Kan man sälja vidare Origin-spel?

Permalänk
Medlem

Kan man sälja vidare Origin-spel?

Jag har ett gäng fysiska spel på skiva som jag har aktiverade i mitt Origin-konto.
Spelar inte längre, alls, och tänkte nu sälja vidare dem men funderar på om det uppstår komplikationer för köparen när han ska aktivera spelen i sitt Origin..? Hittar ingenstans i Origin där man kan ta bort spelen från sitt konto.

Någon som har erfarenhet av detta? Går det problemfritt eller är det osmidigt?

Mvh.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Entusiast

Tyvärr inte, "DRM" spel binds till ditt konto, så vitt jag vet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Attans...

Nåja, det var värt ett försök iallafall! 😊

Skrivet av Jonssown:

Tyvärr inte, "DRM" spel binds till ditt konto, så vitt jag vet.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är enda sättet att sälja vidare hela kontot.

Sagt det förut. GOG.COM ... DRM-fritt. Bättre än Uplay, Origin eller STEAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Sagt det förut. GOG.COM ... DRM-fritt. Bättre än Uplay, Origin eller STEAM.

Fast enligt GOGs användaravtal (3.3) så får du inte sälja spel du köpt från dem, eller ditt GOG-konto heller för den delen. Eftersom spel du köpt från GOG inte har något kopieringsskydd så kan du förstås sälja dem ändå, men du kan inte överföra ägarskapet av dem till köparen. Och då handlar det ju inte längre om att sälja ett begagnat spel, utan om att sälja en kopia man själv producerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast enligt GOGs användaravtal (3.3) så får du inte sälja spel du köpt från dem, eller ditt GOG-konto heller för den delen. Eftersom spel du köpt från GOG inte har något kopieringsskydd så kan du förstås sälja dem ändå, men du kan inte överföra ägarskapet av dem till köparen. Och då handlar det ju inte längre om att sälja ett begagnat spel, utan om att sälja en kopia man själv producerat.

Ja, skillnaden är ju snarare att du kan fortsätta att använda dina GOG-spel oavsett vad som händer med GOG samt deras rättigheter och/eller intresse av att distribuera spelet.
(Till skillnad från hur det fungerar med t.ex. Steam, Origin och Uplay.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

(Till skillnad från hur det fungerar med t.ex. Steam, Origin och Uplay.)

När det gäller Steam så är dock DRM valfritt för speltillverkaren, det finns gott om spel på Steam som är utan DRM och därför går att spela utan Steam-klienten när man väl installerat dem. Fast majoriteten av alla spel på Steam använder ändå DRM av något slag, till skillnad mot GOG där DRM-fritt är ett krav.