Permalänk

Trafikolycka utan körkort

Hej på er,

För en tid sedan blev jag påkörd av en företagsbil modell lätt lastbil. Jag låg i motpartens döda vinkel och blev intryckt mot betongavskiljaren på en motorväg. Jag har mängder med bildbevis, men inga vittnen. Skadorna påvisar ganska tydligt hur olyckan skett. De två männen som framförde lastbilen kunde inte ett ord svenska och har inte körkort. Jag har polisanmält det hela i efterhand då Polisen jag pratade med under olyckan tyckte det var ett försäkringsärende.

Nu visar det sig att motparten har ljugit så det står härliga till i sin skadeanmälan. Mitt försäkringsbolag har nekat mig ersättning två gånger då dom inte har rätt att pröva sanningsgraden på händelseförloppet utan vittnen. Det sista jag kan göra är att få en omprövning hos en ombudsman.

Jag känner mig lite hjälplös. Eftersom de två männen inte kunde svenska fick jag prata med deras chef per telefon. När jag sedan får reda på att dom vägrar erkänna sin skuld så ringer jag upp honom igen. Han har då en väldigt lustig ton & jag får känslan av att dom gjort det här förut, "Du får gärna gå vidare med det här" säger deras chef till mig, och jag kan verkligen se leendet han har på läpparna.

Alla jag har pratat med i min omgivning tycker hela händelsen är straight forward. Någon har kört utan körkort & orsakat en olycka. Borde inte jag få automatiskt rätt då? Sanningshalten på en sådan person borde vara noll tycker jag.

Har någon erfarenhet om liknande händelse? Finns det något jag kan göra eller återstår bara att dra ner byxorna?

Permalänk
Medlem

Ta dem till domstol

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinojanne:

Hej på er,

För en tid sedan blev jag påkörd av en företagsbil modell lätt lastbil. Jag låg i motpartens döda vinkel och blev intryckt mot betongavskiljaren på en motorväg. Jag har mängder med bildbevis, men inga vittnen. Skadorna påvisar ganska tydligt hur olyckan skett. De två männen som framförde lastbilen kunde inte ett ord svenska och har inte körkort. Jag har polisanmält det hela i efterhand då Polisen jag pratade med under olyckan tyckte det var ett försäkringsärende.

Nu visar det sig att motparten har ljugit så det står härliga till i sin skadeanmälan. Mitt försäkringsbolag har nekat mig ersättning två gånger då dom inte har rätt att pröva sanningsgraden på händelseförloppet utan vittnen. Det sista jag kan göra är att få en omprövning hos en ombudsman.

Jag känner mig lite hjälplös. Eftersom de två männen inte kunde svenska fick jag prata med deras chef per telefon. När jag sedan får reda på att dom vägrar erkänna sin skuld så ringer jag upp honom igen. Han har då en väldigt lustig ton & jag får känslan av att dom gjort det här förut, "Du får gärna gå vidare med det här" säger deras chef till mig, och jag kan verkligen se leendet han har på läpparna.

Alla jag har pratat med i min omgivning tycker hela händelsen är straight forward. Någon har kört utan körkort & orsakat en olycka. Borde inte jag få automatiskt rätt då? Sanningshalten på en sådan person borde vara noll tycker jag.

Har någon erfarenhet om liknande händelse? Finns det något jag kan göra eller återstår bara att dra ner byxorna?

Vad har du för försäkringsbolag?
har du bildbevis borde det vara ganska lugnt. Förstår inte att de ska börja bråka när det verkar självklart i vad som hänt.
Borde bara vara att betala självrisken till försäkringsbolaget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

En lastbil tappade ett gigantiskt isblock från taket rakt in i grillen på min bil varpå jag var tvungen att stanna direkt ..tog numret som jag såg bakifrån.. Visade tillhöra en släputhyrningsfirma i Hbg som i sin tur hyrt ut släpet till nån skum firma i Stockholm som i sin tur hade leasat in en Bulgarisk chaffis.. Tror du han erkände ? Fick ha bilen på service 2v samt glatt betala 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ta dem till domstol

Kommer kosta bra mycket mer än självrisken. I rätten handlar det om vad som kan bevisas, och utan vittnen blir det mer eller mindre ord mot ord även om det "förmodligen" gick till på ett annat sätt.

Lättast och oftast billigast är att betala och se glad ut, tråkigt men sant.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk

@griid: Mini orginalförsäkring, men tror dom ligger under IF.

Permalänk

@iskalle: Mjo jag är av samma uppfattning. Även om det är förlorande parten som betalar kostnaderna så är chansen att jag får rätt ganska liten, åtminstone som det ser ut just nu.

Permalänk
Medlem

Ring alltid polisen på plats, speciellt om personen saknar körkort.
Var motpartens bil försäkrad när olyckan inträffade? Ring dem och hör vad de tycker om att chefen låter sina förare köra utan körkort och att du kommer dra in dem i rättshärvan.

Permalänk
Medlem

Polisen borde väl vara intresserade av olovlig körning? Gå på dem igen och försök få dem att sätta dit den som körde, då borde försäkringsärendet lösa sig även det, tänker jag

Permalänk
Avstängd

Som det är beskrivet så kan TS då knappast ha fyllt i en skadeanmälan på plats eftersom motparten inte förstod svenska.

Om man inte kan få ihop en skadeanmälan på plats så bör/måste man då tvinga ut polisen gör man inte det så blir ofta så här.

Knäpptes det några bilder?

Får man sedan fram på plats att någon eventuellt inte har körkort så är det ju ännu klarare att man måste få ut polisen till olycksplatsen.

Tyvärr får nog TS det tungt här eftersom vederbörande missat det viktigaste. Troligen måste det till en stämning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Som det är beskrivet så kan TS då knappast ha fyllt i en skadeanmälan på plats eftersom motparten inte förstod svenska.

Om man inte kan få ihop en skadeanmälan på plats så bör/måste man då tvinga ut polisen gör man inte det så blir ofta så här.

Knäpptes det några bilder?

Får man sedan fram på plats att någon eventuellt inte har körkort så är det ju ännu klarare att man måste få ut polisen till olycksplatsen.

Tyvärr får nog TS det tungt här eftersom vederbörande missat det viktigaste. Troligen måste det till en stämning.

Svårt läge att hålla kvar personerna som inte kan ett ord på Svenska..

TS, inte för att jag tror något kommer hända igen men det kan vara värt att ha en dashcam för precis dessa lägen.. Har dock inte kollat om man ens FÅR ha en sån i detta vridna land.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Om dom inte stannar kvar så blir det smitning.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Alla nyanlända till Sverige har rätt köra på sitt utländska körkort i 2 år efter dem har fått uppehållstillstånd / medborgarskap så dem kan häva att dem har tappad sitt utländska körkort, eftersom dem vistas i Sverige så blir det svårt få ut ett nytt från hemlandet, vilket domstol har slagit fast i en tidigare dom att dem behöver då inte uppvisa något körkort under perioden.

Så i princip alla som kommer hit som är över 18 år kan ju bara hoppa in i en bil och köra obehindrad.

http://teknikensvarld.se/fritt-fram-att-kora-bil-utan-korkort...
http://www.expressen.se/motor/tingsratten-helt-okej-att-kora-...

Finns flera medier som tog upp just fall där dem slagit fast att det är i princip frittfram köra fordon i Sverige lastbilar etc det är bara hävda att man har tappad sitt utländska körkort.

Och eftersom dem inte behöver byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt körkort fören 2 år efter dem får besked att dem får stanna i landet vilket ger 1-3 år på asylbeslut sedan 2 år till som dem kan köra.

Och du har ganska svårt stämma någon eftersom Sverige har väldigt svårt få veta om personen har typ ett syriskt, iransk körkort i sitt hemland från landets regeringar dem lär ju knappast ha sina papper i ordning.

Trots att i lagen så står det att körkort ska kunna uppvisas under färd engång fick man tomt böter för kört bil utan ha körkort med mig då jag hade plomboken i en annan jacka och råka ta fel skulle bara till mataffären. Kan man inte uppvisa körkort vid begäran när man framhärda bil som svensk så åker man normalt på 500 kronor i böter, ibland kan man slippa böterna om det är en glad polis och inte är allt för bitter.

Så det är lite olika lagar för svenskfödda och utlandsfödda, utlandsfödda kan köra så där 3-5 år utan körkort och bli stoppad hur många gånger som helst utan risk för böter ens, medans svenskar åker dit normalt sätt, trots att lagen var tänkt vara lika för alla inför lagen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic-inlägg. Vill man diskutera politik går det bra att skapa en tråd i Övriga ämnen.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Alla nyanlända till Sverige har rätt köra på sitt utländska körkort i 2 år efter dem har fått uppehållstillstånd / medborgarskap så dem kan häva att dem har tappad sitt utländska körkort, eftersom dem vistas i Sverige så blir det svårt få ut ett nytt från hemlandet, vilket domstol har slagit fast i en tidigare dom att dem behöver då inte uppvisa något körkort under perioden.

Så i princip alla som kommer hit som är över 18 år kan ju bara hoppa in i en bil och köra obehindrad.

http://teknikensvarld.se/fritt-fram-att-kora-bil-utan-korkort...
http://www.expressen.se/motor/tingsratten-helt-okej-att-kora-...

Finns flera medier som tog upp just fall där dem slagit fast att det är i princip frittfram köra fordon i Sverige lastbilar etc det är bara hävda att man har tappad sitt utländska körkort.

Och eftersom dem inte behöver byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt körkort fören 2 år efter dem får besked att dem får stanna i landet vilket ger 1-3 år på asylbeslut sedan 2 år till som dem kan köra.

Och du har ganska svårt stämma någon eftersom Sverige har väldigt svårt få veta om personen har typ ett syriskt, iransk körkort i sitt hemland från landets regeringar dem lär ju knappast ha sina papper i ordning.

Trots att i lagen så står det att körkort ska kunna uppvisas under färd engång fick man tomt böter för kört bil utan ha körkort med mig då jag hade plomboken i en annan jacka och råka ta fel skulle bara till mataffären. Kan man inte uppvisa körkort vid begäran när man framhärda bil som svensk så åker man normalt på 500 kronor i böter, ibland kan man slippa böterna om det är en glad polis och inte är allt för bitter.

Så det är lite olika lagar för svenskfödda och utlandsfödda, utlandsfödda kan köra så där 3-5 år utan körkort och bli stoppad hur många gånger som helst utan risk för böter ens, medans svenskar åker dit normalt sätt, trots att lagen var tänkt vara lika för alla inför lagen.

Låter helt jävla sjukt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Låter helt jävla sjukt...

Det är inte bara sjukt utan också livsfarligt, du vet aldrig vem du möter på svenska vägar eller om dem har ens ett intyg som visar att dem klarar av hantera det fordon dem framför på vägar. Vi kan ju ha lite över 500.000 människor i Sverige som fortfarande väntar på sina besked och som ännu inte har passerad 2 års gränsen. Det ända man kan göra som bilist är att hoppas på att man slipper möta någon som kör på fel sida av vägen för dem inte vet hur man kör bil i Sverige, eller att dem vet dem svenska trafikreglerna.

Men visserligen behöver man ju inte körkort för kunna hantera ett fordon vilket är åtminstone en trygghet men det är en fördel att man har visat att man klarar av hantera fordonet och att man kan de svenska trafikreglerna det skulle skapa lite mer trygghet.

Vi får bara hoppas som bilister att vi inte möter någon som är allt för farlig på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Alla nyanlända till Sverige har rätt köra på sitt utländska körkort i 2 år efter dem har fått uppehållstillstånd / medborgarskap så dem kan häva att dem har tappad sitt utländska körkort, eftersom dem vistas i Sverige så blir det svårt få ut ett nytt från hemlandet, vilket domstol har slagit fast i en tidigare dom att dem behöver då inte uppvisa något körkort under perioden.

Så i princip alla som kommer hit som är över 18 år kan ju bara hoppa in i en bil och köra obehindrad.

http://teknikensvarld.se/fritt-fram-att-kora-bil-utan-korkort...
http://www.expressen.se/motor/tingsratten-helt-okej-att-kora-...

Finns flera medier som tog upp just fall där dem slagit fast att det är i princip frittfram köra fordon i Sverige lastbilar etc det är bara hävda att man har tappad sitt utländska körkort.

Och eftersom dem inte behöver byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt körkort fören 2 år efter dem får besked att dem får stanna i landet vilket ger 1-3 år på asylbeslut sedan 2 år till som dem kan köra.

Och du har ganska svårt stämma någon eftersom Sverige har väldigt svårt få veta om personen har typ ett syriskt, iransk körkort i sitt hemland från landets regeringar dem lär ju knappast ha sina papper i ordning.

Trots att i lagen så står det att körkort ska kunna uppvisas under färd engång fick man tomt böter för kört bil utan ha körkort med mig då jag hade plomboken i en annan jacka och råka ta fel skulle bara till mataffären. Kan man inte uppvisa körkort vid begäran när man framhärda bil som svensk så åker man normalt på 500 kronor i böter, ibland kan man slippa böterna om det är en glad polis och inte är allt för bitter.

Så det är lite olika lagar för svenskfödda och utlandsfödda, utlandsfödda kan köra så där 3-5 år utan körkort och bli stoppad hur många gånger som helst utan risk för böter ens, medans svenskar åker dit normalt sätt, trots att lagen var tänkt vara lika för alla inför lagen.

Det där är ju fan helt otroligt, själv har man småbarn och låta folk utan körkort rulla på vägarna helt lagligt är ju LIVSFARLIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det där är ju fan helt otroligt, själv har man småbarn och låta folk utan körkort rulla på vägarna är ju LIVSFARLIGT!

Välkommen till Sverige, finns absolut inget som förvånar mig här i Sverige, Sverige har inte varit direkt ett land som är princip fasta och försöker hålla lagen, så alla är lika inför lagen.

Sverige är nog det ända land i världen där människorna inte vet vilka lagar som gäller för en själv och vad som gäller för någon annan, vi har en tendens göra lagarna olika för olika människor.

Men bor man här i Sverige så får man helt enkelt göra som jag skrev tidigare du får helt enkelt hoppas på att du slipper möta en bulldozer efter E4 som körs av en obehörig person.

Permalänk

Ja det är lite vriden historia det här, minst sagt. Jag ringde polisen på plats. Personen i fråga hade dragit fram ett nationellt ID-kort (som jag har bild på). När jag ringer polisen får jag höra att det är ett försäkringsärende eftersom personen är kvar på platsen och kan stå till svars samt att reglerna för utländskt körkort finns på vägverkets hemsida. Läser där att man får köra med utländskt körkort i 2 år OM MAN KAN UPPVISA DET UTE I TRAFIK.

När jag i efterhand ringer polisen för att upprätta en anmälan så stod dom väldigt frågande till hela händelsen. Motpartens kända adress såg konstig ut och det fanns inget känt körkort registrerat heller. Efter samtalet var jag väldigt positiv, jag hade fått prata med flera poliser som tyckte det hela verkade väldigt konstigt och försäkrade mig om att det skulle lösa sig. Polisanmälan upprättades ganska nyligen, så jag vet inte ännu inte hur den kommer utveckla sig.

Jag måste också säga att jag var ganska stressad och "skärrad" efter olyckan, så jag tänkte inte speciellt rationellt. Jag kunde stått på mig och krävt att Polis skulle ut till platsen, men förlitade mig helt sonika på rösten i telefon (vilket man borde kunna göra imo).

Jag har bilder på motpartens skador, ID-kort och även en bild där han sitter bakom ratten. Jag har namn på deras företag och inspelade konversationer per telefon med sagd chef. Jag har bilder på mina skador som vilken funtad person som helst kan ta en titt på och fastställa hur olyckan har skett. Bevislådan väger tungt, men ändå verkar medborgare med rent mjöl i påsen få ta smällen. Kanske dags att ringa Hells Angels och få lite riktig rättvisa.

Edit: Väl på plats så får jag prata med båda männens chef per telefon. Det är ett väletablerat företag, lastbilen var av nyare modell med företagets logo på etc. När jag pratar med honom så är vi överens om hur allting skett och hur vi ska gå vidare. Så jag litar på honom. När jag sedan får höra vad dom skrivit i sin anmälan till försäkringsbolaget så skulle jag nog inte varit så blåögd.

Permalänk
Avstängd

Polis brukar ju vara sådär lagom sugna på att komma om det inte är någon större grej.
Det som alltid fungerar är att säga att motparten luktar sprit och eller beter sig påverkat av något.
Då kommer dom som ett skott konstigt nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinojanne:

Ja det är lite vriden historia det här, minst sagt. Jag ringde polisen på plats. Personen i fråga hade dragit fram ett nationellt ID-kort (som jag har bild på). När jag ringer polisen får jag höra att det är ett försäkringsärende eftersom personen är kvar på platsen och kan stå till svars samt att reglerna för utländskt körkort finns på vägverkets hemsida. Läser där att man får köra med utländskt körkort i 2 år OM MAN KAN UPPVISA DET UTE I TRAFIK.

När jag i efterhand ringer polisen för att upprätta en anmälan så stod dom väldigt frågande till hela händelsen. Motpartens kända adress såg konstig ut och det fanns inget känt körkort registrerat heller. Efter samtalet var jag väldigt positiv, jag hade fått prata med flera poliser som tyckte det hela verkade väldigt konstigt och försäkrade mig om att det skulle lösa sig. Polisanmälan upprättades ganska nyligen, så jag vet inte ännu inte hur den kommer utveckla sig.

Jag måste också säga att jag var ganska stressad och "skärrad" efter olyckan, så jag tänkte inte speciellt rationellt. Jag kunde stått på mig och krävt att Polis skulle ut till platsen, men förlitade mig helt sonika på rösten i telefon (vilket man borde kunna göra imo).

Jag har bilder på motpartens skador, ID-kort och även en bild där han sitter bakom ratten. Jag har namn på deras företag och inspelade konversationer per telefon med sagd chef. Jag har bilder på mina skador som vilken funtad person som helst kan ta en titt på och fastställa hur olyckan har skett. Bevislådan väger tungt, men ändå verkar medborgare med rent mjöl i påsen få ta smällen. Kanske dags att ringa Hells Angels och få lite riktig rättvisa.

Jag tycker att det låter som att du har skött det så bra du har kunnat, och så bra man kan kräva av en vanlig medborgare och trafikant. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är inte bara sjukt utan också livsfarligt, du vet aldrig vem du möter på svenska vägar eller om dem har ens ett intyg som visar att dem klarar av hantera det fordon dem framför på vägar. Vi kan ju ha lite över 500.000 människor i Sverige som fortfarande väntar på sina besked och som ännu inte har passerad 2 års gränsen. Det ända man kan göra som bilist är att hoppas på att man slipper möta någon som kör på fel sida av vägen för dem inte vet hur man kör bil i Sverige, eller att dem vet dem svenska trafikreglerna.

Men visserligen behöver man ju inte körkort för kunna hantera ett fordon vilket är åtminstone en trygghet men det är en fördel att man har visat att man klarar av hantera fordonet och att man kan de svenska trafikreglerna det skulle skapa lite mer trygghet.

Vi får bara hoppas som bilister att vi inte möter någon som är allt för farlig på vägarna.

Jag har fått möte i rondell (cirkulationsplats) 2 gånger av sådana. Livsfarligt.

Har även sett folk backa ner från påfart till motorväg (har ej varit kö eller liknande)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Seriöst, ni får fan läsa på lite. Det är inte precis så att någon i regeringen sitter och bestämmer att svenskar inte ska få köra bil utan körkort men utlänningar får göra som dom vill.

Permalänk
Medlem

Och i vilket fall är det ett inga större summor det handlar om så i en ev rättegång står man får sin egna omkostnader. En anmälan genom kronofogden handlar om 500kr ungefär.

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag tycker att det låter som att du har skött det så bra du har kunnat, och så bra man kan kräva av en vanlig medborgare och trafikant. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Tack Jag känner likadant. Det är flera som påpekat att jag borde använda dashcam, att jag skulle väntat tills polisen var på plats med mera. Problemet är att jag kört yrkestrafik själv, jag är alltid ärlig och tar smällen när det är mitt fel, även i mitt privata fordon. jag har aldrig blivit så blåst som nu och det är väl det som krävs för att man ska lära sig antar jag.

Permalänk
Skrivet av "Something":

Och i vilket fall är det ett inga större summor det handlar om så i en ev rättegång står man får sin egna omkostnader. En anmälan genom kronofogden handlar om 500kr ungefär.

Har du något underlag för detta? Jag antar att om det kommer gå vidare till domstol så är det via min polisanmälan. Skulle jättegärna vilja se hur sånt sker i praktiken, samt eventuella kostnader som tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinojanne:

Hej på er,

För en tid sedan blev jag påkörd av en företagsbil modell lätt lastbil. Jag låg i motpartens döda vinkel och blev intryckt mot betongavskiljaren på en motorväg. Jag har mängder med bildbevis,

Har tack och lov ingen sådan erfarenhet även om Malmö är rena cirkusen i trafiken. Man tror att man är i Baghdad. Om Du har bildbevis exakt när det sker(har Du en färdskrivare med kamera i bilen?) så är det bara att att börja med en polisanmälan mot fordonsägaren så att förarens namn kommer fram. Därefter genomföra en stämning(kostar runt 500 kronor i typ "startavgift") och ange att Du kräver förutom ersättning för reparation, sveda&värk, stilleståndstid, hyrbil m.m. även ersättning för kostnader gällande stämningen som det kostar dig(förlust av inkomst, juristkostnader, resor m.m.).

Om personen är en utlänning från Europa som ej är folkbokförd i Sverige så hade jag låtit det stanna vid en polisanmälan i Sverige och istället gjort ett sista försök med försäkringsbolaget och om det ej fungerar så hade jag tagit till hjälp av en konsumentrådgivare som specialiserat sig på försäkringar för att se om där finns några frånskrivningar i ditt försäkringsavtal. Om inga sådana finns så hade jag lämnat in en stämningsansökan gentemot försäkringsbolaget.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ring alltid polisen på plats, speciellt om personen saknar körkort.
Var motpartens bil försäkrad när olyckan inträffade? Ring dem och hör vad de tycker om att chefen låter sina förare köra utan körkort och att du kommer dra in dem i rättshärvan.

Det är ett seriöst företag med nyare bilar. Bilen är försäkrad. Jag har pratat med deras chef per telefon. Från vad jag kan se så är det lite utav ett familjeföretag, många har samma efternamn, men inte alla. När jag frågade varför dom sitter och far med osanning och att jag tänkte ta rättsliga åtgärder så blev han inte förvånad. Snarare tvärtom. Jag kunde se hans leende på läpparna.

Har du sett Taken med Liam Neeson? Chefen jag pratade med kunde lika gärna citerat "Good luck.."

Permalänk
Skrivet av mSebbe:

Svårt läge att hålla kvar personerna som inte kan ett ord på Svenska..

TS, inte för att jag tror något kommer hända igen men det kan vara värt att ha en dashcam för precis dessa lägen.. Har dock inte kollat om man ens FÅR ha en sån i detta vridna land.

Får du tyvärr inte, anses vara olovlig övervakning, eftersom du monterar en kamera som kan komma att filma publika platser. Du får använde en om du ansöker om tillstånd. Mer läsning tex https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/dashcam-vi...

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinojanne:

Har du något underlag för detta? Jag antar att om det kommer gå vidare till domstol så är det via min polisanmälan. Skulle jättegärna vilja se hur sånt sker i praktiken, samt eventuella kostnader som tillkommer.

Kostnader för en ev rättegång borde din försäkring stå för, kolla villkoren. Normalt gäller en självrisk för samma ärende så borde inte vara någon mer kostnad för dig än en självrisk.