tror är att be om problem i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla förts så ditt kort kan driva din upplösning i 144Hz.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

@Andreaz1: Okej, men hur blir det med ms tiden och priset om jag ska ta IPS-Panel?

Permalänk

@Squallie: Jag är inte jättekräsen så förmodligen går det bra iaf jag tar 60hz

Permalänk

@Aleshi: Okej, men blir så dyrt om man ska köpa 144hz och ett nytt grafikkort eftersom jag antar jag har för dåligt grafikkort för att kunna utnyttja 144hz helt? :/

Permalänk

@93Clocker: Det ska funka

Permalänk

@Dreijer: Okej, men jag är inte jättekräsen så tror jag överlever i fall att jag tar 60hz

Permalänk
Medlem

varför inte den då ?

https://www.inet.se/produkt/2341041/samsung-24-s24e390hl/#mer...

lite billigt pris o större tum än andra 22 tum

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Börja inte med 144hz för då kan man aldrig gå tillbaka till 60, you can't miss what you've never had!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BraapBraap:

@Andreaz1: Okej, men hur blir det med ms tiden och priset om jag ska ta IPS-Panel?

Responstiden tror jag personligen är överhypad, tvivlar på att du märker någon större skillnad på 5ms och 1ms såvida du inte sitter med CS 24/7. De flesta på nätet verkar tycka samma sak men jag vet faktiskt inte. Priset har jag redan sagt, en fin skärm med IPS-panel i 60Hz är billigare än en gamingskärm 144Hz med halvkass TN.

Du behöver inte göra massor av inlägg på rad, du kan citera flera och svara alla på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraapBraap:

@Aleshi: Okej, men blir så dyrt om man ska köpa 144hz och ett nytt grafikkort eftersom jag antar jag har för dåligt grafikkort för att kunna utnyttja 144hz helt? :/

Ja men poängen är att du kan köpa ny 144Hz skärm nu. Så när du sedan köper grafikkort så slipper du dubbla kostnaden med att köpa ny skärm igen om du vill ha 144Hz. Ett genomtänkt skärmköp är något man kan ha nytta av i väldigt många år, grafikkortbyts nog i de flesta fall oftare.
Du behöver alltså inte köpa nytt grafikkort redan nu, du är bara bättre förberedd för den dagen när den väl kommer.

Permalänk
Medlem

Är man van vid 144hz är det vidrigt att spela på 60hz, annars spelar det nog ingen roll. Som sagts innan så är det typ bara cs:go som man ligger på såpass bra fps.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

60hz och 75hz är som dag och natt. Många IPS-skärmar går att klocka till 74-75hz och de flyter på fint med fin färg!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

60hz och 75hz är som dag och natt. Många IPS-skärmar går att klocka till 74-75hz och de flyter på fint med fin färg!

Då är snarare den största skillnaden att man (förmodligen) går från en TN- till en IPS-panel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har en IPS skärm på 6ms klockad till 100Hz. Och jag känner att den har alldeles för långsam responstid för att dra nytta av frekvensen. Skulle behöva lightboost för att 100Hz ska bli fullt njutbart. Så spelar man mycket FPS så kanske inte vilken 100Hz IPS som helst duger. Kör man på IPS till spel så rekommenderar jag någon som klarar lightboost eller har liknande funktion.

Permalänk

@Quadcore: 4ms :/ och jag tyckte att BenQ var lite finare också

Permalänk

@Chromatic: Väldigt sant Känns som de lutar mot IPS hållet

Permalänk

@Andreaz1: Okej så vars får man tag i ips kring 2000kr som har 5ms eller mindre?

Permalänk

@Aleshi: Ja sant men känns som det lutar mot IPS panelen just nu

Permalänk

@cusah: Okej men har ingen aning hur att överklocka en skärm så vågar nog inte ge mig in på det och förstöra skärmen haha

Permalänk

@Dreijer: Känns så också

Permalänk

@Aleshi: Okej, tack!

Permalänk
Medlem

jaha du har budget för 2000 kr till skärm ?

https://www.inet.se/produkt/2200066/samsung-24-c24f390-curved...

https://www.inet.se/produkt/2200007/asus-23-vc239h/#merinfo

https://www.inet.se/produkt/2200064/samsung-27-s27f350h/#meri... billigare pris för 27 tum ..

men min skärm har 8 ms fortfarnde bra på spel även utan problem men allstå IPS ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

@BraapBraap: Jag drar mig lite för att köpa 144hz skärm. Alla säger att man aldrig vill gå tillbaka igen, och det är ju dumt att gå och bli beroende av något om man klarar sig utan det just nu.

Sedan kostar det mycket mer. Ska man ha dubbelt så många fps kostar det ett dubbelt så bra grafikkort.

Njae, 60hz stabilt räcker för mig. Då satsar jag hellre på en skärm med bra färg och betraktningsvinkel.

Permalänk
Permalänk