Vad bör jag veta innan jag köper nytt? KLAR

Permalänk

Vad bör jag veta innan jag köper nytt? KLAR

Så jag ska köpa ett nytt tangentbord men jag är lite osäker på vad. Såg någon reklam när jag kollade på ESL om ett tangentbord med speciella keys som ska vara bättre men jag förstog inte hur.
Alla mina vänner säger att mekaniska tangentbord är vad jag ska köpa men jag har lite svårt för hur dom känns. Jag hade för ett par år sen en Razer Lycosa Mirror som jag verkligen älskade men själva mediespelar funktionen på den som var touch var riktigt värdelös. Är det någon som vet om det finns några liknande tangentbord idag kanske?
Tack i förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur "de" känns? Har du provat alla sorters brytare? Det finns tiotals olika sorters brytare som används i tangentbord idag.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Hur "de" känns? Har du provat alla sorters brytare? Det finns tiotals olika sorters brytare som används i tangentbord idag.

Jag gillar de mindre och lite mjukare tangenterna som satt på Lycosa medans jag har provat Razer Blackwidow och de tangenterna känns hårda, klumpiga och väldigt högljudda. Jag hade ingen aning att det fanns olika brytare, därför jag är här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Jag gillar de mindre och lite mjukare tangenterna som satt på Lycosa medans jag har provat Razer Blackwidow och de tangenterna känns hårda, klumpiga och väldigt högljudda. Jag hade ingen aning att det fanns olika brytare, därför jag är här

Skickades från m.sweclockers.com

Lycosa är väl inte ens ett mekaniskt medans Blackwidow är det så dom går ju inte att jämföra direkt.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Lycosa är väl inte ens ett mekaniskt medans Blackwidow är det så dom går ju inte att jämföra direkt.

Det är jag medveten om. Det jag vill veta är om det finns tangentbord som liknar Lycosa eller om det finns något mekaniskt som är lite mjukare och tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Det är jag medveten om. Det jag vill veta är om det finns tangentbord som liknar Lycosa eller om det finns något mekaniskt som är lite mjukare och tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha då missuppfattade jag inlägget lite. När man pratar om mekaniska tangenbord så finns det olika brytare, och det är dom som låter och avgör hur tangenten känns. Finns t.ex MX Cherry Blue/Red/Brown etx. Bästa är att själv prova dom olika i en affär och se vilken man gillar, men såvitt jag vet så är Red populärast.

Angående om det finns något liknande tangentbord som Lycosa så har jag ingen aning då jag bara kollar på mekaniska

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Det är jag medveten om. Det jag vill veta är om det finns tangentbord som liknar Lycosa eller om det finns något mekaniskt som är lite mjukare och tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Razer Blackwidow använder Razers egna gröna och orangea brytare som är några av de "klickigaste" och mest högljudda jag någonsin provat.

Cherry MX är superpopulära och finns i massor av varianter - röda, blå, bruna, gröna, svarta, och förmodligen ännu fler.

Logitech har egna brytare i sina dyrare tangentbord de kallar Romer-G. Personligen tror jag att jag gillar dessa, de känns mest lika det "vanliga" tangentbord jag har just nu.

Åk ut i någon affär som har tangentbord uppställda (Media Markt är ett bra tips) och prova dem lite, allihopa känns olika och Cherry MX kan dessutom modifieras med små gummiringar som man trär på just för att få ner ljudnivån lite.

Det är svårt att ge en definitiv rekommendation eftersom alla gillar så pass olika saker.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Razer Blackwidow använder Razers egna gröna och orangea brytare som är några av de "klickigaste" och mest högljudda jag någonsin provat.

Cherry MX är superpopulära och finns i massor av varianter - röda, blå, bruna, gröna, svarta, och förmodligen ännu fler.

Logitech har egna brytare i sina dyrare tangentbord de kallar Romer-G. Personligen tror jag att jag gillar dessa, de känns mest lika det "vanliga" tangentbord jag har just nu.

Åk ut i någon affär som har tangentbord uppställda (Media Markt är ett bra tips) och prova dem lite, allihopa känns olika och Cherry MX kan dessutom modifieras med små gummiringar som man trär på just för att få ner ljudnivån lite.

Det är svårt att ge en definitiv rekommendation eftersom alla gillar så pass olika saker.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair K30 bör likna ett Razer Lycosa Mirror då båda tangentborden använder Dome switch.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180324

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@SnobbenSwe
Testa nån av dina vänners tangentbord för att se om nån av dessa faller dig i smaken, om det har mekaniska brytare vill säga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag körde länge med ett Lycosa, skönt mjuk laptop-liknande känsla (horribel hårdvara och horribelt hanterat av Razer i övrigt) men gav upp efter jag fick det utbytt för fjärde eller femte gången. Gick till ett Qpad MK-85 med cherry mx red, drastiskt annorlunda men jag efter någon vecka saknade jag inte längre Lycosan. Jag skulle dock inte rekommendera icke-taktila switchar (som mx red) för ett första mekaniskt tangentbord, utan exempelvis mx brown där du känner var switchen triggar, istället för att slå tangenterna i botten hela tiden som en alltför stor del av användarna av mekaniska tangentbord gör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720